Los bericht bekijken
Oud 15 juni 2019, 20:07   #218
Janneke100
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juli 2018
Berichten: 86
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helmgirlie Bekijk bericht
Klopt! Bij mij is de alopecia (ik heb AA) begonnen na een schildklierafwijking toen ik 18 was. Soms werkte hij te snel (voornamelijk) en heel af en toe te langzaam. Het is goed onder controle gekomen, maar toen ik een jaar later op kamers ging wonen is het begonnen. En nooit meer gestopt. Maar ik schrok enorm en mijn omgeving ook. We weten het aan stress. Ik heb inderdaad ook hooikoorts en rare nagels met strepen.

Rond 1999 was ik het goed zat. Ik moest voor mijn werk op het reisbureau er representatief uitzien en via collega's ben ik eens bij een thuissalon binnengestapt en heb een weave genomen. Jarenlang heb ik een weave/extensions gedragen maar daar kreeg ik weer traction alopecia van.

In 2013 was ik het goed zat. Al het haar eraf! Echt alles heb ik afgeschoren en ik ging over op volledige pruiken. Eerst een lacewig (via vallen en opstaan want sommige waren bar slecht en sommige heel goed) naar sheitels.

Ik kreeg rust! Geen haar maar ook even geen zorgen over uitval. Ik merkte na een 3 of 4 jaar dat mijn haar weer overal terugkwam en zelfs een beetje krullend.

Op een gegeven moment (vorig jaar zomer) kon de pruik af en kon ik een topper gaan dragen die ik van een haarzuster op wigsupport kon overnemen.

Ja ik heb wel weer uitval. Se bank ligt weer bezaaid en hier en daar zit weer een kale plek. Maar gelukkig kan ik het wel bedekken met de topper. Volgens mijn man valt het totaal niet op. En ik kan altijd weer over naar (tijdelijk?) een volledige pruik.

Het heeft tientallen jaren geduurd eer ik het geaccepteerd heb. Het begon pas bij het afscheren van al mijn haar. Oh en ja toen ik mij hier op haarweb registreerde in 2013. Het praten met mensen helpt ook.
Ik heb veel aan de tips gehad. Het is echt een reis met vallen en opstaan.

Het heeft moeite gekost om de knop om te draaien. Nu vind ik het het meest rot dat de omgeving (familie) het eot voor mij vind. Zelf zit ik er voor mijzelf eigenlijk niet meer zo mee. Het zij zo en ik kan het niet veranderen. Middeltjes helpen niet.
Helmiegirl, ik heb er ook serieus gedacht om alles eraf te halen, maar dat raadt iedereen af. Soms denk ik het nog weleens. Maar hoe langer je denkt hoe minder je durft. Ik heb al een volledig haarwerk. Logisch gedacht kun je de hoofdhuid beter behandelen, je ziet waar plekken zitten, je kunt je hoofd insmeren als het droog aanvoelt of trekkerig. Je bent niet gefixeerd op haren want die heb je niet, je hoeft ook niet te stressen wanneer wel een haarwerk op en wanneer niet. Gewoon rust. En dan na een half jaar ofzo weer laten groeien.
Gezond haar begint bij een gezonde hoofdhuid zeggen ze dan. Maar ik zie ondanks alles geen verbetering. Misschien stel ik me er veel teveel van voor en komen met de haren ook gewoon de problemen weer terug.
En onderschat ik het feit om mezelf te zien zonder haren.
Janneke100 is offline   Met citaat reageren