Los bericht bekijken
Oud 11 september 2002, 22:45   #1
Diana
HaarWeb lid
 
Diana's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2001
Berichten: 227
Arrow info overbeharing transseksuelen

Naar aanleiding van het wel of niet vergoeden van behandelingen voor overbeharing bij transseksuelen en het wel of niet definitief wegblijven van deze haren bij deze doelgroep, ben ik wat gaan surfen op het internet. Op de site van de vereniging voor transseksuelen kwam ik de volgende heldere informatie tegen:

Mannen gaan door het vrouwelijk hormoon vervrouwelijken. Deze vervrouwelijking draagt in hoge mate bij aan hun zelfrespect en eigenwaarde. De borsten gaan (meestal) groeien en de heupen worden wat breder. Door de hormonen kan je gewicht ineens aanzienlijk (10 Kg) toenemen! De hormonen hebben vrijwel geen invloed op de groei van baardharen; die blijven gewoon doorgroeien. Beginnende kaalheid van de hoofdhuid stopt meestal. Deze hormonen moeten levenslang, zorgvuldig volgens het advies van de arts worden gebruikt. Aan het gebruik zijn zekere risico's en bijwerkingen verbonden, deze risico's zijn volstrekt medisch verantwoord. De hormonen kunnen de eerste maanden stemmingsveranderingen veroorzaken, zoals labiliteit en huilbuien. De hormonen hebben géén invloed op een lage stem. Hier wordt tot dusver alleen logopedie aanbevolen. Stemband operaties hebben slechts geringe resultaten.

Man naar vrouw transsexuelen wordt geadviseerd om driemaanden na de start met Androcur®, een antimannelijk hormoon, te beginnen met het verwijderen van de baardbeharing. Dit kan door electrische epilatie met een vergoeding van de ziektekostenverzekeraar tot € 6.806,00. De behandeling duurt enige jaren. Elke week (een meestal niet pijnloze) behandeling op de behandeltafel van de huidtherapeut. Of door een nieuwe experimentele behandeling met "laserlicht", die korter duurt, aanzienlijk minder belastend is en aanzienlijk goedkoper. De kosten bedragen ± € 365,-- per behandeling en er kunnen wel 12 behandelingen nodig zijn om 60 tot 80% van de beharing te verwijderen. De haren van de baard en snor vallen geleidelijk uit en komen niet tot hergroei.
De resterende 20 à 40% beharing die met laserlicht niet verdwijnt moet wel via electrische epilatie worden verwijderd.
De kosten van een laserlicht behandeling zoals hierboven geschetst, ± € 4.356,--, worden tot op heden (februari 2002) door de meeste ziektekostenverzekeraars niet vergoed.

Dus conclusie die ik kan trekken nav deze informatie, die naar ik aanneem op waarheid berust; transseksuelen moeten hun hele leven vrouwelijke hormoonpreparaten slikken (androcur) en hebben daarnaast ook laser behandeling danwel electrische epilatie nodig om de haren te verwijderen (pillen doen dat dus zeker niet) Maar ook voor hun geldt dat laser dan wel flitslamp niet voor definitieve ontharing kan zorgen. opmerkelijk hierbij vind ik dat deze pagina met meet waarheidsgetrouwe cijfers over de behandelingsresultaten mbt laser komt dan de klinieken zelf. Zij hebben het hier over 20 tot 40% wat niet verdwijnt terwijl de kliniek het meestal hebben over 10 tot 20%. Dit lijkt me een belangrijk punt om aan te werken. Ik vind dat klinieken niet zomaar lukraak dingen mogen beweren! Opmerkelijk vind ik verder dat de laser dus ook niet vergoed wordt door verzekeraars volgens deze site terwijl Ceez nog met een verklaring kwam waarom het wel vergoed zou worden. Verder valt me op dat electriche epilatie weer wel vergoed wordt voor een groot bedrag, maar dat lijkt me onbegonnen werk voor grote oppervlakten. Ik denk eerder dat als ik dit zo lees en in combinatie met de informatie van petra dat als je je wilt laten ombouwen tot vrouw je van te voren door zoveel afdelingen van het ziekenhuis moet (las ik ook op die pagina) dat je uiteindelijk die medische verklaring krijgt waar je wel mee naar je verzekering kan gaan voor de vergoeding. maar dat blijft dus gissen. Als laatste blijf ik me afvragen hoe de meeste transseksuelen die je op tv ziet komen en hun verhaal vertellen zo "glad" kunnen zijn.
Misschien dat dan toch de combinatie hormonen en behandelingen helpt???

Diana.
Diana is offline   Met citaat reageren