Discussie: hersenstimulatie
Los bericht bekijken
Oud 10 april 2003, 14:33   #7
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Lightbulb Operaties...

Citaat:
Originally posted by Lizz
soms vraag ik me af of TTM wel echt het rijtje van de OCD's thuis hoort, ik zie TTM eerder als een verslaving.. deze conclusie heb ik getrokken nadat ik de zoveelste medicijnen heb uitgeprobeerd, die weer niet baatte. Anti-depressiva helpen vaak bij mensen met dwanghandelingen omdat deze pillen ze als het ware minder streng voor zichzelf maakt, hierdoor hoeven ze van zichzelf minder erg hun dwanghandelingen doorzetten. Dit merkte ik ook bij mezelf, ik was minder streng voor me zelf in veel opzichten. Hierdoor werkten de pillen juist averechts, doordat ik minder streng voor mezelf was, liet ik het haren trekken meer toe, en moest ik niet meer elke dag van mezelf een pet opzetten als ik leer (dit doe ik namelijk altijd om het 'onbewuste' haren trekken tegen te gaan). Haren trekken is niet iets wat ik van mezelf moet, het is geen dwang, het is eerder een drang. En hier ligt dus het grote verschil, daarom slaan anti-depressiva over het algemeen niet aan bij mensen met TTM, omdat dit helpt tegen dwanghandelingen, niet bij een soort verslaving. Daarom vraag ik me af of die operaties bij ons zullen aanslaan. Ik hoop dat jullie iets begrijpen van wat ik bedoel want ik kan het moeilijk uitleggen.. het is ook maar een hersenspinsel hoor...
Ik zou graag horen wat jullie hier van denken

groetjes lizz
Hoi Lizz,

Het is een goed punt wat je aanhaalt. Operaties m.b.t. OCD/TTM vind ik een 'moeilijk' onderwerp. Aan de ene kant is het voor mij persoonlijk duidelijk dat hier nooit DE oplossing in kan liggen, aan de andere kant is het natuurlijk zeer, zéér goed voor te stellen dat je -als je kampt met een zware OCD die je hele leven dagelijks ingrijpend beïnvloed- met alle macht je OCD wilt verminderen. En een operatie is voor sommige mensen het laatste redmiddel waar ze hun hoop in leggen.

Mijn persoonlijke visie is ook dat TTM (en OCD) nooit operatief te genezen zal zijn. Een operatie zal je niet tot werkelijke genezing brengen en dit geldt even zogoed voor medicijnen. Medicijnen op dit gebied zie ik altijd als een mogelijke ondersteuning van het proces, zoals je zelf al schreef m.b.t. de anti-depressiva.

Hoe zie jijzelf het verschil tussen 'dwang' en 'drang', daar was ik wel benieuwd naar?
__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.
Grover is offline   Met citaat reageren