Los bericht bekijken
Oud 12 juli 2020, 19:16   #1
Raaffie92
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2018
Berichten: 5
Geslacht:
Advies met betrekking tot haartransplantatie

Goedemiddag lotgenoten!

Ik ben vrij nieuw hier en wil ten eerste graag even melden dat ik dit een heel mooi forum vind. Heel fijn om ervaringen en meningen te kunnen delen, en om te zien dat mensen elkaar helpen. Zeker gezien het feit dat iedereen hier in het zelfde schuitje zit. Graag wil ik jullie wat vragen.

Sinds een aantal maanden geleden ben ik mezelf aan het verdiepen in haartransplantaties. Waarom? omdat ik helaas ook op het punt ben gekomen dat ik vrijwel niets meer met mijn kapsel kan vanwege steeds dieper wordende inhammen en dat ik mezelf kapot ben geschrokken nadat ik mijn hoofd kaal heb geschoren in de lockdown. Helaas maar waar heb ik een scheve schedel (rechterkant van mijn schedel is platter vanaf het vooraanzicht) die heel de symmetrie uit mijn gezicht haalt.

Ik vind het persoonlijk nogal een zware ingreep en ben er nog niet helemaal over uit of het überhaupt zin heeft om hier aan te beginnen. Gezien de vele ervaren mensen hier ben ik heel benieuwd of jullie mijn situatie kunnen beoordelen en mij kunnen helpen met betrekking tot het maken van de keuze; kaalheid accepteren of een haartransplantatie. Deze onwetendheid maakt het voor mij momenteel op mentaal vlak erg moeilijk, omdat er voor mij zo geen 'licht aan het eind van de tunnel' is. Ik ben dan ook enorm kritisch voor mezelf. Misschien zelfs TE kritisch.

Ik heb de afgelopen maanden intensief meegelezen op het forum en heb op basis van de resultaten (goede en minder goede) inmiddels ook twee consults achter de rug. De eerste bij Esteworld en de tweede bij Beauclinic. De komende weken heb ik er nog twee gepland staan bij Deborah Smaal en bij kliniek Veldhoven. Na mijn bezoek bij Esteworld kwam ik al snel tot de conclusie dat ik, mocht ik het doen, de behandeling in NL uit willen laten voeren. Dit vooral omdat ik het niet zie zitten om helemaal naar Turkije te vliegen voor de behandeling en ik daarbij uit veel discussies voor mezelf heb kunnen concluderen dat de turken (vaak) uit eigen wil extra grafts implanteren zonder dat hierbij enige vorm van overleg bij komt kijken en dat er in sommige gevallen door haastig werk multigrafts worden geplaatst in de haarlijn. Ik wil persoonlijk op ieder vlak goed geïnformeerd worden en daarbij ook de behandeling op mijn eigen wensen en behoeften afstemmen, dus voor mijn gevoel was deze keuze snel gemaakt. Dit neemt uiteraard niet weg dat er geen mooie resultaten zijn!! Ik vind alleen zelf het risico te groot.

Wat mij wel opviel is dat er bij Esteworld zo'n 2000-2400 grafts geadviseerd werden en dat ik bij Beauclinic advies kreeg voor 1400 grafts. Dit vind ik nogal een verschil, wat mij toch in enige vorm van onzekerheid heeft gebracht met betrekking tot een gewenst eindresultaat. Hierom heb ik twee consults ingepland bij de twee andere bovengenoemde klinieken voor extra opinions.

Voor wat betreft mijn situatie; Ik ben een 27 jarige jongen waarbij de haaruitval heeeel langzaam begon op mijn 20e. Omdat ik altijd enorm dik haar heb gehad (en nog steeds heb) is het mijn geluk geweest dat ik mijn terugtrekkende haarlijn altijd heel goed heb kunnen verbergen door wat creatief gekam. Hierdoor had ik er ook helemaal geen moeite mee, totdat ik twee jaar geleden merkte dat de inhammen dusdanig groot werden dat het steeds moeilijker werd om een fatsoenlijk model in elkaar te puzzelen. Hier begon eigenlijk een beetje de onzekerheid op te spelen en vanaf hier begon mijn eerste 'google sessie' met betrekking tot haarverlies, ofwel de ellende.

Zie de foto's voor mijn huidige situatie. De inhammen zijn vrij groot geworden. Hierbij wil ik wel melden dat als ik er gel in doe, dat de kruin ook opvallend een stuk dunner is geworden en dat er al lichtelijk eilandvorming is op het voorstuk. Dit was goed zichtbaar toen ik mijn hoofd helemaal kaal had geschoren.

Hetgeen waar ik zelf mee zit, en waar ik graag jullie meningen over hoor is het volgende:


1. Bij Beauclinic werd mij verteld dat ik nooit helemaal kaal zou worden gezien de dikte van mijn haar. Hier heb ik zelf nogal mijn twijfels over, daar het de afgelopen jaren toch wel degelijk achteruit is gegaan. Hierom werd mij geadviseerd om 1400 grafts te laten implanteren. Nu zie ik bij andere forum leden in een soortgelijke situatie als ikzelf dat er meer grafts geplaatst zijn op de inhammen. Zou 1400 grafts volgens jullie genoeg zijn om een mooie dichtheid te behalen in combinatie met mijn eigen resterende haar aan de voorkant?

2. Als ik een haartransplantatie doe, is het dan niet 'dweilen met de kraan open' gezien mijn leeftijd en ik voor mijn gevoel nog verder kalend ben? Ik heb twee jaar geleden via het forum al eens finasteride (proscar) aangeschaft, maar dit voelde na een aantal weken al niet goed. Wellicht was dit meer het placebo effect dan daadwerkelijke bijwerkingen. Ik gebruik sinds een anderhalve maand wel Kirkland minoxidil zonder enige vorm van bijwerkingen.

3. Waar beide consultants niet echt concreet antwoord op konden geven was de vraag of de kleur en de dikte van mijn haar (ook in het donorgebied) in combinatie met een lichte hoofdhuid een mooi natuurlijk resultaat kan geven. Kijkend naar de foto's, hoe denken jullie hier over?

4. Niet iedereen die een behandeling ondergaat post een verhaal op dit forum, maar voor mijn gevoel zijn er echt enorm veel mensen in Nederland die een behandeling ondergaan. Het vreemde hiervan vind ik, dit ik eigenlijk weinig negatiefs lees (op uitzonderingen na) met betrekking tot het spijt hebben van... maar ook weinig verhalen kan vinden van personen die hier op de lange termijn (>10 jaar) nog steeds enorm blij mee zijn. Zijn er nog leden actief die mij hier iets meer over kunnen vertellen?

Het is nogal een lang verhaal geworden. Excuses hiervoor, maar dit is voornamelijk hetgeen waar ik mee zit. Het is voor mijzelf meer een gevalletje; ga ik de strijd aan en is het het waard of moet ik op een of andere wijze een manier vinden om met de kaalheid te dealen (wat ik overigens al heb geprobeerd zonder succes)? Mijn verwachtingsbeeld is overigens wel degelijk. Ik verwacht en WIL ook geen enorm strakke haarlijn. Het gaat mij er om dat ik weer een fatsoenlijk model in mijn haar kan doen zonder dat het echt duidelijk zichtbaar is dat ik een haartransplantatie ben ondergaan.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Alvast bedankt en mocht er nog essentiele info ontbreken, dan hoor ik het graag!

Groeten
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg IMG_4619.jpg‎ (24,5 KB, 279x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_4622.jpg‎ (20,8 KB, 258x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_4626.jpg‎ (87,9 KB, 254x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_4631.jpg‎ (21,1 KB, 188x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_4620.jpg‎ (10,8 KB, 202x gelezen)

Laatst gewijzigd door Raaffie92; 12 juli 2020 om 20:30
Raaffie92 is offline   Met citaat reageren