Discussie: Jeuk en haaruitval
Los bericht bekijken
Oud 27 september 2004, 15:17   #9
jennifer
jennifer
 
jennifer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2004
Locatie: Friesland
Berichten: 178
Wink

Ik zal proberen mijzelf een antwoord te geven in een poging de boel nogmaals op een rijtje te zetten:

Om met m'n laatste vraag te beginnen: Ja bij mannen spreek je altijd van AGA omdat het een Androgene vorm van haaruitval betreft, want het is een mannelijk hormoon (DHT) wat deze aandoening veroorzaakt. Tenzij er duidelijke aanwijzing bestaat voor een reactie op medicijnen, stress, bestraling enz.

Nu de haaruitval bij vrouwen:
Vouwelijke hormonen zorgen ervoor dat vrouwen niet kaal worden zoals mannen, omdat deze oestrogenen een positieve werking hebben op de haargroei.
Wanneer de werking van de vrouwelijke hormonen wegvalt, hetzij door het stoppen met medicijnen die deze hormonen vervingen, hetzij door een natuurlijke vermindering zoals de menopauze, dan kan die positieve werking op de haargroei verminderen.
Waneer vrouwen plotseling haaruitval krijgen door het stoppen met b.v. de pil, dan zou dit slechts een tijdelijke haaruitval moeten zijn, en indien de vrouw dan nog niet in de overgang is, dan zouden de "eigen" hormonen dit toch na een tijdje moeten kunnen compenseren. Je kunt hier volgens mij toch niet spreken van Androgenetische haaruitval. Wanneer een vrouw daarbij ook nog eens een normale menstruatie heeft, wijst dit er toch op dat de vrouwelijke hormonen nog steeds goed hun werk doen. Wanneer in de meeste gevallen ook nog eens d.m.v. onderzoek is vastgesteld dat de hormoonbalans goed is, en geen afwijkingen in het bloed zijn gevonden, hoe kan er dan toch AGA geconstateerd worden?
Het is dan volgens mij een kwestie van tijd voordat het herstel van evenwicht tussen vrouwelijk en mannelijke hormonen zichtbaar wordt aan het haar.
Elke nieuwe hormonale ingreep zal dit proces alleen maar vertragen.

Zie ik nog iets over het hoofd?
De theorie over de gevoeligheid voor DHT heb ik nog niet uitgespit, maar zo'n (over)gevoeligheid ontstaat volgens mij ook door een verstoring in je hormoonhuishouding. Dus voor vrouwen geldt dacht ik in de meeste gevallen:
Laat de boel tot rust komen, en ondersteun het d.m.v. de juiste vitaminen, ontspanning, en een positieve instelling.
Klinkt gemakkelijk, is het natuurkijk niet, maar volgens mij moet deze strategie toch (eens) z'n vruchten afwerpen.
Wat betreft de jeuk/allergische reactie, dat zal dan wel bij de ene persoon wel voelbaar zijn en bij de andere niet. Maar bij beide soorten haaruitval misschien sluimerend aanwezig.

Zo, voorlopig hoef ik van mezelf weer (even ) niet na te denken.

Reacties en andere invalshoeken blijven natuurlijk welkom.

Liefs, Jennifer
__________________
de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest

Wapens in deze strijd:
1 x dgs 1 tabl. 50 mg spironolacton sinds okt 2004
2x dgs 1 capsule phyto-soya
2x dgs 2 kopjes rooibos/brandnetel/of groene thee
1x dgs 1 eetl. lijnzaadolie
af en toe extra vit. C / E

Laatst gewijzigd door jennifer; 27 september 2004 om 15:21
jennifer is offline   Met citaat reageren