Los bericht bekijken
Oud 16 juli 2019, 04:02   #235
Willow
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2018
Locatie: België
Berichten: 8
Geslacht:
Hallo mensen,


Ik hoop dat ik dit goed doe, dit is de eerste keer dat ik op deze site een bericht plaats (tenzij ik me vergis, maar dat denk ik niet).


Eerst en vooral, ik ben een man, maar dat maakt niet zoveel uit bij wat ik wil meedelen. Ten tweede, ik herken enorm veel bij mezelf terwijl ik dit topic doorlees. Ik heb ook een mix van areata en diffusa. Ook begonnen rond mei vorig jaar (500 haren per wasbeurt, ja ik heb ze toen telkens ook geteld). In mijn geval kwamen uitgevallen haren terug als spierwitte dikke haartjes tot die ook uitvielen en niks meer terugkwam. Dat blijft zich herhalen terwijl de boel verder uitdunt. Tegen de periode dat de bladeren vallen, is er ook een vermindering van uitval een tijdens de winter staat alles stil. Ook zit ik met bepaalde auto immuun ziektes, ben ik hoogsensitief, stress enz enz. Vond het wel bijzonder zoveel gemeenschappelijke zaken te lezen. Maar dat is niet waarom ik wou reageren...


Ik lees hier verscheidene mensen die last hebben van eczeem, jeuk, schilfers. Dat had ik ook vorig jaar tot ik ging onderzoeken wat ik daar zelf kon aan doen. Ik ben geen liefhebber van al die kostelijke zalfjes en lotions die ze overal aanprijzen en geen jota hulp bieden. Die zaken maken meer kapot aan je hoofdhuid dan goed voor je is. Je hoofdhuid wordt steeds opnieuw blootgesteld aan irriterende chemische producten waar het zich steeds weer opnieuw van probeert te herstellen, maar niet kan, net omdat er blijvend aan gesjoemeld wordt.



Biologische appelciderazijn is perfect voor de Ph van je hoofdhuid en zorgt er voor dat gisten en schimmels verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ga maar es onderzoeken via een zoekmachine. De jeuk was na 1 wasbeurt al een stuk minder, en na een week was mijn hoofdhuid schoon en viel er niks meer op te merken van schilfers, eczeem enz.



Als je het gaaat opzoeken zijn er verschillende manieren hoe je het kan gebruiken. Ik gebruik het (altijd vermengd met water weliswaar) na het uitspoelen van de shampoo (Oh en dan heb ik het niet over die irriterende shampoo's van bekende merken, maar een shampoo waar al die foute stoffen niet in zitten. En ja, ik gebruikte vroeger ook shampoo van bekende merken, en dat kan dus jaren goed gaan, tot het niet meer goed gaat dus).



Ik doe een kleine bodem in een lege anderhalve liter fles die ik voor de rest opvul met lauw water (en schudden voor gebruik), en dan spoel ik mijn haar. De eerste keren mag je de hoofdhuid lichtjes kneden. Eens je hoofdhuid genezen is, is gieten genoeg. Het werkt goed genoeg als een natuurlijke conditioner, dus ga dan achteraf ook geen andere rotzooi meer in je haar wrijven. Sommige mensen vinden dat het stinkt. nee, het ruikt naar appelazijn, en wanneer je haar droog is, dan ruik je daar niks meer van.



Je kan het ook gebruiken op dagen dat je jouw haren niet wil wassen met shampoo, maar enkel es wil uitspoelen met water(+ de appelazijn), want het is ook een natuurlijke ontvetter. Maakt de haren ook heel zacht trouwens.


Er zijn verschillende 'recepten' te vinden als je eens opzoekt via het internet. Je kunt niet overdoseren met appelazijn, want het is een natuurlijk product (neem wel de biologische). Ikzelf ben er vrij gul mee, en haal ongeveer 7 wasbeurten met 1 liter appelazijn.



Je kunt er ook andere zaken aan toevoegen zoals enkele druppels t-trea olie enz, maar met olie en fijne haren moet je opletten zoals je weet.

Soms bij heel vettig haar maak ik dan een sprayflesje met 50/50 appelazijn/water en een tiental druppeltjes t-trea, maar dit doe ik dan enkel vooraf het wassen.


Ik kan hier nog even over doorgaan, maar ik praat te veel.


Ik begrijp enkel heel goed hoe lastig het hoofdhuid probleem is, en dan vind ik het wel fijn om deze tip mee te geven. Enne...een fles biologische appelazijn kost je iets meer of iets minder dan 3€



Ik las ook ergens dat iemand zich enkele zaken afvroeg over minoxidil en of de haren daar sneller van gingen uitvallen ofzo. Kijk het is dus zo dat minoxidil bij de meeste mensen aanvankelijk voor een shedding zorgt, dwz een korte periode waarbij men plots meer haren verliest. Dat kan gebeuren, maar die haren zijn haren die sowieso al klaar stonden om uit te vallen, minoxidil of niet. Het is ook een beetje een signaal dat de minoxidil aanslaat. Minoxidil is ook iets dat je naar het schijnt een jaar moet nemen om te weten of het aanslaat. Ik neem het nu reeds een jaar.


Slaat het bij mij aan? Geen flauw idee, want ik heb niet die typische mannelijke alopecia waarvoor het het meest is geschikt. Wat me wel opvalt is dat mijn uitval dit jaar voor de helft minder is dan vorig jaar. En dat is dus idd een eigenschap van minoxidil als ie werkt. Haar dat terug groeit door minoxidil, dat zie ik zelf niet zo gebeuren. Ik krijg enkel wat extra tijd, meer niet. En ik weet niks af van hoe het aanslaat bij vrouwen, dus daar kan ik niks over zeggen.


Verder, als laatste wat ik nog wil zeggen, en ik moet me blijkbaar haasten, want deze pc zit me hier een update op te dringen waardoor ie zich elk moment kan gaan uitschakelen, is dat ik enorm veel respect en waardering heb voor jullie en hoe jullie omgaan met de huidige haarproblemen. Ik zou zeggen, ga niet zo twijfelen aan een haarstuk of pruik. Dat is echt zo een van die dingen die voor vrouwen echt geaccepteerd zijn. Ga ervoor met opgeheven hoofd! Dat bepaalde familieleden eventueel er grinnikend over kunnen doen, zegt dan meer over hen dan over jullie. En grinniken deden ze dan waarschijnlijk altijd al, niet enkel over haarproblemen.



Ik snap dat het niet makkelijk is jezelf plots zo anders te zien mét en zonder pruik). Onze maatschappij is vaak gericht op oppervlakkigheid en uiterlijkheden. Ik denk dat de truc erin zit om het stap voor stap te doen, en niet los te laten, want dan moet je telkens opnieuw beginnen. Ik las het relaas van de dame die bij de drogist aan de kassa een fijn compliment kreeg van een andere klant en daar even verwonderd over was. We zien bij onszelf altijd meteen wat we het liefst anders willen. Een ander kijkt altijd met andere ogen en ziet wat leuk is.



Het is niet wat jullie hadden verwacht om mee te moeten maken in 't leven, maar het is nu wat het is. Ga voor iets dat jullie mooi en makkelijk vinden om te dragen, leer het accepteren en eis jullie kracht terug. Moeilijk kan dat laatste niet zijn, want sterk zijn jullie al.



Mochten we als mensen alles over elkaar weten, dan bestond er geen onbegrip of oordelen meer.


Nuja, ik wou dus enkel die tip geven om de hoofdhuid weer ph neutraal te maken. Het beste alvast voor iedereen.
Willow is offline   Met citaat reageren