Los bericht bekijken
Oud 20 oktober 2017, 13:00   #10
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hairon Bekijk bericht
Ik ben gisteren bij de huisarts geweest (ik vind mijn (mannelijke) huisarts nogal nors..).

Hij gaf de indruk dat hij niet echt op de hoogte was / kennis had van Minoxidil en Finasteride. Hij vroeg ook letterlijk of de kliniek waar ik mijn transplantatie zou laten uitvoeren niet zelf voor de benodigde middelen zou zorgen. De kliniek geeft juist aan te informeren bij de huisarts, aangezien hij/zij een recept uit kan schrijven. Mijn huisarts raadde Finasteride af, aangezien dit een medicijn is wat invloed kan hebben op de prostaat, en op mijn leeftijd wilde hij mij hier niet aan laten beginnen.

Wel heeft hij een recept voorgeschreven voor Minoxidil wat ik bij de apotheek kan afhalen (20mg/ml). Ik neem aan dit de 2% versie is en dat deze (vrij) duur(der) is bij de apotheek? De huisarts wist namelijk geen prijzen te vertellen.

Al met al denk ik dat ik nu een maand voor de HT zal gaan starten met Minoxidil. Even uitzoeken waar ik deze het beste kan kopen.
Hi Hairon,

Je huisarts doet dit uit gemakzucht.. Ik zou je Minoxidil 2% niet ophalen bij de apotheek. De 2% is bewezen minder effectief als de 5% variant (zie document). Daarnaast zijn de kosten bij de apotheek hoger dan wanneer je Minoxidil besteld.

Wat betreft Finasteride; wat ik interpreteer uit jouw verhaal is vooral de desinteresse van je huisarts. Natuurlijk verkleint Finasteride je prostaat. Ieder medicijn heeft bijwerkingen, net zoals de anticonceptiepil, maagbeschermers en ibuprofen dat hebben. In het document wat ik plaatste in jouw topic staan de effectiviteit en bijwerkingen zeer duidelijk en onderbouwd beschreven. Mocht je toch Finasteride willen proberen, probeer je huisarts dan te mailen en te vragen om een recept. Vaak doen ze dan niet moeilijk.

Juist huisartsen met een gebrek aan kennis, en de ontbrekende wil om zich te verdiepen in onbekende zaken resulteren erin dat mensen hun heil gaan zoeken op het internet en daar hun medicijnen gaan bestellen. Ik word hier altijd een beetje gefrustreerd van. Luister naar wat je patiënt te vertellen heeft. En als je als arts iets niet begrijpt is het je plicht om je ergens even in te verdiepen. Kleine moeite.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren