Los bericht bekijken
Oud 30 juni 2009, 12:40   #2
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Niet simpel hé, dat haren-trekken-probleem...
Ik draag het zelf al meer dan 36 jaren met me mee (met goede en minder goede tijden), niet hoopvol dus voor jullie. Alhoewel...

Trichotillomanie is een hardnekkige aandoening die zich op verschillende manieren uit. Daarom is er geen eensluitend antwoord en al zeker geen pasklare oplossing. Maar een aantal zaken weten we toch met zekerheid.

STRESS is een grote uitlokker, genetische aanleg een niet te omzeilen gegeven. Dus, niet iedereen is ontvankelijk voor ttm en wie het eenmaal 'krijgt' komt er zeer moeilijk van af. Bij jonge kinderen verdwijnt de kwaal soms vanzelf (vb. baby's en peuters laten soms 'de gewoonte' los wanneer ze eenmaal kunnen praten, harentrekken was dan een vorm van frustratie). Jullie meisje is nu al zes, de gewoonte zit jammer genoeg al een beetje 'vast'...
Er zijn een aantal belangrijke elementen waar je rekening kan mee houden.

Vooreerst nooit straffen!
Nooit je eigen wanhoop laten blijken.
Aanvaarden dat dit een ziekte is en dat iemand hier echt NIET voor kiest.
Proberen de trekdrang te elimineren. Dit kan door veel rust, gezonde voeding, stress vermijden...
Even terug naar de 'stress'. Lange tijd heb ik zelf gedacht dat stress zoiets was als angst voor examens, of een te drukke agenda... Maar stress is veel meer dan dat. Ons lichaam ervaart stress bij vermoeidheid, honger, pijn, verkeerde voeding, angsten en twijfels, ruzie enz...
Haren uittrekken geeft een rustgevend gevoel. Daarenboven is het ook nog eens verslavend. Soms raken mensen van deze verslaving af door vb. vier weken trekvrij te zijn.

Je kan proberen om handschoentjes aan haar pyama te naaien. Maar evengoed kan dat een averechts effect geven (door het niet-meer-kunnen trekken ontstaat alweer stress die zich op een andere manier zal/manifesteren): duimzuigen, bedplassen, overdag trekken...
Maar evengoed kan het een oplossing zijn voor jouw dochtertje.
Probeer haar in elk geval ervan te overtuigen dat je dit niet doet om haar te straffen maar wel om haar te helpen, blijf je kind steunen!!

Een andere omgeving kan (zeker voor een kind) zeer heilzaam werken. Een maand op vakantie, een andere plek, andere gewoontes, andere mensen (grootouders of vrienden die geen opmerkingen maken). Ik zeg het niet graag maar soms zijn ouders ook zelf de oorzaak van stress...

Kortom, een hele boterham om aan te werken...
Jullie mogen me steeds privé mailen hoor. Ik draag mensen met ttm in mijn hart en hoop dat het voor anderen nooit zo erg moet zijn als het ooit voor mij geweest is!
Sterkte!
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren