Los bericht bekijken
Oud 15 november 2003, 05:31   #7
JVD21
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 november 2003
Berichten: 7
Hoi!

Mijn opmerking over het vetter worden van de huid betrof niet alleen de hoofdhuid, ook het gelaat wordt vetter. Dit komt omdat het aantal talgkliertjes op de hoofdhuid en gelaat 10 keer groter is dan op de rest van het lichaam. Bij somigge propecia-gebruikers merk je dit vetter worden weinig, bij anderen juist meer, getuigt een aantal reacties over puistjes in dit forum en uit eigen ervaring. Of deze bijwerking slechts tijdelijk is, weet ik niet. Misschien gaat men juist andere gezichtsreinigers en/of shampoo's gebruiken waardoor dit minder opvalt met de tijd? Of de huid gaat eraan wennen, wie weet.

Het is wel bekend dat bij 1 op de 4 accutane gebruikers na 1 a 2 jaar de acne terugkeert. Echter als je propecia tegen haaruitval door accutane gebruikt komt de talg sneller terug. Opzich is dit geen probleem want je hoeft niet meer in te smeren (door de accutane is de huid erg droog). Maar als je de propecia blijft gebruiken is het risico dat de acne terugkeert groter. En geloof me, na alles wat je met dat paardenmiddel hebt meegemaakt, wil je niet dat de acne terug keert. Dit is btw een conclusie die ik heb genomen na het gebruik van propecia gedurende 2 maanden. Ook mijn dermatologe kan dit verhaal bevestigen. Dit is dus niet wetenschappelijk bewezen en men zou dus voor zichzelf uit moeten zoeken of dit klopt.

Of dit ook met dutasteride het geval is weet ik niet. Het schijnt dat dit middel beide soorten DHT stopt, dus ook die ene die de talg reguleert???? kan iemand misschien hier wat op zeggen?
is dat btw in Nederland ook via recept te verkrijgen?

De andere opmerking:

Over topische accutane (tretinoïde) weet ik het volgende. De huid gaat niet minder talg van produceren; de talgkliertjes blijven even groot. Topische middelen kunnen talgklieren onmogelijk kleiner maken, dat moet van binnenuit gebeuren. De creme/lotion wordt gebruikt bij een huid met veel mee-eters. Dus niet bij acne conglobata (combinatie van mee-eters, pustels, cysten etc.) waar ik en waarschijnlijk David ook last van hebben gehad. Het is dus een minder effectief middel.

Verder: in het begin verslechtert de huidsituatie (zoals bij de orale vorm). Daarna wordt de huid erg droog en rood waardoor de rode ontsteking van puistjes minder opvalt. Maar door het droog worden gaat de huid (zeker als het geïrriteerd raakt) meer talg produceren. Bovendien, je kan niet eeuwig door blijven smeren, hooguit 3 maanden. Je hebt gelijk door te zeggen dat ik dit ipv de orale vorm had moeten proberen als ik geen haaruitval had willen krijgen. Maar het verhaal over haaruitval door orale roaccutane is niet erg bekend; sommige dermatologen en dokters verklaren je zelfs voor gek en zeggen dat het terug zal keren. Gedeeltelijk klopt dat wel, maar dus niet altijd.

Daarom aanvankelijk dus mijn keuze voor orale Roaccutane.

Wacht met smart op antwoorden op mijn vragen en op opmerkingen dus laat wat van jullie horen. Hoe meer hoe beter. Dan weet ik of Dutasteride misschien iets voor me is bijv.

Groeten,

Ko
JVD21 is offline   Met citaat reageren