Los bericht bekijken
Oud 17 november 2011, 18:24   #1
finale
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 november 2011
Berichten: 21
Stoppen met Finasteride: Mijn dilemma

Ik weet dat er al een thread over het stoppen van Finasteride bestaat maar ik sta voor een dilemma dat meer te maken heeft met mijn vrees voor permanente bijwerkingen.

Na vijf jaar finasteridegebruik zijn de bijwerkingen (verminderd libido/erectiestoornissen) heel hinderlijk geworden.

Wat ik echter het meest verontrustend vind zijn alle berichten over permanente bijwerkingen lang na stoppen van het gebruik (en dat zijn er ondertussen steeds meer).

Ik stel vast dat deze (voornamelijk Amerikaanse) berichten hier op dit forum vaak worden geminimaliseerd of in twijfel getrokken, maar deze komen zo vaak en uit zoveel bronnen terug dat dit risico volgens mij niet meer te ontkennen valt. Zo is er fabrikant Merck die het aan de bijsluiter heeft toegevoegd en er zijn de rechtzaken die momenteel tegen Merck zijn ingespannen. Ik ben er van overtuigd dat we hierover het laatste woord nog niet gehoord hebben.

Als ik de klok zou terugdraaien, zou ik me dit middel waarschijnlijk nooit meer laten voorschrijven. Toch ben ik bang om te stoppen uit angst voor de worst case scenario: alle haren in een korte tijd verliezen en nog steeds, permanent, bijwerkingen ondervinden.

Ik zie dus volgende mogelijkheden:

1. Het gebruik langdurig onderbreken. Maar wat verlies ik eerst: het haar of de bijwerkingen?
2. Het middel blijven gebruiken en de bijwerkingen draaglijker proberen maken met voedingssupplementen. Ik heb (Rode) Maca en L-arginine gebruikt maar heb het gevoel dat deze de oorzaak niet wegnemen maar enkel symptomen bestrijden.
3. Het gebruik stopzetten, alle bewaarde haren in een recordtempo verliezen en van de bijwerkingen af geraken.
4. Worst case scenario: de haren verliezen en vaststellen dat de bijwerkingen niet verdwijnen.

Als ik moet kiezen tussen een verminderd libido met haar of een permanent verminderd libido zonder haar, dan is de keuze namelijk snel gemaakt.

Hoe denken jullie hierover?

Laatst gewijzigd door finale; 17 november 2011 om 19:32
finale is offline   Met citaat reageren