Los bericht bekijken
Oud 17 december 2002, 16:59   #14
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Lightbulb Re: Goede vraag grover.

Citaat:
Originally posted by monique3

Het is inderdaad erg gevaarlijk om ttm af te doen als iets genetisch of een ziekte, want dan kan je moed om het af te leren in je schoenen zakken.
Wat is de reden dat sommigen onder de TTM-ers zoveel moeite hebben met de term 'ziekte'? Ik noem TTM een ziekte, net zoals ME een ziekte is en dat OCD een ziekte is. Het is maar net wat je onder 'ziekte' verstaat. Als je onder 'ziekte' verstaat een onomkeerbare lichamelijke/psychische aandoening, ja: dan zal de moed je wellicht snel in de schoenen zakken. Ik ken een boek: 'Depressie is geen ziekte' en de schrijver hiervan volgt min of meer dezelfde gedachtengang. Ik zelf zie depressie juist wèl als een 'ziekte'. ALLES wat niet van nature tot je behoort vind ik onder ziekte vallen, dus TTM, ME en een depressie vallen daar ook onder. Je wordt niet voor niets 'ziek', zoals velen van jullie ondertussen weten door de verhalen en visie's van lotgenoten hier. Hoe je het zelf ook wilt noemen: ziekte of geen ziekte: het IS geneesbaar en DAT is het belangrijkste.


Citaat:
Maar toch denk ik dat het dat wel kan zijn, zoals het er nu naar uitziet. Misschien dat ze over 10 jaar weer zeggen , nee dat is het ook niet geweest. Maar goed, hoe verklaar je dan dat honderden miljoenen mensen over de hele wereld hetzelfde gedrag vertonen?
Of het nu wel of niet een genetische component heeft maakt op zich niet zoveel uit. Het gaat erom dat je gaat inzien dat jijzelf de grootste rol vervult in het ontstaan, instand houden en uiteindelijk de genezing van je ziekte. Er zal nooit een pilletje uitgevonden worden om je van TTM af te helpen, zelfs niet al zou TTM een genetische component hebben. Ik kan me goed voorstellen dat lotgenoten zich wellicht minder 'schuldig' gaan voelen als er ooit aangetoond gaat worden dat er een genetische component meespeelt ('zie je wel: ik doe het mijzelf niet aan: het komt door mijn genen.....dus ik hoef me niet meer schuldig te voelen...'). Maar je kunt ook zònder deze eventuele genetische oorsprong bezig gaan met je schuld- en andere gevoellens die allemaal naar boven komen met TTM. Inzicht in jezelf, inzicht en nog eens inzicht: dàt is (het eerste) belangrijke onderdeel op weg naar genezing.

Miljoenen mensen hebben TTM, hebben OCD, hebben ME, hebben kanker, hebben reuma, hebben een hernia, enz....enz.... mensen met een bepaalde ziekte delen dezelfde negatieve ervaringen/zelfbeeld/gedragspatronen wat uiteindelijk die specifieke ziekte tot gevolg heeft.

Grover.
__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.
Grover is offline   Met citaat reageren