Los bericht bekijken
Oud 17 januari 2016, 14:58   #1
ImHam
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 22
Geslacht:
FUE januari 2016 - Eberson Hair Clinic Amsterdam - 2000 grafts

Hallo allen,

Een aantal maanden geleden kondigde ik aan mijzelf te orienteren op een HT, mede aangemoedigd door de positieve ervaringen op dit forum. Ik ben 33 jaar oud en ik ben de afgelopen 2 jaar hard achteruit gegaan in mijn haardikte. Mijn kruin werd dunner en mijn inhammen werden vrij snel groter.

Regime
Ik gebruik sinds november Minoxidil 5% (Kirkland foam), de situatie op mijn kruin lijkt na 2 maanden te verbeteren. Dus in overleg met Eberson ook besloten de kruin voorlopig nog niet aan te gaan pakken en eerst te kijken wat de Minox de komende tijd aan resultaat gaat opleveren. Verder geen supplementen of medicatie, buiten gezonde voeding en genoeg beweging.

Consult
Ik heb in november een consult gehad bij Eberson en kreeg meteen het goede gevoel. Kwaliteit van de behandeling en een duurzaam resultaat stonden in dat gesprek centraal en ik had een goede klik met de arts. Wat ik positief vond is dat Eberson geen gebruik (meer) maakt van de machinale boor, vanwege de neveneffecten in de vorm van grotere (en daarmee permanent zichtbare) gaatjes. Bovendien trekt hij twee dagen uit voor de behandeling, waarbij hij vrij snel na het uithalen van de grafts deze weer terugplaatst en dus in twee sessies werkt.
Ook de goede recenties op HW en bijv. kliniekervaringen.nl speelden natuurlijk een belangrijke rol in mijn overweging. Voor mij ook de reden om mijn eigen verhaal te delen, wie weet kan ik er een lotgenoot mee van dienst zijn.

Ik had nog een afspraak staan in Veldhoven, maar dat is uiteindelijk niet eens meer doorgegaan omdat ik er al wel uit was.

Behandeling
Afgelopen week was het zover: in 2 dagen is er door dr. Eberson en zijn assistenten een aantal van 2000 grafts geplaats. Dat waren er 250 minder dan initieel de bedoeling en afgesproken, maar tijdens dag 1 al bleek dat niet nodig te zijn. Het te transplanteren gebied was na behandeling helemaal vol, er kon niets meer bij! Dus met de dichtheid zit het wel goed. Het teveel betaalde bedrag wordt terugbetaald, daar hoefde ik niet eens naar te vragen. Dus mijn voorraad resterende grafts is daarmee nog wat groter gebleven, ongeveer 2.000 tot 3.000.

De eerste dag zijn we om 09.30 gestart. Eerst tekenen, nameten, nog wat wijzigen tot we tevreden waren met de haarlijn. Daarna milimeteren, paracetamol innemen en verdovingen zetten in het donorgebied. Dat zijn venijnige prikken, maar met even op je tanden bijten kom je die wel door.

Daarna wordt het donorgebied geschoren met een mesje (helemaal kaal dus) en kon Eberson starten met het uithalen van de grafts. Daarbij lig je op je buik, met het gezicht in een soort donut kussen. Na een tijd niet de meest comfortabele ligging, maar dat is ook de rode draad van deze behandeling: behoorlijk oncomfortabel. Dus stel je daar op in. Tussendoor af en toe pauze nemen voor een slokje drinken of toilet is uiteraard geen probleem.

's Middags kreeg ik een prima lunch en gingen we weer door met het uithalen van de rest van de grafts voor dag 1. In totaal 1300 grafts. Dit werd gevolgd door het maken van de incisies, uiteraard eerst weer verdovingen. Voor het maken van de incisies en het tellen ervan nam hij ruim de tijd, ik ben er zelfs nog even bij in slaap gevallen volgens mij. Hij legde uit dat de incisies worden geplaatst in een niet-logisch patroon zodat er geen 'rijtjes' haar ontstaan, maar een natuurlijke verdeling. En er worden sneetjes gemaakt in plaats van gaatjes. Dit is beter voor de groeirichting van de haren, al maakt dat het terugplaatsen wel iets lastiger begreep ik.

Terugplaatsen gebeurde door de twee assistentes van Eberson, beide met zeer veel ervaring. Aan het einde van de eerste behandeldag was ik lichamelijk wel helemaal op. Kennelijk werkten de verdovingen bij mij bijzonder snel uit en we wilden niet te vaak bijverdoven, dus toch wel wat last gehad van het laatste uur. Met een busje spray en pijnstillers naar mijn hotel gegaan. Dat lag om de hoek (Atlas). Prima hotel trouwens, vooral goed ontbijt. Niet heel goed geslapen, maar wel voldoende kunnen uitrusten.

De tweede dag opnieuw gestart om 09.30 uur. Nu moesten de grafts worden uitgehaald aan de zijkanten van mijn hoofd. Een stuk comfortabeler liggen en minder grafts (ca. 700), prima dus. Meteen daarna doorgegaan met terugplaatsen. Een deel van de incisies was al dicht, dus die heeft Eberson weer opnieuw ingeprikt. Tegelijk plaatste zijn assistente (1 dit keer) de grafts terug, samen met Eberson zelf die ook nog een deel heeft gedaan.

Daarna lunch genuttigd en naar mijn auto gelopen voor de terugreis. Dat ging prima, al kan ik me voorstellen dat het comfortabeler is om opgehaald te worden.

Na de behandeling
Nu zit ik op dag 2 na de behandeling. Het donorgebied wordt iedere 8 uur rustiger en er groeien alweer haartjes op. Dus dat is over een week wel weer netjes verwacht ik. Gisteren wel een beetje een 'koortsig' gevoel, maar dat was volgens mij het herstel van het lichaam. En het gaat vandaag alweer een stuk beter.

Ik zal de komende tijd regelmatig een update geven en foto's posten. Ik hoop dat de Minox zijn werk gaat doen op mijn kruin, aan de voorkant heb ik in ieder geval voor mijn gevoel de juiste stap al gezet met deze HT.

In deze post zet ik alvast wat foto's van mijn 'voor' situatie. De foto's van de HT en uiteraard de resultaten volgen nog.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: png Foto1.png‎ (142,2 KB, 714x gelezen)
Bestandstype: jpg Foto2.jpg‎ (52,5 KB, 690x gelezen)
Bestandstype: jpg Foto3.jpg‎ (18,8 KB, 633x gelezen)
ImHam is offline   Met citaat reageren