Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2020, 00:12   #7
Klapz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2013
Berichten: 367
Dit is een interessante discussie. Er zijn tal van variabelen die een haartransplantatieresultaat bepalen en tal van variabelen die het gebruik van middelen bepalen. Elke situatie is anders. Teveel om op te noemen maar ik probeer hieronder wat te destilleren:

Haartransplantatie:
1. Toekomst (wat gebeurt er in de toekomst): De mate van de kaalheid en het toekomstige patroon. Diffuus patroon behoeft een totaal andere behandeling dan een standaard AGA patroon.
2. Kwaliteit (wat kan er getransplanteerd worden): Dikte en kwaliteit van donorhaar.
3. Kwantiteit (hoeveel kan er getransplanteerd worden)Hoeveelheid van donorhaar.

Een arts kan bovenstaande behoorlijk inschatten. Zelf kun je jouw genen in kaart brengen door naar kaalheid in de familie te kijken (let op: dit is niet altijd zo, maar de kans op eenzelfde soort gen is relatief groot). Hoe minder haaruitval in de familie, hoe dikker en hoe meer je donorhaar is hoe beter.

Er zijn dus (potentiële) patiënten die door een haartransplantatie zeer goed en blijvend resultaat kunnen halen, maar ook bij wie het zeer beperkt zal werken. Nogmaals: dit is zeer individueel afhankelijk!

Medicijnen vóór de transplantatie
Ik beperk mij even tot Finasteride/Minoxidil. Dat zijn bij mijn weten de voornaamste medicijnen waar een wetenschappelijk bewijs voor is als het om het sterkere/dikkere haar gaat.

In mijn geval was mijn hele haardos vrij dik behalve klein stukje kruin en behoorlijk diepe inhammen. Ik wilde juist geen medicijnen gebruiken voorafgaande aan de HT zodat mijn kruin zo kaal mogelijk was en er dus zoveel mogelijk in getransplanteerd kon worden. 2 maanden post-OP aan de minox. Na 5 maanden was mijn kruin potdicht. Had ik vooraf al minox gebruikt, dan had de arts niet zoveel getransplanteerd (of in elk geval niet zo goed kunnen zien waar de haren op den duur uitvallen, dat patroon is erfelijk en vast). Fina gebruik ik niet i.v.m. mogelijke bijwerkingen.

Echter als je dus minder bedeeld bent met donorhaar, het kalen verder gevorderd is of het budget kleiner is Dan zou ik het wel vooraf gebruiken. Maar stel het scenario je gebruikt wel minoxidil, je doet daarna een haartransplantatie. Na enkele jaren stop je met minoxidil omdat dat bijvoorbeeld een hele droge huid bij jou op dat moment veroorzaakt. Dan ben je dus ook 'toe' aan een nieuwe transplantatie wat je júist probeerde te voorkomen.

Zijn medicijnen vóór de transplantatie dan alleen goed als je het zeer consequent blijft slikken/smeren de rest van je leven? Nee: want je kan ook je donorhaar versterken voorafgaande de transplantatie om vervolgens de kans op het overleven van de grafts te versterken als je bijvoorbeeld zwak donorhaar hebt.

Medicijnen ná de transplantatie
Er is zat over te vinden maar even in het kort: Minoxidil maakt het haar sterker en dikker. Soms vindt er nieuwe haargroei plaats (in de kruin met name). Prima idee als je geen last van je bloeddruk hebt. Je krijgt wel potentiële shedding, en het resultaat is er na maanden. Je moet het twee keer smeren per dag. Als je stopt is het effect weg. Ga jij dit consequent doen de komende tig jaar? Dan is het idee goed.

Finasteride: De omzetting van testosteron in dihydrotestosteron wordt geremd. Resultaten zijn goed. Nadeel bijwerkingen. Als je sec deze bijwerkingen bekijkt valt het mee. Neem bijvoorbeeld:

Erectiele disfunctie en verminderd libido (1-10%)

De kans is dus niet zo groot. Maar durf jij dit aan? Stel dat jij finasteride gaat slikken is de kans dus 1 op 20 dat je deze bijwerkingen ervaart. Maar hoe vaak spookt het door jou hooft? Onderschat niet het psychologische placebo effect ("ik krijg geen erectie.. is dit omdat ik twee weken stress op werk heb of de finasteride?"). Zo'n gedachte geeft stress met zich mee en onzekerheid zonder dat het middel misschien überhaupt een negatief effect op het libido heeft.

Wat ik probeer duidelijk te maken: Dit heeft sterk te maken hoe jij als individueel met medicatie zoals finasteride om kan gaan. Heel eerlijk gezegd: ik durf Finasteride niet aan vanwege het placebo effect. Ik lees zelden mensen die het eeuwig volhouden. Het effect verminderd na 10-15 jaar. Als je stopt, stopt het effect ook. Denk jij dat je het lang kan volhouden? Doen!

Laatst gewijzigd door Klapz; 25 mei 2020 om 00:18
Klapz is offline   Met citaat reageren