Los bericht bekijken
Oud 25 juli 2019, 14:33   #1
bass885
HaarWeb lid
 
bass885's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 201
HT. Prohairclinic. 4 en 5 juli 2019. 2286 grafts. Kruin & inhammen.

Op 4 en 5 juli jongstleden heb ik mijn eerste haartransplantatie ondergaan bij Prohairclinic (PH) te België.

Even een korte voorgeschiedenis: ik ben 35 jaar en vanaf mijn 19 merkte ik dat mijn haar dunner begon te worden. Ik had destijds ook al vrij diepe inhammen voor mijn leeftijd. Het kaalheidsproces verliep echter traag. Toen ik op mijn 27ste merkte dat mijn haar flink dunner werd en ook de kwaliteit van de haren afnam ben ik begon met het gebruik van Nanoxidil. Dit had echter niet het gewenste effect. Ik ben toen overgestapt op Finasteride. Hierdoor is het kaalheidsproces vertraagd. In het begin kreeg ik meer haar. Hierna begon mijn haardos, zij het langzaam, weer uit te dunnen. Ik heb geen last gehad van bijwerkingen van de Finasteride. Die slik ik nu overigens nog steeds.

Toen ik merkte dat het haar op mijn kruin flink dunner begon te worden werd een haartransplantatie voor mij een steeds reëlere optie. Ik heb mij de afgelopen jaren behoorlijk goed ingelezen en was altijd al gecharmeerd van PH. Ze scheppen reële verwachtingen zonder commerciële poespas. Een vriend van mijn ook door PH behandeld en ik heb dus ook met eigen ogen kunnen zien dat PH goed werk levert.

Afgelopen december ben ik op consult geweest en vrij snel daarna heb ik de knoop doorgehakt. Enkele weken geleden ben ik dus behandeld.

Uiteindelijk zijn er 875 grafts op mijn kruin geplaatst en 1411 grafts in mijn inhammen en haarlijn. Aangezien er betrekkelijk veel grafts zijn geplaatst in een tweetal gebieden is er besloten om de behandeling verspreid over 2 dagen te laten plaatsvinden.

Op de eerste dag werd ik ontvangen door Bart, bij wie ik ook mijn intake heb gedaan. Ik kreeg van tevoren al enkele pijnstillers en een bloedverdunner. Mijn haarlijn werd getekend door Sabine -die later de haartransplantatie zou uitvoeren- en daarna werden het exacte aantal grafts bepaald die nodig zouden zijn. Op de kruin waren dat er minder dan voorzien, op de inhammen en haarlijn waren dit er meer.

De eerste dag werd mijn kruin behandeld. Eerst werd mijn haar geschoren waarna ik op mijn buik met mijn gezicht richting de grond op de behandeltafel plaats mocht nemen. De verdoving was vervelend maar deed geen pijn. Het uitnemen van de grafts deed ook geen pijn. Het was meer het voortdurend liggen in één positie dat enigszins vervelend was. De geoogste grafts bleken van goede kwaliteit.
Na de lunch werden de slits gemaakt waarna de in het donorgebied uitgenomen haren op de kale plek op mijn kruin werden geplaatst. Doordat ik bij het plaatsen van de grafts rechtop kon zitten en Netflix kon kijken leek het middagdeel beduidend minder lang te duren dan het ochtenddeel. Al met al zijn ze ongeveer van 8 uur ’s morgens tot 4 uur ’s middags met mij bezig geweest.
Na afloop kreeg ik een nekkussentje en enkele pijnstillers om de nacht door te komen.

De nacht tussen de behandeling sliep ik bij een ‘bed and breakfast’ genaamd het Buitenhuys dat net als PH is gelegen in Heist op den Berg. Dit is overigens een aanrader. Die nacht verliep goed en zonder veel pijn. Het is natuurlijk wel een beetje onwennig op half rechtop te slapen. Tijdens het slapen ben ik een beetje wondvocht verloren maar dat hoort er kennelijk bij.

De tweede dag kende ongeveer hetzelfde verloop als de eerste. Nu waren er echter 4 (i.p.v 3 op de eerste dag) medewerksters van PH die voortdurend met mij bezig waren. Er werden dan ook meer grafts geplaatst. Ik heb wel bewondering gekregen voor de snelheid en mate van precisie waarmee er gewerkt werd.
Na afloop kreeg ik een lotion, een shampoo en enkele tabletten die ontstekingen en zwellingen tegen zouden gaan en de pijn zouden verminderen.

In mijn album staan de foto’s. Ik ga nu bijna mijn derde week in en de haartjes zijn nog niet uitgevallen. Oordeel zelf over het voorlopige resultaat.

Voor de behandeling heb ik €6000,- betaald.
__________________
- Nanominoxidil ( april 2010 t/m april 2011)
- Microminoxidil ( april 2011 tot juni 2011) Beiden bevatten Ketoconazol en vitamine B12
- Finasteride ( 1 juni 2011 tot heden)

Laatst gewijzigd door bass885; 26 juli 2019 om 09:23
bass885 is offline   Met citaat reageren