Discussie: Jeuk en haaruitval
Los bericht bekijken
Oud 27 september 2004, 17:50   #12
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Allereerst Jennifer, een goede uitleg. Het is belangrijk om het voor jezelf op een rijtje te hebben, zodat je ook voor jezelf goede keuzes kan maken wat betreft een behandeling bijvoorbeeld. Vergeet niet dat veel commercieel belanghebbenden gebruik maken van de onwetendheid en ondeskundigheid over één van de grootste onzekerheden van de mens; kaalheid.

Even mijn reactie op jouw stuk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jennifer
Je kunt hier volgens mij toch niet spreken van Androgenetische haaruitval.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als vrouw zijnde kun je net als een man zijnde genetisch aangelegd zijn om kaal te worden. Zoals je duidelijk aangeeft zal dit bij de gemiddelde vrouw niet gebeuren gezien het hoge oestrogeengehalte, maar het is dus wel mogelijk. Verder is ook die haaruitval een oorzaak van androgeen. Dus wat mij betreft is de term androgenetische (androgeen en genetische aanleg) nog steeds van toepassing.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jennifer
De theorie over de gevoeligheid voor DHT heb ik nog niet uitgespit, maar zo'n (over)gevoeligheid ontstaat volgens mij ook door een verstoring in je hormoonhuishouding.
Ook op dit punt ben ik het niet met je eens. De (over)gevoeligheid is genetisch bepaald. Er zitten androgeenreceptoren bij de haarfollikels die wel of niet (dat is dus genetisch bepaald) gevoelig zijn voor androgeen. De hormoonhuishouding zelf heeft daar geen invloed op.

Ik kan mij trouwens erg goed vinden in jouw theorie over AGA bij vrouwen en dat het normaal gesproken slechts een kwestie van tijd is, voordat de zaak zich weer heeft hersteld. Dat zou betekenen dat je als vrouw zijnde de zaak gewoon de tijd moet geven en niet met allerlei hormoonmiddelen aan de slag moet gaan. Wanneer alles goed zit met de hormoonhuishouding zou je als vrouw zijnde uiteindelijk geen last meer moeten hebben van AGA.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren