Los bericht bekijken
Oud 30 september 2004, 15:54   #9
maldonado
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 juni 2002
Locatie: amsterdam
Berichten: 55
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter10
Waar heb je die informatie eigenlijk vandaan ?
oh shit, ik ben vergeten de link erbij te zetten


Lees dit:
Saw Palmetto maakt minder man van je

bron:http://www.ergogenics.org/sawpalmetto.html

,,Omdat Saw Palmetto de prostaat beschermt adviseerde ik het wel eens aan oudere mannen'', vertelde een supplementenexpert aan Ergogenics. ,,Ik ben daar stukken voorzichtiger mee geworden. Ik heb gemerkt dat veel mannen er verschijnselen door kregen die deden denken aan een te laag testosteron. Ze werden soms regelrecht depressief.''

Zaagtandpalm, Serenoa repens of Saw Salmetto verhindert de omzetting van testosteron in DHT. Daarom propageren supplementenfabrikanten het gebruik aan oudere mannen die hun prostaat willen beschermen. Of dat werkt is nog niet duidelijk - maar wel dat er bijwerkingen aan gebruik van zaagtandpalm kleven. Dat weerhoudt de industrie er niet van om zelfs te claimen dat zaagtandpalm het libido verhoogt omdat het de testosteronspiegel zou verhogen.

Onderzoekers die het effect van het middel op de sexdrive bekeken van honden met een vergrootte prostaat vonden echter helemaal niks. Uit onderzoek naar mensen die het supplement gebruikten is nooit gebleken dat het supplement de testosteronspiegel laat stijgen.

Ingrijpender dan de geringe hormonale effecten is echter het anti-androgene aspect van zaagtandpalm. Stoffen in het preparaat binden aan de receptoren voor testosteron, waardoor het testosteron minder actief wordt. Onderzoekers ontdekten in reageerbuisstudies dat het middel tot veertig procent van de receptoren kan uitschakelen.

1. Barsanti JA, Finco DR, Mahaffey MM, Fayrer-Hosken RA, Crowell WA, Thompson FN Jr, Shotts EB. Effects of an extract of Serenoa repens on dogs with hyperplasia of the prostate gland. Am J Vet Res 2000 Aug;61(8):880-5.
2. Casarosa C, Cosci di Coscio M, Fratta M. Lack of effects of a lyposterolic extract of Serenoa repens on plasma levels of testosterone, follicle-stimulating hormone, and luteinizing hormone. Clin Ther 1988;10(5):585-8.
3. el-Sheikh MM, Dakkak MR, Saddique A. The effect of Permixon on androgen receptors. Acta Obstet Gynecol Scand 1988;67(5):397-9.
4. Mailbericht aan Ergogenics.
maldonado is offline   Met citaat reageren