Los bericht bekijken
Oud 14 oktober 2008, 15:48   #1
norwood2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2008
Berichten: 2.074
HT 2488 grafts + foto's (AC te Hasselt)

Dag folks, bij deze mijn verhaal van mijn haartransplantatie bij AC te Hasselt. Doe er mee wat je wilt en voor diegene die hetzelfde overwegen bij welke kliniek dan ook, misschien hebben jullie er wat aan.

Ik moest om 8.45u aanwezig zijn. Samen met Dr.Feriduni de mogelijkheden/wensen bekeken. Mogelijkheden en donor te over natuurlijk, maar ben niet op ’t achterhoofd gevallen. Aangezien ik nooit zo’n punt heb gemaakt van mijn inhammen, waren we er snel over eens hoe we de lijnen frontaal moesten trekken. Daar kwam nog bij dat ik eigenlijk als een NW2 geboren ben, ook nog met hoge haarlijn (van moeders kant) en dus eigenlijk altijd al inhammen heb gehad. Ik vind het mezelf ook helemaal niet slecht staan en zo ken ik mij eigen ook. Hoe dan ook, ik ben/was nu een flinke NW3 vertex en dat was me toch teveel van het goede. Het was/is met name de kale(nde) kruin die me vreselijk stoorde en onnatuurlijke haarlijn vooraan.

Mijn haaruitval is in 1998 begonnen. Het ging in rap tempo, maar ’t is de laatste 3/4 jaren naar mijn inziens stabiel gebleven. Ik zit pas 4 jaar aan de medicatie, shampoo’s, topicals, supplementen en heb het idee dat die zaken hun bijdrage leveren…ik geloof niet dat het toevallig is. Vandaar dat een HT nu moest gebeuren. Je kan wel wachten tot je 50 bent natuurlijk. Zoals gezegd dus, de haarlijnen waren getrokken. Met oog op de toekomst en verdere kaalheid te ondermijnen, heb ik niet te gek gedaan frontaal, maar wel dat ik tevreden kan zijn.

Rond 10.00u begonnen nadat eerst mijn hoofd geschoren was. Ik kreeg een infuus en een kalmeringsgoedje en de eerste verdovingsspuiten gingen erin. Dat is geen prettig gevoel, kan ik zeggen, maar ook niet dramatisch. Ik moest op mijn buik gaan liggen en de dames begonnen de grafts eruit te halen. Ik kreeg al snel door dat het niet gemakkelijk ging en dat ze behoorlijk vast zaten. Ook bloedde ik erg, goed voor mij en de toekomstige grafts (goede bloedcirculatie), maar minder voor hen. Ik was net voordien naar de wc geweest, maar na 20 min. moest ik al weer heel nodig. Ik wilde eigenlijk niet tot last zijn en heb het maar 1,5 uur opgehouden. Tezamen met het liggen op de buik en dat het uithalen nog best wel gevoelig was, viel het me allemaal nog niet mee….en ik was net begonnen…

Rond 12.00u was het uitnemen gelukkig even voorbij en mocht ik even op de rug gaan liggen. Ze gingen de transplantaten plaatsen en dat was wel zo prettig. Ik weet eigenlijk niet eens meer waar ze begonnen (frontaal of kruin), maar ook dat voelde ik soms wel. Feit is in elk geval dat ze zowel voor als achter deden, aangezien ze de grafts met meerdere haartjes voor mijn kruin wilden behouden. Daar was ik ’t volledig mee eens, want kale kruin wil ik perse niet en die moet perfect worden! Dus niet de ene dag frontaal en de andere dag de kruin, maar alles tegelijk.

Na een heerlijke lunch, zijn ze nog wat gaan inplanteren en vervolgens weer gaat uitnemen. Toen heb ik nogmaals 3,5 uur op mijn buik gelegen, ogen dicht of naar ’t been van de assistente liggen kijkend. Fijn als je hyperventillatie hebt ! Hoewel ik me zeker rustig/slaperig voelde, was het niet genoeg om mij in slaap te krijgen. Kan te maken hebben dat ik kalmeringsmiddelen gewend ben, maar als je kan slapen dan is ’t volgens mij een stuk makkelijker te verteren, mentaal. Ik weet niet waar het aan lag, maar ik vond het soms allemaal te gevoelig naar mijn doen. Dat had ik nooit verwacht. Laat ik voorop stellen dat het niet aan de Dr.Feriduni of de lieftallige dames lag, want ze kregen er haast een schuldgevoel van als ze weer verdoving bij moesten spuiten of mijn mond zagen vertrekken. Uiteraard waren er ook fases dat ik niks voelde. Ik wist ook gewoon niet goed meer aan te geven wanneer er verdoving bij moest en wanneer niet. Je gaat niet bij elke pijntje meteen zeggen dat het niet goed verdoofd is, dus ik wachtte een aantal transplantaten af en bleef het pijn doen dan maar verdoving erbij.

Ik was uiteindelijk om 19.30u s’avonds klaar. Ik wist dat er nog een dag ging volgen. De volgende dag was ik stik nerveus ineens, in tegenstelling tot dag 1. Nu wist ik wat me te wachten stond en als je hoofd helemaal beurs is, kruin, voorhoofd, donorgebied dan voelen spuiten e.d. nog minder prettig aan. We begonnen weer met uitnemen, 2 uur lang. Toen weer op de rug en inplanteren. Dr.F. ging eerst wat gaatjes maken waar ze geplaatst moeten worden. Soms gevoelloos en op sommige plekken pijnlijk. Op een bepaalde plek hield ik het haast niet meer, vraag me niet waarom ik niet meer om verdoving vroeg maar ik was gewoon gaar en na 20-25 spuiten in mijn hoofd , had ik ’t wel gehad met die spuiten. Ze gingen inplanteren en als snel ging die ene plek branden als vuur. Ik denk volhouden en afmaken die handel. Volgens mij niet verstandig, want toen ze vervolgens weer vroegen of ik mijn buik wilde gaan liggen, zagen ze volgens mij al snel dat ’t minder ging met me. Ik stond te trillen als een rietje en zag de hemel voor een doedelzak aan. De behandelzaal leek wel een vrieskist ineens, leek wel -5 graden…zo koud had ik ‘t. Ik de rustkamer ingestuurd met een stokbrood en pijnstillers en gelukkig kwam ik daar na een halfuur weer bij positieven. Daarna nog wat extra kalmering gekregen via het infuus, toen hadden ze me wel lam. Ik ging weer op de buik liggen, en ben helemaal weggeweest. Af en toen kwam ik bij en had ik’t idee dat ik gewoon thuis was, slapend op de bank. Die middag was ik omstreeks 16.00u klaar.

Ik heb foto’s toegevoegd van mijn situatie VOOR de AGA, van vroeger. De situatie van de afgelopen jaren en dus na afloop van mijn HT. Ook nog foto’s met gevaargebieden (gebied binnen rode stippeltjes).

Zou ik het zo weer doen ? Absoluut, geen haar op mijn hoofd die daar aan twijfelt. Mijn dank aan Dr.Feriduni wat echt een ongelooflijk toffe vent is. Dat verwacht je totaal niet van een chirurg van zijn naam. Ook de dames op de behandelvloer waren stuk voor stuk schatten. Het resultaat blijft afwachten, en als het wat tegenvalt zal ik sowieso wat extra erbij rammen, maar aan de service/vriendelijkheid heeft het niet gelegen. Het was echt ongelooflijk.

Laatst gewijzigd door Henk; 23 juni 2010 om 17:42
norwood2 is offline   Met citaat reageren