Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Overige (haar)discussies > Overige (haar)discussies - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 13 augustus 2002, 17:44   #1
rickie rick
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2002
Locatie: omgeving eindhoven
Berichten: 19
haaruitval door spanning!!!

Bij mij is het nu zeker: ik heb haaruitval gekregen door jarenlange spierspanning van de spiertjes in mijn hoofdhuid. De haren krijgen daardoor te weinig zuurstof, weinig doorbloeding en vallen uit. Vorig jaar kampte ik met een zware depressie en toen kreeg ik een kalend plekje bij mijn inham. Nu het wat beter gaat komen er al weer gepigmenteerde haartjes terug al zal ik niet meer al mijn haren terugkrijgen omdat de spanning te lang heeft geduurd en daarom de haarzakjes heeft vernietigd. Ik gebruik wel finasteride omdat een erfelijke oorzaak misschien ook meespeelt maar ik gebruik dit alleen omdat ik het via mijn huisarts krijgen en omdat mijn verzekering de kosten betaald. Voor de rest probeer ik inzicht te krijgen in mijn problemen (minderwaardigheidsgevoelens, angsten etc) zodat ik de kern aanpak en niet het gevolg (haarverlies). Natuurlijk blijft erfelijke kaalheid de grootste boosdoener van haarverlies. Shampoos kunnen niet echt werken omdat die nooit van buiten uit naar binnen toe kunnen werken. Het kost een hoopgeld en je bent een illusie rijker. Ik zou het alleen bij finasteride houden. Aminexil is een lotion die bij mij wel wat effect heeft gegeven (ook al is dit van buitenaf) maar het is geen wondermiddel.Rickie Rick!
rickie rick is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2002, 15:08   #2
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Lightbulb Re: haaruitval door spanning!!!

Citaat:
Originally posted by rickie rick
Bij mij is het nu zeker: ik heb haaruitval gekregen door jarenlange spierspanning van de spiertjes in mijn hoofdhuid. De haren krijgen daardoor te weinig zuurstof, weinig doorbloeding en vallen uit. Vorig jaar kampte ik met een zware depressie en toen kreeg ik een kalend plekje bij mijn inham. Nu het wat beter gaat komen er al weer gepigmenteerde haartjes terug al zal ik niet meer al mijn haren terugkrijgen omdat de spanning te lang heeft geduurd en daarom de haarzakjes heeft vernietigd. Ik gebruik wel finasteride omdat een erfelijke oorzaak misschien ook meespeelt maar ik gebruik dit alleen omdat ik het via mijn huisarts krijgen en omdat mijn verzekering de kosten betaald. Voor de rest probeer ik inzicht te krijgen in mijn problemen (minderwaardigheidsgevoelens, angsten etc) zodat ik de kern aanpak en niet het gevolg (haarverlies). Natuurlijk blijft erfelijke kaalheid de grootste boosdoener van haarverlies. Shampoos kunnen niet echt werken omdat die nooit van buiten uit naar binnen toe kunnen werken. Het kost een hoopgeld en je bent een illusie rijker. Ik zou het alleen bij finasteride houden. Aminexil is een lotion die bij mij wel wat effect heeft gegeven (ook al is dit van buitenaf) maar het is geen wondermiddel.Rickie Rick!
Hoi Rickie Rick,

Ik vind dat je al een erg goed inzicht hebt in jezelf en je 'ziekte'!

Wat je zegt is zo WAAR : 'Voor de rest probeer ik inzicht te krijgen in mijn problemen (minderwaardigheidsgevoelens, angsten etc) zodat ik de kern aanpak en niet het gevolg (haarverlies). '. Haarverlies is INDERDAAD (vaak) een GEVOLG van een OORZAAK die elders ligt. De oorzaak ligt inderdaad vaak in jezelf en dus zal zelfonderzoek je méér resultaat opleveren dan het gebruik van een pilletje...... een pilletje pakt inderdaad het GEVOLG aan en NIET de OORZAAK.

Zoals ik al schreef in: http://www.haarweb.nl/forum/showthre...3899#post3899:

Citaat:
Het is een feit dat veel ziektes een erfelijke factor hebben. Kijk bijv. naar borstkanker bij vrouwen. Door mijn eigen ervaringen en de ervaringen van veel zieke mensen die ik ken, ben ik er echter van OVERTUIGD dat JIJZELF de belangrijkste factor in het gehele proces bent. Ik geloof dat een ziekte een SYMPTOOM is. Je lichaam geeft een signaal af dat er iets niet goed is. En vaak (niet altijd!) zit dat 'iets' in je denkgeest c.q. de manier waarop je met jezelf omgaat. Echter, de reguliere geneeskunde houdt zich (vooral in het Westen) voornamelijk bezig met symptoombestijding en kijkt niet naar de achterliggende oorzaken van een ziekte. 'Borstkanker? O, dan snijden we toch een deel van uw lichaam af en kunt u weer naar huis, mevrouw.....'. Right. Er wordt niet of nauwelijks gekeken naar de psychische oorzaken van borstkanker. Zeker, erfelijkheid speelt ook een rol, maar in mijn ogen zeker NIET de grootste. De grootste rol speel je Zelf. 'U bent depressief? Oooo.... hier dan geef ik u deze nieuwe SuperrrPil (tm) mee, zodat u minder depressief zult zijn en er hopelijk ook weer snel vanaf komt!' Ipv de depressie te ONDERDRUKKEN (feitelijk de werking van veel medicijnen), zou je ook eens iets met je GEVOEL kunnen gaan doen.

Een pil is nooit de oplossing. Althans, niet in mijn ogen.

Hoe cru het ook klinkt, maar ik geloof er persoonlijk niet in dat er ooit een pil gaat komen waardoor wij voor altijd verlost zijn van haaruitval. Het is en blijft symptoombestrijding. Maar de commercie maakt heel handig gebruik (lees: misbruik) van alle wanhopige lotgenoten die kampen met haaruitval. Veel mensen hopen er -heel begrijpelijk- met een pilletje vanaf te komen.

Ookal speelt erfelijkheid een rol: ik ben ervan overtuigd dat er ook andere factoren (kunnen) meespelen, waaronder inderdaad: stress. Lees bijv. eens de threads in de Trichotillomanie-rubriek erop na. Je ziet bij heel veel TTM-lotgenoten dat zij zichzelf ONTKRACHTEN. Als je kijkt naar de zienswijze van Louise Hay en soortgelijke schrijf(st)ers, dan worden haren bijv. vaak geassocieerd met KRACHT. TTM-ers ont-krachten zichzelf letterlijk en figuurlijk door hun eigen haren uit te trekken.

Ik ben ervan overtuigd dat je deze zienswijze ook kunt toepassen op mannelijke kaalheid. Wat overigens niet wil zeggen dat iedereen die kaal wordt in hetzelfde hokje geplaatst moet worden: kaal worden op je 40ste is heel normaal, nietwaar? Maar goed, je haren uittrekken (TTM) is dat NIET en kaal worden op je 15-de is dat ook NIET!

Haren staan voor KRACHT. Voor leven. Ik sta 100% achter de mening van Louise Hay die stelt dat er de volgende -mogelijke- oorzaken aan kaalheid ten grondslag liggen:

Problem: Baldness
Probable Cause: Fear. Tension. Trying to control everything. Not trusting the process of life.

Dit is dus puur psychisch bekeken: los van erfelijkheid en dergelijke. 'Tension' (spanning/stress) staat er dus inderdaad ook bij, zoals jij al zei.
Ik ben zelf ook een dertigjarige jongeman en werd al op vroegtijdige leeftijd kaal. Ik vond het verschrikkelijk en ben op zoek gegaan naar een oplossing in de vorm van medicijnen, in mijn geval Minoxidil. Het hielp niets. Na al die jaren ben ik er zelf echter van overtuigd geraakt dat psychische factoren een grote rol hebben gespeeld in het onstaan van mijn vroegtijdige mannelijke kaalheid. Deze factoren spelen nog steeds een rol, aangezien ik nog steeds kaal ben. De psychische factoren bij mij komen precies overeen met wat Louise Hay beschrijft.

Als je beseft dat jij ZELF een factor bent in het ontstaan van een ziekte in je lichaam, dan ben jij ook ZELF in staat deze ziekte te genezen. Dit besef alleen al maakt je een stuk krachtiger.
Hoe gaat het ondertussen met je?

Sterkte!
Grover.
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2002, 18:39   #3
rickie rick
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2002
Locatie: omgeving eindhoven
Berichten: 19
Beste grover,

Ik vind het prachtig om jouw verhaal te lezen, eindelijk her- en erkenning van mijn zienswijze. Oók ik sta achter het verhaal van Louise Hay en heb haar boek "je kunt je leven helen" ook in huis. Ik zou het prettig vinden als je me eens persoonlijk mailt zodat we kontakt kunnen leggen. Mail me maar op patrickbax@planet.nl
Alle goeds, Rickie rick!!!!
rickie rick is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2002, 13:01   #4
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Lightbulb Zienswijze.

Citaat:
Originally posted by rickie rick
Beste grover,

Ik vind het prachtig om jouw verhaal te lezen, eindelijk her- en erkenning van mijn zienswijze. Oók ik sta achter het verhaal van Louise Hay en heb haar boek "je kunt je leven helen" ook in huis. Ik zou het prettig vinden als je me eens persoonlijk mailt zodat we kontakt kunnen leggen. Mail me maar op patrickbax@planet.nl
Alle goeds, Rickie rick!!!!
Hoi Rickie Rick,

Fijn dat je wat aan mij verhaal gehad hebt! Uiteraard vind ik het prima om persoonlijk te mailen: in eerste instantie geef ik er echter de voorkeur aan om het op dit Forum te doen, zodat anderen er wellicht ook iets aan hebben. Wat vind je daarvan?

Groet!
Grover.
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2002, 19:05   #5
rickie rick
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2002
Locatie: omgeving eindhoven
Berichten: 19
Hoi Grover,

Bedankt voor je berichtje. Voortaan zal ik de berichtjes voor jou (maar ook anderen) voorzien van het subject: voor grover.....dan weet je dat het ook voor jou is. Het voorstel om persoonlijk te mailen komt omdat mijn psychische problematiek het hoofdprobleem is en het haarverlies een gevolg. Wellicht vinden anderen dat niet interessant om te lezen omdat ze vaak alleen willen weten hoe ze snel en goedkoop aan de finasteride kunnen kopen en dure shampoos bestellen die- in mijn geval- niet helpen. Je kunt werkelijk zelf je leven helen. Mijn haarverlies mag niet meer een kopzorg zijn, hahaha!!! alle goeds, rickie rick!!!
rickie rick is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2002, 19:19   #6
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Lightbulb Psyche.

Citaat:
Originally posted by rickie rick
Hoi Grover,

Bedankt voor je berichtje. Voortaan zal ik de berichtjes voor jou (maar ook anderen) voorzien van het subject: voor grover.....dan weet je dat het ook voor jou is.
Dat hoeft niet hoor....als je gewoon op de [ quote ] button klikt ipv op de [post reply] button, dan kun je specifiek op 1 bericht reageren en zie je ook van wie het oorspronkelijke bericht was, dus dan is het iedereen tegen WIE je het hebt, c.q op WIE/WAT je reageert. Verder...als je zegt 'Hoi Grover', dan is het iedereen al wel duidelijk op wie je reageerd.....

Citaat:
Het voorstel om persoonlijk te mailen komt omdat mijn psychische problematiek het hoofdprobleem is en het haarverlies een gevolg. Wellicht vinden anderen dat niet interessant om te lezen......
Nou: dan skippen ze deze thread maar gewoon! Je bent niet verplicht om ALLES hier te lezen....en daarbij denk ik JUIST dat het interessante materie is: het verband tussen de psyche en haarproblemen. Zowel de (eventuele) psychologische oorzaken alswel de gevolgen van haarproblemen.

Citaat:
..... omdat ze vaak alleen willen weten hoe ze snel en goedkoop aan de finasteride kunnen kopen en dure shampoos bestellen die- in mijn geval- niet helpen.
Inderdaad! Maar dit is uiteraard ook héél begrijpelijk...ook ikzelf heb in eerste instantie mijn toevlucht genomen tot medicijen: je wilt er toch zo snel met alle macht vanaf, nietwaar? Maar inderdaad....niet bij iedereen helpt het...en als je er ooit mee stopt, dan zal je haaruitval hoogstwaarschijnlijk gewoonweg weer doorzetten/terugkomen. Een treffend voorbeeld van het feit dat een medicijn vaak púúr symptoombestrijding is.

Citaat:
Je kunt werkelijk zelf je leven helen.
Ja, het kan. Maar 't is vaak zoooooooooooo moeilijk..........

Citaat:
Mijn haarverlies mag niet meer een kopzorg zijn, hahaha!!!
Dat is een mooie uitspraak...ik hoop dat ikzelf ooit nog zover kom: ik ben er nog niet! (maar wèl op weg!)

Groet,
Grover.
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juni 2009, 23:17   #7
Noob
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 mei 2009
Berichten: 598
aren staan voor KRACHT. Voor leven. Ik sta 100% achter de mening van Louise Hay die stelt dat er de volgende -mogelijke- oorzaken aan kaalheid ten grondslag liggen:

Problem: Baldness
Probable Cause: Fear. Tension. Trying to control everything. Not trusting the process of life



waar is dat stuk t lezen?
Noob is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juni 2009, 23:37   #8
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Sjesus, wat haal jij oude topics naar boven...
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juni 2009, 23:50   #9
Ambo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11.750
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Sjesus, wat haal jij oude topics naar boven...

Of trage pc, hebben er wel meer last van
Ambo is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2009, 17:50   #10
Noob
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 mei 2009
Berichten: 598
haha sorry ... maar ik heb alle recente posts al doorlezen en ben nu dus bij de oude vond dit wel een interessante kijk ... maar niemand weet waar je die kan vinden?
Noob is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2009, 17:57   #11
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.420
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noob Bekijk bericht
aren staan voor KRACHT. Voor leven. Ik sta 100% achter de mening van Louise Hay die stelt dat er de volgende -mogelijke- oorzaken aan kaalheid ten grondslag liggen:

Problem: Baldness
Probable Cause: Fear. Tension. Trying to control everything. Not trusting the process of life



waar is dat stuk t lezen?
Na 7 jaar? Amai, wat een volhouder zeg...
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2009, 17:57   #12
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.420
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noob Bekijk bericht
haha sorry ... maar ik heb alle recente posts al doorlezen en ben nu dus bij de oude vond dit wel een interessante kijk ... maar niemand weet waar je die kan vinden?
Ik niet...
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2009, 18:42   #13
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noob Bekijk bericht
Problem: Baldness
Probable Cause: Fear. Tension. Trying to control everything. Not trusting the process of life
Haaruitval door angst, spanningen, stress, etc. is niks nieuws en kan chronisch zijn. Zoek maar eens naar Telogeen Effluvium.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.