Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 30 januari 2005, 00:16   #1
naomi2005
naomi2005
 
Geregistreerd: 29 januari 2005
Locatie: rotterdam
Berichten: 12
Exclamation ik lijd ook in stilte.....

hallo iedereen,

ik heb mij vanavond ingeschreven op deze site omdat er heel open over deze aandoening gesproken wordt.
zelf heb ik al vanaf mijn 2e jaar ttm en ben nu 25...een hele lange tijd dus!!
zoals velen van jullie heb ik ook mijn ups en downs, er zijn periodes geweest met mooi lang haar, maar op het moment is het weer flink uitgedund....
het moeilijke is inderdaad de schaamte om erover te praten, maar in de loop der jaren ben ik er toch wat makkelijker in geworden, ookal kies ik nog steeds zorgvuldig aan wie ik het vertel..
ik heb vanavond ook de scriptie van Fara gelezen en vond het erg informatief en interessant.
als ik mijn moeder moet geloven is mijn TTM begonnen toen mijn tweelingzus op 2 jarige leeftijd belandde op de intensive Care en ik dus alleen thuis achter bleef, wat dat betreft kloppen de onderzoeksgegevens heel goed bij mij....
de naam TTm is mij sinds 3 jaar bekend, en het was voor mij toendertijd ook een hele opluchting te lezen dat het echt en naam heeft, dan wordt het toch iets begrijpelijker, ook voor jezelf nietwaar?
ik moet zeggen dat ik er heel de avond al over aan het lezen ben en nog geen haar aangeraakt heb !!misschien moet ik maar elke avond mijn tijd hier doorbrengen, hahaha.
ik vind het wel heel erg om te lezen dat iedereen er zo onder gebukt gaat, wat dat betreft vind ik het een hele zware aandoening om te hebben.
ikzelf draag vaak hoofddoekjes en haarbanden om het te camoufleren,de mensen in mijn omgeving kennen mij niet anders en voel me dan ook niet beschaamd of zoiets, zelf vind ik het erger als ik mezelf in de spiegel bekijk...dan denk ik"waarom nou?je bent een mooie meid die zichzelf zoiets stoms aandoet...."
vaak ga ik maar op mijn hand zitten, maar geef vaak later toch weer toe aan de aandrang.....
ik lees op deze site ook vaak dat haren èèn voor èèn uitgetrokken worden.....nou...ik trek ze met bosjes eruit en het doet zeer!!!!maar toch vind ik het lekker.......
ik heb een dochtertje van 2 jaar , en vorig jaar begon ze ook ineens aan haar haar te trekken...ik schrok me rot!!!
maar gelukkig is dat over gegaan....en hoe ironisch.....mijn dochter heeft een bos haar, niet te geloven!!!maar ze is half-surinaams, dus dat wil wel, hahahah..
ik heb ook een vraagje aan jullie: wie heeft er ervaring met medicijnen slikken tegen deze aandoening?

zelf was ik eens bij een dermatoloog voor een huidprobleempje en besloot HET onderwerp maar eens ter sprake te brengen...en weet je wat?die vrouw nam me totaal niet serieus en verwees me meteen door naar een psycholoog...wat een vernedering...
ze vertelde dat ze nog nooit van iemand had gehoord die dit al vanaf zijn 2e jaar doet...nou ja...zelfs ik geloofde dat niet!!
dus ben maar niet verder gaan zoeken.
toch speel ik nu weer met het idee om weer eens een arts erover te gaan bezoeken, alle hulp is mooi meegenomen...toch?
ik zal vanaf vandaag regelmatig op deze site te vinden zijn...
ik heb net een opleiding tot secretaresse afgerond terwijl ik een jonge alleenstaande moeder ben, en dit is mijn volgende stap in mijn persoonlijke ontwikkeling,,,eindelijk eens van dat verrotte TTM afkomen!!!
ik hou jullie op de hoogte, en als iemand met me wil mailen...graag!!!
veel liefs en sterkte voor iedereen...we zijn allemaal mooi, met of zonder TTM!!!!!
naomi
naomi2005 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2005, 11:24   #2
zonnestraal
HaarWeb lid
 
zonnestraal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2005
Locatie: limburg nl
Berichten: 250
hallo naomi !!

welkom op deze site ! Ik trek al aan mijn haar vanaf mijn negende en ben nu vijfendertig. Mijn zoontje is nu zeven en is ook al twee keer begonnen met haartrekken. Ik heb het eerst aangezien en na een tijd van waarschuwingen en uitleg waarom het belangrijk is te stoppen als het nog gaat,heb zijn ik zijn haar afgeschoren. Een drastische maatregel,maar ik weet uit ervaring dat het belangrijk kan zijn de gewoontevorming te onderbreken,om weer "af te kicken".Bij mijn zoontje heeft het geholpen,tot nu toe. hij lijkt qua persoonlijkheid heel erg veel op mij,dus ik blijf alert op allerlei uitingen van emoties bij hem...............

Ik hoop dat je , net als velen hier op deze site, veel herkenning en steun mag ervaren!! Ik vind het zelf een verademing dat er zoveel mensen zijn die je begrijpen!! liefs en tot mails, Zonnestraal
zonnestraal is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2005, 12:30   #3
naomi2005
naomi2005
 
Geregistreerd: 29 januari 2005
Locatie: rotterdam
Berichten: 12
hoi zonnestraal

dankjewel voor je reactie, vind het leuk om een welkomsberichtje te krijgen!
vervelend dat je zoontje er ook aan begonnen is, maar goed van je dat je rigoreuze stappen heb t gezet voor hem!!!
denk jij dat het erfelijk is?ik heb geen idee....
ik heb bij mezelf wel een vermoeden waardoor het ontstaan is wat ik al eerder schreef, en ik denk toch ook dat mensen met TTM over het algemeen wat gevoeliger zijn, maar dit zou ook door de TTM zelf kunnen komen.
maar ik heb nu al goed nieuws, heb sinds gisteravond niet meer aan mijn haar getrokken!!!!misschien omdat ik er nu echt mee bezig ben?
merk wel dat het me veel energie kost en dat ik erg veel afleiding moet zoeken, heb vanochtend al heel mijn huis schoon gemaakt en zitten kleien met mijn dochtertje, hahaha!!!!
nou, ik weet even nets meer, maar ben er snel weer.
succes !!!
naomi
naomi2005 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2005, 18:16   #4
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
hey naomi,

welkom hier op de ttm site! ik ben nu 35,en ben net als jij,op mn 2de begonnen met haarplukken. ik moest het ziekenhuis in voor een vervelende behandeling,heb daar ruim 2 weken gelegen. toen ik erin ging,had ik mooi krullend lang haar,toen ik eruit kwam was ik rechts zo goed als kaal. ik denk dat de combinatie -veel pijn en -zonder ouders mijn ttm veroorzaakt heeft. maar dat het een erfelijk iets is voor sommigen,is ook goed mogelijk! ik vind het geen schande hoor,om naar een psycholoog doorverwezen te worden. maar de manier waarop dat bij jou ging is idd wel minder leuk. vorig jaar heb ik bij een psycholoog gelopen,voor iets heel anders,maar daar kwam de ttm 'per ongeluk' ter sprake. ik weet dus sinds een half jaartje,dat het een naam heeft. ondertussen ben ik paroxetine gaan slikken,dit kan -in hogere doses- helpen tegen ttm. inmiddels hebben wij hier,dankzij lies,de omega 3 (+ 6) van het kruidvat-merk ontdekt. ook deze capsules werken,bij lies iig en bij mij ook.

je komt op me over als een sterk,zelfverzekerd persoon....en dat is heel goed! mocht je verder vragen hebben,of dingen kwijt moeten,hier kun je alles opschrijven he?
sterkte,marly
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2005, 21:26   #5
naomi2005
naomi2005
 
Geregistreerd: 29 januari 2005
Locatie: rotterdam
Berichten: 12
hoi marley,

ben wel sterk, maak ook weleens onzeker hoor, maar probeer toch het leukste uit mijn leven te halen en weiger zoiets als TTM mijn leven te laten verzieken, ookal is dat heus ook wel gebeurd.
ik ga morgen meteen de capsules kopen, heb veel goede dingen erover van jullie gelezen!!!
ik heb trouwens nog heel de dag niet getrokken en gisteravond ook niet, kan me de laatste keer niet meer herinneren.ben er wel heel trots op en hoop het in een keer vol te kunnen houden om ermee te stoppen, maar verwacht het eigenlijk niet.
ik vind wel dat het meteen een goede stimulans is omdat ik nu wel weet dat het dus kàn, niet trekken!!!
ik heb trouwens nog een goede tip om niet te kunnen trekken!!
gel-nagels, hele lange!
heb dit een aantal maanden geleden laten doen en kon er echt niets meer mee beginnen, ook mijn broek kreeg ik niet meer dicht maar dit moet je maar op de koop toenemen....
nou, nog bedankt voor je mailtje marly , en ik hoop ook dat ik mijn steentje bij mag dragen aan deze site, vind dat TTM nog veel te onbekend is!!!
veel liefs!en succes iedereen!!!!
naomi2005 is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2005, 09:07   #6
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Dag Naomi

Welkom op deze site. Goed dat je een oorzaak kent van je ttm. Rot voor je dat het zo vroeg is begonnen. Je spreekt over je tweelingzus? Leeft ze nog? Als ze nog leeft en ze heeft geen ttm, dan heb je het bewijs dat ttm niet erfelijk is... Ik geloof niet in erfelijkheid. Wel dat het in je zit en er op een rottig tijdstip in je leven uitkomt. En dat het héél verslavend is, hoe stom de handeling ook. Ikzelf ben 28 jaar en heb ttm sinds mijn 19 jaar. Ook bij mij is het op een dipetepunt in mijn leven naar boven gekomen, alhoewel ik sinds ik met mijn vingers kon bewegen al mijn dekentjes en pluchen beren kaalplukte. Dus je kan goed stellen dat ik het altijd heb gehad en het gewoon is overgegaan om mijn haar. Een voorbode hiervan was duimen. Ik duim al heel mijn leven, heb het nooit kunnen afleren en samen met duimen ging pluchen aan mijn dekentje. Sommige ttm'ers hier duimen ook nog steeds. Ik schaam me er dood voor en heb mijn huidig vriendje al wel verteld over ttm maar niet over dat stom duimen. Dat doe ik wel wanneer ik zeker ben dat hij slaapt, eventjes om in slaap te komen .

Groetjes
Kim
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2005, 13:34   #7
naomi2005
naomi2005
 
Geregistreerd: 29 januari 2005
Locatie: rotterdam
Berichten: 12
Red face duimen

hoi kim,

ik duim dus ook nog steeds, ik merk ook dat het trekken lang niet zo lekker is zonder duim, hebben jullie dat ook?
misschien moet ik dus maar gewoon het duimen afleren, dan komt het trekken misschien vanzelf?
mijn zus leeft gelukkig nog, dus erfelijk zal het inderdaad niet zijn, alhoewel mijn moeder mij laatst vertelde dat ze er heel veel genoegen uit haalt haartjes met een epileertangetje bij zichzelf te verwijderen, zij ziet dit ook als ontspanning.....ik weet dus ook eigenlijk niet hoe het precies zit, hahaha
ik probeer er vaak maar de moed in te houden, en ik heb nu al 2.5 dag niet getrokken!!!!!
gisteravond bijna, maar toch lekker niet!!ben dus wel blij vandaag!
nu heb ik nog een vraagje, heeft iemand misschien ervaring met regressietherapie?
iemand heeft mij verteld dat dit heel goed zou kunnen helpen, maar sta er zelf nogal sceptisch tegenover,,,,weet iemand misschien meer hierover?
nou, dit was het weer voor nu, nog bedankt voor je reactie kim!!!!
veel liefs,
naomi
naomi2005 is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2005, 13:58   #8
Kristel
Kristel
 
Kristel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 270
Fijn dat je je verhaal hier vertelt en welkom.
Hier vind je altijd steun en kan je je verhaal doen en hopelijk kan je die rot TTM de kop indrukken.

groetjes
Kristel is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2005, 14:26   #9
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Alhoewel Naomi, dat er hier vroeger wel iemand van een tweeling aanwezig was en die deden het beide! Zij is er vanaf of dat waren toch haar laatste berichten via gedragstherapie. Mijn moeder bijt op de velletjes aan haar vingers en trekt velletjes van haar teennagels maar echt obsessief. Die ziet constant aan haar vingers!

Haha, ik vind het grappig dat je zegt, dan leer ik toch 'gewoon' duimen effe af.. Als het zo makkelijk was, had je dat toch al lang gedaan, niet? Ik kan er niet mee ophouden maar ik weet niet of ik dat wel echt wil want het is echt handig om in slaap te vallen.
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2005, 20:36   #10
naomi2005
naomi2005
 
Geregistreerd: 29 januari 2005
Locatie: rotterdam
Berichten: 12
aan oillily

je hebt gelijk hoor, was het maar zo simpel!!

maar ik vind duimen dus ook ontzettend lekker!!
en nu kan ik dus niet meer duimen, want als ik duim trek ik automatisch, heb jij dat ook?
ik hoop maar dat ik het volhoud, was vandaag af en toe toch ook wel moeilijk hoor.
ik had, heel stom eigenlijk ,een nieuw boek gekocht en ja...dan trekt het zo lekker hè?maar heb me toch in kunnen houden.
ik ben deze week ook met fitness begonnen en ik moet zeggen dat dat ook een hele goede uitlaatklep is...gewoon al die frustratie eruit zweten!
ik heb nog nooit echt geprobeerd om van TTM af te komen, soms ging het gewoon goed vanzelf, maar de laatste tijd was het weer niets...
ben ook aan het solliciteren, en voel me ongemakkelijk met mijn haar...
ik kan nog wel zonder haarwerkjes enzo, maar echt mooi is het natuurlijk niet.
als ik een baaldag heb draag ik een hoofddoekje en als ik me sterk voel ga ik gewoon zo naar buiten. maar toch beinvloed het je leven heel erg merk ik, inderdaad wat sommige van jullie zeggen dat je goed kijkt of je niet met je rug naar iemand toe zit enzo, en daar wil ik gewoon van af!!
ik doe mijn best en wil iedereen echt een hart onder de riem steken, want inderdaad; alleen mensen met TTM weten wat een last het is om dit te hebben....
veel liefs
naomi
naomi2005 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2005, 09:50   #11
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Hi Naomi

Ik duim en trek ook tegelijk maar niet aan mijn haar maar aan een dekentje....

En ik weet dat fitness een zalige uitlaatklep is. Als ik met echt teveel spanningen zit, ga ik fitnessen of lopen, dan een lang en uitgebreid bad met de nodige maskers en dan zalig in mijn badjas in de zetel en dan is de trekdrang echt weg!

Groetjes
Kim
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2005, 18:13   #12
eva2001
HaarWeb lid
 
eva2001's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2005
Locatie: gelderland
Berichten: 34
mijn dochter doet het ook tegelijk met duimen (zie ook ander topic)


Het komt idd weinig voor bij kleine kinderen daar loop ik ook tegenaan. mijn dochter was 1 toen ze er mee begon.
Ik probeer nu toch het duimen af te leren in de hoop dat ze het trekken af leert.

groetjes
eva2001 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2005, 12:40   #13
naomi2005
naomi2005
 
Geregistreerd: 29 januari 2005
Locatie: rotterdam
Berichten: 12
duimen

hoi eva,

ik denk dat het een goed idee is om haar het duimen af te leren, want ik vind het bijvoorbeeld ook helemaal niet interessant om het afzonderlijk van elkaar te doen, dus ook niet duimen zonder te trekken!
je dochtertje is er inderdaad jong mee begonnen, net als ik...
ik hoop echt dat ze ervan af komt, want het os toch veel fijner om op te groeien zonder zo'n zware last.
ik ben nu 25 en nu pas voel ik mij sterk genoeg om er mee te stoppen, ik heb nu al 8 dagen niet getrokken, vind dat de tijd rijp is....
ik heb eerlijk gezegd geen goede tips voor je, mijn moeder werd er zelf altijd alleen maar erg kwaad om, ,,,
laatst vertelde ze me dat ze nu nog spijt heeft van haar boze woorden tegen mij over het haartrekken, en zoals ik al eerder zei, boos worden werkt alleen maar averechts!
maar uit de manier waarop je over eva schrijft en bezorgd over haar bent kan ik alleen maar concluderen dat je erg veel van haar houd en ik weet zeker dat je een manier voor jezelf zult vinden om hiermee om te gaan,
ik kan me goed voorstellen dat het voor jou ook erg moeilijk is, niet alleen voor haar.
je wilt toch dat het met je kind goed gaat!!
mijn dochtertje trekt gelukkig dus niet, maar ik moet wel zo naar het ziekenhuis met haar om een echo te laten maken van een grote bult die ze op haar wenkbrouw heeft, ,,,zo zullen er altijd dingen zijn om je zorgen over te maken!
geniet van je mooie meisje en probeer ook de goede dingen te blijven zien, elke kleine stap voorruit is er 1 !!
hoe gaat het slapen met de wantjes trouwens?ik ben benieuwd, laat je het me even weten?
naomi2005 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Doodse stilte Robert18 Medicijnen/haargroeimiddelen 5 20 augustus 2004 12:57


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.