Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 28 januari 2005, 20:30   #1
Nien
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 december 2004
Berichten: 25
Nieuw...

Hallo allemaal,

Ik ben Jeanine, 22 jaar en trek vanaf mijn twaalfde mijn haar uit, nu 10 jaar dus... Ik zit dit berichtje met kloppend hart te typen.. Ik wilde eigenlijk niet reageren en kwam hier alleen om even rond te kijken en verhalen te lezen. Ik heb namelijk veel moeite met het accepteren van het feit dat ik TTM heb. Ook ben ik bang om in een soort slachtofferrol te gaan vervallen door met lotgenoten te praten en dat wil ik absoluut niet.
Ik vraag me af of er hier iemand is die van TTM af is, want zoveel positieve verhalen heb ik hier niet gelezen. Eerlijk gezegd is dat wel een grote teleurstelling voor mij, had verwacht hier veel positieve verhalen te lezen (misschien stom van mij). Hoop heel erg dat we er met zijn allen vanaf komen.... hoop het echt....
Nien is offline   Met citaat reageren
Oud 28 januari 2005, 22:01   #2
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
hoi nien,

als eerste...welkom hier! heel dapper van je,dat je jouw verhaal hier opgeschreven hebt. het zal een opluchting zijn voor je,dat hier mensen zijn die je begrijpen,weten wat je door maakt. wat je moet weten....de allereerste stap naar genezing is acceptatie. als je geaccepteerd hebt,dat je ttm hebt,kan je alle energie steken in de strijd om ttm te overwinnen. helaas heb je gelijk...er zijn niet veel mensen die er blijvend vanaf komen...ikzelf geloof dat ik er nooit afkom...dat het altijd een deel van mn leven blijft. dmv dit forum heb ik inmiddels wel geaccepteerd,en na 33 jaar altijd geplukt te hebben ben ik nu 2 dagen plukvrij. het lijkt niet veel...maar het is een begin. door hier te lezen en te schrijven,door dingen te delen en reacties te krijgen is me dat gelukt. lees alle threads eens op je gemak door...geef reacties en plaats wat je kwijt wilt. het doet zoveel goed om het te delen! iedereen komt hier op dezelfde manier 'binnen'...niet kunnen accepteren,schaamtegevoel,ineens weten dat je niet de enige bent met die 'maffe tic'... voel je alsjeblieft geen slachtoffer,ik geloof niet dat hier iemand is die zichzelf die rol heeft toebedeeld. dat helpt nl niet he... we hebben hier met zn allen al best veel bereikt...ik voel het als een soort grote familie waar iedereen elkaar helpt en een hart onder de riem steekt. zorg dat je de moed niet verliest,wees lief voor jezelf en word vooral niet boos op jezelf als je weer hebt geplukt...dat werkt averechts. ik zou je nog veel meer willen zeggen,maar kweet niet of je daar behoefte aan hebt. reageer maar als je wilt,als je eraan toe bent.
meis,heel veel sterkte!
liefs,marly
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2005, 11:17   #3
Madelief
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2002
Berichten: 580
Hoi Nien

Welkom hier. Jou gevoelens herkennen denk ik veel van ons. Acceptatie van, slachtofferrol, negatieve informatie, telleurstelling...maar wel de realiteit. Door dingen te benoemen, door in eerste instantie eens je verhaal kwijt te kunnen kun je zeker iets aan elkaar hebben. Jij hebt nu 10 jaar ttm begrijp ik, ik 25 jaar en helaas heb ik moeten concluderen dat ik waarschijnlijk ttm heb en houd de rest van mijn leven. Nu kun je je daar bij neerleggen, maar je kunt er ook aan werken en alles uit de kast halen om het zoveel mogelijk te beperken. Ik ben, nu zo'n 4 maanden geleden anderhalf jaar trekvrij geweest. Jeetje wat een openbaring, wat een geluk. Maar helaas een tegenslag in mij zorgde ervoor dat ook de ttm de kop weer op stak. Balen, k.t, tegenvaller,... Wat ik wel weet dat ik in die anderhalf jaar veel geleerd heb, ik weet dat ik het kan!! Alleen alert blijven, goed op jezelf passen blijft belangrijk. Ik ben nu weer hard aan het werk om weer een dicht bosje haar te krijgen. Iedere dag dat ik niet getrokken heb, is een YES! Ik denk dat er inmiddels heel wat informatie over ttm is en je kunt hier heel wat deskundigen vinden, waarvan jij er een bent. Misschien zijn er onder ons, die allemaal een klein stukje van de puzzel TTM hebben en dat er steeds meer duidelijkheid over komt en het in ieder geval uit de taboesfeer komt. Eigenlijk zou je gewoon moeten kunnen zeggen: Ja ik heb ttm en dat je verder niets meer uit hoeft te leggen. Voor het zover is moeten we denk ik nog wel even wachten. Maar goed, als ik zie wat ik de afgelopen jaren al aan info heb kunnen vinden en het belangrijkste dat er lotgenoten zijn is al een hele winst.
Hopelijk zul je wat aan deze site hebben. Succes Janine, haal al het positieve wat je nodig hebt eruit.
Groetjes Madelief
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2005, 18:01   #4
Nien
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 december 2004
Berichten: 25
Bedankt voor jullie reacties Marly en Madelief.

Het feit dat ik TTM heb, heb ik op zich wel geaccepteerd (geloof ik), maar het feit dat ik het waarschijnlijk mijn hele leven zal houden daar kan ik niet mee leven. Daarom is het voor mij eigenlijk helemaal geen opluchting jullie verhalen te lezen. Toen ik nog dacht dat ik de enige was die zo raar was om mijn haar uit mijn hoofd te trekken, was ik er eigenlijk veel meer van overtuigd dat ik er ooit vanaf zou komen, als ik al mijn andere problemen eerst maar verwerkt had. En ja.. nu ik lees dat (bijna) niemand er vanaf komt... ja, dan zinkt de moed me in de schoenen en ik word er eigenlijk een beetje depressief van.
Maar ik wil het er niet bij laten zitten. De eerst volgende keer dat ik bij mijn psycholoog kom, wil ik het met haar over gedragstherapie hebben. Medicijnen werken bij mij niet en bovendien sta ik daar ook niet achter.
Heeft iemand hier ervaring met gedragstherapie en zo ja, is het een manier om ttm in bedwang te houden? Ik hoor het graag van jullie. Alvast bedankt.

Groetjes Jeanine
Nien is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2005, 13:23   #5
Kristel
Kristel
 
Kristel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 270
hallo nien,

Welkom hier !!
Ik denk dat iedereen hier z'n verhaal heeft en op vele punten komt dit overeen en herken je je in vele situaties, maar soms ben je toch anders (althans dat heb ik toch). Dus voel je niet direct depri, maar lees alles een rustig door en geef jezelf de tijd om hierover na te denken. Dan zal je misschien jezelf een plaats kunnen geven in dit hele ttm en dan vind je zelf de kracht om te zeggen ik ga ervoor en (probeer) te stoppen. Misschien zijn er hier niet veel berichten van mensen die er afgeraakt zijn, maar er zijn wel berichten van mensen die lang hebben kunnen stoppen of gestopt zijn, maar het gevaar voor een terugval ... tja dat is iets dat je ook een plaats moet geven in je leven en daar ben ik ook nog volop mee bezig.
Je bent hier altijd welkom en kan gerust steeds je verhaal doen

groetjes
Kristel is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2005, 21:26   #6
Nien
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 december 2004
Berichten: 25
Hoi Kristel, bedankt voor je reactie!

Ik ben inmiddels al bezig met een poging om te stoppen en het gaat al echt de goede kant op, als deze dag om is ben ik namelijk al 3 dagen plukvrij! Hoera! Wat kan je daar blij om zijn zeg! Ik voel me erg sterk nu en heb mezelf beloofd dat als ik aankomend weekend nog steeds niet getrokken heb ik een mp3 speler voor mezelf koop als beloning. Dus... ben benieuwd...

Groetjes Nien
Nien is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2005, 09:53   #7
Kristel
Kristel
 
Kristel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 270
goed zo, volhouden

Leuk als je jezelf zo cadeaus geeft.
Ik ben vandaag weer vol goede moed begonnen en de teller staat bij mij ook op 0 !! 1/2/05 das een nieuwe start. Hopelijk kan ik binnen 3 dagen hetzelfde als jij zeggen

groetjes
Kristel is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2005, 23:57   #8
naomi2005
naomi2005
 
Geregistreerd: 29 januari 2005
Locatie: rotterdam
Berichten: 12
hoi nien,


ik ben het met je eens dat er niet veel positieve verhalen staan op deze site...was wel geschokt eigenlijk om te lezen dat er niemand voorgoed vanaf is gekomen....
maar daarentegen vind ik het heel fijn om eindelijk eens begrepen te owrden, dat ik me niet hoef te schamen om het te vertellen....
ik denk ook dat we geen slachtoffers zijn, dat ben je pas als je je echt zo wil voelen....
ik ben hier ook nieuw, ben hier pas 4 dagen te vinden...en weet je wat?ik heb al 3 dagen niet getrokken...geen enkele haar!!!!
dit is ook een hele grote overwinning en ook verrassing voor mij.....
ik trek ook al 23 jaar aan mijn haar...en ben nu 25....
ik vind het heel bijzonder om te merken dat het dus wel kan...niet trekken!!
ik hoop dat je net als ik toch wat steun vind in de reacties van de andere leden...
en misschien moet je het eens omdraaien....is het niet heerlijk te weten dat je helemaal niet "raar" bent, maar dat er heel veel mensen zijn als jij,,,het heeft mij wat meer rust over mijn TTM gegeven...
veel liefs en sterkte toegewenst!
naomi2005 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2005, 17:25   #9
Nien
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 december 2004
Berichten: 25
Hi Naomi,

bedankt voor je berichtje. Het is inderdaad fijn (ja, toch wel ook al dacht ik eerst van niet) om met 'lotgenoten' in contact te komen, dat heb ik de laatste week wel gemerkt. Het doet toch goed te lezen dat er meer mensen zijn die met dezelfde problemen kampen als jij. Ik ben nu gewoon al 6 (bijna 7) dagen plukvrij en dat had ik waarschijnlijk niet kunnen zeggen als ik deze site niet had gevonden.
Ik hoop dat het jou ook nog steeds lukt om plukvrij door het leven te gaan, zet hem op!

Liefs Jeanine
Nien is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[Oproep] : Nieuw onderzoek/behandeling trichotillomanie door KUN Nijmegen. Webmaster TTM - Algemeen 58 17 juli 2005 22:30
Attentie: nieuw subforum 'Oprichting TTM vereniging' Webmaster TTM - Algemeen 0 26 mei 2004 22:34
ook nieuw! Sylvana TTM - Algemeen 1 29 augustus 2002 21:28
Ik nieuw hier: wat kan ik het beste doen? Alecx AGA - Algemeen 2 16 augustus 2002 23:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.