Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 9 februari 2003, 22:07   #1
dharma
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 januari 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 70
Thumbs down kwetsende reclame

De laatste weken is er een zeer kwetsende reclame van Swartzkopf haarkleuringen (bij Etos) op de tv te zien.
Je ziet een moeder op de bank zitten, daarachter staat haar zoontje wat in haar haar te aaien (lief plaatje), vervolgens loopt hij weg en roept iets in de trant van: je lijkt wel een oma.

Mijn bloed begon te koken toen ik deze reclame zag. Ik heb zelf een zoontje en gelukkig kan het hem (nog?)geen donder schelen dat ik weinig haar op mijn hoofd heb en al behoorlijk wat grijze haren heb. Maar door dit soort reclame-uitingen wordt vrouwen de angst aangepraat dat als ze er niet jong en aantrekkelijk uitzien, ze het respect van hun kinderen verliezen. Ik werd er echt woedend over. De tweede keer toen ik deze reclame zag, was het nota-bene op kindernet (!) en zat mijn zoontje naast me op de bank. Ik heb gelijk het tijdstip en de datum opgeschreven en heb nu net een klachtenbrief naar de reclame code commissie getypt.

Mochten jullie deze reclame ook gezien hebben en je eraan geergerd hebben, maak er dan ook werk van. Hoe meer klachten hoe groter de kans dat dit soort kwetsende reclame-uitingen niet meer op tv komen.

Dharma
dharma is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2003, 18:53   #2
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Goed gedaan Dharma.

Hoi, ik heb die reclame nu ook 2 keer gezien, en ik had ook zoiets van....wat is dat nou???
Ik vond het echt vrouw/mensonvriendelijk.
Nu komt het bij ons harder aan dan bij mensen die geen haarproblemen hebben, maar toch....
Ik geef je groot gelijk dat je een klacht hebt ingediend.
Laat je het even weten of je reactie terug krijgt?

succes, Monique3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2003, 21:22   #3
dharma
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 januari 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 70
Dank je Monique voor je reactie, ben blij dat ik niet de enige ben die zich aan deze reclame heeft gestoord, ja af en toe ga ik aan mezelf twijfelen of ik niet te overgevoelig ben geworden, maar we zullen zien wat de reactie wordt van de reclame-code-commissie. Kreeg vandaag al een brief van ze dat de klacht in behandeling is en dat het betreffende filmpje wordt opgevraagd om door de commissie bekeken te worden. Heb ik in ieder geval al wat bereikt.
Hou jullie op de hoogte.
Dharma
dharma is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2003, 18:19   #4
Priya
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 121
ik heb 'm nog niet gezien, maar het lijkt me geen leuke reclame.
eigenlijk is die bekende reclame over dat afwaaiende toupetje ook kwetsend.
Priya is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2003, 22:19   #5
Do
HaarWeb lid
 
Do's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2001
Berichten: 520
I'm to sexy for my car............lalalalalala

Sorry maar die vond ik wel geinig, maar inderdaad die andere reclame is kwetsend. Trouwens heb hem al een paar maanden niet meer op de buis gezien. Misschien hebben de inspanningen van Dharma wel effect gehad.
Do is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2003, 23:57   #6
Priya
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 121
ik vond 'm dus ook grappig, maar na het bericht van hierboven besef ik me wel dat die reclame voor mannen weer kwetsend kan zijn. want die willen net zo min kaal zijn als wij toch?
Priya is offline   Met citaat reageren
Oud 12 maart 2003, 20:48   #7
dharma
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 januari 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 70
Ik heb de reclame gelukkig ook alweer een tijdje niet gezien, ze sturen de klacht ook altijd naar de betreffende leverancier toe, misschien heeft dat al geholpen, ik heb nog geen bericht van de reclame-code commissie gehad en als ik het goed begrepen heb, krijgt iedere serieuze klager een antwoord.
Groetjes Dharma
dharma is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2003, 21:50   #8
dharma
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 januari 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 70
Thumbs down AFGEWEZEN

Helaas, ik kreeg gisteren een brief van de reclamecode comissie dat mijn klacht niet verder in behandeling zal worden genomen.
Ik citeer uit de brief:
"Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting nodeloos kwetsend is als bedoeld in art. 4 NEC stelt de Commissie zich terughouden op in verband met het subjectieve karakter van dat criterium.
Naar het oordeel van de voorzitter is de gewraakte uiting voor het gemiddelde publiek niet zodanig schokkend dat de grenzen van wat in het kader van de Nederlandse Reclame Code toelaatbaar is, zijn overtreden."

Tja, ik heb mijn best gedaan. Ben het er natuurlijk niet mee eens.
Ze hebben het over het oordeel van het gemiddelde publiek. Het gemiddelde publiek weet waarschijnlijk niet eens dat er vrouwen zijn die last hebben van haarverlies!
Maar goed. Er is in ieder geval een kopie van mijn brief naar de adverteerder gestuurd. Ik heb mijn best gedaan en zal het een volgende keer zeker weer proberen.

Dharma
dharma is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2003, 22:13   #9
Priya
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 121
je hebt in ieder geval je best gedaan!
Priya is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.