Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 2 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 4 november 2004, 15:42   #46
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
'Waar ik heel erg bang voor ben is dat mijn haaruitval zich dalijk gaat stabiliseren zonder dat mijn nu uitgevallen haren terugkomen. Dan lijkt het op zich een goed resultaat, maar hou ik feitelijk de komende jaren een status in stand die ik misschien pas over een jaar of 5 had hoeven hebben...'

Zeeeer herkenbare vrees...
__________________
Regime:

-1 mg finasteride per dag (sinds 12-7-04), later overstap naar 1/4, later 1/5 proscar.
Vanaf 22 mei 2006: spiro. Na 2010 mee gestopt, wellicht weer mee beginnen

Stand van zaken:
Zomer 2003 bemerkte ik diffuse uitdunning bovenop (achterkant scheiding,rond kruin), sinds halverwege 2004 geleidelijk oprukkende inhammen.
Na start regimen reageerde de haarlijn heftig. Bitemporale recessie zet zich nog voort, maar in latere jaren in een langzaam tempo.
Bovenop meende ik verslechtering te zien, maar anno 2012 kan ik zeggen dat de situatie redelijk stabiel is (afkloppen!).

Updat herfst 2019: laatste half jaar behoorlijk veel haar kwijtgeraakt - diffuus bovenop en bij haarlijn. Kan TE als gevolg van stress zijn, maar uiteraard ook van AGA die doorzet/ verminderde werking fina. Voorlopig soelaas: gezond leven en in gaten houden
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2004, 16:01   #47
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Petro
Allereerst, ik hoop niet dat mijn reactie idd agressief is overgekomen want dat was absoluut niet de bedoeling!! Ik wilde juist graag een reactie van Tiuri omdat die op dit forum laat zien niet alleen te willen weten óf een middel werkt, maar ook waarom. (Of waarom niet...). Vandaar dus de gerichte vraagstelling, die dus eerder positief dan negatief bedoeld is!

Dan inhoudelijk. Ik kan idd nooit 100% zeker kunnen weten of mijn haaruitval daadwerkelijk het gevolg is van mijn prophecia-gebruik. Gezien de kenmerken en ervaringen van anderen durf ik er echter wel vanuit te gaan. Zoveel toeval bestaat niet.
In je reactie verklaar je prima waarom prophecia vooral op de kruin werkt en niet zozeer frontaal. Lijkt me een hele plausibele uitleg. Het verklaart echter niet waarom een shedding dan vooral op het voorhoofd inhakt. Frontaal had ik nog helemaal geen DHT-problemen, waarom wordt er daar dan toch zo heftig op gereageerd? Ik vind dat echt paradoxaal, en snap ook niet waarom niemand er mee bezig lijkt te zijn. Misschien dat ik de vraag op een engelstalig forum kan stellen?

Waar ik heel erg bang voor ben is dat mijn haaruitval zich dalijk gaat stabiliseren zonder dat mijn nu uitgevallen haren terugkomen. Dan lijkt het op zich een goed resultaat, maar hou ik feitelijk de komende jaren een status in stand die ik misschien pas over een jaar of 5 had hoeven hebben...
ik had het ook totaal niet verkeerd opgevat hoor Petro

Maar om even inhoudelijk verder te gaan. Misschien moet je de term "shedding" indeze vermijden, omdat het inherent is aan een shedding dat haar er dikker en beter van teruggroeit. Als ik het goed begrijp denk jij dat jij niet te maken hebt met zo'n shedding, maar juist met (blijvend) haarverlies aan de voorkant. Dit is dat echter geen shedding!

Mijn vraag blijft ook overeind staan: hoe weet je dat dit door Propecia komt, en niet gewoon doordat AGA doorzet?? Je kunt toch nooit weten hoe het was gegaan ZONDER propecia? Jij zegt dat dat dan wel erg toevallig zou zijn omdat er meer mensen zijn die dit melden. Ten eerste valt dat in mijn ogen nogal mee. Ten tweede melden mensen dit omdat propecia vooraan gewoon minder goed werkt. AGA zet zich hier dus gewoon door. Jij zegt dat je hier voorheen nog geen last van had, maar vroeg of laat was de dag natuurlijk gekomen dat het feest ook frontaal was begonnen. Er zijn maar erg weinig mannen waarbij haaruitval slechts beperkt blijft tot de kruin (zoals Frits Barend). Ik heb al uitgelegd dat de haarzakjes frontaal vaak een enorme gevoeligheid voor DHT ontwikkelen. Zoiets gaat nooit in één keer en het kan zijn dat deze gevoeligheid zich bij jou al langer aan het ontwikkelen was maar dat het nu pas zichtbaar wordt.

Het lijkt mij dus sterk dat Propecia zorgt voor een versnelling van haaruitval bij de inhammen. Dat is biologisch in ieder geval niet goed te verklaren. Het enige wat zou kunnen is de theorie van Vince. Hij denkt dat het nemen van de huidige 5AR-blockers bij sommigen juist AVERECHTS zou kunnen werken. Dus in plaats van dat de haaruitval stopt, gaat het juist versneld door (let op: dit is dus géén shedding!). Dit zou kunnen komen doordat 5AR-blockers zorgen voor minder DHT, maar voor meer testosteron. Wellicht zijn bij sommigen de androgeenreceptoren van de haarzakjes ook gevoelig voor dit hormoon en vindt er alsnog een ontstekingsreactie plaats. Zou kunnen maar dat is wel echt wetenschap van de koude grond, want geen enkel onderzoek wijst erop dat het zo zou kunnen werken.

Ik denk dus dat je gewoon rustig moet blijven en het idee dat propecia juist zorgt voor versnelde uitval moet je echt even van je af zetten. De wetenschap heb je in ieder geval niet mee! Kijk de kat uit de boom en goeie kans dat de situatie zich over een tijdje heeft gestabiliseerd of verbeterd.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 30 december 2007 om 22:02
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2004, 21:18   #48
zucht
HaarWeb lid
 
zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 maart 2004
Berichten: 272
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Petro
Allereerst, ik hoop niet dat mijn reactie idd agressief is overgekomen want dat was absoluut niet de bedoeling!! Ik wilde juist graag een reactie van Tiuri omdat die op dit forum laat zien niet alleen te willen weten óf een middel werkt, maar ook waarom. (Of waarom niet...). Vandaar dus de gerichte vraagstelling, die dus eerder positief dan negatief bedoeld is!
Ok... sorry joh. Was wat een zaak van perceptie

Citaat:
Dan inhoudelijk. Ik kan idd nooit 100% zeker kunnen weten of mijn haaruitval daadwerkelijk het gevolg is van mijn prophecia-gebruik. Gezien de kenmerken en ervaringen van anderen durf ik er echter wel vanuit te gaan. Zoveel toeval bestaat niet.
In je reactie verklaar je prima waarom prophecia vooral op de kruin werkt en niet zozeer frontaal. Lijkt me een hele plausibele uitleg. Het verklaart echter niet waarom een shedding dan vooral op het voorhoofd inhakt. Frontaal had ik nog helemaal geen DHT-problemen, waarom wordt er daar dan toch zo heftig op gereageerd? Ik vind dat echt paradoxaal, en snap ook niet waarom niemand er mee bezig lijkt te zijn. Misschien dat ik de vraag op een engelstalig forum kan stellen?
Dat kan je misschien eens doen. Het is niet dat er niemand mee bezig is. Als je op posts van mij gaat zoeken, dan zie je die vraag ook vaak terugkomen in twee varianten :
* waarom frontaal als het daar minder werkt
* hergroei is allemaal goed en wel maar wat me vooral interesseert is stabilisatie en comeback van de haren die ik verloor (en nog steeds verlies) tijdens de behandeling.

Citaat:
Waar ik heel erg bang voor ben is dat mijn haaruitval zich dalijk gaat stabiliseren zonder dat mijn nu uitgevallen haren terugkomen.
Amen brother !

Citaat:
Dan lijkt het op zich een goed resultaat, maar hou ik feitelijk de komende jaren een status in stand die ik misschien pas over een jaar of 5 had hoeven hebben...
Zo lang niet hoor... haren blijven geen 5 jaar in onafgebroken groei (althans, bij de meeste mensen niet). Maar ik snap het wel... vrij plots gaan een heleboel haren voor de bijl die anders geleidelijk en over de tijd gespreid hadden gevallen. Ik zie hetzelfde gebeuren (er is een echte oorlog bezig op mijn hoofd ) en hoop ook enorm dat er op zijn minst comeback van die haren zal zijn.

Laat me toe even te citeren van op hairlosstalk :

Citaat:
Our hair naturally goes through growth and resting cycles. Each hair has its own cycle, and at any given time, a large % of follicles are "resting" while the remainder are "growing" as hair on the scalp. When Propecia enters the system, the sudden removal of DHT from the follicles can sometimes shock a large number of follicles to enter into the resting phase at the same time. Its known as a synchronization of the hair cycle. To the layman, it's frequently known as the "shedding sh*ts". Panic can set in as the person who sought to stop their hair loss, suddenly see's it get worse right before their eyes. The change is typically not noticeable to anyone but the one on the treatment, but its enough to cause many to freak out and lose their stability. We are here to inform you to NOT worry about shedding. If you are shedding, this means you are responding to the treatment. A larger number of hairs have entered into dormancy so that they can rest, and rejuvenate in 2 or 3 months free of any DHT affliction. It's as simple as that. Shedding rarely lasts more than 4 months, and typically results in a sudden "awakening" of large numbers of hairs.
__________________
Huidige aanvalspositie :

Enkel nog Nizoral shampoo. Ik berust.

Laatst gewijzigd door Tiuri; 30 december 2007 om 22:02
zucht is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2004, 22:58   #49
peter10
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 289
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj

Het lijkt mij dus sterk dat Propecia zorgt voor een versnelling van haaruitval bij de inhammen. Dat is biologisch in ieder geval niet goed te verklaren. Het enige wat zou kunnen is de theorie van Vince. Hij denkt dat het nemen van de huidige 5AR-blockers bij sommigen juist AVERECHTS zou kunnen werken. Dus in plaats van dat de haaruitval stopt, gaat het juist versneld door (let op: dit is dus géén shedding!). Dit zou kunnen komen doordat 5AR-blockers zorgen voor minder DHT, maar voor meer testosteron.
Het is toch zo dat het testosteronlevel niet echt hoger wordt door het gebruik van fina of SP, de meeste onderzoeken laten toch niet echt een verhoging van het T-leven zien,dacht ik altijd ?
__________________
Regime :


4x per week Rooscure
Sinds 30-6-2005 Propecia (0,5 mg, halve pil per dag)

Heel af en toe Fluridil, om de laatste flesjes op te maken.
peter10 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2004, 23:31   #50
zucht
HaarWeb lid
 
zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 maart 2004
Berichten: 272
Ik lees nu pas de post van Vince . Zijn er nog mensen hier die datzelfde ondervinden ?
__________________
Huidige aanvalspositie :

Enkel nog Nizoral shampoo. Ik berust.
zucht is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2004, 23:35   #51
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter10
Het is toch zo dat het testosteronlevel niet echt hoger wordt door het gebruik van fina of SP, de meeste onderzoeken laten toch niet echt een verhoging van het T-leven zien,dacht ik altijd ?
Serum T-levels nemen wel toe, de onderzoeken bevestigen dit. Bij Propecia is dat een toename van ongeveer 10% (1 mg fina) en bij Avodart (0.5 mg duta) is ongever 23%. Op het gebied van hergroei scoort duta aanzienlijk beter dan fina, dus testosteron zelf is geen boosdoener bij AGA. Meer testosteron=minder DHT=minder/geen haaruitval, en minder testosteron= méér DHT=méér haaruitval.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 5 november 2004, 02:20   #52
peter10
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 289
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DHTkiller
Serum T-levels nemen wel toe, de onderzoeken bevestigen dit. Bij Propecia is dat een toename van ongeveer 10% (1 mg fina) en bij Avodart (0.5 mg duta) is ongever 23%. Op het gebied van hergroei scoort duta aanzienlijk beter dan fina, dus testosteron zelf is geen boosdoener bij AGA. Meer testosteron=minder DHT=minder/geen haaruitval, en minder testosteron= méér DHT=méér haaruitval.
dus jij vindt (maak ik hieruit op ) de theorie van Vince onzin ?
__________________
Regime :


4x per week Rooscure
Sinds 30-6-2005 Propecia (0,5 mg, halve pil per dag)

Heel af en toe Fluridil, om de laatste flesjes op te maken.
peter10 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2004, 15:16   #53
Petro
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Berichten: 26
[QUOTE=laurensj]
Maar om even inhoudelijk verder te gaan. Misschien moet je de term "shedding" indeze vermijden, omdat het inherent is aan een shedding dat haar er dikker en beter van teruggroeit. Als ik het goed begrijp denk jij dat jij niet te maken hebt met zo'n shedding, maar juist met (blijvend) haarverlies aan de voorkant. Dit is dat echter geen shedding!

QUOTE]

Hmm je begrijpt me echt verkeerd. Ik ondervind een enorme haaruitval sinds mijn propecia-gebruik. In principe maak ik me daar geen zorgen over, omdat dat een teken is dat het medicijn aanslaat. Het probleem is echter dat vooral mijn frontale haren lijken te reageren, in plaats van op de kruin waar je het juist zou verwachten. Dit vind ik vreemd. Mijn vraag is of ik deze haaruitval desondanks toch aan een shedding kan toeschrijven. Oftewel of iemand kan uitleggen waarom de shedding frontaal kan plaatsvinden in plaats van op de kruin.
Dat het ook simpelweg niks met het propecia-gebruik te maken kan hebben en ik gewooon haar aan het verliezen ben, dat kan ook. Maar daar hoef ik verder geen reacties over te horen
Petro is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2004, 18:07   #54
foobar
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2004
Berichten: 76
Petro, ik heb dus het zelfde probleem.
Ik gebruik al sinds juni 03 finasteride en heb super veel uitval.
Veel van mijn haren zijn uitgevallen en die zijn gebleven zijn dikker geworden.
Dus weet ik niet of dit goed is, want door die uitval lijkt het echt nergens op.
Geloof me, het ziet er niet uit zeker niet vergeleken bij een jaar geleden.

Of het shedding bij mij is weet ik gewoon weg niet. Ik denk dat je hetzelfde probleem hebt, ik kijk het nog even aan en misschien daarna over naar de duta.

Ltr.
foobar is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2004, 18:31   #55
Petro
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Berichten: 26
Juni 2003?! Dan mag je toch wel concluderen dat het geen shedding meer is lijkt me?
Petro is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2004, 18:50   #56
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Dat lijkt mij ook onmogelijk nog aan shedding toe te schrijven...
__________________
Regime:

-1 mg finasteride per dag (sinds 12-7-04), later overstap naar 1/4, later 1/5 proscar.
Vanaf 22 mei 2006: spiro. Na 2010 mee gestopt, wellicht weer mee beginnen

Stand van zaken:
Zomer 2003 bemerkte ik diffuse uitdunning bovenop (achterkant scheiding,rond kruin), sinds halverwege 2004 geleidelijk oprukkende inhammen.
Na start regimen reageerde de haarlijn heftig. Bitemporale recessie zet zich nog voort, maar in latere jaren in een langzaam tempo.
Bovenop meende ik verslechtering te zien, maar anno 2012 kan ik zeggen dat de situatie redelijk stabiel is (afkloppen!).

Updat herfst 2019: laatste half jaar behoorlijk veel haar kwijtgeraakt - diffuus bovenop en bij haarlijn. Kan TE als gevolg van stress zijn, maar uiteraard ook van AGA die doorzet/ verminderde werking fina. Voorlopig soelaas: gezond leven en in gaten houden
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2004, 19:13   #57
foobar
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2004
Berichten: 76
ik ben idd bang van niet, snel aan de duta ;(
foobar is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2004, 21:20   #58
zucht
HaarWeb lid
 
zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 maart 2004
Berichten: 272
griezelverhalen
__________________
Huidige aanvalspositie :

Enkel nog Nizoral shampoo. Ik berust.
zucht is offline   Met citaat reageren
Oud 9 november 2004, 20:28   #59
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Dit zou kunnen komen doordat 5AR-blockers zorgen voor minder DHT, maar voor meer testosteron. Wellicht zijn bij sommigen de androgeenreceptoren van de haarzakjes ook gevoelig voor dit hormoon en vindt er alsnog een ontstekingsreactie plaats. Zou kunnen maar dat is wel echt wetenschap van de koude grond, want geen enkel onderzoek wijst erop dat het zo zou kunnen werken.
Sterker nog, het is helemaal geen wetenschap, ook niet van de koude grond. Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag of Testosteron voor meer haaruitval zorgt of niet. Voor zover ik weet zijn er geen publicaties geweest die één van beide situaties uitsluiten danwel volledig bevestigen.

Ik heb in mijn post geprobeerd uit te leggen dat T volgens mij wel invloed heeft op haaruitval door t een en ander te beredeneren. Dat er hier op Haarweb veel mensen zijn die dat T-verhaal niet zo zien zitten, begrijp ik heus.. het blijft een moeilijk onderwerp. Maar voor mij is het vooralsnog een van de weinige redelijke verklaringen voor mn plotselinge haaruitval in combinatie met de beschreven bijwerkingen.

Ell Cranell (17a-estradiol)
Toen ik mn post in september plaatste was ik al een korte tijd bezig met het gebruik van 17a-Estradiol (merknaam Ell Cranell) een behandeling die ervoor zorgt dat oestrogeen voor DHT en testosteron aan de haarfollikel hecht en daardoor de androgene receptor enigszins beschermt. Het middel is erg oud en doet op zichzelf niet veel. Als je er echter van uit gaat dat het alleen maar het veel zwakkere Testosteron hoeft te onderdrukken ipv het krachtige DHT (deze wordt door fina aangepakt), kan het ineens toch waardevol zijn...
Ik gebruik het nu een maand of twee en ik ben er echt tevreden over. Mn haaruitval is zeker niet gestopt, maar ik mn haar is duidelijk in veel betere conditie. Dikker en steviger. Kan eindelijk weer eens een mooie kuif opzetten

Ondanks dit kleine succes, wil ik Fluridil proberen (wellicht icm Ell Cranell).
Fina heeft veel verkl##t, maar toch twijfel ik of ik niet ook dit zal aanhouden. Immers, als de theorie van de Testosteron klopt, zal Fluridil de receptoren toch gevoelloos maken voor de laatste restjes Testosteron....
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 november 2004, 20:39   #60
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zucht
griezelverhalen
Ben het met Tiuri eens dat niemand baad heeft bij overhaaste reacties en conclusies. Vooral de mensen die een maandje of drie, vier bezig zijn, doen er goed aan voorlopig gewoon hun behandeling door te zetten en kijken hoe ze er na een maand of acht aan de fina voor staan... Voor die tijd kun je toch moeilijk conclusies trekken.
__________________
AmazingLaserBrush

Laatst gewijzigd door Tiuri; 30 december 2007 om 22:00
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is shedding? Haarmannetje Medicijnen/haargroeimiddelen 15 4 mei 2004 23:20
Saw Palmetto shedding Henk21 Medicijnen/haargroeimiddelen 3 29 februari 2004 15:18
Shedding: De waarheid II Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 0 31 januari 2004 11:16
Shedding: De waarheid I Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 0 31 januari 2004 11:15
shedding Kale Medicijnen/haargroeimiddelen 0 18 september 2003 17:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.