Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 2 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 19 maart 2005, 16:10   #1
Popje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 maart 2005
Berichten: 8
hooggevoeligheid en ttm

Hoi allemaal,

wie van jullie ´is´ ook hooggevoelig en ´heeft´ ook last van ttm.
Ik houd er nooit zo van om mezelf onder een noemer te hebben staan, maar ik denk dat deze 2 dingen in mijn leven veel met elkaar te maken hebben.
Ik begrijp alleen niet waar het vandaan komt. Ik heb een super leuke jeugd gehad en absoluut geen verborgen trauma´s. Maar ik voel me continu zo opgejaagd en incompleet. En dat uit zich weer in het trekken.

Groetjes Popje
Popje is offline   Met citaat reageren
Oud 19 maart 2005, 18:34   #2
Annebeth
HaarWeb lid
 
Annebeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 maart 2005
Locatie: Bergen (vlakbij Alkmaar, ik verhuis van de zomer naar Almere)
Berichten: 23
Nou ja, ik weet niet precies of ik hooggevoelig ben, maar ik ben wel snel van slag (qua emoties) en ben vroeger ook gepest omdat ik vaak huilde.

Maar verder heb ik ook een fijne jeugd gehad hoor.

Ik denk dat het best kan kloppen dat er een verband tussen zit, want je hooggevoeligheid is ook een soort 'stress', wat je harentrekken stimuleerd (triggerd)
__________________
Give some to the gods of all that you have, for they can give you there blessing, or they can cut you in half!
Annebeth is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2005, 18:27   #3
Eeyore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 110
Arrow Hs

Hey, Ik ben ook hoogsensitief en trek .
Op zich heb ik ook een goede jeugd gehad. In de puberteit zijn er wel de nodige dingen gebeurd die alles nogal overhoop gehaald hebben, maar toen trok ik al. De reden waarom het in mijn puberteit mis ging heeft echter wel te maken met de hoogsensitiviteit.

Sandra
Eeyore is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2005, 21:43   #4
Popje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 maart 2005
Berichten: 8
Heej,

dank je voor je reactie. Inderdaad zal wel een verband hebben. Naja gewoon ermee om leren gaan dus :-)

Grtz
Popje is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2005, 09:23   #5
erna
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 november 2001
Locatie: Den Haag
Berichten: 147
Hoi Popje!

Ik geloof ook dat er een verband bestaat tussen hooggevoeligheid en ttm. Ik heb een boek gelezen over hoog sensitieve personen van Elaine N. Aron en daar herken ik me helemaal in. Ik ben ook erg gevoelig voor allerlei invloeden van de buiten wereld en er hoeft dus maar iets te gebeuren en ik voel me niet meer top. Gevolg is dan dat ik haren ga trekken. Vervolgens voel ik me weer rot, omdat ik weer helemaal kale plekken heb... een vicieuze cirkel dus, die moeilijk te doorbreken is!

heb jij het boek ook gelezen? je zult veel dingen herkennen?
erna is offline   Met citaat reageren
Oud 25 maart 2005, 20:15   #6
kada
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2004
Locatie: monster
Berichten: 60
ik ben ook hooggevoelig.....trek geen haar maar wel velletjes. ik ben ook erg actief op het forum voor hooggevoeligheid en daar heeft een van jullie lotgenoten (zal haar naam niet noemen, dat kan ze altijd zelf doen he als ze zich bekend wil maken ) ooit eens een topic gestart over de link tussen hsp en dwangneurosen. de conclusie was daar ook dat veel mensen met een dwangneurose in het algemeen ook hooggevoelig zijn.

ik persoonlijk denk dat met name hooggevoelige mensen die in hun jeugd emoties hebben moeten inhouden of opkroppen snel te maken krijgen met een dwangneurose op latere leeftijd (of al heel jong want zodra je bepaalde heftige emoties niet in woorden kunt uiten voor je gevoel ga je eigenlijk vanzelf andere manieren zoeken om het te uiten)
iedereen die emoties en gevoelens moeilijk uit kan snel te maken hebben met een dwangneurose denk ik maar omdat hooggevoelige mensen zo vreselijk veel heftige emoties en gevoelens kennen worden ze al snel als aanstellers gezien als ze het gewoon altijd uiten he en dus uiten ze vaak niet alles en kroppen ze dingen op of houden ze zich groot.

xxx
karin
kada is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2005, 11:11   #7
Madelief
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2002
Berichten: 580
Hallo Kada,
Hoe weet je dan of je hoogevoelig bent??
en waar is dat forum te vinden.
Ik heb vroeger niet echt iets naars meegemaakt voor zover ik weet, maar ik heb dus wel ttm en krab alles open op benen en hoofd. Misschien me toch op een of andere manier minderwaardig gevonden, maar door mezelf zo toe te takelen is dat alleen maar erger geworden.

groetjes Madelief
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2005, 11:54   #8
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Het forum is hier te vinden : http://www.hooggevoelig.nl/phpBB2/index2.html

.... en als je wilt weten of jij onder het hokje 'HSP' valt, staan er ook testen op die site die je kunt doen.

Ik heb zelf de testen (nog) niet gedaan, want ik heb een beetje een hekel aan 'hokjes'-denken, maar voor de lol zal ik er eens naar kijken : ik vind het wel leuk om te weten wat er uit zal komen bij mij. Ikzelf zal hoogstwaarschijnlijk wel in dat HSP-hokje geplaatst kunnen worden, aangezien ik ook erg gevoelig ben.

Ik denk dat Kada belangrijke punten aanhaalt in haar bericht. Of je nu 'hooggevoelig' bent of niet, het is zowiezo niet gezond om je emoties en diepste gevoel niet te uitten. Als je je emoties vastzet / onderdrukt, dan zullen zij uiteindelijk JOU onderdrukken..... en dit kan zich op diverse manieren gaan uitten. Ik spreek uit ervaring...

HSP-er Grover.
__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.

Laatst gewijzigd door Grover; 26 maart 2005 om 12:01
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2005, 12:53   #9
lies
HaarWeb lid
 
lies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 347
Hai Kada en Grover,( en de rest uiteraard)

Ik geloof alleen niet dat ik mijn emoties onderdruk of niet uit. Ik zal bijna zeggen het tegendeel zelfs. ik ben een kei in het uiten van mijn gevoelens/ongenoegen en frustraties en schreeuw en tier en huil net zo lang totdat ik het weer kwijt ben. ik uit het zo fel dat ik absoluut moet leren om beter in te houden. de manieren waarop ik dat doe stuit nogal eens op weerstand bij mijn omgeving. ik heb helaas een zeer hoor irritatie gehalte, ben zeer prikkelbaar.
op school ben ik ook niet gepest en toen ik dat wel werd op de MAVO toen had ik ttm en mijn angstklachten toch allang.
Ik ben ook geen hsp-er. Ik heb of ben een adhd-er (met ttm en ocd)
en ja het is zo dat wij ons zeer erg bewust zijn van onze omgeving zo'n 24 uur per dag 7 dagen in de week.
ik weet daatdoor ook dat ik meer zie voel en ruik en meemaak dan de meeste mensen.
sterk ruikende parfums, tikkende klokken, het geluid van de koelkast enz. enz. is vaak ruim voldoende om me uit balans te brengen.
verder "zie" ik heel snel aan mensen in mijn omgeving wat er aan de hand is met ze zelfs als zij absoluut niet willen dat iemand weet dat ze niet lekker in hun vel zitten dan weet ik dat meestal feilloos aan te voelen.
Daarnaast weet ik wel dat ik redelijk hoog scoor op die test op internet, maar dat vind ik alleen maar logisch eigenlijk, zoals ik al schreef kunnen wij ons ook niet afsluiten van onze omgeving en raken ons dingen die anderen mensen niet eens opmerken.

maar goed het enige wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat ik niet denk dat het opkroppen van gevoelens of het niet uiten daarvan de oorzaak zijn van het onstaan van de ttm bij mij. ik kan me wel zo voorstellen dat het het tegen overgestelde is.
inmiddels weet ik wel dat veel andere adhd ers( en ook veel mannen trouwens) ttm hebben, maar volgens mij hebben adhd , hsp en gilles de la tourette enz. heel veel raakvlakken met elkaar.
bij gilles de la tourette komt ttm ook weer veel voor. en gts heeft ook weer veel raakvlakken met adhd en zoals ik al eerder schreef adhders scoren ook weer behoorlijk op de tests van hsp- ers. zo'n test heeft een tijdje op een adhd forum gestaan en iedereen scoorde daar erg hoop op dus vandaar.

nou dit is een heel verhaal geworden zo, dat was ook niet echt de bedoeiling sorry. ik hoop dat het een beetje duidelijk is als er vragen of onduidelijkheden zijn dan hoor ik het wel weer.

Liefs Liesbeth
lies is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2005, 12:39   #10
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
hoi allemaal,
ik ben die HSP'er die kada aanhaalt in haar schrijven. 1 ding.....kijk uit dat je niet in hokjes gaat denken...ga geen etiketjes opplakken alsjeblieft! ja,ik ben HSP'er...ik heb veel punten in het boek van elaine aaron herkend...ja,ik heb een dwangneurose genaamd TTM. mijn jeugd was goed....heb enkele mindere dingen mee gemaakt maar de thuissituatie was wél okay. 'toevallig'had ik bij de test in het boek 1 nee...maar er zijn ook mensen die heel veel nee's hebben en toch HSP zijn. bij mij uit het zich in bepaalde dingen,bij karin weer in andere dingen. het is fijn om te weten dat 'het' een naam heeft,net zoals het fijn was om erachter te komen dat haartrekken een naam heeft. maar verder klamp ik me niet vast aan andere HSP'ers,om me te identificeren met het HSP'zijn. ik ben ik,heb mijn eigen eigenschappen en ontwikkel me op mijn eigen unieke manier. wat ik wil zeggen...probeer HSP als een eigenschap te zien,1 waar ook heel goede kanten aan zitten. ontwikkel het op je eigen manier,doe wat goed voor jezelf voelt. zorg dat je je emoties niet wegstopt,maar uit ze. praat,schrijf...wat dan ook. dat is 'ermee leren leven'...
liefs,marly
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2005, 19:45   #11
Popje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 maart 2005
Berichten: 8
dank jullie wel voor alle reacties...

inderdaad dingen niet in een hokje gaan zien, erg belangrijk. Anders ga je je zo raar voelen, dat terwijl best veel mensen ´last´ hebben van hsp, 1 op de 5! Inderdaad erg goede boeken van Alaine Eron, herkenbaar ook.

Ik kom momenteel weer om in het plukken. Ik ben erg druk en momenteel erg verantwoordelijk voor de organisatie van een evenement, maar ik lijk er bijna aan onderdoor te gaan. Ik kan niet meer genieten, ben continu in mijn hoofd bezig met die organisatie....en of ik in de praktijk nou echt zo veel doe??!! Ik voel me schuldig om alles wat mis gaat, maar ik leer er niet van...doe het de volgende keer net zo goed weer verkeerd. Ik heb de puf niet meer echt en word gek dat ik mezelf niet kan beheersen met plukken en pulken.

Ik ben er bijna aan toe om te informeren naar therapie o.i.d. maar het is wel een giga grote stap voor iemand die nog nooit iets heeft gehad. Maar als ik door ga zoals ik nu door ga, dan raak ik nog overspannen.

Sorry wel erg veel over mezelf gepraat! Maar lucht wel even op.
Popje is offline   Met citaat reageren
Oud 29 maart 2005, 21:28   #12
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
o jee,popje toch! als er iets niet goed is voor een TTM'er is het stress... zorg goed voor jezelf,neem je momenten van rust en zorg dat je tijd hebt voor jezelf...al is het maar een half uurtje lezen,of mediteren of iets anders waar je rustig van word. ontspanningsoefeningen? word vooral NIET boos op jezelf,neem jezelf niets kwalijk. als je veel moet doen en je twijfeld of je uberhaupt wel iets doet,zorg dan dat je minder MOET doen...zodat je hetgeen je wel doet, gedaan word met meer aandacht en minder stress. het is moeilijk,dat weet ik heus wel,maar als je niet goed voor jezelf zorgt heeft niemand meer iets aan je...en dan vooral jijzelf niet he!
enne....over jezelf praten mag hoor..

liefs,marly
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 31 maart 2005, 15:38   #13
kada
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2004
Locatie: monster
Berichten: 60
wat een mooie reacties allemaal hier!

lies, ik geloof idd ook dat hsp en adhd erg veel raakvlakken hebben...ik zelf heb wel eens vrij serieus getwijfeld of ik geen adhd had. ik ben niet heel druk in gedrag (integendeel zelfs) maar zo'n beetje alle andere kenmerken van adhd zijn op mij van toepassing met perioden. ik heb ook wel eens getwijfeld of ik niet licht autistisch was ook vanwege bepaalde dingen waarin ik mezelf soms echt in de weg zit en er gewoon niet meer uit kom.
al die twijfel heeft mij idd wel duidelijk gemaakt dat het niet zoveel uitmaakt wat ik nou wel of niet ben.....ik ben ik gewoon.
ik vind het wel erg fijn dat ik zoveel contact heb met andere hsp'ers want ik leer mezelf echt onwijs goed kennen in mijn contact met hen. het hsp forum is voor mij 1 grote zelfstudie soms hihi.
maar buiten dat denk ik idd dat het erg stom is om achter elke gedragje een oorzaakje of naampje te gaan zoeken. soms lijken dingen zoveel op elkaar dat je jezelf alleen maar kwelt als je voor alles een hokje gaat zoeken.
het is precies zoals marly zegt......jij bent jij en je hoeft niet voor alles een bevestiging of een structuur of een absolute duidelijkheid te creeren want die absolute duidelijkheid over jezelf krijg je toch zelden.

xxx
kada is offline   Met citaat reageren
Oud 1 april 2005, 19:58   #14
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Dit document is ook wel een interessant pdf-je voor de nieuwe-tijdskinderen, adhd-ers en andere hooggevoelige typjes onder ons...
__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.

Laatst gewijzigd door Grover; 1 april 2005 om 20:06
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 1 april 2005, 23:56   #15
lies
HaarWeb lid
 
lies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 347
Angry De grootst mogelijke nonsens!!!!!!!!!!

hallo Grover,

Ik word toch echt doodziek van al die onzin die geschreven word over mogelijk oorzaken van het onstaan van adhd.
Nog zieker word ik er van door heel regelmatig te moeten lezen dat mijn ouders en een evt sleche /verkeerde opvoeding de oorzaak zijn van ADHD.
Ik had verwacht om op een haarweb niet met dit soort onzin geconfronteerd te hoeven worden. Helaas is dit dus niet zo.
DAt je er niets over af weet is niet erg, maar dit je soort onzin hier durft neer te zetten is dat wel.
Voor dat je ergens informatie neerzet geef ik je het dringende advies om je eerst in een onderwerp te verdiepen.
ADHD/ ppd-nos enz. onstaat niet door een verkeerde opvoeding of slechte of verkeerde voeding!
ADHD is ook niet een stoornis van de laatste tijd ADHD heette hiervoor MBD en door een herziening in de stoornissen heeft de wetenschap de naam verandert, De voornaamste reden daarvoor is geweest dat men erachter kwam dat de hersenen bij een groot aantal niet beschadigt zijn, maar dat deze anders werken. De rechter hersenhelft werkt actiever dan de linkerhelft. dat is een van de mogelijke oorzaken. De andere is dat het onstaat door geboorte trauma's Ik behoor tot de laatste categorie. Ik heb een zeer duidelijke hersenbeschadiging. Dit weet ik na aanleiding van catscans en EEG's. en ik weet al 26 jaar dat ik dit heb.
ik heb de diagnose gekregen toen ik 5 was en ik ben nu dus 31.
En een andere oorzaak is dat er een genetische achtergrond de oorzaak is.

Wat ik ook erg vind is dat ze in het document durven neer te zetten dat ritalin een van de boosdoenders is.
Ritalin word gebruikt om symptomen van adhd te bestrijden, zodat de persoon weer wat rust in zijn bovenkamer heeft. Die hebben wij namelijk nooit en daar word je zo af en toe echt helemaal gek van kan ik je uit ervaring vertellen.
dus tja volgens mij heb je adhd toch echt wel voor je ritalin gaat gebruiken.
ik ben hier echt heel erg kwaad over.
Dit is echt weer een staaltje ontwetendheid ten top!!!!!!!!!
een goede misser Grover!!

liesbeth.
lies is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.