Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Overige behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 13 januari 2021, 13:31   #1
Haartjes2020
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2020
Berichten: 296
Geslacht:
Bloedprikken

Ik wil via de huisarts mijn bloed laten prikken, om zodoende te kijken waar ik te kort kom qua belangrijke waardes die impact hebben op haarverlies.

Heeft iemand hier ervaring mee, zo ja; Wat moet ik laten testen om enigszins iets met de informatie te kunnen die ik uit het bloedprikken kan halen?

Alvast bedankt.
__________________
FUE Saffier Haartransplantatie Esteworld 07-2020

Regime
Biotine 1 x 1000ug pd sinds 10-03-2020
Ketokonazol 3 x pw sinds 10-07-2020
Essengen 6 plus 0.75ml pd sinds 27-07-2020
Dermapen 1,25mm 1 x pw sinds 10-11-2020
Haartjes2020 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2021, 13:27   #2
Hairon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 38
Op deze website staan een aantal bloedonderzoeken die gerelateerd zijn met haaruitval. Ik zou even een aantal testen bekijken en die bloedwaarden voor jezelf opschrijven en bespreken met je huisarts, naast hetgene wat hij of zij zelf zal benoemen.

https://www.bloedwaardentest.nl/haaruitval.html

Laat even weten wat er wordt getest en wat de uitslagen zijn. Vaak duurt dit een week of 2.
Hairon is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2021, 16:07   #3
RogerStone
HaarWeb lid
 
RogerStone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 november 2020
Berichten: 61
Geslacht:
Ik heb dit toevallig ook op de planning staan. Dit zou wel een leuk onderwerp kunnen zijn voor een sticky omdat dit veel mensen kan helpen om inzage te krijgen in bepaalde waarden. In sommige gevallen kan er ingegrepen worden of je kunt zaken uitsluiten, altijd handig!

Ik heb klein onderzoek gedaan naar welke waarden belangrijk zijn. Denk dat dit wel nog wat aangevuld kan worden maar denk dat de volgende waarden wel belangrijk zijn om een nul-meeting voor uit te voeren, vooral als je aan medicatie begint of een HT hebt gedaan.



Vitamine B12, B5, B8
B-vitamines zijn belangrijk voor het aanmaken van hemoglobine en rode bloedcellen. Het bloed vervoert zuurstof door het lichaam, waaronder de haarzakjes. Bovendien zijn B-vitamines nodig voor het immuunsysteem, een goede stofwisseling en het functioneren van het zenuwstelsel en de hersenen. Door het vitaminetekort werkt dit niet optimaal, waardoor je verschillende klachten kunt krijgen, waaronder haaruitval. Een tekort aan de vitamine B8 (biotine) kan resulteren in haarverlies, maar kan ook broze nagels en rode schilferige uitslag in het gezicht achterlaten.

https://www.confidenthaarzorg.nl/oor...vitaminetekort

Ijzer

Als het lichaam een tekort aan ijzer heeft kan het niet meer goed functioneren. IJzer is van belang bij de vorming van hemoglobine, een eiwit. Dit zorgt voor het transport via het bloed van zuurstof door het hele lichaam.

https://www.confidenthaarzorg.nl/oor...vitaminetekort

Ferritine (ijzer?)
Transferrine (ijzer transport?)
DHT (Dihydrotestosteron)
Testosterone
Vrij testosterone
Biologisch beschikbaar testosterone

Schildklier (TSH)
Een vertraagde schildklierwerking zorgt voor slechte doorbloeding en een slechte aanvoer van voedingsstoffen naar het haar. Daarbij zorgt het voor een verminderde groeisnelheid.

https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/g...-doe-je-eraan-

Cholesterol

The one exception would be young males with male pattern balding where I often test cholesterol level as there may an increased risk of lipid abnormalities in this patient group - See more at: https://donovanmedical.com/hair-blog....qC3ub02g.dpuf

https://donovanmedical.com/hair-blog/bloodtests
RogerStone is offline   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2021, 20:49   #4
PJKG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 november 2018
Berichten: 496
Geslacht:
Kan je zo'n bloedonderzoek 'gratis' laten uitvoeren bij de huisarts?

Heb in het verleden een keer bloed geprikt maar destijds alleen vitaminen en wat andere basic waarden gemeten, geen hormonen etc., en dat was wel gratis.

Maar zou kunnen dat het voor dergelijke uitgebreidere onderzoeken niet gratis is?
__________________
Regime:
- Orale DHT Blokker: Finasteride, 0.5mg 6x pw (07-2019), Dutasteride, 1x pw (09-2020)
- Topische DHT Blokker & Groeistimulant: Essengen 6 Plus (06-2020)
- Shampoo: Afwisselend Regenepure DR (01-2019), Nizoral shampoo (2018-12), en Biotin OGX Shampoo & Conditioner (10-2019)
- Supplementen: Multivitamine complex en MSM poeder (05-2020)
PJKG is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2021, 10:51   #5
Hairon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 38
Volgens mij gaat het altijd ten laste van je eigen risico.
Hairon is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2021, 11:08   #6
Haartjes2020
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2020
Berichten: 296
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RogerStone Bekijk bericht
Ik heb dit toevallig ook op de planning staan. Dit zou wel een leuk onderwerp kunnen zijn voor een sticky omdat dit veel mensen kan helpen om inzage te krijgen in bepaalde waarden. In sommige gevallen kan er ingegrepen worden of je kunt zaken uitsluiten, altijd handig!

Ik heb klein onderzoek gedaan naar welke waarden belangrijk zijn. Denk dat dit wel nog wat aangevuld kan worden maar denk dat de volgende waarden wel belangrijk zijn om een nul-meeting voor uit te voeren, vooral als je aan medicatie begint of een HT hebt gedaan.



Vitamine B12, B5, B8
B-vitamines zijn belangrijk voor het aanmaken van hemoglobine en rode bloedcellen. Het bloed vervoert zuurstof door het lichaam, waaronder de haarzakjes. Bovendien zijn B-vitamines nodig voor het immuunsysteem, een goede stofwisseling en het functioneren van het zenuwstelsel en de hersenen. Door het vitaminetekort werkt dit niet optimaal, waardoor je verschillende klachten kunt krijgen, waaronder haaruitval. Een tekort aan de vitamine B8 (biotine) kan resulteren in haarverlies, maar kan ook broze nagels en rode schilferige uitslag in het gezicht achterlaten.

https://www.confidenthaarzorg.nl/oor...vitaminetekort

Ijzer

Als het lichaam een tekort aan ijzer heeft kan het niet meer goed functioneren. IJzer is van belang bij de vorming van hemoglobine, een eiwit. Dit zorgt voor het transport via het bloed van zuurstof door het hele lichaam.

https://www.confidenthaarzorg.nl/oor...vitaminetekort

Ferritine (ijzer?)
Transferrine (ijzer transport?)
DHT (Dihydrotestosteron)
Testosterone
Vrij testosterone
Biologisch beschikbaar testosterone

Schildklier (TSH)
Een vertraagde schildklierwerking zorgt voor slechte doorbloeding en een slechte aanvoer van voedingsstoffen naar het haar. Daarbij zorgt het voor een verminderde groeisnelheid.

https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/g...-doe-je-eraan-

Cholesterol

The one exception would be young males with male pattern balding where I often test cholesterol level as there may an increased risk of lipid abnormalities in this patient group - See more at: https://donovanmedical.com/hair-blog....qC3ub02g.dpuf

https://donovanmedical.com/hair-blog/bloodtests
Vanuit Esteworld heb ik onderstaande ontvangen op mijn vraag omtrent bloedprikken en waardes meten die belangrijk zijn voor o.a. de haren/haarzakjes.
Niet alles zegt mij wat, maar komt redelijk overeen met wat jij hier aan informatie geeft.

Ik wil eigenlijk een opsomming maken van alles wat enorm belangrijk is en wat ook relevant kan zijn. Wellicht kunnen we tot een mooie lijst komen, die iedereen daarna kan gebruiken.

TSH
Free T3
Free T4
Fe
Zn
DHEA-S
Ostrogen (E2)
Progesteron
Vit D
Hemogram
Fe baglama kapasitesi


@PJKG, gaat van je eigen risico af. Weet eigenlijk niet precies wat het gaat kosten, maar als je dit dus een aantal keer per jaar doet.. kan het je maximaal 385 euro kosten als je een normaal eigen risico hebt.
__________________
FUE Saffier Haartransplantatie Esteworld 07-2020

Regime
Biotine 1 x 1000ug pd sinds 10-03-2020
Ketokonazol 3 x pw sinds 10-07-2020
Essengen 6 plus 0.75ml pd sinds 27-07-2020
Dermapen 1,25mm 1 x pw sinds 10-11-2020

Laatst gewijzigd door Haartjes2020; 18 januari 2021 om 11:12
Haartjes2020 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2021, 19:24   #7
RogerStone
HaarWeb lid
 
RogerStone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 november 2020
Berichten: 61
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haartjes2020 Bekijk bericht
Vanuit Esteworld heb ik onderstaande ontvangen op mijn vraag omtrent bloedprikken en waardes meten die belangrijk zijn voor o.a. de haren/haarzakjes.
Niet alles zegt mij wat, maar komt redelijk overeen met wat jij hier aan informatie geeft.

Ik wil eigenlijk een opsomming maken van alles wat enorm belangrijk is en wat ook relevant kan zijn. Wellicht kunnen we tot een mooie lijst komen, die iedereen daarna kan gebruiken.

TSH
Free T3
Free T4
Fe
Zn
DHEA-S
Ostrogen (E2)
Progesteron
Vit D
Hemogram
Fe baglama kapasitesi


@PJKG, gaat van je eigen risico af. Weet eigenlijk niet precies wat het gaat kosten, maar als je dit dus een aantal keer per jaar doet.. kan het je maximaal 385 euro kosten als je een normaal eigen risico hebt.
Ah interessant! Ik heb vandaag bloed laten trekken. Vitamine B12, cholesterol, IJzer, Schildklier, testosteron. Meer was niet echt mogelijk, maar die foking assistantes doen soms ook lastig. Het is altijd vechten om zo’n bloedonderzoek te krijgen gedaan.... enja gaat gwn van eigen risico af
RogerStone is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2021, 21:48   #8
Haartjes2020
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2020
Berichten: 296
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RogerStone Bekijk bericht
Ah interessant! Ik heb vandaag bloed laten trekken. Vitamine B12, cholesterol, IJzer, Schildklier, testosteron. Meer was niet echt mogelijk, maar die foking assistantes doen soms ook lastig. Het is altijd vechten om zo’n bloedonderzoek te krijgen gedaan.... enja gaat gwn van eigen risico af
Mijn huisarts heeft mij opgebeld en vroeg welke ik wil laten meten.
Hij gaf aan, geef maar door welke je wil weten en dan vraag ik dat aan het lab.

Vrij relax, nu nog ff uitvogelen welke ik dus wil weten.

Wanneer je de uitslag hebt, laat het even weten en ook wat je precies gaat doen.
__________________
FUE Saffier Haartransplantatie Esteworld 07-2020

Regime
Biotine 1 x 1000ug pd sinds 10-03-2020
Ketokonazol 3 x pw sinds 10-07-2020
Essengen 6 plus 0.75ml pd sinds 27-07-2020
Dermapen 1,25mm 1 x pw sinds 10-11-2020
Haartjes2020 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2021, 00:08   #9
RogerStone
HaarWeb lid
 
RogerStone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 november 2020
Berichten: 61
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haartjes2020 Bekijk bericht
Mijn huisarts heeft mij opgebeld en vroeg welke ik wil laten meten.
Hij gaf aan, geef maar door welke je wil weten en dan vraag ik dat aan het lab.

Vrij relax, nu nog ff uitvogelen welke ik dus wil weten.

Wanneer je de uitslag hebt, laat het even weten en ook wat je precies gaat doen.
Ja mijn dokter zei hetzelfde, maar uiteindelijk hebben de assistantes er weer wat anders van gemaakt. Doe ik! Maar het was eigelijk bedoeld als een nul-meting voor gebruik van topische fina.
RogerStone is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2021, 16:22   #10
lexdebruin
LexdeBruin
 
Geregistreerd: 13 oktober 2021
Berichten: 4
Geslacht:
Je kunt ook een levend bloedanalyse laten maken geeft ook inzicht
lexdebruin is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.