Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 13 januari 2021, 16:53   #1
Crocky
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2013
Berichten: 70
Question Fagron TrichoTest

Beste forumleden,

Een tijd geleden haalde mijn arts aan dat hij recent gestart is met een TrichoTest (Fagron). Hierbij zou je DNA-sample worden geanalyseerd waaruit o.a. de doeltreffendheid van bepaalde medicatie zou volgen. Uit deze info zou de arts dan een bepaalde samenstelling als behandeling kunnen voorstellen. Althans, zo heb ik begrepen uit de uitleg.

Zelf vind ik niet veel objectieve ervaringen terug. Daarom via deze weg, heeft iemand ervaring met deze test en de daaropvolgende behandeling? Is het een meerwaarde? Na mij jarenlang verdiept/verloren te hebben in behandelingen, sta ik wat kritisch tegenover dergelijke tests/producten.

Alvast bedankt!
__________________
Gestopt
- Dutasteride 0,5 mg/dag (bijwerkingen)
- RU58841 5% dagelijks (geen effect na 4 maanden gebruik + lichte bijwerkingen)


Momenteel
- Finasteride 1 mg/dag
- Duta 0,5 mg/4 dagen
- Minoxidil 5%
- Regenepure DR/2 dagen

Status: haaruitval zet geleidelijk door
Crocky is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2021, 17:37   #2
Iliasilias
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 maart 2017
Berichten: 111
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Crocky Bekijk bericht
Beste forumleden,

Een tijd geleden haalde mijn arts aan dat hij recent gestart is met een TrichoTest (Fagron). Hierbij zou je DNA-sample worden geanalyseerd waaruit o.a. de doeltreffendheid van bepaalde medicatie zou volgen. Uit deze info zou de arts dan een bepaalde samenstelling als behandeling kunnen voorstellen. Althans, zo heb ik begrepen uit de uitleg.

Zelf vind ik niet veel objectieve ervaringen terug. Daarom via deze weg, heeft iemand ervaring met deze test en de daaropvolgende behandeling? Is het een meerwaarde? Na mij jarenlang verdiept/verloren te hebben in behandelingen, sta ik wat kritisch tegenover dergelijke tests/producten.

Alvast bedankt!
Heb zelf aanstaande vrijdag een afspraak voor deze test! Ben benieuwd wat er uit komt. Het rare hiervan is dat deze test alleen door privé klinieken wordt aangeboden, en niet in ziekenhuizen/reguliere artsen die deze medicatie tegen haaruitval ook voorschrijven.
Iliasilias is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2021, 17:59   #3
Crocky
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2013
Berichten: 70
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iliasilias Bekijk bericht
Heb zelf aanstaande vrijdag een afspraak voor deze test! Ben benieuwd wat er uit komt. Het rare hiervan is dat deze test alleen door privé klinieken wordt aangeboden, en niet in ziekenhuizen/reguliere artsen die deze medicatie tegen haaruitval ook voorschrijven.
Klopt, vandaar dat ik er wat sceptisch tegenover sta.
__________________
Gestopt
- Dutasteride 0,5 mg/dag (bijwerkingen)
- RU58841 5% dagelijks (geen effect na 4 maanden gebruik + lichte bijwerkingen)


Momenteel
- Finasteride 1 mg/dag
- Duta 0,5 mg/4 dagen
- Minoxidil 5%
- Regenepure DR/2 dagen

Status: haaruitval zet geleidelijk door
Crocky is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2021, 12:41   #4
Diksy
HaarWeb lid
 
Diksy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2002
Locatie: Maasdam
Berichten: 531
Geslacht:
DNA test

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Crocky Bekijk bericht
Klopt, vandaar dat ik er wat sceptisch tegenover sta.
Ik heb mij gisteren aangemeld voor meer wetenschappelijke info. Ervaringen hiermee? Graag delen. Jullie horen nog van mij.
__________________
"En voorts ben ik van mening dat de meeste haargroeimiddelen weggegooid geld zijn"(HJD)

Hans J.Diks, internet journalist m.b.t. haarproblemen.

www.haarproblemen.nl

"Je hebt pas recht op succes als je waarde toevoegt"
Diksy is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2021, 13:56   #5
Iliasilias
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 maart 2017
Berichten: 111
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diksy Bekijk bericht
Ik heb mij gisteren aangemeld voor meer wetenschappelijke info. Ervaringen hiermee? Graag delen. Jullie horen nog van mij.
Ik heb dit gedaan bij het bedrijf die deze tests uitvoert genaamd FAGRO, in eerste instantie zeiden dat ze de wetenschappelijke bronnen gaan opsturen.
Daarna stuurde zij mij een bericht met daarin dat zij inhoudelijke info alleen met artsen delen.
Heb ze daarna weer een bericht gestuurd met daarin dat het hier niet gaat om de uitslag van een test, wat altijd met de arts besproken moet worden, maar gewoon met openbare bronnen die deze TrichoTest kunnen bevestigen, en dat mijn Dermatoloog hier ook niet gelooft vandaar dat ikzelf op onderzoek uitga.
Hierop heb ik nooit antwoord gekregen!
Iliasilias is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2021, 20:10   #6
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iliasilias Bekijk bericht
Ik heb dit gedaan bij het bedrijf die deze tests uitvoert genaamd FAGRO, in eerste instantie zeiden dat ze de wetenschappelijke bronnen gaan opsturen.
Daarna stuurde zij mij een bericht met daarin dat zij inhoudelijke info alleen met artsen delen.
Heb ze daarna weer een bericht gestuurd met daarin dat het hier niet gaat om de uitslag van een test, wat altijd met de arts besproken moet worden, maar gewoon met openbare bronnen die deze TrichoTest kunnen bevestigen, en dat mijn Dermatoloog hier ook niet gelooft vandaar dat ikzelf op onderzoek uitga.
Hierop heb ik nooit antwoord gekregen!
Klinkt alvast lekker geloofwaardig in ieder geval. Er was hier toch ergens een aanbieder op dit forum?
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 22 januari 2021, 16:49   #7
Hopsaflopsa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 november 2016
Berichten: 101
Geslacht:
Volgens mij heb je alleen farmacogenetisch onderzoek daarom had ik die vraag aan bverotti gesteld en kreeg als antwoord:

Genetica kan niet alleen helpen bij de ontsluiering van de pathofysiologie die aan de basis ligt van AGA, maar kan ook een hulpmiddel zijn om de respons op medicatie bij AGA te bepalen. Dankzij de PCR techniek die de reproductie van genetisch materiaal heeft vereenvoudigd en AI bij de interpretatie van de genetische codes kan de TrichoTest ™ op basis van de analyse van 13 genen en 48 genetische variaties, gerelateerd aan alopecia androgenetica, een voorspelling geven van de individuele respons op medicatie. De genetische variaties van volgende systemen worden nagegaan: metabolisme van prostaglandines, ontsteking, androgene werking, vasodilatatie en bloedcirculatie, collageensynthese, vitaminen en mineralen metabolisme, Insuline-achtige groeifactor metabolisme. Via een gepatenteerd algoritme wordt dan een gepersonaliseerde behandeloplossing gefilterd uit 175 miljoen therapeutische alternatieven, met een genetisch analyse reproduceerbaar van 99,9%. Meerdere wetenschappelijke studies liggen aan de basis van deze test. Zo ging een studie het effect van GGC- en CAG-herhaalde polymorfismen op het androgeenreceptorgen als reactie op Finasteride-therapie bij mannen met androgenetische alopecia na en kwam tot volgende conclusie: een GGC-telling van ?23 verhoogt de kans op AGA of vermindert de respons op Finasteride. Daarom kan het bij patiënten met een hoge GGC-sequencing nodig zijn om de dosis van de bovengenoemde medicatie te verhogen of de behandelingsduur te verlengen of aanvullende behandelingsopties te gebruiken. Dutasteride, een dubbele remmer van zowel type I als type II 5?-reductase, wordt eveneens gebruikt om mannelijke haaruitval te behandelen, maar de respons op Dutasteride varieert evengoed van patiënt tot patiënt. Uit farmacogenetische studies blijkt dat variaties in volgende genen: DHRS9, CYP26B1, ESR1, SRD5A1, CYP19A1 en RXRG verband houden met de respons op Dutasteride. Deze genen coderen voor eiwitten die betrokken zijn bij de DHT-synthese, het RA-metabolisme en de RA-signaleringsroute en het steroïdhormoonmetabolisme.
__________________

Hopsaflopsa is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2021, 21:53   #8
Pionier
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 augustus 2016
Berichten: 289
Geslacht:
http://haarweb.nl/forum/showthread.php?t=39519
Pionier is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
fagron, haaranalyse, trichotest

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.