Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 26 mei 2016, 15:21   #16
bdg
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 mei 2016
Berichten: 2
Geslacht:
Ik heb me ook even geregistreerd hier om mijn verhaal te doen.

Ik gebruik al +/-10 jaar finasteride in de 1mg vorm.
Tussendoor al eens twee jaar gestopt (na 3 jaar gebruik) en dan terug begonnen voor 5 jaar, vervolgens 1 jaar gestopt en dan sinds 2013 terug begonnen (maar nu met 1 pil om de twee dagen).

Mijn bevindingen:

Ik heb last van erfelijke kaalheid, dit begon zich al van voor mijn twintigste levensjaar te manifesteren. Mijn haarverlies maakte me erg onzeker. Ik ben begonnen met de supermarkt-middeltjes, nl elke anti-haaruitvalshampoo en lotion getest die er was en eigenlijk allemaal zonder enig resultaat. Ik raad niemand aan zijn heil te zoeken in die wondermiddeltjes. Die producten zijn ook relatief duur en doen helemaal niks.

Op mijn 23ste ben ik dan naar een dermatoloog getrokken en die heeft dan een lotion (minoxidil) en een pil (finasteride (1mg) dagelijkse inname) voorgeschreven.

Met de lotion ben ik na een maand of drie gestopt, te veel moeite, amper effect, mijn haar werd zeer snel vettig. Maar met de finasteride-derivaat ben ik dan wel weer verder gegaan zoals hierboven beschreven.

Ik denk niet dat ik er echte bijwerkingen van ondervind. Ik had al op voorhand last van een lichte mannelijke borstvorming (mijn moeder heeft een zware hormoonbehandeling gehad om zwanger te kunnen geraken) en ik heb niet de indruk dat dit verergerd is door het gebruik van finasteride. Ik heb geen ejaculatie of erectiestoornissen, geen depressieve gevoelens, geen hartkloppingen, geen slaapstoornissen of last van impotentie. Ik heb nooit een erg hoog libido gehad (2 tot 3 maal seks per week is voldoende voor mij, meer dan dat wordt 'bandwerk') en ook dit lijkt niet veranderd tov de periode dat ik geen finasteride gebruikte.

Waarom ben ik dan tot twee maal toe gestopt?
Ik ben niet graag pil-afhankelijk. De dermatoloog vertelde me dat ik de pil zou moeten blijven nemen zolang ik haar wilde blijven hebben. Stoppen met finasteride betekent onherroepelijk haaruitval. Dat werkte een beetje tegen bij me. ik wil niet graag de rest van mijn leven dagelijks een pil slikken. Daarom ben ik na de eerste drie jaar gestopt. Na twee jaar ben ik dan terug begonnen, omdat de onzekerheid van haaruitval niet opwoog tegen het gevoel van een pil af te hangen voor de rest van je leven.

Dan ben ik drie jaar geleden nog eens gestopt voor langere periode. Ik was ondertussen de dertig gepasseerd en dacht dat het nu wel goed geweest was met die dagelijkse finasteride. Ik ben dan gestopt, het eerste half jaar leek alles ok, ik leek niet eens haar te verliezen. ik dacht leuk, als het zo blijft, of als ik nu geleidelijk aan kaal begin te worden, geen erg. Maar dan begon ik op korte tijd enorm veel haar te verliezen (echt wel heel heel erg veel). Mijn haar was op een maand tijd plots nog maar de helft van de hoeveelheid van een tijdje ervoor. Dit maakte me plots weer erg onzeker en ik begon er echt wel een beetje depressief van te worden. Op gebied van libido, erectie of ejaculatiesstoornissen (of beter geen), geen verschil tov met of zonder finasteride . Ik ben dan terug begonnen met de dagelijkse 1mg finasteride. Het duurde even voordat de haaruitval begon te stabiliseren, na een maand of drie leek het alsof ik geen haar meer verloor. Ik ben dan een jaar lang nog de dagelijkse dosis van 1mg blijven nemen: geen haarverlies meer, maar er lijken ook geen nieuwe haren meer bij te komen. Ik neem nu nog om de twee dagen een 1mg finasteride en in de weekends neem ik helemaal niks. Ik heb het gevoel dat mijn haar +/- behouden blijft of zeer zeer licht achteruitgaat. Op zich geen erg als ik begin te evolueren naar een iets meer kale variant van mezelf, maar ik zou niet graag op drie maand van een volle haardos naar kaal gaan. Ik word eerder depressief van haaruitval, dan als bijwerking van Finasteride. Ik laat jaarlijks een bloedonderzoek uitvoeren en dat is altijd goed geweest. Voorlopig doe ik het verder op deze manier.

En ja mijn vriendin schoot gisteren ook in een geweldige paniek na het zien van die reportage.
Zij ziet zoiets zonder enige nuance en volgens haar lijd ik ook onder bijwerkingen terwijl ik van het tegendeel overtuigd blijf. Ik heb nooit eerder de bijwerkingen die daar omschreven worden als klacht ervaren.
Ik vind het ook best eenzijdig gefilmd. Wat is het percentage van gebruikers dat met die klachten geconfronteerd wordt? Best belangrijke nuance vind ik, want ik kon me met geen enkel punt identificeren en ik gebruik het veel langer dan eender welk individu in die aflevering.

Laatst gewijzigd door bdg; 26 mei 2016 om 17:05
bdg is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 16:06   #17
ryan82
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2007
Locatie: Rotterdam
Berichten: 725
Als finasteride zo erg gevaarlijk zou zijn, wordt het uit de handel genomen. Na al 10 jaar verkoop van dit middel moeten er veel mensen nu klachten moeten hebben. Ik vraag mij af hoe het zit met het Dutasteride?
__________________
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maatregelen:
04-2004: minoxidil

07-2004: Dustateride (dichter haar, ook frontaal)
08-2012: RU
01-2014: Spiro cream (Toekomst)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
ryan82 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 16:08   #18
Greven
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juni 2015
Locatie: België
Berichten: 42
Geslacht:
Ik heb de reportage gezien en ik vond die van bijzonder lage kwaliteit. Bangmakerij zonder enige vorm van nuance. Er werd hard gezocht naar patiënten die last hadden van de bijwerkingen. Er werden uiteindelijk 2 mannen buiten België gevonden en 1 Vlaamse.
De zeldzame bijwerkingen bij hen waren psychologisch van aard en konden dus niet objectief bepaald worden (bloedtest).
Nooit werd er in de reportage een woord gerept over het veelvoud van patiënten die goede resultaten hebben behaald met finasteride, zonder de bijwerkingen ervan.

Zelf neem ik al 9 jaar 1mg Finasteride. Nooit 1 bijwerking gehad en haaruitval is gestopt én stabiel.
Bloedwaarden zijn jaar na jaar altijd binnen de referentie en dus in orde.
Greven is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 16:59   #19
ryan82
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2007
Locatie: Rotterdam
Berichten: 725
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Greven Bekijk bericht
Ik heb de reportage gezien en ik vond die van bijzonder lage kwaliteit. Bangmakerij zonder enige vorm van nuance. Er werd hard gezocht naar patiënten die last hadden van de bijwerkingen. Er werden uiteindelijk 2 mannen buiten België gevonden en 1 Vlaamse.
De zeldzame bijwerkingen bij hen waren psychologisch van aard en konden dus niet objectief bepaald worden (bloedtest).
Nooit werd er in de reportage een woord gerept over het veelvoud van patiënten die goede resultaten hebben behaald met finasteride, zonder de bijwerkingen ervan.

Zelf neem ik al 9 jaar 1mg Finasteride. Nooit 1 bijwerking gehad en haaruitval is gestopt én stabiel.
Bloedwaarden zijn jaar na jaar altijd binnen de referentie en dus in orde.
Ben helemaal eens met jouw mening.
__________________
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maatregelen:
04-2004: minoxidil

07-2004: Dustateride (dichter haar, ook frontaal)
08-2012: RU
01-2014: Spiro cream (Toekomst)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
ryan82 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 21:07   #20
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
De ervaring van jarenlange gebruikers zonder klachten is natuurlijk geen basis voor een spannend televisieprogramma. Maar in dit programma werd wel heel ongenuanceerd een spelletje paniekvoetbal gespeeld
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 22:16   #21
Spiderman
HaarWeb lid
 
Spiderman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2006
Locatie: Noord Holland
Berichten: 3.313
Ik gebruik het inmiddels ook een jaar of 10. In die tijd twee kinderen verwekt en nooit last gehad van een knallende balzak of iets anders. Dat terwijl het haarverlies 10 jaar geleden is gestopt en ik icm mijn ingrepen op de inhammen nog steeds een mooi bosje haar heb op mijn 34e. En nog steeds niemand in mijn omgeving die vermoed dat ik kaal word. Zelfs mijn partner vind het onzinnig dat ik met mijn bosje haar iedere dag een pil slik. Ze moest eens weten.

Jammer verder dat het forum wat dood is. Ik kijk af en toe nog mee maar er is maar weinig activiteit. Zonde, tijden veranderen. Toch blijf ik meelezen. En wellicht over een jaar of 5 weer een update.
__________________
Regime:

1.25 mg Proscar (sept 06)

1e HT (FUT) + 1250 grafts (nov 06)

2e HT (FUT) + 1850 grafts (jan 08)
Spiderman is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 23:35   #22
bdg
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 mei 2016
Berichten: 2
Geslacht:
Spiderman, jouw kinderen, zijn dat allebei dochters?
Ik heb me laten vertellen dat je van finasteride alleen nog maar dochters kan verwekken.
bdg is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 23:37   #23
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Kans van 1 op 4 dat Spiderman 2 dochters heeft. Dat finasteride de sekse van kinderen zou bepalen heb ik nog nooit eerder gehoord
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2016, 00:08   #24
Hairpilot
HaarWeb lid
 
Hairpilot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: België
Berichten: 929
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Kans van 1 op 4 dat Spiderman 2 dochters heeft. Dat finasteride de sekse van kinderen zou bepalen heb ik nog nooit eerder gehoord
Wel interessant overigens. "Voor mij 1 dochter en een pakje fina graag!"
__________________
01/09/2012 Minoxidil 5% 1ml topical PM
01/11/2013 Finasteride 1mg PM

01/05/2015 Nizoral 1x week

Aanvullend: Centrum multivitamine, vitamine D, omega 3, BioSil
Mijn situatie
Hairpilot is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2016, 01:33   #25
Spiderman
HaarWeb lid
 
Spiderman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2006
Locatie: Noord Holland
Berichten: 3.313
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bdg Bekijk bericht
Spiderman, jouw kinderen, zijn dat allebei dochters?
Ik heb me laten vertellen dat je van finasteride alleen nog maar dochters kan verwekken.
Nee. Ik heb een jongen en een meisje.
__________________
Regime:

1.25 mg Proscar (sept 06)

1e HT (FUT) + 1250 grafts (nov 06)

2e HT (FUT) + 1850 grafts (jan 08)
Spiderman is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2016, 10:01   #26
Greven
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juni 2015
Locatie: België
Berichten: 42
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bdg Bekijk bericht
Spiderman, jouw kinderen, zijn dat allebei dochters?
Ik heb me laten vertellen dat je van finasteride alleen nog maar dochters kan verwekken.
Dat klopt niet. Finasteride zal er nooit voor zorgen dat je alleen maar dochters kan verwekken.
Greven is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2016, 13:51   #27
Foggy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2015
Berichten: 151
Geslacht:
Ik wil voor de mensen die nu misschien denken, mwah dat valt dus allemaal wel mee en doe mij ook maar zo'n pilletje.. toch ook een tegen geluid neerpennen over het "wondermiddel" finasteride..

Ik heb zelf ruim 13 jaar finasteride geslikt en heb dermate bijwerkingen ervaren die alles behalve kinderachtig zijn. Zoals het er nu uitziet en ook in de reportage genoemd wordt is een een bepaald percentage mannen wat kans maakt op bijwerkingen, hetzij seksueel (ik dan weer eigenlijk niet of vrij weinig) andere fysieke klachten en/of mentale klachten. Heb je twijfels? Vraag even de bijsluiter 2016 op bij je apotheker.. Daar staan toch echt wel zorgwekkende bijwerkingen in genoemd en grotere verhoudingen dan zeg een paar jaar terug.. Ook dat is gewoon een teken aan de wand dat het geen onschuldig middel is wat je je leven lang moet blijven slikken..

Inmiddels ben ik een jaar gestopt met finasteride en is er een significante verandering in mijn persoon en mentale toestand. Het is ook heel bizar om terug te kijken op de laatste 7 a 8 jaar en te realiseren waar ik allemaal mee heb geworsteld op dat punt in mijn leven... En dat zit diep en drukt nog steeds een grote stempel op mijn sociale en zakelijk leven.

Klachten waar ik onder andere mee te maken had in toenemende vorm;
lusteloos
concentratieproblemen
emotionele afvlakking
"slappe" spieren
rusteloos/gespannen
hartkloppingen
tinnitus
brainfog
Problemen met het korte termijn geheugen
Moeite met het vinden van de juiste woorden of synoniemen
Je voelt je gedesoriënteerd en weet niet meer goed wat er speelt
Cognitieve scherpheid is weg
Vergeetachtig
Niet helder kunnen denken
Angst, stress en nervositeit
Creativiteit en inspiratie verminderd/verdwijnt

Daarnaast;
Afvlakkende emoties/desinteresse in alles om je heen
Geen levenslust meer kennen
Vermoeidheid zowel mentaal als fysiek die eigenlijk contstant aanwezig blijft
Geheugenproblemen/tijdsbesef etc.

Het verneukeratieve aan dit middel is dat het heel geleidelijk werkt en de bijwerkingen zich in hele kleine stapjes manifsteren zodat het als het ware ook een deel met je leven vergroeit en daardoor onherkenbaar steeds meer grip op je krijgt. Op het moment dat je het je realiseert zit je er eigenlijk al middenin.. Typisch voor een middel wat op je hormonen inwerkt..

Als je geen bijwerkingen ervaart dan hoor je blijkbaar bij de andere groep en wens ik je alle geluk en haar van de wereld. Maar dat wil niet zeggen dat je bijwerking vrij bent. Er wordt ook gerept over borstkanker etc.. Dat merk je ook niet heel snel maar kan toch behoorlijk vervelend zijn.

Dit is geen bangmaak bericht of iets dergelijks maar wel een waarschuwing voor mensen die twijfelen om Finasteride te gebruikn. Lees je in, informeer jezelf en maak dan de keuze.. De consequenties kunnen namelijk behoorlijk serieus zijn
__________________
2002 - 2011
Finasteride 1 mg
2012 - 2015
Proscar 5mg

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=34980

Things are getting pretty fogged up
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...hp?f=24&t=2577
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...c.php?f=13&t=7
Post-Finasteride Syndrome Foundation
http://www.pfsfoundation.org/
Foggy is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2016, 13:52   #28
Foggy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2015
Berichten: 151
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ryan82 Bekijk bericht
Als finasteride zo erg gevaarlijk zou zijn, wordt het uit de handel genomen. Na al 10 jaar verkoop van dit middel moeten er veel mensen nu klachten moeten hebben. Ik vraag mij af hoe het zit met het Dutasteride?
uhh kerel, er lopen 2700 rechtzaken ofzo tegen dit middel..
__________________
2002 - 2011
Finasteride 1 mg
2012 - 2015
Proscar 5mg

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=34980

Things are getting pretty fogged up
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...hp?f=24&t=2577
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...c.php?f=13&t=7
Post-Finasteride Syndrome Foundation
http://www.pfsfoundation.org/
Foggy is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2016, 14:14   #29
ryan82
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2007
Locatie: Rotterdam
Berichten: 725
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foggy Bekijk bericht
uhh kerel, er lopen 2700 rechtzaken ofzo tegen dit middel..
Indien je gelijk heb en het is een gevaarlijk middel.. dan zal het binnenkort uit de handel genomen worden. Tijd zal het leren. Ik kan mij niet voorstellen dat een 10 jarige studie niet klopt maar deels zal je wel gelijk hebben. Volgens mij kan elk medicijn een bijwerking hebben. Dus van miljoenen gebruikers zullen er paar procent flink last van hebben.
__________________
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maatregelen:
04-2004: minoxidil

07-2004: Dustateride (dichter haar, ook frontaal)
08-2012: RU
01-2014: Spiro cream (Toekomst)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
ryan82 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2016, 14:54   #30
Greven
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juni 2015
Locatie: België
Berichten: 42
Geslacht:
Dat van kanker.... Mogelijk een hoger risico voor borstkanker en verhoogd risico voor hooggradige prostaattumoren. Echter spreekt het BCFI dat tegen; bij de borstkankers was "het verschil niet significant in vergelijking met placebo" en "in een recent gepubliceerde prospectieve cohortstudie was het gebruik van 5-α-reductase-inhibitoren echter niet geassocieerd aan een verhoogd risico van hooggradige prostaatkanker". Wel jammer dat de studies beperkt waren.. Mijn tenen krullen altijd een beetje bij de mediatisering van geneesmiddelen en hun bijwerkingen.
Greven is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.