Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 1 december 2009, 19:27   #1
little_girl
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 mei 2009
Berichten: 63
Glutenallergie oorzaak van Areata!!!

Hallo allemaal

Ben wat aan het speuren geweest en ik ben me toch wat geks tegen gekomen! Heb er naar gezocht hier op het forum maar hier blijkt er niet veel over bekend?

Zitten jullie allemaal stevig op je stoel?

Mensen die een Gluten intolerantie hebben (gluten allergie) kunnen daar Alopecia Areata van krijgen. Ik wist niet wat ik zag!

Als je allergisch bent voor Gluten in de voeding, kan je daar erg ziek van worden. Maar.. het kan zich ook eerst uiten in wat mildere symptomen.

Alopecia Areata zou een symptoom zijn van (milde) Glutenallergie! (deze aandoening word Coeliakie genoemd).

Zou dit waar zijn? Ben er zelf nooit op getest, op allergie voor gluten.

Maar nadat ik hier achter ben gekomen ben ik wel van plan om me te laten testen op Gluten intolerantie. Gluten zit in heel veel voeding.

Als dit klopt, kan het misschien bij sommigen hier de oorzaak zijn van Alopecia Areata? Heb ook gelezen dat mensen die Areata hebben ineens genezen nadat ze beginnen met een Glutenvrij dieet. Dat geeft wel wat hoop he?

Ik ga nu de links er bij zoeken en hier plaatsen, moest eerst mijn verhaal kwijt voor dat ik de helft vergeet.
little_girl is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2009, 19:45   #2
little_girl
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 mei 2009
Berichten: 63
Het staat zelfs op engelse sites over haaruitval

http://www.stopnowhairloss.com/2008/...eliac-disease/

http://celiacdisease.about.com/od/sy...a/Alopecia.htm

http://www.fedupwithfoodadditives.in...omalopecia.htm

In het nederlands voor wie geen engels kan:

http://www.hypomaarniethappy.nl/auto...kieArtikel.htm

http://www.coeliakieforum.nl/index.p...;topic=11927.0

Interessant!
http://www.allergologie.nl/Atopische...alopecia_a.htm

Ben benieuwd wat jullie hier over denken
little_girl is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2009, 18:55   #3
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Je bent wel goed bezig zeg!

Succes!
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2009, 12:52   #4
penake
penake
 
Geregistreerd: 21 september 2007
Locatie: Antwerpen
Berichten: 65
Hallo, ja ik wist dit, ik ben namelijk onlangs op glutenintollerantie getest omwille van mijn alopecia. Ik heb het gelukkig niet, want ik denk dat dat toch ook niet te onderschatten is...
penake is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2009, 17:12   #5
little_girl
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 mei 2009
Berichten: 63
Dankjewel Hanna

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door penake Bekijk bericht
Hallo, ja ik wist dit, ik ben namelijk onlangs op glutenintollerantie getest omwille van mijn alopecia. Ik heb het gelukkig niet, want ik denk dat dat toch ook niet te onderschatten is...
Eerlijk gezegd zou ik blij zijn als ik er achter zou komen dat het aan gluten intolerantie ligt, dan weet ik namelijk dat ik het kan oplossen door geen gluten meer te eten.
Wat ik wel vreemd vind, is dat geen enkele arts daar mee komt, of zegt dat het verstandig is me te laten testen op gluten intolerantie.
Artsen moeten dit toch weten?

Heb trouwens ook gelezen dat sommige mensen die getest worden op gluten intolerantie, van dokters te horen krijgen dat het geen verband heeft. Dat ze dus niet allergisch zijn voor gluten en dat niet de oorzaak is van hun Alopecia Areata. Maar als die mensen dan gluten vrij gaan eten, de problemen ineens verdwijnen als sneeuw voor de zon. Blijkbaar is areata toch een verschijnsel van een (milde) intolerantie. Misschien omdat het maar een milde allergie is, dat dokters het daarom niet vinden.. weet niet of dat kan?

De enige manier om erachter te komen is denk ik gluten vrij eten.

Zijn er hier nog meer mensen die hier een verband in zien, of zich zelfs hebben laten testen en weten of ze wel of geen intolerantie voor gluten hebben? Dit gewoon om eens te vergelijken. Mocht het niks uithalen is het toch interessant te weten. Zelf heb ik hier wel goede hoop in.

Het is wel moeilijk hoor, om voeding te vinden waar geen gluten in zit.

Wat ik me ook afvroeg is of hier nog meer mensen zijn die zouden willen meedoen om eens te proberen een glutenvrij dieet te volgen. En hier hun resultaten posten? Ben zelf al ermee bezig, en oke, het valt niet mee, want gluten zit in zo veel voeding, maar als er een kans is dat daar je Areata van verdwijnt, zou dat toch super zijn? Het is een simpele oplossing en het kost niks, dus waarom niet gewoon proberen? Baat het niet, dan schaadt het ook niet zal ik maar zeggen.

In de tijd dat ik Areata kreeg, at ik vaak van die granenbiscuits. (ik heb eigenlijk altijd al zulke koekjes gegeten) Of dat de oorzaak is weet ik nog steeds niet. Omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb.
little_girl is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2009, 20:44   #6
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Ik heb geen Areata maar ik reageer hier toch even omdat ik toevallig op het moment erg bezig ben met mijn eigen mogelijke (milde) glutenallergie.

Dat het misschien een oorzaak van Areata kan zijn, lijkt me niet zo heel gek. Het kan namelijk een oorzaak voor zo'n beetje alles zijn. Door glutenintolerantie nemen je darmen namelijk niet meer alle voedingssoffen goed op, en krijg je dus tekorten. Die tekorten kunnen leiden tot allerlei mankementen en aandoeningen. Daar kan Areata uiteraard ook bij horen.

Helaas is het heel erg zwaar om een glutenvrij dieet te volgen. Het is iig niet iets wat je zomaar even doet. Je moet er echt handigheid in krijgen.
__________________
Weblog: TLC Conference 2009

Bereid je maar vast voor
op de dag dat alles beter is.
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2009, 20:55   #7
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Oh, ik zie net dat er een aan Coeliaki verwante huidaandoening bestaat: Dermatitis Herpetiformis. Nou, dan lijkt mij aan Coeliaki verwante haaruitval ook niet heel gek.
__________________
Weblog: TLC Conference 2009

Bereid je maar vast voor
op de dag dat alles beter is.
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2009, 16:53   #8
manja.a
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2009
Berichten: 107
Ik doe met je mee en begin vandaag!
Het is het proberen waard...
manja.a is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2009, 17:23   #9
liesbethv
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2009
Berichten: 15
coeliatest

Ik heb alvast de coeliatest besteld voor mijn zoontje. Binnen enkele dagen kan ik testen... ben benieuwd..
liesbethv is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2009, 23:28   #10
little_girl
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 mei 2009
Berichten: 63
Fijn dat er mensen zijn die mee willen doen. Het is inderdaad moeilijk, maar, ik heb het er voor over.

Er bestaat glutenvrij brood, heb het vandaag gekocht bij Albert Heijn.
Het is van het merk Special en je kan het vinden in de vriezer, het is een doosje. Dus niet ingepakt in een zak. Het smaakt best goed.

Zelf heb ik besloten om me niet te laten testen op gluten allergie, ik ga het gewoon zo proberen. De reden hiervoor is dat ik gelezen heb, dat door middel van een bloedtest het nooit 100% zeker is dat glutenallergie ook gevonden wordt.

Als je het echt zeker wil weten moeten ze een bioptie maken van een stukje van je darmen/maag zover ik begrepen heb. Alleen deze test is waterdicht en dus betrouwbaar. Een bloedtest is dat niet.

Bovendien, als je je laat testen op gluten, moet je op dat moment niet al glutenvrij aan het eten zijn. Want dan kunnen ze bij die bloedtest zeker geen antilichamen vinden tegen gluten. Als je je laat testen, moet je dus 3 maanden lang gluten eten. Mij niet gezien

Het ergste vond ik dat ik geen brood meer mag, ik eet graag brood. Maar nu ik weet dat er gluten vrij brood bestaat, kan ik er niet mee zitten

Ben altijd moe, ook dit zou een symptoom zijn van gluten allergie. Ben nu al een week er mee bezig en ik moet zeggen dat ik me niet zo moe meer voel. Maar misschien komt dat ook door dat ik er zo enthousiast over ben
little_girl is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2009, 23:40   #11
little_girl
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 mei 2009
Berichten: 63
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liesbethv Bekijk bericht
Ik heb alvast de coeliatest besteld voor mijn zoontje. Binnen enkele dagen kan ik testen... ben benieuwd..
Bestaat dat voor thuis te testen? Mag ik vragen waar je dat kan kopen? Heb er nooit van gehoord

Ben erg benieuwd naar jullie resultaten. Ik zal hier trouw blijven posten.

Edit: Heb het al gevonden http://www.coeliatest.nl/html/coelia...FQPUlAodiXBhyQ

Laatst gewijzigd door little_girl; 7 december 2009 om 23:53
little_girl is offline   Met citaat reageren
Oud 8 december 2009, 10:57   #12
liesbethv
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2009
Berichten: 15
Ja, en schijnt nog 'redelijk' betrouwbaar te zijn ook. Toch voor een eerste diagnose..

Zie
http://www.glutenvrij.nl/uploaded/FI...coeliatest.pdf
liesbethv is offline   Met citaat reageren
Oud 10 december 2009, 12:52   #13
Lies86
Be a miracle
 
Lies86's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 932
Ik heb geen glutenallergie, ben wel allergisch voor noten, pinda's tomaat, appel, en banaan. Kortom, voor een eiwit wat hierin zit.

Ik zou niet zomaar alle gluten laten staan.
Vergeet niet dat gluten niet alleen in brood zit, maar ook in koekjes, pasta/deegwaren, in heeeeeeel veel producten, zelfs in pastasauzen enzovoort. Bij de AH staat er van het huismerk op als iets glutenvrij is. Kan je vertellen dat bijna overal glutten inzitten. Net zoals bijna ieder product in een fabriek wordt verwerkt waar noten en pinda's verwerkt wroden. En al die producten mag ik ook niet hebben.

Ik weet wel dat sinds ik mijn allergieen ondekt heb (heb laten ontdekken door de allergoloog) ik lichte haargroei krijg. Maar nog lang niet alles komt terug momenteel.

Ik zou zelf nooit zomaar gluten vrij gaan eten zonder getest te zijn. Gluten vrij eten heeft een behoorlijke inpact op je. En als je echt denkt dat dit werkt moet je het minimaal een half jaar uitproberen. En dan ook echt radicaal, dus geen enkel gluutje meer eten. Want eer dat alles je lichaam uit is ben je zo een maand of wat verder. Daarnaast duurt het ook een flinke tijd voordat je haren groeien.
Maar vind het wel stoer dat jij het wel gaat proberen.
Dus heeel veel succes en hou ons op de hoogte!
__________________

Kaal of niet, je innerlijk verandert niet!
Lies86 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 december 2009, 13:08   #14
manja.a
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2009
Berichten: 107
Ik ben nu 3 dagen bezig en heb iig al 3 dagen geen spastische darm meer, geen kramp niets....
Ik krijg steeds meer het gevoel dat je gelijk gaat krijgen.
Ik hou je op de hoogte
manja.a is offline   Met citaat reageren
Oud 11 december 2009, 14:23   #15
Lies86
Be a miracle
 
Lies86's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2004
Berichten: 932
Een spastische darm is wel iets anders dan haargroei toch?
Maar wel fijn dat je je nu beter voelt! Hou ons op de hoogte!

Lies
__________________

Kaal of niet, je innerlijk verandert niet!
Lies86 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is de AAPV (Alopecia Areata Patiëntenvereniging)? Webmaster Alopecia Vereniging 0 13 november 2009 14:43
Informatie gevraagd Alex71 AA - Algemeen 18 7 juli 2006 11:47
Kan alle hulp gebruiken sweet_muisje AA - Algemeen 17 14 maart 2006 11:53
Artikel: Wieke Peters (12 jr) over haar Alopecia Areata Totalis Webmaster AA - Algemeen 9 17 september 2005 00:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.