Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 17 november 2006, 09:56   #1
Poema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Locatie: Tilburg
Berichten: 93
Hooggevoeligheid svp even lezen

Ik heb eens even een vraagje. Als ik zo alle recente topics hier lees kom ik eigelijk tot de conclusie dat veel van ons hooggevoelig / hoogsensitief zijn.
Of iets van ADD of ADHD hebben.

Nu is het bij mij nooit bewezen (heb er ook nooit naar gevraagd) maar ik heb in de afgelopen jaren redelijk vaak sites bekeken over deze onderwerpen omdat ik zelf ook het idee had hier iets mee te maken te hebben. Online testen en alle kenmerken die ik online kan vinden, die geven mij dan ook zéker het gevoel dat ik hooggevoelig ben. Eigenlijk weet ik dit wel 100% zeker. ADD of ADHD is ook iets waar ik best veel in herken, maar ook weer niet alles.

NU begin ik toch het idee te krijgen dat deze dingen dus in verband staan met TTM.

Mijn verzoek:
Zouden jullie hier even willen posten of je hooggevoelig bent en/of ADD/ADHD hebt. Ook even posten als je dit niet hebt.
Ik wil hier graag meer over weten, over het verband wat er lijkt te zijn.

Alvast bedankt!
Poema is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2006, 10:28   #2
eus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2002
Locatie: south-east of holland
Berichten: 219
Hoi Poema,

Ik herken veel kenmerken van hoogsensitieve personen bij mezelf, en ook kenmerken van ADD. Het hyperactieve van ADHD herken ik in mindere mate.
Groetjes, eus.
eus is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2006, 11:56   #3
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Ik ben zéker hooggevoelig (zie ook : www.hooggevoelig.nl ). In ADHD/ADD herken ik minder. Mijn hooggevoeligheid blijkt uit:

-
  • Ik ben bijv. gevoelig voor de uitstraling/energie van een ander. Als iemand bijv. depressief is / een negatieve uitstraling heeft, dan heeft dit een behoorlijke invloed op mijzelf.
  • Ik ben gevoelig voor de mening van een ander. Als iemand iets negatiefs zegt over mij, dan neem ik dit te snel als waarheid aan en raakt het mij enorm. Ik betrek het op mijzelf, ipv mij te realiseren dat dit een waardeoordeel van iemand anders is en dit 9 van de 10 keer méér zegt over die ander dan over mijzelf.
  • Ik heb een groot empatisch vermogen en kan me dus erg goed inleven/verplaatsen in de gevoellens van een ander (een goede eigenschap al zeg ik het zelf, maar de valkuil hierin is dat ik soms téveel begrip voor een ander heb en te weinig voor mijzelf...)
  • Ik ben gevoelig voor omgevings-energieën, bijv. aardstralen of de kleuren van een inrichting, sferen enz.
  • Ik ben niet alleen gevoelig voor de emotionele energieën van een ander, maar kan ook de lichamelijke energie (die vaak een gevolg/uitting is van die emotionele energie) kan ik aanvoelen. Als iemand pijn heeft in zijn/haar been dan kan ik dit voelen als ik bij de persoon op de bank zit bijv. Ik voel die pijn dan ook in mijn lichaam. Sterker nog, ik voel het ook op nog langere afstand, nl. over de telefoon... Als iemand aan de andere kant van de lijn pijn heeft op haar hart, dan ook kan ik dit voelen.
  • Ik ben daarnaast ook gevoelig (jaja, ik ben een gevoelig typje ) voor energieën uit andere dimensies dan het aardse. Nee, ik ben verre van zweverig en heb ook géén pilletjes nodig ... maar ik kan bepaalde energieën voelen, horen en ook zien. Iemand de fantastische film The Sixth Sense gezien? Welnu, ik herken veel van mijzelf in dat jongetje.
Enz...

Maar terug naar de oorspronkelijke vraag. Wat heeft dit alles nu met mijn haardwang (ik heb géén TTM, maar mijn dwang bestaat uit het uren en uren voor de spiegel staan om mijn haar te kammen... ipv haren uit te trekken moeten bij mij de haren precies zó gekamd/gestyled worden zoals het voor mij goed voelt. Voelt het niet goed, dan blijf ik in die dwang hangen tótdat het wél goed voelt...) te maken?

Welnu, ik zie het zo : door mijn hooggevoeligheid ben ik extra bevattelijk geweest voor hetgeen ik heb meegemaakt in mijn jeugd (vader die mij niet accepteerde, moeder die zwaar op de hand/negatief/depressief was, continue gepest geweest tijdens mijn gehele schoolperiode en ga zo maar door). Door die ervaringen heb ik de innerlijke overtuiging ontwikkeld dat ik NIET GOED BEN ZOALS IK BEN. Dat ik zwak ben. Rond mijn 17e kwam ik erachter dat als ik meer aandacht besteedde aan mijn uiterlijk (ik had nog nooit een pot gel in mijn handen gehad en besteedde sowieso totaal geen aandacht aan mijn uiterlijk) ik mij zekerder, krachtiger voelde. Vooral met betrekking tot mijn haar. De uitdrukking 'Als je haar maar goed zit' nam ik behoorlijk letterlijk en zwaar op, want ik stond na verloop van tijd hoe langer en meer achter de spiegel... pas als mijn haar zat zoals het naar mijn idee moest zitten ging ik de deur uit. TTM-ers zullen de trancemomenten als geen ander herkennen.

Jaren later besefte ik (doordat ik me met mijn bewustzijnsgroei ging bezighouden) wáárom ik zoveel lading op mijn haar legde. Ik werd me bewust van het feit dat haren staan voor : Kracht. (zie het verhaal van Samson en Delilah...).
Wat was ook alweer mijn overtuiging over mijzelf? Dat ik zwak ben. Ik voelde me innerlijk zwak en daarom zocht ik naar externe/uiterlijke oplossingen om dat innerlijke gevoel kwijt te raken en mij krachtiger te voelen.

Op momenten dat ik mij zwak/onzeker voel heb ik nog de neiging om te vervallen in deze dwang. Maar hoe meer ik de kracht in mijzelf vind, hoe meer ik deze ervaar/voel, hoe minder ik mijn dwang als extern lapmiddel nodig heb.
__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.

Laatst gewijzigd door Grover; 17 november 2006 om 12:11
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2006, 14:30   #4
riesholland
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2006
Berichten: 11
Hooggevoeligheid

Het barst volgens mij niet echt van de mannen hier maar ik zal er als man met trichotillomanie ook mijn kant van de zaak in gooien.

Als eerste even voor wie mijn posts niet heeft gelezen, ik trek mijn bovenste wimpers uit al sinds ongeveer dat ik 5/6 ben of iets daaromheen ik weet het niet precies meer. Heel lang iedergeval.

Ook ik ben tot dezelfde conclusie gekomen na het lezen van de website respons. Het ADHD gedeelte kan ik niet beoordelen en ik kan er zelf ook weinig over oordelen.

Overgevoelig, een onmogelijkheid als man denk ik...

Ik ben niet gek en toch kan ik het volgende:
  • Ik voel wie waar pijn heeft en ik kan het wegnemen.
  • Ik kan aanvoelen hoe iemand in zijn vel zit zonder dat deze mij iets verteld.
  • Ik voel aanwezigheid van dingen. Het overlijden van een bekend iemand weet ik veelal voordat ik gebeld wordt. Ook als dit onverwachts is.
  • Ik besteed weinig aandacht aanmezelf en ben erg gericht op een ander.
Ik kan nog een tijdje doorgaan en typen maar het is meer een onderschrijven en een bevestiging van de vraagstelling denk ik met uitzondering van het ADHD gedeelte.

Richard
riesholland is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2006, 15:09   #5
Poema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Locatie: Tilburg
Berichten: 93
Hallo Richard, welke site is dat dan die je noemt?

En idd weinig mannen hier en leuke opmerking van je overgevoeligheid bij mannen
Hoe lang heb jij al TTM ?
Poema is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2006, 22:38   #6
Naikey
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 oktober 2006
Berichten: 2
Ik heb ADHD en het staat wel in verband met mijn TTM. Met ADHD ben je een druk persoon, dat probeer ik te onderdrukken door aan mijn haar te zitten. Onbewust natuurlijk. Het haartrekken brengt me tot rust, de angsten & spanningen komen er dan op een andere wijze uit. Buiten dat is het een manier om de verveling voorbij te komen.

Overigens kan ik niet voor anderen spreken, ik weet alleen wel zeker dat het bij mij verband houdt.

Of ik nu ook zo gevoelig ben voor factoren van 'buitenaf'; ik denk het niet. Maar dat is, net als ADHD, iets wat in je zit. Ieder huisje heeft zijn kruisje, iedereen is anders maar ik denk dat het er wel wat mee te maken heeft.

Overigens rookte ik vroeger in een drukke bui een jointje, maakte me heerlijk rustig (ik wil perse niet aan de medicijnen). Sinds ik moeder werd/ben doe ik dat niet meer en ben spontaan gaan harentrekken. Ik zeg niet dat drugs de oplossing zijn maar zie je het verband?

The best of luck!
Naikey is offline   Met citaat reageren
Oud 18 november 2006, 13:30   #7
riesholland
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2006
Berichten: 11
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Poema
Hallo Richard, welke site is dat dan die je noemt?

En idd weinig mannen hier en leuke opmerking van je overgevoeligheid bij mannen
Hoe lang heb jij al TTM ?
Hoi daar. Mijn post staat op deze website van TTM. Kijk daar maar even. Het is een post die gestart is door mijzelf.

Ik begrijp even niet wat je bedoeld met: Welke site bedoel je?
riesholland is offline   Met citaat reageren
Oud 9 december 2006, 20:36   #8
Catherine
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2006
Berichten: 33
Ik heb mij laten testen en heb add met wat adhd. Ik ben sinds 2 weken gestart met rilatine, en het haar uittrekken is sterk aan het verminderen. Gisteren helemaal niet aan gedacht, en niets uitgetrokken. Helemaal geen behoefte aan gehad. En ik denk de vorige dagen ook niet. Deze nacht heb ik zeer slecht geslapen, omwille van zorgen. Normaal gezien heb ik dan de volgende dag extra veel drang om te trekken. Toch heb ik maar minimaal getrokken tijdens het autorijden deze avond, en verder helemaal niets. Ik voel me ook veel mindere opgejaagd, en heb ook veel minder last als de kinderen veel lawaai maken of als het hier thuis met 4 kinderen druk wordt. Ik heb ook veel minder het gevoel dat ik het ontzettend druk heb, en niet alles gedaan krijg. Alles lijkt nu heel gewoon. Het is precies een bevrijding. Alles is veel minder gecompliceerd. Het lijkt me nu vb heel logisch dat de glazen flessen in de glasbak moeten en het is helemaal geen opgave om dat ook te doen, vroeger zou ik ze wel hebben zien staan, maar zou ik niet beseft hebben dat ze weg moesten, of wel weten dat ze weg moesten, maar het toch niet gedaan hebben, vanwege belangrijkere dingen die altijd moesten gebeuren. Nu doe ik dat gewoon, zonder moeite, en daarna doe ik het volgende dat moet gebeuren. Heel gek. Vroeger probeerde ik precies alles door elkaar te doen, en zo kwam er niet veel van in huis, en moest ik mij erg concentreren om te weten waar ik eigenlijk mee bezig was.
Omdat ik nog in de opstartfase zit van rilatine zal ik de dosis volgende week nog moeten verhogen. Ik hoop dat ik dan volledig verlost ben van die TTM. In ieder geval, ik zal het laten weten als het zo moest zijn.
Catherine is offline   Met citaat reageren
Oud 10 december 2006, 17:26   #9
sissey
HaarWeb lid
 
sissey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Berichten: 31
Ik ben hooggevoelig, droom veel, voel stemmingen aan, huil snel bij een film, kan me 1 voelen met de natuur
sissey is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
hooggevoeligheid en ttm Popje TTM - Algemeen 21 4 maart 2006 11:51
Willen jullie dit even lezen. dian TTM - Algemeen 0 30 december 2004 14:02
lezen lezen en nogeens lezen Jolleke Haarproblemen bij vrouwen 9 19 oktober 2004 12:33
off line lezen ton 2 Hoe gebruik ik het Forum? 2 31 mei 2004 21:37
lezen hannah TTM - Algemeen 2 6 december 2003 20:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.