Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 25 mei 2016, 21:37   #1
Ano90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 december 2013
Berichten: 16
Reportage finasteride

Dames, heren,

Enige tijd geleden was hier iemand die vragen stelde omtrent een reportage over finasteride.

Nu zit ik te zappen en kijk ik naar het programma "koppen" op de belgische zender "een".

Deze kan je hier bekijken:

http://www.een.be/programmas/koppen

ik ben niet pro of contra, wou dit gewoon met jullie delen. Ik twijfel al zeer lang om het zelf te nemen..
Ano90 is offline   Met citaat reageren
Oud 25 mei 2016, 22:20   #2
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Wat is de conclusie van het verhaal?
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 25 mei 2016, 23:16   #3
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ano90 Bekijk bericht
Deze kan je hier bekijken:

http://www.een.be/programmas/koppen
Leuk, alleen jammer dat ze de rapportage op die link niet laten zien
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 08:47   #4
wsupwithmyhair
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 december 2011
Berichten: 18
Conclusie was helemaal niet positief.
Ze namen enkele getuigen er bij die leden aan het PFS (post finasteride syndroom).
Dus heel de reportage was gericht aan de bijwerkingen die finasteride zou kunnen hebben op bepaalde personen.
Naar mijn mening heeft elke medicatie bij sommigen ernstige bijwerkingen. En moet je zelf goed luisteren naar je lichaam. Bij de minste bijwerking moet je ook stoppen.
En de huisarts of dermatoloog zou wel grondig de bijwerkingen moeten overleggen vind ik.


Ik gebruik finasteride nu 3 jaar en heb nog geen bijwerkingen ervaren.
Ik laat wel halfjaarlijks al mijn bloedwaarden controleren die van toepassing kunnen zijn na het innemen van finasteride bij de huisarts.
Zo heb ik mijn haaruitval tot het minimum kunnen beperken.

De uitzending heb ik bekeken met mijn vriendin, die was er alles behalve gelukkig mee natuurlijk.
wsupwithmyhair is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 10:04   #5
ryan82
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2007
Locatie: Rotterdam
Berichten: 725
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wsupwithmyhair Bekijk bericht
Conclusie was helemaal niet positief.
Ze namen enkele getuigen er bij die leden aan het PFS (post finasteride syndroom).
Dus heel de reportage was gericht aan de bijwerkingen die finasteride zou kunnen hebben op bepaalde personen.
Naar mijn mening heeft elke medicatie bij sommigen ernstige bijwerkingen. En moet je zelf goed luisteren naar je lichaam. Bij de minste bijwerking moet je ook stoppen.
En de huisarts of dermatoloog zou wel grondig de bijwerkingen moeten overleggen vind ik.


Ik gebruik finasteride nu 3 jaar en heb nog geen bijwerkingen ervaren.
Ik laat wel halfjaarlijks al mijn bloedwaarden controleren die van toepassing kunnen zijn na het innemen van finasteride bij de huisarts.
Zo heb ik mijn haaruitval tot het minimum kunnen beperken.

De uitzending heb ik bekeken met mijn vriendin, die was er alles behalve gelukkig mee natuurlijk.
Omdat je eventueel geen vader kan worden? Waarom was je vriendin er niet blij mee?
__________________
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maatregelen:
04-2004: minoxidil

07-2004: Dustateride (dichter haar, ook frontaal)
08-2012: RU
01-2014: Spiro cream (Toekomst)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
ryan82 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 10:20   #6
wsupwithmyhair
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 december 2011
Berichten: 18
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ryan82 Bekijk bericht
Omdat je eventueel geen vader kan worden? Waarom was je vriendin er niet blij mee?
Finasteride kan er voor zorgen als de zwangere vrouw eventueel contact heeft met finasteride dat het kind genitale afwijkingen vertoont.

Als ik binnekort aan kinderen begin, maak ik wel de beslissing om daar (tijdelijk) mee te stoppen.
Maar de vraag is juist hoe lang. Moet ik 2 maanden/2weken/2dagen voordien stoppen?

De dermatoloog zocht mij de halfwaardetijd van finasteride op, en die zou max 48 uur bedragen. Dus als ik het goed begrijp zou het maximum 4 dagen duren voor dat de actieve werking van finasteride uit mijn bloed verdwenen is.
Nu bij de reportage ging het over de bijwerkingen die sommigen nog ervaren na maanden niet meer gebruiken van finasteride.
Ik snap dat mijn vriendin dan ook sceptisch is wanneer ik zeg dat het "maar 4 dagen duurt voordat het uit mijn bloed verdwenen is".
wsupwithmyhair is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 10:44   #7
Hairpilot
HaarWeb lid
 
Hairpilot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: België
Berichten: 929
Geslacht:
Het is inderdaad een zeer negatief beeld dat geschetst wordt. Maar het uitgangspunt is al verkeerd:

Citaat:
Eén van de bijwerkingen van finasteride is dat het de haargroei stimuleert. En daar maken dermatologen handig gebruik van om een verdunde vorm voor te schrijven als haarpil. Nochtans is de bijsluiter onbetwistbaar: “Finasteride mag alleen toegediend worden bij patiënten met een vergrote prostaat”. Voor veel dermatologen telt dit echter niet. Ze zijn zo enthousiast dat ze een pil hebben gevonden die werkt, dat ze de andere bijwerkingen - naast haargroei - vergeten te vermelden.
Volgens mij is propecia/finasteride al lang goedgekeurd voor haargroei ook? De 1 mg variant bestaat wettelijk gezien met enige doel.

Mijn familieleden die de reportage zagen waren al serieus in paniek en verzochten me reeds ermee te stoppen. Wat een larie. Eenzijdige berichtgeving en een klassiek geval van de 'toupee fallacy' (= "alle toupees zijn slecht en duidelijk herkenbaar" -> neen, de goeie merk je gewoon niet op!). Hier eenzelfde verhaal, de duizenden, zo niet miljoenen mensen die zero bijwerkingen ervaren behalve een wondermooie haargroei komen niet aan bod.
__________________
01/09/2012 Minoxidil 5% 1ml topical PM
01/11/2013 Finasteride 1mg PM

01/05/2015 Nizoral 1x week

Aanvullend: Centrum multivitamine, vitamine D, omega 3, BioSil
Mijn situatie
Hairpilot is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 11:29   #8
anijs
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 61
Direct na de reportage telefoon gekregen van mijn moeder die me verzocht ermee te stoppen en dat ze het een schande vond dat onze huisarts mij dit voorgeschreven had... Ikzelf ga niet kijken, er is al bangmakerij genoeg ...
__________________
Finasteride 1,25mg p/d: april 2015 - heden
anijs is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 11:35   #9
ryan82
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2007
Locatie: Rotterdam
Berichten: 725
Ik wil toch duidelijkheid. Heeft een van jullie al een vruchtbaarheid test gedaan? Kan dit via de dokter? Hoeveel kosten komen erbij ? Ik zie dat men een test kan kopen via internet. Iemand die mij kan adviseren?
__________________
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maatregelen:
04-2004: minoxidil

07-2004: Dustateride (dichter haar, ook frontaal)
08-2012: RU
01-2014: Spiro cream (Toekomst)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
ryan82 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 11:38   #10
wsupwithmyhair
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 december 2011
Berichten: 18
Ik heb zelf nog nergens gelezen dat je er onvruchtbaar door kan worden. Ofwel ben ik het nog niet tegengekomen.
wsupwithmyhair is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 11:44   #11
RonaldB
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 mei 2015
Berichten: 68
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht
Wat is de conclusie van het verhaal?

Net gekeken en er worden alleen
pechvogels getoond. Denk dat de
conclusie is: gebruik op eigen risico.
RonaldB is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 12:48   #12
ryan82
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2007
Locatie: Rotterdam
Berichten: 725
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wsupwithmyhair Bekijk bericht
Ik heb zelf nog nergens gelezen dat je er onvruchtbaar door kan worden. Ofwel ben ik het nog niet tegengekomen.
http://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/...oppen/item9295

"Uit onderzoek bij resusapen blijkt dat deze kleine hoeveelheid geen risico voor de groeiende mannelijke foetus vormt. Uit deze gegevens bij dieren blijkt dat er geen aanwijzingen bestaan dat PROPECIA invloed heeft op de kwaliteit van het zaad of een nadelig effect heeft op de bevruchting. (HK)"

http://www.hairlosstalk.com/interact...ity-22-yrs-old

Sperm concentration and sperm morphology were unaffected. After 24 weeks of follow-up, the mean percent change in total sperm count in the dutasteride group remained 23% lower than baseline. While mean values for all semen parameters at all time points remained within the normal ranges and did not meet predefined criteria for a clinically significant change (30%), two subjects in the dutasteride group had decreases in sperm count of greater than 90% from baseline at 52 weeks, with partial recovery at the 24-week follow-up. The clinical significance of dutasteride’s effect on semen characteristics for an individual patient’s fertility is not known.

Only 2 people have ever reported infertility as occurring possibly due to Avodart. It is most likely that sperm counts return to normal after a few months after discontinuation and everything resumes as normal. May be very difficult to conceive while on the drug obviously with 90% lower sperm.

FDA says infertility may happen (due to lower sperm count) but will return after some time on the drug/its discontinuation

On May, 22, 2014: 8,157 people reported to have side effects when taking Avodart. Among them, 2 people (0.02%) have Infertility Male. They amount to 0.25% of all the 798 people who have Infertility Male on eHealthMe.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3205531/


CONCLUSION(S):
The significant reduction in DFI within 3 months of finasteride cessation and continued improvement suggests a causal link between finasteride and sperm DNA damage. We hypothesize that low-dose finasteride may exert a negative influence on sperm DNA integrity, resulting in increased pregnancy losses. We suggest that in infertile men using finasteride, sperm DFI should be measured in addition to semen parameters, and a trial of discontinuation of finasteride may be warranted.

Erectile Dysfunction (ED) has also been a listed side effect since Proscar came on the market, and is easily the most common single sexual side effect complaint. Most we’ve talked to who use Propecia or Avodart have this complaint to varying degrees. ED, even in its mildest forms, can be disasterous to sexual activity. As devastating as ED has the potential to be, Merck still insists on reporting the incidence of this as being less than 2%.

Unfortunately, this study in rats showed that Avodart had a compromising effect on the erectile function of 100% of the rats evaluated. This is certainly more consistent with the feedback which we’ve gotten from Avodart and Propecia users, who almost uniformly report that though they don’t have full blown, diagnosable ED, things don’t feel “quite the same.”


Ik kan nergens iets vinden over onvruchtbaarheid / afwijking. Dit is echt bangmakerij voor niks...
__________________
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maatregelen:
04-2004: minoxidil

07-2004: Dustateride (dichter haar, ook frontaal)
08-2012: RU
01-2014: Spiro cream (Toekomst)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
ryan82 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 12:49   #13
ryan82
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2007
Locatie: Rotterdam
Berichten: 725
http://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/...oppen/item9295

"Uit onderzoek bij resusapen blijkt dat deze kleine hoeveelheid geen risico voor de groeiende mannelijke foetus vormt. Uit deze gegevens bij dieren blijkt dat er geen aanwijzingen bestaan dat PROPECIA invloed heeft op de kwaliteit van het zaad of een nadelig effect heeft op de bevruchting. (HK)"

http://www.hairlosstalk.com/interact...ity-22-yrs-old

Sperm concentration and sperm morphology were unaffected. After 24 weeks of follow-up, the mean percent change in total sperm count in the dutasteride group remained 23% lower than baseline. While mean values for all semen parameters at all time points remained within the normal ranges and did not meet predefined criteria for a clinically significant change (30%), two subjects in the dutasteride group had decreases in sperm count of greater than 90% from baseline at 52 weeks, with partial recovery at the 24-week follow-up. The clinical significance of dutasteride’s effect on semen characteristics for an individual patient’s fertility is not known.

Only 2 people have ever reported infertility as occurring possibly due to Avodart. It is most likely that sperm counts return to normal after a few months after discontinuation and everything resumes as normal. May be very difficult to conceive while on the drug obviously with 90% lower sperm.

FDA says infertility may happen (due to lower sperm count) but will return after some time on the drug/its discontinuation

On May, 22, 2014: 8,157 people reported to have side effects when taking Avodart. Among them, 2 people (0.02%) have Infertility Male. They amount to 0.25% of all the 798 people who have Infertility Male on eHealthMe.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3205531/


CONCLUSION(S):
The significant reduction in DFI within 3 months of finasteride cessation and continued improvement suggests a causal link between finasteride and sperm DNA damage. We hypothesize that low-dose finasteride may exert a negative influence on sperm DNA integrity, resulting in increased pregnancy losses. We suggest that in infertile men using finasteride, sperm DFI should be measured in addition to semen parameters, and a trial of discontinuation of finasteride may be warranted.

Erectile Dysfunction (ED) has also been a listed side effect since Proscar came on the market, and is easily the most common single sexual side effect complaint. Most we’ve talked to who use Propecia or Avodart have this complaint to varying degrees. ED, even in its mildest forms, can be disasterous to sexual activity. As devastating as ED has the potential to be, Merck still insists on reporting the incidence of this as being less than 2%.

Unfortunately, this study in rats showed that Avodart had a compromising effect on the erectile function of 100% of the rats evaluated. This is certainly more consistent with the feedback which we’ve gotten from Avodart and Propecia users, who almost uniformly report that though they don’t have full blown, diagnosable ED, things don’t feel “quite the same.”
__________________
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maatregelen:
04-2004: minoxidil

07-2004: Dustateride (dichter haar, ook frontaal)
08-2012: RU
01-2014: Spiro cream (Toekomst)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
ryan82 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 13:12   #14
haarlack
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2012
Berichten: 85
Die reportage boezemt wel serieus wat angst in hoor
Uiteraard met een korrel zout nemen. Ikzelf neem het al 10 jaar ongeveer en nog nooit bijwerkingen ervaren, dus ik zal er dan ook niet mee stoppen.
Maar kan me inbeelden dat familieleden, naasten, .. die deze reportage zien en weten van uw gebruik, ineens in paniek schieten.
Gelukkig weet er niemand dat ik finasteride gebruik
haarlack is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2016, 13:20   #15
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Bij nader inzien is de mogelijke onvruchtbaarheid niet negatief.
Zo behoud je toch wat meer van degene die zich zonder AGA voortplanten (voor wie fina gebruiken), en verminderd het probleem zich in het algeheel.

Net zoiets als een anticonceptie tegen kaalheid, opdat toekomstige mannelijke nakomelingen in het algemeen een betere haardos krijgen

Hoe dan ook, angst voor fina heb ik niet, gewoon lol maken in het leven, je leeft immers nu
En als je wilt vrijen, opdat je kinderen kunt produceren, gewoon doen, natuur hersteld zichzelf.
123hallo is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.