Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > Inspiratie

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 29 maart 2009, 21:14   #1
lies
HaarWeb lid
 
lies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 347
De gebarsten kruik

Voor degene die het nodig hebben......


De gebarsten kruik

Een Indische waterdrager had twee kruiken die hij aan weerszijden van een stok over de beide schouders droeg. Met die twee kruiken bracht hij water van de rivier naar het huis van zijn meester. Eén van de kruiken echter was gebarsten en terwijl de andere kruik altijd een volle lading afleverde, was de gebarsten kruik bij aankomst nog slechts halfvol.

Natuurlijk was de volmaakte kruik fier op haar prestatie, die overigens volkomen strookte met haar doel. Maar de gebarsten kruik was beschaamd over haar eigen onvolkomenheid en ongelukkig dat ze maar de helft deed van dat waarvoor ze gemaakt was. Zo verliepen twee jaren tot op een dag de gebarsten kruik bij het water tegen de waterdrager zei: "Ik ben eigenlijk beschaamd over mezelf en wil me daarvoor verontschuldigen." "Waarom?" wilde de waterdrager weten. "Wel, ik heb de laatste twee jaar telkens maar de helft van een lading kunnen afleveren omwille van die barst in mijn zijde. Door deze zwakke plek doe jij veel verloren baan en haal je eigenlijk geen eer van je werk", zei de kruik.

De waterdrager voelde mee met de oude gebarsten kruik en in zijn mededogen zei hij: "Als we straks teruggaan naar het huis van mijn meester, moet je eens letten op de mooie bloemen langs het pad." En inderdaad, terwijl ze de heuvel beklommen merkte de oude kruik de mooie wilde bloemen die langs het pad genoten van de zon. Dit vrolijkte haar wat op. Maar aan het eind van de rit voelde ze zich nog steeds niet lekker omdat ze weer eens de helft van haar lading onderweg was verloren. En weer excuseerde ze zich hiervoor. De waterdrager zei tegen de kruik: "Heb je niet gemerkt dat er enkel aan jouw kant van de weg bloemen stonden? Dat is omdat ik je zwakke plek kende en ik er mijn voordeel uit haalde. Ik zaaide bloemen aan jouw kant van de weg en elke dag gaf jij ze water. Daardoor kan ik al twee jaar kleurige bloemen plukken om mijn meesters tafel te versieren. Zonder jouw toedoen zou hij deze pracht in zijn huis moeten missen."

Moraal: ieder van ons heeft zo zijn zwakke plekken. We zijn allen een beetje gebarsten kruiken. Maar het zijn precies die zwakke plekken en barstjes die ons samenleven zo boeiend en lonend maken. Je moet gewoon iedereen nemen zoals hij is en in ieder mens het goede zien. Er zit heel wat goeds in de mensen. Er zit ook heel wat goeds in onszelf.
lies is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.