Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 2 augustus 2012, 02:20   #1
Brook
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2010
Berichten: 86
Bestaat een shedding nu echt of is het een broodje aap verhaal?

Hallo ik heb AGA en gebruik minoxidil en sinds twee maanden dutasteride. Nu heb ik na gebruik van dutasteride opeens enorme haaruitval, het is veel meer dan normaal, als ik door mijn haar woel dan vallen er steeds weer haren uit en bij elkaar zijn dat er zeker 200 in plaats van de gemiddelde 40 die ik er normaal verlies tenminste die ik dan kan zien en tellen...
Nu vroeg ik aan mijn dermatoloog of deze haaruitval een goed of juist een slecht teken is en hij antwoordde dat ik onmiddelijk mee moest stoppen met dutasteride want het werkte bij mij duidelijk averechts ... een andere arts vertelde me dat dit wel vaker gebeurd bij dutasteride en schreef het volgende:
Vanaf het moment dat u begint met het innemen van dutasteride komt er nog maar weinig nieuw DHT in uw lichaam bij. Maar het oude DHT, dat op de haarzakjes zit, wordt niet door dit geneesmiddel verwijderd. Dat moet het lichaam zelf doen. Een halfjaar na de start van de behandeling zijn de haarzakjes DHT-vrij. Vanaf dat moment worden nieuwe haren dikker en groeien zij langer door. Het eerste effect is meetbaar na één jaar. Het maximale effect wordt na tweeënhalf jaar bereikt.

Als er na drie maanden gebruik veel haren uitvallen kan dit niet komen door het gebruik van dutasteride. Dit “shedding” idee leeft alleen maar op enkele internetfora. Als u effect van dutasteride wilt zien moet u dus de blik op de toekomst richten.

Ik hoop u hiermee naar genoegen te hebben geïnformeerd.

Deze dermatoloog beweert dus dat een shedding helemaal niet bestaat en dus ook niets zegt over hergroei van haar of het aanslaan van een middel. Ik vraag me nu af wat er aan de hand is. Is hier sprake van shedding of van een andere lichamelijke reactie en zegt mijn lichaam mij dat ik moet stoppen? Of is de haaruitval juist een teken dat het aanslaat? En is er medisch bewezen dat een shedding bestaat of is dit inderdaad een broodje aap verhaal?
Brook is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2012, 17:13   #2
JimButton
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2012
Berichten: 7
Shedder

25 jaar succesvolle gebruiker van Minoxidil. 3 jaar geleden in een opwelling een tijdje gestopt maar langzaam aan kwam haaruitval terug. Op een dag viel het op en ben weer gestart met Minoxidil. Eerste 2 maanden geen resultaat en plotseling vielen alle haren versneld uit tot in mijn nek aan toe. Kaal op de schedel van voor naar achter. Ben doorgegaan met minoxidil en na 6 maanden tot een jaar was al het haar weer terug op het oorspronkelijk niveau. Gebruik af en toe finasteride erbij deel een 5 mg tablet in 5 stukjes. Resultaat van minoxidil en finasteride samen geeft een verbluffend haarherstel. Maar het absolute toverwoord is regelmaat. Teveel toedienen heeft geen zin.

Dermatologen weten blijkbaar ook niet alles maar die shedding bestaat. Om nerveus van te worden.

Jim.

Laatst gewijzigd door JimButton; 6 augustus 2012 om 17:18
JimButton is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2012, 18:30   #3
Grasshopper
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 mei 2011
Locatie: n.v.t.
Berichten: 41
Ik heb al genoeg verhalen gehoord om te denken dat het inderdaad zou bestaan, MAAR zelf heb ik dat nooit ervaren.
Ik gebruik nu ong. 16 maand minoxidil, en kan zeggen dat ik hier en daar vellushaartjes zie verschijnen, waarvan enkelen echte haartjes zijn geworden, dus ik veronderstel dat de minoxidil aanslaat. Maar zoals gezegd heb ik nooit zo'n "shedding" meegemaakt.
Grasshopper is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2012, 21:58   #4
JimButton
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2012
Berichten: 7
Shedding

Shedding treedt alleen op indien men gaat behandelen kort nadat het uitvallen heeft plaatsgevonden of na een onderbreking van een behandeling. Dan zijn de haarwortels in staat om snel te reageren en laten ze de verzwakte haren los om terug te komen met een gezonde haar. Start men een behandeling met Minoxidil langere tijd na het kaal worden dan zijn de haarwortels te zwak en niet meer in staat om snel in actie te komen. Dan gaat de vervanging geleidelijk en op een meer natuurlijke wijze.
JimButton is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2012, 01:37   #5
Brook
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2010
Berichten: 86
Jim ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je dat shedding alleen optreedt als je haren aan het uitvallen zijn en je dus nog niet helemaal kaal bent? Ik weet dat ik sinds twee jaar last heb van haaruitval en van steeds dunner wordende haren (een teken van AGA). Zodanig dat nu mijn haar nog maar een derde is van wat ik had. Ik ben sinds een jaar begonnen met minoxidil 5%, dat heeft niet gezorgd voor een shedding wel voor wat beperkte teruggroei van hele dunne haartjes. Echter ben dus twee maanden geleden gestart met dutasteride en nu heb ik enorme last van haaruitval. Als ik boven de wasbak met mijn handen stevig door mijn haar woel dan vallen er zeker in totaal 100 haren uit en soms meer. Dat was voorheen niet zo, heb dus het idee dat mijn haren losser zitten. Grote schrik want ik slik dutasteride om er beter haar van te krijgen en niet minder haar. Daarom het forum geraadpleegd waar men mij vertelde dat het verliezen van haren een goed teken is omdat dit dan de zgn shedding zou zijn er hier andere gezonde haren voor in de plaats zouden komen. Echter het uitvallen stopt maar niet en begin mij ernstige zorgen te maken.
Brook is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2012, 01:03   #6
JimButton
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2012
Berichten: 7
Shedding

Shedding kan alleen optreden wanneer de haarwortels een groeistimulans krijgen. Als je Duta gebruikt dan wordt het enzym wat de haarcellen sloopt uit je bloed gehaald en leidt dit in alle situaties tot verbetering van haaruitval door testoron. Of je nu Duta, Fina of Minoxidl gebruikt, dit werkt altijd positief naar de haargroei. Er zijn bijwerkingen maar nooit het afsterven van meer haarcellen. Als kapper ondernemer heb ik veel discussies gehad en ook gezien in mijn salon. Andere producten als hierboven genoemd helpen niet en ook de dokter help niet. Aminixil werkt als ondersteuning voor de herstellende haarwortel maar zal bijna nooit zelf het herstel sterk in gang zetten. Zinktabletten helpen ook aan een betere haarstructuur. Ik weet wat je voelt als het haar uitvalt en 100 haren per wasbeurt is om gek van te worden, maar heb je keus? Op je tanden bijten, afwachten en doorgaan met de behandeling is mijn advies. Ik weet niet hoe oud je bent maar Duta is in mijn visie meer voor het eindtraject. Mijn voorkeur is beginnen met Minoxidil 5% 3 x daags (Om de 8 uur) (Minoxidil 2% werkt niet) Als daarna blijkt dat dit niet voldoende helpt, dan per dag 1 mg Fina erbij. Door de jaren heen kun je Fina wat ophogen. Als dit na een lang aantal jaren minder wordt komt Duta in beeld. Voor zover mijn ervaring is geeft Minoxidil geen bijwerkingen Duta en Fina in alle gevallen wel. Gaat dit allemaal niet helpen dan hebben je haarcellen teveel receptoren voor dihydrotestosteron en is kaal worden onvermijdelijk of een lasertransplantatie de oplossing. Maar let op! Gebruiken is gebruiken, stop je regelmatig dan raakt een haarwortel uitgeput. Gemiddeld kan in je leven een wortel 20 keer een haar leveren van goede kwaliteit, daarna is het over. Daarom hebben mensen van boven de 100 nooit een volle haardos, het groeiproces is op.

Succes en laat me weten hoe het verder gaat.

Jim.

JimButton is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2012, 10:54   #7
Noodlesoup
HaarWeb lid
 
Noodlesoup's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 140
Zelf heb ik nooit een shedding meegemaakt en ik heb best wel wat middelen gebruikt, ook troep zoals Androgel. De theorie (overgang van anagene fase naar de telogene fase) klinkt wel aannemelijk. Vooral bij een middel zoals Dutasteride kan ik me voorstellen dat het lichaam op allerlei manieren reageert, aangezien het je DHT niveau met 93% reduceert. Dat is nogal wat.

Wat bij veel mensen ook het geval is, is dat het tussen de oren zit. Haren tellen, vellushaartjes bekijken in de spiegel, haarstatus vergelijken met foto's waarbij je haar een andere lengte heeft... Het maakt je eerder gek dan dat je er wijzer van wordt.

De meesten ervaren een shedding als iets positiefs, dus ga gewoon door met Duta, tenzij je last krijgt van bijwerkingen.
Noodlesoup is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2012, 21:25   #8
JimButton
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2012
Berichten: 7
Tussen de oren.

Heb veel mensen in de salon gesproken over haaruitval en het komt pas tussen de oren te zitten als haren echt uitvallen en nog meer uitvallen. Iemand met een onaangetaste haardos denkt niet eens aan haarproblemen. Of wel dat die er ooit zullen komen.

Maar het is niet zo dat uitval altijd ligt aan het DHT probleem, zeker niet bij vrouwen en inderdaad dan werken al die middelen om dit enzym te onderdrukken niet.

Vrouwen met broers die al rond hun 20e kaal werden hebben daartegen meer kans om kaal of dunharig te worden, daar hier het DHT probleem erfelijk sterk aanwezig is.

Mannen die nooit kaal of dun worden hebben haarcellen die niet reageren op DHT, dit is ook erfelijk bepaald. Ook al is hun testeron niveau daarbij nog zo hoog.

Alle middelen die het DHT niveau onderdrukken werken bij haaruitval met deze oorzaak al is de winst uiteindelijk maar 1 haar, maar van te voren is niet in te schatten of er nu alleen donshaar terug komt of weer een inplant met gezonde haren. Dit komt om dat niet van te voren is te bepalen hoeveel haarcellen grotendeels of definitief al zijn afgestorven door een langdurige DHT kwelling. Een indicatie is, als haren nog gevoel hebben zoals bijvoorbeeld bij het kammen. Of dat er haarpijn optreedt. Of dat een uitgevallen haar nog een wit puntje heeft aan de wortel van zo'n 3 mm. Dit kunnen signalen zijn dat de haarwortels nog actief kunnen worden.
JimButton is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2012, 01:07   #9
Brook
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2010
Berichten: 86
Hoi Jim,
Wat een interessant en helder verhaal heb je geschreven. Dus ik kan ervan uitgaan dat door Dutasteride geen haarcellen afsterven, dat is al een hele geruststelling. Echter snap ik dan niet dat mijn haar er nu erger aan toe is dan voor het gebruik van dutasteride..Ik zie nu op sommige plekken mijn hoofdhuid en dat was daarvoor niet zo. Daarom zoek ik verband met gebruik van Dutasteride. Ook omdat mijn wasbak vol met haren ligt.
Ik ben overigens 47 jaar, en officieel nog niet in de overgang. Ik heb trouwens wel diabetes type 1, gekregen op latere leeftijd, 3 jaar geleden. En eigenlijk is toen mijn haaruitval begonnen. Maar mijn internist zegt dat haaruitval niet veroorzaakt wordt door diabetes. Ik weet niet of ik dat moet geloven, maar het is een feit dat sinds die tijd mijn haar meer uit is gaan vallen. Mijn bloedsuikers zijn nog niet helemaal goed dus tja dan is een oorzakelijk verband snel gelegd. Mijn dermatoloog zegt ook dat dit niet door diabetes veroorzaakt kan worden.
Ik ben twee jaar geleden gestart met minox 5% 2 x daags, maar lees nu dat het 3 x daags moet? Dat hielp niet zo veel tenminste niet genoeg en toen dus de keuze Dianepil, Androcur, Fina of Duta. Dianepil leek de dermatoloog gezien mijn leeftijd niet handig hij stelde voor fina of duta met daarbij de opmerking dat duta beter werkt dan fina, vandaar mijn keuze ik dacht als ik het doe doe ik het maar meteen goed...maar ja daaraan begin ik nu te twijfelen omdat er nu zoveel haar uitvalt en het ook zo futloos is. Had ik dan toch beter kunnen starten met finasteride vraag ik me nu af of moet ik nu dan toch terug gaan van dutasteride naar finasteride? Dacht eerst dat mijn lichaam het medicijn gewoon niet verdraagt, maar dat zal toch wel niet het geval zijn. Ik slik het nu bijna 3 maanden geloof ik en als het zo doorgaat dan weet ik niet of ik 6 maanden vol houd maar ja, zoals jij al schreef wat is het alternatief?
Verder heb ik geen idee wat de bijwerkingen zijn van dutasteride, ik kan daar niet veel over terugvinden. Ja bij mannen werkt het libidoverlagend geloof ik, maar wat zijn de negatieve effecten voor vrouwen? Ik slik het maar op goed geluk, maar hoop dat ik er niet over 20 jaar achterkom dat ik met enge ziektes zit...
Of het tussen de oren zit, nee daar ben ik het geloof ik niet mee eens. Toen ik nog een volle haardos had was ik geen moment bezig met mijn haar, ja of het een beetje leuk zat en niet teveel krulde of zoiets. Maar verder hield ik me daar geen moment mee bezig. Totdat het begon uit te vallen en ik zelf ook zag dat het dunner werd en ik dus nog maar 1/3 over heb van wat ik had. Ja dan is het onvermijdelijk dat je daar op gaat letten. Dat je als je 's ochtends opstaat en je haar kamt 100 haren in de wasbak ziet, en je als je nat haar hebt hele kale plekken ziet. Dat je daar niet vrolijk van wordt en je met weemoed terugdenkt aan de tijd dat je je daarover niet druk hoefde te maken. Dat je je minder vrouwelijk voelt omdat je haar steeds korter geknipt moet worden om er nog iets van te maken. Dat je niet meer in je doucheputje durft te kijken omdat je weet dat het vol zit. Dat je onzeker wordt omdat je denkt dat anderen het ook zien en dat je 's ochtends steeds langer met je haar bezig bent. Dat je in elke spiegel kijkt die er hangt om te zien hoe je haar zit en of het nog wel een beetje dekt. Allemaal dingen die ik vroeger niet deed, omdat het niet hoefde. Nee het zit echt niet tussen de oren, nu ik dit zo opschrijf voel ik me verdrietig en boos ook, omdat ik vind dat ik daarover niet zou moeten piekeren en treuren. Maar ja het is de werkelijkheid helaas. Gelukkig heb ik een hele goede kapper die er steeds weer iets van weet te maken, maar zelfs hij zegt dat het steeds lastiger wordt om het echt zo te knippen dat je de kaalheid kan verbergen. Daarom hoopte ik op Dutasteride en dat dat zou werken. En dat hoop ik nog steeds. Ik hoop nog steeds dat ik een van de vrouwen ben bij wie het aanslaat...Dus dan toch maar nog een paar maanden doorgaan??? Sorry voor mijn klaagzang, nu ik dit zo teruglees denk ik moet ik dit nu wel schrijven? Maar ach het staat er nu toch dus ik laat het maar lekker staan
Brook is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2012, 09:39   #10
Brook
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2010
Berichten: 86
Misschien was het niet duidelijk, misschien wel, maar voor de zekerheid meld ik het even, ik ben een vrouw
Brook is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2012, 14:08   #11
JimButton
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2012
Berichten: 7
En hoe nu verder?

Ik snap je verhaal en misschien is het beter om via email met elkaar in contact te komen om wereldwijde info te vermijden. Ik snap jouw wanhoop en dat je ver wilt gaan om je haar weer gezond te krijgen. Denk dat ik daarom heb gereageerd op jouw vraag. De minoxidil kun je het best opbrengen met een glazen depperflesje van 30 ml. Die hebben een depper/ sponsje en daarmee druk je de minoxidil echt in de hoofdhuid. (Ik heb nieuwe lege flesjes en die kan ik je wel opsturen) Een pipet werkt niet best en het meeste loopt dan ook weg. Ga de minoxidil op de klok nauwkeurig toedienen, met zo'n depper kan het zelfs op straat. Zorg dat de minoxidil nieuw is hoe langer te gaan tot de houdbaarheidsdatum hoe beter.

Haal bijv. bij het kruidvat zink en vitamine b-complex of een 50+ multi, slik dit constant, eet geen produkten die een hoog cholesterol veroorzaken, zorg dat je altijd een klein beetje hongerig bent.

Finasteride moet ook werken het kan niet zo zijn dat je als vrouw meer testeron in je bloed hebt als een man.

Als je dit volgt en het geeft geen verbetering dan mag je vermoeden dat jouw haaruitval een andere oorzaak heeft.

Diabetes veroorzaakt ook een mindere bloedcirculatie in de hoofdhuid en wanneer jij hierdoor haaruitval hebt gekregen, geef ik je daarvoor de volgende suggesties,

Zorg voor genoeg vocht in je lichaam. Drink dagelijks acht glazen water.

Zorg voor regelmatige beweging. Dit verhoogt de bloedcirculatie ook naar de haarfollikels.

Doe yoga of welke ontspanning dan ook om stress en jouw angst te verzachten.

Neem de tijd als je lichaam vandaag veranderd om hierdoor haren uit te laten vallen, dan vallen die haren daadwerkelijk pas over drie maanden uit, dit is de sterfcycles. Dan gaan ze in rust en in een gezonde situatie komen ze na drie maanden weer terug.

Ik hoor wel weer van je.


JimButton is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2012, 10:58   #12
Brook
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2010
Berichten: 86
Hoi Jim dankjewel voor je advies, ik heb daar echt veel aan. Denk dat ik je inderdaad nog een pb stuur, als je dat niet vervelend vind tenminste. Bijvoorbeeld die sponsjes op een flesje dat lijkt me ideaal want ik spray het erop en het meeste komt in mijn haar ipv op mijn hoofdhuid dus dat schiet niet op. Is het denk je beter dat ik gewoon door blijf gaan met Dutasteride of moet ik overschakelen op finasteride?

Groetjes
Brook
Brook is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2012, 07:40   #13
JimButton
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2012
Berichten: 7
Flesje



Hier een afbeelding van het flesje, handig en makkelijk in gebruik.
JimButton is offline   Met citaat reageren
Oud 15 augustus 2012, 16:15   #14
Noob
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 mei 2009
Berichten: 598
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimButton Bekijk bericht

eet geen produkten die een hoog cholesterol veroorzaken, zorg dat je altijd een klein beetje hongerig bent.

Neem de tijd als je lichaam vandaag veranderd om hierdoor haren uit te laten vallen, dan vallen die haren daadwerkelijk pas over drie maanden uit, dit is de sterfcycles.


Een klein beetje hongerig? in welk opzicht helpt dat?

Als je haren uitvallen moet je dan altijd 3 maanden terug kijken? Ook als ze bv uitvallen door een geïrriteerde hoofdhuid?
Noob is offline   Met citaat reageren
Oud 20 augustus 2012, 16:21   #15
JimButton
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2012
Berichten: 7
Hongerig

Het is beter voor de haarontwikkeling indien de vetgehaltes in het bloed niet hoog zijn. Haren die uitvallen door een irriterende hoofdhuid worden door steeds jeuken of zalf smeren anders aangeraakt en behandeld dan normaal en kunnen daardoor los laten en is een sterfcycles van 3 maanden niet van toepassing. Maar als kapper heb ik veel haren gezien en is in alle gevallen bij een echt gezonde haardos ook de huid gezond. Het moet naar mijn idee dan ook van binnenuit komen, heb mensen gezien die roos gingen behandelen met anti roosshampoo, vervolgens allergisch werden en daardoor nog meer roos kregen en daarbij ook haaruitval.
JimButton is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.