Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 14 november 2013, 17:34   #1
Anouk.
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2012
Berichten: 23
Haaruitval en intimiteit

Hallo allemaal,

Ik ben een jonge vrouw en heb drie jaar geleden in rap tempo enorm veel haar verloren. Ik draag al twee jaar nu een haarwerk, en mijn eigen haar ziet er echt niet meer uit. Ik walg van mezelf als ik in de spiegel kijk. Gelukkig heb ik een mooi haarwerk en voel ik me hier goed bij, ondanks alle problemen die het met zich mee brengt. Maar thuis draag ik het niet.
In de afgelopen jaren ben ik me heel onzeker gaan voelen en heb ik moeite gekregen om intiem te zijn met mijn vriend, met wie ik al een aantal jaar samenwoon. Hij kan zo vaak tegen mij zeggen dat hij me mooi vind, maar dit helpt me niet. Het zit zo diep geworteld dat ik me gewoon niet meer 'sexy' kan voelen. Door de haar uitval kan ik er gewoon niet meer van genieten; nu kan ik het niet eens meer aan mijn haar wijten, maar gewoon aan het feit dat ik me niet meer zo voel.
Zijn er vrouwen die hier wat over kunnen zeggen? Misschien zelf hier ook mee te maken hebben gehad, of juist niet...
Anouk. is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2013, 18:28   #2
Doemdenkertje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 juli 2012
Locatie: Utrecht
Berichten: 140
Geslacht:
Hoi Anouk,

Ik begrijp echt heel goed hoe je je voelt. Ik ben in de afgelopen 2 jaar ongeveer de helft van mijn haren kwijt geraakt en draag nu sinds 3 maanden een haarwerk. Voor mij persoonlijk is het een hele zware strijd geweest om te komen waar ik nu ben en besef maar al te goed dat ik nog niet op de plek ben waar ik graag wil zijn.
De beslissing om een haarwerk te nemen was echter wel echt een schot in de roos. Ik voel me nu iig overdag ok en kan met opgeheven hoofd in de spiegel kijken! Maar herken helemaal wat je zegt als mijn haarwerk af gaat. Het voelt nog naakter dan naakt en zo kwetsbaar......zo nu en dan voel ik dan ook "walging" en flisten de gedachten door mijn hoofd "hoe kan mijn vent mij nou mooi vinden op deze manier, ik zie er niet uit. Ik loop inmiddels ook al een aantal maanden bij een psycholoog en dit zijn ook wel dingen waar we het over hebben samen.
Er zit (iig bij mij) een vele diepere angst onder....het gevoel dat je simpelweg niet meer de moeite waard bent. Maar als je realistisch bent, dan weet je ook wel dat je man niet bij je is vanwege je haar.

Ik heb op een gegeven moment als opdracht van mijn psycholoog meegekregen om aan 4 mensen die dichtbij me stonden te vragen waarom ze mij waardeerden en ze dat op papier laten zetten.
Ik heb 3 hele goede vriendinnen gevraagd en mijn viend. Allevier hebben ze echt de moeite genomen en er werk van gemaakt. Er kwamen zoveel lieve dingen terug en ik kan he vertellen dat mijn uiterlijk bij geen van de vier terug kwam in huhn lijstjes. Ik lees deze dingen nog geregeld terug en het geeft een heel fijn gevoel! Misschien kan het je helpen om hier met een professional over te gaan praten? Het zou toch doodzonde zijn als je relatie hier door op de klippen loopt???

Sterkte!!

Heleen
Doemdenkertje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2013, 20:58   #3
Hairpilot
HaarWeb lid
 
Hairpilot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: België
Berichten: 929
Geslacht:
Kunnen jullie niet gewoon jullie haarwerken ophouden thuis? Oké, de levensduur zal er misschien wat door afnemen, maar wellicht is het dat jullie wel waard?
__________________
01/09/2012 Minoxidil 5% 1ml topical PM
01/11/2013 Finasteride 1mg PM

01/05/2015 Nizoral 1x week

Aanvullend: Centrum multivitamine, vitamine D, omega 3, BioSil
Mijn situatie
Hairpilot is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2013, 09:46   #4
GHG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2013
Locatie: Drenthe
Berichten: 254
Geslacht:
Hoi Anouk, en hier nog een lotgenoot. De haaruitval zorgt er regelmatig voor dat ik me depressief voel & als ik in de spiegel kijk kan ik ook van mezelf walgen (niet altijd overigens, dat is dan ook weer voer voor psychologen). Ik begrijp ook niet waarom ik er zo door van slag raak. Maar weet ook dat, zoals doemdenkertje al zegt, er een dieperliggende angst, onzekerheid of wat dan ook aan ten grondslag ligt. Ben dan ook bij een (2e lijns) psycholoog om dat uit te vogelen. Vorige week ben ik begonnen met EMDR, een therapie die de koppeling tussen de gedachte (bv 'ik zie er niet uit') en het gevoel (acuut rot voelen) veranderd. Maar er zijn meer mogelijkheden om hier mee aan de gang te gaan.
Misschien een idee om er dergelijke hulp voor te zoeken? Als je het allemaal alleen kon, had je het allang op gelost. Maar blijkbaar (en erg herkenbaar) lukt je dat (nog) niet. En dan is er niks mis mee om daar hulp bij te vragen. Leven is te kort om te veel tijd te verspillen met rot voelen.
Succes!
O, en waarom draag je je haarwerk thuis eigenlijk niet? Gaat er echt niet harder van slijten als je dat wel zou doen. En kan er alleen maar voor zorgen dat je je meer uren van de dag prettig voelt (toch?).

Laatst gewijzigd door GHG; 15 november 2013 om 10:39
GHG is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2013, 22:14   #5
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Meiden, heel heel veel sterkte. Ik draag ook een haarwerk (sinds juni). Soms totdat ik naar bed ga, de andere keer zet ik hem 's-avonds thuis af. Net waar ik zin in heb! Soms zet ik mijn haarwerk af met koken en laat hem dan meestal de rest van de avond af. Het maakt mijn man en kinderen gelukkig niet uit hoe ik er bij loop. Ze merken het soms geeneens op dat ik zonder haarwerk mijn dingen in huis doe. Volgens mij is het hoe je er zelf mee omgaat; ik heb vaak niet eens in de gaten of ik hem op of af heb. Heel bijzonder, totdat ik in de spiegel kijk. Dan zie ik een vrouw met heel kort dun haar met kale plekken. So what; het is nu eenmaal zo en ik moet ermee dealen. Ik ga er niet dood aan en hoef me daar geen zorgen om te maken.

Ik weet wel: de een is de ander niet, maar ik begrijp soms niet dat je haren zoveel invloed op iemands gestel kan hebben! Ben ik raar? Ja, ongetwijfeld!

Kop op meiden, geniet van je partner en als je relatie goed is hoef je je toch geen zorgen te maken? En ach, de buurvrouw is misschien mooier, maar waarschijnlijk een bitch ?

Sterkte ladies. Lief groetje van Astrid
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2013, 02:56   #6
Hakuna
HaarWeb lid
 
Hakuna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 oktober 2010
Berichten: 839
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astrid26 Bekijk bericht
En ach, de buurvrouw is misschien mooier, maar waarschijnlijk een bitch ?

Sterkte ladies. Lief groetje van Astrid
En misschien draagt die bitch ook nog eens een haarwerk.
__________________
Regime:

Begonnen 20-10-2010

Regime gewijzigd ivm transgender traject.

2 keer per week System 100 oestrogeen hormoonpleister

januari 2021 orchidectomy ondergaan.

.
Bij consult haarkliniek op 27-7-2011 Hairscience Maastricht inhammen NW1,5 vastgesteld, verder alles prima, veel haar en meer dan voldoende donorgebied voor kleine HT.
Op 22-4-2021 kleine HT gehad inhammen in kliniek Deborah Smaal in Bunde, naar tevredenheid gedaan.


In the past:

Sinds Juli 2011 Priorin afgebouwd
Sinds 27-7-2011 test werking Minoxidil 2% afgesloten
Sinds februari 2021 androcur afgesloten.
Hakuna is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2013, 09:37   #7
Anouk.
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2012
Berichten: 23
Wat fijn om zulke reacties te krijgen. En om te lezen dat ik hier niet de enige in ben. Gelukkig kan ik hier wel over praten met mijn vriend en hij geeft me alle tijd, hij snapt wel dat ik hierdoor 'beschadigd' ben. Maar ik vind het zo erg om hem zo mee te nemen in mijn rotgevoel de hele tijd, hij doet zo zijn best voor me. Heb het idee dat ik hem niks terug kan geven!

Misschien is het inderdaad het beste om eens een afspraak te maken bij een psycholoog. Ik heb een jaar geleden al eens een verwijsbriefje gekregen van de dokter, maar ik vind het wel erg moeilijk om erover te praten met iemand.. Hebben jullie goede ervaringen met psychologen? Snappen ze echt wat je meemaakt? Ik heb dan echt zo het idee in mijn hoofd dat je tegenover iemand komt zitten met een prachtig uiterlijk die dan probeert te begrijpen hoe je je voelt... Daarnaast zou ik niet weten waar ik de tijd vandaan moest halen maar hé, dat moet op te lossen zijn.

De reden dat ik mijn haarwerk thuis niet draag is wel grotendeels slijtage hoor.. Vooral slijtage aan de punten. Ik heb nu voor het tweede jaar een synthetische, vorig jaar had ik er twee die ik afwisselde en na een jaar waren ze echt erg aan vervanging toe, wat uitgedund en plat bovenop. Nu heb ik een dezelfde die ik vorig jaar ook had, en een volledige pruik. Dat is denk ik een vergissing geweest, ik vind het zo rot zitten en volgens mij zie je ook de rand heel erg aan de voorkant. Maargoed, dat is dus de reden dat ik heel zuinig ben, ik heb eigenlijk 'te weinig haarwerk voor een jaar'. En helaas betaal ik me nu al scheel aan een zorgverzekering met goede vergoeding voor een haarwerk en kan ik dus niet tussendoor een nieuwe kopen...
Anouk. is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2013, 09:37   #8
Anouk.
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2012
Berichten: 23
Hihihi en voor de buurvrouwen hoef ik gelukkig niet bang te zijn hoor
Anouk. is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2013, 10:28   #9
GHG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2013
Locatie: Drenthe
Berichten: 254
Geslacht:
Astrid: je hoeft niet raar te zijn om niet te begrijpen waarom dat haargedoe zoveel invloed heeft op de psyche hoor. Ik begrijp dat zelf ook helemaal niet & zou willen dat dat wel zo was: dan kon ik het (sneller) veranderen. Maar een feit is dat heel veel vrouwen daar enorm onder gebukt gaan. En ja, dat is een enorme verspilling van energie en kostbare tijd.
Anouk: een goede psycholoog hoeft niet precies te snappen wat je meemaakt. Veel belangrijker is het dat hij/zij je kan helpen om inzichtelijk te krijgen waarom je er mee omgaat zoals je er mee omgaat & daar vanuit handvatten geven om dat te veranderen. Je zou eens kunnen informeren bij de haarstichting en/of de alopecia vereniging naar een goede psycholoog. Ik ben zelf nu bij een 2e lijns psycholoog in Drenthe die ik erg prettig vind. Geen idee of dat voor jou in de buurt is?

Laatst gewijzigd door GHG; 16 november 2013 om 10:31
GHG is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2013, 14:53   #10
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
@anouk; vraag bij je zorgverzekeraar een vergoeding voor reserve pruiken. Ik dacht ook dat het niet in mijn basisverzekeringspakket viel. Ik heb een aanvraag gedaan voor reserve haarwerken en ik mag 3 reserve pruiken declareren in 24 maanden
Daar heb ik gretig gebruik van gemaakt !

Als je weet welk merk en model synthetisch haarwerk je goed bevalt kan je ze op internet kopen voor rond de € 200.
Ik heb dat zelf nog niet gedaan, omdat mijn pruiken tot op heden vergoed worden. Voor het einde van het jaar declareer ik er nog een ! Ik word 'hebberig' hihi een synthetisch haarwerk is nog altijd 300 x beter dan mijn eigen bossie haar.

De rand van je pruik aan de voorkant zie je zelf, omdat je erop gefoccusd bent. Heb je geen eigen haar meer om er onder uit te laten komen? Dan zie je helemaal niets van de rand. En anders volgende keer een pruik kopen met een lace front.

Succes en sterkte.

Laatst gewijzigd door Astrid26; 16 november 2013 om 14:58 Reden: Toevoeging
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2013, 20:40   #11
Anouk.
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2012
Berichten: 23
Ja kan dat echt voor reserve pruiken? Dat ga ik eens uitzoeken. Alleen ben ik al door mijn tegoed heen van 1000 euro aanvullend... Heb zo'n mooie pruik gekocht en nu draag ik hem niet. Hij heeft wel een lace front. Mijn gedeeltelijke haarwerken kan ik nog net achter mn haargrens plaatsen en het dan wat eroverheen laten vallen, maar met de pruik zie je alsnog dat netje wel zitten vind ik. Pff het is allemaal niet niks. Misschien dat ik een paar goedkope haarwerken kan kopen voor thuis ofzo.. Maar ik vind het ook gewoon niet prettig om de hele tijd met een haarwerk op mijn hoofd rond te lopen. En ik vind het met mijn echte haarwerken zo fijn dat ze gewoon geknipt worden en eens in de zoveel tijd gestyled en opgeknapt, als ik ze zelf via internet aanschaf dan ben ik die service natuurlijk kwijt.

Hebben jullie niet het idee dat het haarwerk jullie heel erg beperkt? Ik namelijk wel... Ik ben 23 en ik kan nu bijvoorbeeld niet met vrienden/vriendinnen op vakantie. Of sporten ergens anders dan thuis.. Ergens blijven slapen. Of simpelweg de deur opendoen als ik zelf thuis ben! Of gaan zwemmen... Echt als ik het geld had, zou ik er 10 kopen en nergens meer rekening mee houden! Maarja, dat zit er helaas niet in...

Drenthe is voor mij erg ver weg trouwens, ik woon in regio Utrecht. Iemand daar ervaring met een fijne psycholoog? Misschien wordt dan de stap wat kleiner om te zetten...
Anouk. is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2013, 21:35   #12
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Ik begrijp dat je haarwerk je beperkt, heeft denk ik ook met leeftijd te maken. Ik ben 45 jaar, getrouwd, kinderen, leuk leven (lekker burgerlijk nu
Ik heb heel veel gedaan en ondernomen toen ik jouw leeftijd had en ik vind alles wel best nu. Voor ik hoeft de rollercoaster niet meer

Maar ik begrijp dondersgoed dat je je lekker vrij wilt voelen met vriendinnen, zwemmen, lekker gek doen etc.
Wat heb je eigenlijk voor (duur) haarwerk en waarom draag je dit niet?
Een haarwerk van echt haar met permanente bevestiging zou misschien iets voor jou zijn, denk ik. Ik heb er geen ervaring mee, maar 'ze' zeggen dat je er alles mee kan doen, zwemmen, douchen, slapen etc.
Het is wel weer een duur kostenplaatje...... maar dan kan je je weer vrij voelen en met je vriendinnen op pad. Sterkte meid en een dikke knuffel van Astrid

Sorry, ik heb niets met psychologen, daarbij kan ik je niet adviseren.
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2013, 10:57   #13
GHG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2013
Locatie: Drenthe
Berichten: 254
Geslacht:
Anouk: je haar(werk) is niet hetgene dat je beperkt. Dat ben jij (en ik) zelf. Reden te meer op hiervoor hulp te vragen als je er zelf niet uitkomt. En te zorgen voor een haarwerk waar je je happy bij voelt.
Al eens overwogen om naar een haarwerker te gaan & je (vrijblijvend) laten voorlichten over de mogelijkheden? Haarwerkers waar mensen op deze site goede ervaringen mee hebben zijn Tophair, MoveHS en Els Berger. Misschien kunnen ze ook nog iets aanpassen aan je mooie pruik zodat 't ie wel naar je zin is.
Je bent toch niet van plan om tot je 80e je zelf op te sluiten in je huisje? Dat is het niet waard hoor meid!
GHG is offline   Met citaat reageren
Oud 18 november 2013, 10:43   #14
Anouk.
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2012
Berichten: 23
Ik zou mijn leven ook niet echt een rollercoaster willen noemen hoor, heb toch wel al een vrij burgerlijk leven gelukkig, haha. Maarja, meer de normale dingen die ik wil doen, kunnen soms al niet.

Ik vind niet dat ik mezelf hierin beperk, ja misschien omdat ik een haarwerk wil dragen, maar het is geen optie om dit niet te doen. Mijn haarwerk beperkt me omdat ik gewoon echt door het haarwerk dingen niet kan doen! Ik moet gewoon echt zuinig ermee doen, dat is het eerste punt. En het tweede punt is dat je er gewoon niet alles mee kan gaan doen wat je misschien graag zou willen, dat is nu eenmaal een feit...

Ik heb een hele fijne haarwerkster en met haar precies gekeken wat voor mij handig zou zijn. Ik ben absoluut niet naïef en vertrouw iemand niet zomaar omdat zij beweren expert te zijn op een bepaald gebied. Ben dan ook bij vier haarwerkers geweest voordat ik haar heb 'uitgekozen'. O.a. ook bij tophaar, maar daar probeerden ze mij een echt haren maatwerk van 1800 euro aan te praten... Terwijl ik nu prachtige synthetische confectie toppieces heb waar ik heel 'blij' mee ben.

Daarnaast heb ik dus ook een volledig haarwerk, maar de stap is voor mij nog heel groot om die te dragen. Al vind ik het wel nodig, want als het waait dan zie je volgens mij wel dat het heel dun is aan de zijkanten en achteraan. Als ik mijn haarwerkster weer zie voor onderhoud zullen we samen een oplossing proberen te zoeken voor de pruik. Ik ben gewoon erg bang dat mensen zien dat het een pruik is aan de voorkant. Het is een prachtig ding hoor, dat weet ik ook wel, maar als ik in de spiegel kijk, vallen al die kleine details me op.

De eerste keer heb ik echt haren haarwerk gehad, maar ik vond het verschrikkelijk om het te moeten stylen iedere keer. Synthetisch is zo gemakkelijk. Ik heb een bloedhekel aan m'n haarwerken eigenlijk, en wil er daarom zo min mogelijk mee bezig zijn. Dit is de reden dat wij hebben gekozen voor synthetisch. En hoezeer is je suggestie ook waardeer Astrid, de gedachte een permanent bevestigd haarwerk te hebben, sluit m'n keel af. Maar bedankt voor het meedenken hoor, want dat kan je natuurlijk ook niet weten!

Ik heb ook niks met psychologen helaas. Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat ik zomaar tegen zo iemand mijn diepste geheimen kan vertellen, terwijl ik op geen manier kan checken hoe hij/zij denkt dat hij/zij mij ermee kan helpen. Ik kan niet zomaar iemand vertrouwen puur omdat het een psycholoog is, ik wil graag zelf alles verifiëren. Ik stel me absoluut niet graag kwetsbaar op.. Alleen mijn vriend weet eigenlijk dat ik worstel met deze problemen. Daarnaast denk ik dat mijn probleem grotendeels praktisch is. Behalve dan het lelijk voelen en de problemen met intimiteit. Maar hierover echt met iemand praten, ik weet het niet. Misschien moet ik het maar gewoon proberen.

Wat een kloteprobleem!!!! Dat je haar zo veel met je leven kan doen, dat had ik nooit gedacht in het begin.
Anouk. is offline   Met citaat reageren
Oud 18 november 2013, 18:23   #15
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anouk. Bekijk bericht
De eerste keer heb ik echt haren haarwerk gehad, maar ik vond het verschrikkelijk om het te moeten stylen iedere keer. Synthetisch is zo gemakkelijk. Ik heb een bloedhekel aan m'n haarwerken eigenlijk, en wil er daarom zo min mogelijk mee bezig zijn. Dit is de reden dat wij hebben gekozen voor synthetisch. En hoezeer is je suggestie ook waardeer Astrid, de gedachte een permanent bevestigd haarwerk te hebben, sluit m'n keel af. Maar bedankt voor het meedenken hoor, want dat kan je natuurlijk ook niet weten!
Graag gedaan, Anouk
Ik draag zelf ook synthetisch haarwerken, hoor! Niks mis mee. So easy. Ik heb jarenlang gedoe gehad met het stylen (camoufleren) van mijn dunne haren. Ik was dat zo beu; dus voor mij een synthetisch en geen haargedoe meer. Ready to go.

Ik hoop dat je met je haarwerkster een mooie oplossing vindt voor de voorrand. Jij bent er op gefoccusd (vergeet dat niet hè?). Ik had dat in het begin ook, zag alles, elk randje, elk detail etc. Totdat mijn man zei; lieve schat, houd nu eens op, ik zie niets bijzonders. Je hebt mooi haar en het past bij je!

Ik zet mijn pruik een millimeter achter mijn haargrens en heb zo een natuurlijke voorrand. Ik plak de pruik vast en heb er de hele dag geen omkijken naar.

Succes, sterkte en groetjessssss
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.