Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Chirurgische behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 27 december 2023, 02:11   #16
Eric93
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juli 2021
Berichten: 7
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwindeperwin Bekijk bericht
Aan je krachttraining advies kan ik meteen zien dat je er niet eens minimaal verstand van hebt dus waarom slinger je zo'n 'niet zo slim' advies op zijn bord?
.
Verklaar je nader, hoezo kun je dat aan mijn krachttraining advies al zien? Creatine is een supplement wat je zeker gaat helpen bij krachttraining, maar het grootste gedeelte is voeding en de oefeningen zelf. Supplementen komt m.i. pas bij de laatste, zeg, 10% kijken. Wanneer je bij elke spiergroep aan je max qua variatie etc zit, gaat creatine je inderdaad helpen sneller vooruitgang te boeken. Maar dat is dus pas wanneer je al een goed voedingsschema en trainingsschema volgt. Er is eerst nog genoeg vooruitgang te boeken door die 2 te optimaliseren.

Het is inderdaad niet bewezen dat creatine voor haaruitval zorgt. Maar ook niet dat het niet voor haaruitval zorgt. Het verhaal met DHT etc is gewoon bekend.

Ik zou in zijn geval (en ook in dat van mezelf) dus geen creatine gebruiken, omdat het voordeel dat je er van hebt bij krachttraining, niet opweegt tegen het eventuele nadeel wat je er van kunt ondervinden, als je al een account op een haar verlies forum hebt.

Je mag best een andere mening hebben dan ik, maar ook jij geeft slechts advies. Heb genoeg mensen op het gebied van krachttraining een heel eind op weg geholpen en sport zelf al jaren 6x per week

Je zou ook kunnen beargumenteren, gebruik het gewoon, als je toch al van plan bent om een haartransplantatie te doen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je iets meer grafts moet laten zetten. Of je kunt de afwegen maken als je merkt dat je inderdaad sneller kaal wordt
Eric93 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2023, 10:05   #17
zyzzalive
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2016
Berichten: 973
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt over punt 1 en 3. Maar daarom staat creatine niet ter discussie in de vragen hier op het forum, dus niet relevant! De vraag was of het kwaad doet bij AGA gevoelige personen icm krachtsport. Nee direct verband is er niet, indirect wellicht wel. Waarom? In welke mate? Bij welke hoeveelheden? In combinatie met zware krachttraining wel meer risico op haarverlies of ook bij lichtere krachttraining? Ik ken genoeg gasten van de sportschool die na creatinegebruik meer haren verloren. 30 jaar geleden was dat al het geval en laatst nog iemand erover gehoord. Maar dan nog zeg ik niet gelijk dat het door creatine komt. Er zijn genoeg factoren waardoor iets voor een persoon nét teveel kan zijn. Maar om nou te zeggen dat er mensen niet goed wijs zijn als ze creatine niet vertrouwen als ze al DHT gevoelige haarzakjes hebben en aan krachtsport doen om (waarom anders) zwaarder te trainen is echt te kort door de bocht. Veilig middel, ja. Goedkoop, ja. Goed voor de hersenen, ja. Veilig in combinatie met krachtsport en gevoelige haarzakjes? Nooit goed onderzoek naar gedaan, dus onbekend.
Maar wat doet creatine bij personen met gevoelige haarzakjes die dagelijks een portie geblikte perzik eet? Het is niet onderzocht dus onbekend.

Zie je wat je doet? Correlatie vs. causaliteit, het eerste wat je leert tijdens je MSc.
zyzzalive is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2023, 12:06   #18
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zyzzalive Bekijk bericht
Maar wat doet creatine bij personen met gevoelige haarzakjes die dagelijks een portie geblikte perzik eet? Het is niet onderzocht dus onbekend.

Zie je wat je doet? Correlatie vs. causaliteit, het eerste wat je leert tijdens je MSc.
Ik laat alles open, met of zonder jouw geblikte perzikjes... jij bestempelt mensen als niet goed wijs en mafkezen terwijl je niet eens weet of/in welke mate creatine bijdraagt aan haarverlies bij AGA gevoelige personen icm krachttraining. Ik benoem de relevante dingen waarbij genoeg sportschoolgangers iets is opgevallen. Die vraag is ooit niet ineens uit de lucht komen vallen.
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2023, 17:12   #19
zyzzalive
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2016
Berichten: 973
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Ik laat alles open, met of zonder jouw geblikte perzikjes... jij bestempelt mensen als niet goed wijs en mafkezen terwijl je niet eens weet of/in welke mate creatine bijdraagt aan haarverlies bij AGA gevoelige personen icm krachttraining. Ik benoem de relevante dingen waarbij genoeg sportschoolgangers iets is opgevallen. Die vraag is ooit niet ineens uit de lucht komen vallen.
Nee, waar ik geen zin in heb is dat mensen bang worden gemaakt met verhalen die hun eigen leven zijn gaan leiden.
zyzzalive is offline   Met citaat reageren
Oud 28 december 2023, 07:59   #20
mickfoley
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 april 2022
Berichten: 350
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Ik laat alles open, met of zonder jouw geblikte perzikjes... jij bestempelt mensen als niet goed wijs en mafkezen terwijl je niet eens weet of/in welke mate creatine bijdraagt aan haarverlies bij AGA gevoelige personen icm krachttraining. Ik benoem de relevante dingen waarbij genoeg sportschoolgangers iets is opgevallen. Die vraag is ooit niet ineens uit de lucht komen vallen.
"Ik benoem de relevante dingen waarbij genoeg sportschoolgangers iets is opgevallen."



Creatine is ondanks vele onderzoeken nog nooit in (direct) verband gebracht met haarverlies. De personen die creatine gebruiken sporten over het algemeen (direct invloed op hormoonprofiel/testosteron en dus haarverlies) en/of gebruiken andere stimulerende middel die wél in direct verband zijn gebracht met haaruitval.

Laatst gewijzigd door mickfoley; 28 december 2023 om 09:41
mickfoley is offline   Met citaat reageren
Oud 28 december 2023, 08:03   #21
mickfoley
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 april 2022
Berichten: 350
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eric93 Bekijk bericht
Verklaar je nader, hoezo kun je dat aan mijn krachttraining advies al zien? Creatine is een supplement wat je zeker gaat helpen bij krachttraining, maar het grootste gedeelte is voeding en de oefeningen zelf. Supplementen komt m.i. pas bij de laatste, zeg, 10% kijken. Wanneer je bij elke spiergroep aan je max qua variatie etc zit, gaat creatine je inderdaad helpen sneller vooruitgang te boeken. Maar dat is dus pas wanneer je al een goed voedingsschema en trainingsschema volgt. Er is eerst nog genoeg vooruitgang te boeken door die 2 te optimaliseren.

Het is inderdaad niet bewezen dat creatine voor haaruitval zorgt. Maar ook niet dat het niet voor haaruitval zorgt. Het verhaal met DHT etc is gewoon bekend.

Ik zou in zijn geval (en ook in dat van mezelf) dus geen creatine gebruiken, omdat het voordeel dat je er van hebt bij krachttraining, niet opweegt tegen het eventuele nadeel wat je er van kunt ondervinden, als je al een account op een haar verlies forum hebt.

Je mag best een andere mening hebben dan ik, maar ook jij geeft slechts advies. Heb genoeg mensen op het gebied van krachttraining een heel eind op weg geholpen en sport zelf al jaren 6x per week

Je zou ook kunnen beargumenteren, gebruik het gewoon, als je toch al van plan bent om een haartransplantatie te doen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je iets meer grafts moet laten zetten. Of je kunt de afwegen maken als je merkt dat je inderdaad sneller kaal wordt
Je maakt mensen nu bang terwijl daar géén aanleiding voor is. Bovendien maakt je hele verhaal 0 sense.

Eerst zeg je in een ander bericht dat creatine geen noemenswaardig verschil zal maken. Daarna neem je dit weer terug door te stellen dat creatine een supplement is wat je zeker gaat helpen met krachttraining. Dan kom je met een uit de lucht gegrepen percentage (de laatste, zeg, 10%). Daarna kom je met dit stagement "Maar dat is dus pas wanneer je al een goed voedingsschema en trainingsschema volgt. Er is eerst nog genoeg vooruitgang te boeken door die 2 te optimaliseren.".

Wat is een 'goed' trainingschema en wat is een 'goed' voedingsschema? Hier is ook géén eenduidige consensus over. Dit verschilt van persoon tot persoon en is afhankelijk van de doelen. Daarnaast is perfectie niet mogelijk bij zowel voeding als training dus in jouw optiek zou je nooit aan creatine mogen/moeten beginnen aangezien er altijd optimalisatie mogelijk is.

Daarna zeg je dit.

"Ik zou in zijn geval (en ook in dat van mezelf) dus geen creatine gebruiken, omdat het voordeel dat je er van hebt bij krachttraining, niet opweegt tegen het eventuele nadeel wat je er van kunt ondervinden, als je al een account op een haar verlies forum hebt."

Je vergeet hierbij het feit dat creatine goed is voor je cognitieve functies en ook voor longevity (ouderdomskwalen tegengaan). Beiden zorgen er dus voor dat de kans aanwezig is dat je langer aan krachttraining kunt doen aangezien je nog in staat bent aan krachttraining te doen doordat je minder kans hebt op Alzheimer, andere ouderdomskwalen en doordat je uberhaupt nog leeft. Dus zowel direct als indirect is creatine positief (en meetbaar en wetenschappelijk bewezen(!)) van invloed op krachttraining.

Laatst gewijzigd door mickfoley; 28 december 2023 om 09:41
mickfoley is offline   Met citaat reageren
Oud 28 december 2023, 09:31   #22
zyzzalive
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2016
Berichten: 973
Geslacht:
Gelukkig hier genoeg nuance en positiviteit voor creatine als supplement.
zyzzalive is offline   Met citaat reageren
Oud 28 december 2023, 23:16   #23
Erwindeperwin
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 december 2023
Berichten: 12
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eric93 Bekijk bericht
.
Ik viel niet over je creatine mening maar over je advies om tot falen te trainen.

Ik wil hier niet een hele discussie van maken maar ik doe al 16 jaar aan krachttraining en heb mij ook heel erg verdiept in de theorie en tot falen trainen is de beste manier om blessures te krijgen aangezien echt tot falen trainen heel intensief is en je dus aan de max van je capaciteit zit. Helemaal als je geen perfecte techniek hebt. Samen met je opmerking om wat extra eiwitjes te eten, wat idd heel belangrijk is maar toch een klein deel van je voeding is, helemaal als je tot falen traint.
Je zou het niet slecht bedoeld hebben maar met alle respect vond ik je 2 zinnentjes advies over een van de zwaarste, meest veelzijdige sport ter wereld nogal simpel over komen.

Laatst gewijzigd door Erwindeperwin; 28 december 2023 om 23:18
Erwindeperwin is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.