Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 4 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 21 mei 2005, 13:31   #1
ugh
HaarWeb lid
 
ugh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2002
Berichten: 944
Geslacht:
[Studie] Je moeders gen bepaalt o.a. of je gemakkelijk kaal wordt

Gevonden via http://www.ergogenics.org.





http://www.eurekalert.org/pub_releas...-tth052005.php
Public release date: 20-May-2005


Prof. Markus Nöthen
University of Bonn
Tendency to hair loss inherited from the mother



Citaat:
Probably the genetic variant results in more androgen receptors in the scalp. "Our findings permit two explanations," Axel Hillmer from Prof. Nöthen's team explains. "Either more androgen receptors are formed among the men affected, or the variant of the receptor which develops as a result of the genetic change is more stable and is not broken down so quickly. Both mechanisms can lead to the effect of the androgens becoming greater, which in turn brings about hair loss."



The findings are also interesting for the aspect of how hair loss is inherited. The gene for the androgen receptor lies on the x chromosome. Men always inherit the x chromosome from their mother. In many cases men therefore take after their grandfather on their mother's side rather than their father. However, this defect is not simply caused by one gene: "We have indications that other genes are involved which are independent of the parents' sex," Prof. Nöthen stresses. The hereditary defect can therefore sometimes also be passed on directly from father to son.
Zoals ook vermeld, is AGA polygenic; er zijn dus vaak meerdere genen betrokken, waaronder een ook wat van de vader.
Het onderzoeksteam is bezig andere betrokken genen te identificeren.

De abstract, thx Laurens
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...657&query_hl=2
Citaat:
Am J Hum Genet. 2005 May 18;77(1) [Epub ahead of print]Links

Genetic Variation in the Human Androgen Receptor Gene Is the Major Determinant of Common Early-Onset Androgenetic Alopecia.

Hillmer AM, Hanneken S, Ritzmann S, Becker T, Freudenberg J, Brockschmidt FF, Flaquer A, Freudenberg-Hua Y, Jamra RA, Metzen C, Heyn U, Schweiger N, Betz RC, Blaumeiser B, Hampe J, Schreiber S, Schulze TG, Hennies HC, Schumacher J, Propping P, Ruzicka T, Cichon S, Wienker TF, Kruse R, Nothen MM.

Department of Genomics, Life and Brain Center, University of Bonn, Bonn, Germany. markus.noethen@uni-bonn.de.

Androgenetic alopecia (AGA), or male-pattern baldness, is the most common form of hair loss. Its pathogenesis is androgen dependent, and genetic predisposition is the major requirement for the phenotype. We demonstrate that genetic variability in the androgen receptor gene (AR) is the cardinal prerequisite for the development of early-onset AGA, with an etiological fraction of 0.46. The investigation of a large number of genetic variants covering the AR locus suggests that a polyglycine-encoding GGN repeat in exon 1 is a plausible candidate for conferring the functional effect. The X-chromosomal location of AR stresses the importance of the maternal line in the inheritance of AGA.

PMID: 15902657 [PubMed - as supplied by publisher]
__________________
Regimen: niets meer

Laatst gewijzigd door ugh; 21 mei 2005 om 13:59
ugh is offline   Met citaat reageren
Oud 21 mei 2005, 13:34   #2
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Dit vind ik dan vreemd: dat ik dan mijn kaalheid heb geërfd van de vader van mijn moeder. Is het dan zo dat een vrouw altijd het X chromosoom van de vader erft? Anders is dit toch niet logisch?
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 mei 2005, 13:45   #3
ugh
HaarWeb lid
 
ugh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2002
Berichten: 944
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Dit vind ik dan vreemd: dat ik dan mijn kaalheid heb geërfd van de vader van mijn moeder. Is het dan zo dat een vrouw altijd het X chromosoom van de vader erft? Anders is dit toch niet logisch?
Een vrouw erft het X-chromosoom van de vader EN de moeder, dus XX.
Een man heeft XY.

Ze hebben het niet over direct erven van je vader, maar over het direct erven van de moeder. Bij grootvader van de moederskant is dan zon 50% kans dat het gen bij hem in expressie komt, en dus een grote kans dat hij last heeft van AGA.
__________________
Regimen: niets meer
ugh is offline   Met citaat reageren
Oud 21 mei 2005, 13:47   #4
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Ha eindelijk bewijs voor een dominante rol van de genen van de moeder bij AGA!

Well done Ugh! Het onderzoek is brand new (deze maand gepubliceerd) en ik heb het ook op Pubmed teruggevonden:

Genetic Variation in the Human Androgen Receptor Gene Is the Major Determinant of Common Early-Onset Androgenetic Alopecia.

The X-chromosomal location of AR stresses the importance of the maternal line in the inheritance of AGA.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 21 mei 2005, 16:46   #5
Mille
HaarWeb lid
 
Mille's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2003
Locatie: master bedroom
Berichten: 220
ik heb het geerf van mn vaders kant, alle ooms zijn kaal

van mijn moeders kant heb ik blijkbaar geen haargenen: alle broers/tjes van mijn moeder zijn NW 0's

dus ik weet niet of dit opgaat voor mij
__________________
28 jr, NW 2, sinds zomer 2003 uitval , ----->
-----------------------------------------------

Topicals:
-Fluridil sinds 4-10-'04
-Dr. Lee's Minoxidil 5% zonder PG , sinds mei '04
-Ketoconazol 2% sinds eind 2003, 1 x per kwartaal.
Mille is offline   Met citaat reageren
Oud 21 mei 2005, 16:52   #6
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Voor mij gaat het wat betreft patroon ook niet op. Ik heb precies hetzelfde haar als mijn vader van vroeger en de meeste bloedverwante mannen aan zijn kant. Ook het AGA-patroon is precies hetzelfde. Vroege bitemporale recessie (begin 20) en bovenop verder nog een poosje vol haar en dan de kruin tot een volledige NW7 uiteindelijk. Maar daarnaast dus ook de haarkleur hetzelfde, de structuur en ook het natuurlijke model. Ik weet niet in hoeverre dit er mee te maken heeft, maar het valt wel op.

Aan mijn moeders kant is het totaal anders. Daar zijn ook wel inhammen, maar is het vooral ook diffuus (dus echt doorschijnende hoofdhuid) en trekt de gehele haarlijn flink naar achteren (dus ook het stuk haar tussen twee inhammen in trekt naar achteren).

Maar goed, binnen de statistiek draait het om gemiddelden. Ik ben zelf wel blij dat ik waarschijnlijk de haargenen van mijn vaders kant heb .
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2005, 18:29   #7
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Ik heb pech, want ik lijk idd de haarstructuur van de vader van mijn moeder te hebben geerfd , hoewel ik aanvankelijk anders dacht: dik haar met een slag tot midden twintig, daarna diffuse uitval die rond het veertigste levensjaar tot een forse NW5, en uiteindelijk tot een NW7 leidde.
Goh, sommige Broodje Aap-verhalen blijken toch een grote kern van waarheid te bezitten.
__________________
Regime:

-1 mg finasteride per dag (sinds 12-7-04), later overstap naar 1/4, later 1/5 proscar.
Vanaf 22 mei 2006: spiro. Na 2010 mee gestopt, wellicht weer mee beginnen

Stand van zaken:
Zomer 2003 bemerkte ik diffuse uitdunning bovenop (achterkant scheiding,rond kruin), sinds halverwege 2004 geleidelijk oprukkende inhammen.
Na start regimen reageerde de haarlijn heftig. Bitemporale recessie zet zich nog voort, maar in latere jaren in een langzaam tempo.
Bovenop meende ik verslechtering te zien, maar anno 2012 kan ik zeggen dat de situatie redelijk stabiel is (afkloppen!).

Updat herfst 2019: laatste half jaar behoorlijk veel haar kwijtgeraakt - diffuus bovenop en bij haarlijn. Kan TE als gevolg van stress zijn, maar uiteraard ook van AGA die doorzet/ verminderde werking fina. Voorlopig soelaas: gezond leven en in gaten houden
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2005, 19:37   #8
kalevandaal
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 november 2004
Berichten: 152
gaat wel op voor mij, mama heeft echt heel dun haar en papa is kaal. hooray for me
__________________
.dec.2003 - dec 2004. - GESTOPT
Trix Capsules bij Intermedica vandaan.
.dec2004 - nu (en 2002 - 2003).
Finasteride Capsules bij Dr. Plinck vandaan (oa: 1mg fin. 25mg pyridoxine.)
.Erbij sinds dec.2004.
.Zinc (zinc citrate) 15 mg..Copper (copper glycinate) 2 mg.
.MSM 1000 mg..L-Proline 50 mg..L-Lysine 50 mg.
kalevandaal is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2005, 20:40   #9
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kalevandaal
gaat wel op voor mij, mama heeft echt heel dun haar en papa is kaal. hooray for me
Maar dit zegt toch helemaal niets? Dat je moeder dun haar heeft wil toch niet zeggen dat ze AGA heeft? Het gaat dan om de vader van je moeder.

Nee, Kalevandaal, je redeneert niet logisch hier .
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2005, 21:43   #10
ugh
HaarWeb lid
 
ugh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2002
Berichten: 944
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Maar dit zegt toch helemaal niets? Dat je moeder dun haar heeft wil toch niet zeggen dat ze AGA heeft? Het gaat dan om de vader van je moeder.

Nee, Kalevandaal, je redeneert niet logisch hier .
Zijn directe moeder zou er ook onder kunnen leiden, afhankelijk of het gen ook bij vrouwen tot expressie kan komen.

Maar dat je moeder dun haar heeft en je vader kaal, zie ik niet echt als iets om positief over te zijn.
__________________
Regimen: niets meer
ugh is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2005, 21:53   #11
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ugh
Zijn directe moeder zou er ook onder kunnen leiden, afhankelijk of het gen ook bij vrouwen tot expressie kan komen.
Ja, maar sommigen hebben gewoon dun haar. Niet iedereen heeft een volle dikke bos in het geval waarbij haaruitval geen rol speelt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ugh
Maar dat je moeder dun haar heeft en je vader kaal, zie ik niet echt als iets om positief over te zijn.
Hoe bedoel je precies? Positief voor jezelf?
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2005, 22:03   #12
ugh
HaarWeb lid
 
ugh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2002
Berichten: 944
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Ja, maar sommigen hebben gewoon dun haar. Niet iedereen heeft een volle dikke bos in het geval waarbij haaruitval geen rol speelt.


Hoe bedoel je precies? Positief voor jezelf?
Bedoel dat het juist iets is om niet blij van te worden, omdat hij zei "hooray for me ".
ugh is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2005, 22:09   #13
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ugh
Bedoel dat het juist iets is om niet blij van te worden, omdat hij zei "hooray for me ".
Nee, ik snapte dat ook niet. Tenzij het sarcastisch bedoeld was natuurlijk .
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2005, 22:33   #14
kalevandaal
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 november 2004
Berichten: 152
Uiteraard sarcastisch. Oke ik zal het duidelijker voor je stellen haarmannetje....mijn moeder is dunnende. Zo beter voor je?

Kusje dr op
__________________
.dec.2003 - dec 2004. - GESTOPT
Trix Capsules bij Intermedica vandaan.
.dec2004 - nu (en 2002 - 2003).
Finasteride Capsules bij Dr. Plinck vandaan (oa: 1mg fin. 25mg pyridoxine.)
.Erbij sinds dec.2004.
.Zinc (zinc citrate) 15 mg..Copper (copper glycinate) 2 mg.
.MSM 1000 mg..L-Proline 50 mg..L-Lysine 50 mg.
kalevandaal is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 00:23   #15
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kalevandaal
Uiteraard sarcastisch. Oke ik zal het duidelijker voor je stellen haarmannetje....mijn moeder is dunnende. Zo beter voor je?

Kusje dr op
Dank je, ik snap het nu helemaal, Kale Vandaal.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Testmethoden om te bepalen of je kaal wordt bmazen100 AGA - Algemeen 9 2 augustus 2006 13:30
Hoe kun je merken als je kaal wordt tommy_zwolle AGA - Algemeen 27 21 februari 2005 00:23
Voorspellen of je kaal wordt Tiuri AGA - Algemeen 14 29 december 2004 09:47
Voelen dat je kaal wordt? Frans AGA - Algemeen 6 17 oktober 2004 16:11
Haarwoordenboekje Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 27 26 september 2004 00:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.