Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 19 juli 2021, 18:41   #1
brianv
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 juli 2021
Berichten: 2
Geslacht:
Gemillimeterd bevalt niet, toch maar verder kijken?

Ha allemaal.

Na het forum aandachtig te bestuderen zie ik door de bomen het bos niet meer. Dus vandaar de vraag of jullie wat advies kunnen geven.

Ten eerste, ik ben 27 jaar oud. Na jarenlang dragen van mutsen en petten, heb ik tijdens de afgelopen lockdown toch maar gekozen om mijn haar te millimeteren, in de hoop dat ik hiermee het eeuwige twijfelen en verdoezelen achter me kon laten. Wat ik nu echter merk is dat ik alsnog bijna altijd een pet op mijn hoofd heb zitten, en me er nog niet 100% comfortabel bij weet te voelen.

Nu heb ik flink wat onderzoek gedaan en gegoogled, en ik kom er niet over uit wat nu de beste aanpak is om er nog iets tegen te gaan doen, en of dat uberhaupt een optie is. Van medicijnen, tot dermarollers en transplantaties. Ook maak ik me zorgen over andere berichten waarin wordt aangegeven dat als je jong bent en je uitval nog niet stabiel is, het er in de toekomst ook lelijk uit kan gaan zien.

Omdat ik merk dat mijn haar vrij dik en stug is aan de achterkant en zijkant, heb ik ergens stiekem hoop dat het hiermee nog te redden valt dmv een transplantatie en medicatie.

Wat is volgens jullie de beste aanpak? Waar kan ik beginnen en wat hoef ik uberhaupt niet te overwegen? Bijgevoegd wat foto's.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Screenshot 2021-07-19 at 15.06.05.jpg‎ (144,8 KB, 126x gelezen)
Bestandstype: jpg Screenshot 2021-07-19 at 17.33.43.jpg‎ (144,8 KB, 118x gelezen)
Bestandstype: jpg Screenshot 2021-07-19 at 17.33.52.jpg‎ (136,0 KB, 115x gelezen)
brianv is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juli 2021, 22:48   #2
Roob
HaarWeb lid
 
Roob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2021
Locatie: Nederland
Berichten: 271
Geslacht:
Hoi Brian,

Is er een specifieke plek wat je tegenstaat? Inhammen, kruin of iets anders? En valt er nog veel haar uit bij bijv. een douchebeurt?

Prio 1)
Ondanks je leeftijd is de kaalheid al vrij ver gevorderd. Ik zou er eerst prio van gaan maken om je haaruitval te gaan stabiliseren. Bijvoorbeeld met vitaminesupplementen (biotine, vitamine B8). Ik heb er tot m'n eigen verrassing hele goede ervaringen mee. Het verschilde wel sterk per merk bij mij.

2) Medicatie
Zo te zien zijn je inhammen al helemaal kaal en staan er bovenop nog genoeg dunne kleurloze, geminiaturiseerde haartjes. Verwacht niet dat je van dermarollers, medicatie, enz. weer een dikke volle haarbos terug zult krijgen. Het kan wel helpen om het verdere kaalheidsproces te vertragen en een paar haartjes te versterken en terug te winnen.

Veel mensen gebruiken hier Essengen 6, een oplossing van 5% minoxidil en 0,05% finasteride. Met finasteride kun je het DHT-hormoon tot zo'n 70% verlagen. Is dat je niet drastisch genoeg, dan kun je dutasteride overwegen waarmee je het DHT-waarden tot zo'n 90% kunt verlagen. Dutasteride is echter (nog?) niet goedgekeurd om toegepast te worden bij kaalheid. Verwacht ook niet dat je op korte termijn ineens resultaat zult gaan zien, je zult echt 6 tot 12 maanden moeten volhouden totdat je wat opmerkt. Met medicatie zal je wel altijd door moeten blijven gaan: nadat je ermee stopt, vallen de nieuwe haren binnen een paar maanden weer uit. Je kunt het ook in pilvorm innemen; al is de kans op bijwerkingen dan wat groter.

3) Na de stabilisatie van je haaruitval
Op de inhammen hoef je met medicatie niet veel resultaat te verwachten. Daar zul je eerder aan een haartransplantatie moeten denken (als je donorgebied goed genoeg is) of aan bijv. MHP - micro hair pigmentation (tattoo met allemaal stipjes). Of misschien zijn micro haarvezels iets voor je (al heb je daar nog wel iets van dunne haartjes voor nodig). Haarwerken / haarstukjes kan ook iets voor je zijn om de aankomende jaren te overbruggen. Er is een apart onderdeel op dit forum over.


4) Wat je in mijn ogen absoluut niet moet doen:
  • Een keuze voor een behandeling (haartransplantatie, MHP of aanmeten haarwerk) maken als je het niet zeker weet. Bij twijfel: (nog) niet doen. Keuzes gemaakt uit angst of twijfel zijn achteraf gezien meestal niet de beste keuzes.

  • Denken dat 1 behandeling je voor de rest van je leven gaat helpen. De kans op vervolgbehandelingen over een X-tal jaren kun je beter incalculeren.

  • Direct met de eerste firma in zee gaan die je gaat bezoeken. Doe echt altijd vergelijkend 'warenonderzoek' en bezoek minimaal meerdere klinieken. Hoe goed het ook voelt bij de eerste. Eerdere resultaten van een kliniek bieden geen garantie voor jouw toekomst, maar kun je wel als indicatie zien. Resultaten lopen zeer sterk uiteen. Wees kritisch en verdiep je er vooraf in.

  • Een haartransplantatie ondergaan zonder medicatie (minoxidil/finasteride) te gaan gebruiken. De getransplanteerde haren blijven dan staan, maar je originele haren blijven uitvallen met verder terugtrekkende haarlijnen achter je transplantatiegebied. Dit heeft kale plekken tot gevolg op hele vreemde plaatsen waarbij er in extreme gevallen niets meer van je hoofd klopt.

  • Geloof niet in haartransplantatieklinieken die beweren al haren te kunnen klonen of vermeerderen. De transplantatieresultaten vallen in de praktijk heel erg tegen; ook bij de BN'ers die ze als reclame naar binnen hebben gehaald.

Neem de tijd om je goed te informeren, blijf rationeel als iets goed voelt op je keuzemomenten en wees kritisch. Het gaat om je hoofd en niet om een auto die je over een paar jaar weer inruilt. Op een gegeven moment ga je merken dat je meer gevoel krijgt voor een van de opties en waar je op moet letten. Het kan verrassend verhelderend werken om heel nerdy letterlijk een tabelletje met 3 kolommen uit te tekenen. In kolom 1 zet een behandelingsoort neer, in kolom 2 de pluspunten daarvan na erover te hebben gelezen en in kolom 3 de minpunten ervan.

Hopelijk heb je hier iets aan.
__________________

Mijn how-to

Start 1 maand voorafgaand aan m'n HT

- vitamines: Vit. D (20 mg/dag); Neofollics 1 tablet/dag; Regenepure biotin 2 capsules/dag (3 dagen later al vrijwel geen haren meer in doucheputje)
- medicatie: Essengen-6 Plus (2 x 1 ml/dag)
--> 10 dagen voor HT gestopt; met doktersrecept tijdelijk over op fina (2 x 0.5 mg/dag)
- voeding: fruit in blender - ongeschilde gemberwortel (10 g/dag), 2 sin.appels, 1 kiwi
- shampoos: Revita (2 min) en direct daarna Regenepure DR (met 1% Ketoconazol, 5 min)
- conditioners (om en om de dag, 2 min): Revita en Regenepure
- HT (inhammen, voorkant en temple points - 2850 grafts): 05-2021 FUE FueGenix - http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=39719

Vorige probeersels zonder succes
- vanaf 12-2019 Spectral DNC-N met 5% Nanoxidil (2 x sprayen/dag, na 6 mnds gestopt)
- vanaf 03-2021 Neofollics 3 tablets/dag (vanaf 04-2021 afgebouwd naar 1 tablet/dag om voorraadje op te maken)

Laatst gewijzigd door Roob; 19 juli 2021 om 22:53
Roob is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2021, 17:19   #3
Kale jongen
Banned user
 
Geregistreerd: 31 mei 2021
Berichten: 40
Geslacht:
Ik zou je als eerste willen adviseren het te millimeteren, zo valt je kalende kruin wat minder op. Zoals hierboven verteld mag je van Fina of dergelijken voor je inhammen geen immense verwachtingen stellen, daarentegen kunnen de haren die geminiaturiseerd (op je kruin wel te verstaan) zijn wel, al is het lichtelijk, teruggroeien - 'middels medicijnen en allicht een gezondere levenstijl. Probeer als beginpunt alle dranken en snacks zoals cola, chips enzv. in te ruilen voor als voornaamste: water, groene thee en noten. En voor de rest is het belangrijk je geduld (stress staat namelijk bekend als een van de grote boosdoeners) te bewaren ondanks dat dit hartstikke zwaar zal wezen.

Laatst gewijzigd door Kale jongen; 20 juli 2021 om 17:26
Kale jongen is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2021, 18:03   #4
brianv
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 juli 2021
Berichten: 2
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roob Bekijk bericht
Hoi Brian,

Is er een specifieke plek wat je tegenstaat? Inhammen, kruin of iets anders? En valt er nog veel haar uit bij bijv. een douchebeurt?

Prio 1)
Ondanks je leeftijd is de kaalheid al vrij ver gevorderd. Ik zou er eerst prio van gaan maken om je haaruitval te gaan stabiliseren. Bijvoorbeeld met vitaminesupplementen (biotine, vitamine B8). Ik heb er tot m'n eigen verrassing hele goede ervaringen mee. Het verschilde wel sterk per merk bij mij.

2) Medicatie
Zo te zien zijn je inhammen al helemaal kaal en staan er bovenop nog genoeg dunne kleurloze, geminiaturiseerde haartjes. Verwacht niet dat je van dermarollers, medicatie, enz. weer een dikke volle haarbos terug zult krijgen. Het kan wel helpen om het verdere kaalheidsproces te vertragen en een paar haartjes te versterken en terug te winnen.

Veel mensen gebruiken hier Essengen 6, een oplossing van 5% minoxidil en 0,05% finasteride. Met finasteride kun je het DHT-hormoon tot zo'n 70% verlagen. Is dat je niet drastisch genoeg, dan kun je dutasteride overwegen waarmee je het DHT-waarden tot zo'n 90% kunt verlagen. Dutasteride is echter (nog?) niet goedgekeurd om toegepast te worden bij kaalheid. Verwacht ook niet dat je op korte termijn ineens resultaat zult gaan zien, je zult echt 6 tot 12 maanden moeten volhouden totdat je wat opmerkt. Met medicatie zal je wel altijd door moeten blijven gaan: nadat je ermee stopt, vallen de nieuwe haren binnen een paar maanden weer uit. Je kunt het ook in pilvorm innemen; al is de kans op bijwerkingen dan wat groter.

3) Na de stabilisatie van je haaruitval
Op de inhammen hoef je met medicatie niet veel resultaat te verwachten. Daar zul je eerder aan een haartransplantatie moeten denken (als je donorgebied goed genoeg is) of aan bijv. MHP - micro hair pigmentation (tattoo met allemaal stipjes). Of misschien zijn micro haarvezels iets voor je (al heb je daar nog wel iets van dunne haartjes voor nodig). Haarwerken / haarstukjes kan ook iets voor je zijn om de aankomende jaren te overbruggen. Er is een apart onderdeel op dit forum over.


4) Wat je in mijn ogen absoluut niet moet doen:
  • Een keuze voor een behandeling (haartransplantatie, MHP of aanmeten haarwerk) maken als je het niet zeker weet. Bij twijfel: (nog) niet doen. Keuzes gemaakt uit angst of twijfel zijn achteraf gezien meestal niet de beste keuzes.

  • Denken dat 1 behandeling je voor de rest van je leven gaat helpen. De kans op vervolgbehandelingen over een X-tal jaren kun je beter incalculeren.

  • Direct met de eerste firma in zee gaan die je gaat bezoeken. Doe echt altijd vergelijkend 'warenonderzoek' en bezoek minimaal meerdere klinieken. Hoe goed het ook voelt bij de eerste. Eerdere resultaten van een kliniek bieden geen garantie voor jouw toekomst, maar kun je wel als indicatie zien. Resultaten lopen zeer sterk uiteen. Wees kritisch en verdiep je er vooraf in.

  • Een haartransplantatie ondergaan zonder medicatie (minoxidil/finasteride) te gaan gebruiken. De getransplanteerde haren blijven dan staan, maar je originele haren blijven uitvallen met verder terugtrekkende haarlijnen achter je transplantatiegebied. Dit heeft kale plekken tot gevolg op hele vreemde plaatsen waarbij er in extreme gevallen niets meer van je hoofd klopt.

  • Geloof niet in haartransplantatieklinieken die beweren al haren te kunnen klonen of vermeerderen. De transplantatieresultaten vallen in de praktijk heel erg tegen; ook bij de BN'ers die ze als reclame naar binnen hebben gehaald.

Neem de tijd om je goed te informeren, blijf rationeel als iets goed voelt op je keuzemomenten en wees kritisch. Het gaat om je hoofd en niet om een auto die je over een paar jaar weer inruilt. Op een gegeven moment ga je merken dat je meer gevoel krijgt voor een van de opties en waar je op moet letten. Het kan verrassend verhelderend werken om heel nerdy letterlijk een tabelletje met 3 kolommen uit te tekenen. In kolom 1 zet een behandelingsoort neer, in kolom 2 de pluspunten daarvan na erover te hebben gelezen en in kolom 3 de minpunten ervan.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Bedankt voor je bericht! Dit geeft me zeker wat perspectief.

Ik ga voorlopig aan de slag om te kijken of ik het kan stabiliseren. Finasteride ben ik nog wat huiverig voor ivm de bijwerkingen. Voor nu wil ik kijken of een combinatie van Minoxidil en de Foligain capsules, waar ik over las dat er ook DHT onderdrukkende ingrediënten in zitten (Saw Palmetto extract en Beta-Sitosterol), maar ook biotine. Ik zie ook dat ze een DHT blocker met Trichogen hebben. Of zou ik dit echt beter in combinatie met Finasteride kunnen doen?

Ondertussen kan ik dan de resultaten afwachten en me verdiepen in eventuele vervolgstappen qua behandelingen. Ik neem aan dat het daarvoor sowieso gestabiliseerd dient te zijn, omdat er anders nieuwe plekken ontstaan.
brianv is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juli 2021, 14:20   #5
m91
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 december 2010
Berichten: 175
Geslacht:
Ha Brian, Ik denk eerlijk gezegd dat je er toch vanuit moet gaan dat de haaruitval doorzet en je enkel langs de achterkant en zijkant nog haar overhoudt. Ik denk dat je met een transplantatie best een mooi resultaat kan behalen, maar dat zal dan geen volle bos met haar worden denk ik. Hier moet je wel reële verwachtingen over hebben. Je zou ook nog kunnen overwegen om een haarwerk te nemen. Tegenwoordig ziet dat er heel goed uit en is het (nagenoeg) onzichtbaar. Succes met je zoektocht!
m91 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.