Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 2 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 22 mei 2008, 13:14   #1
Lizette
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 april 2008
Berichten: 41
ferritine

Als je ferritine te laag is hoe kan je dit dan weer omhoog brengen?

Dmv medicijnen, (natuurlijke) supplementen of misschien bepaalde voeding?

groetjes,
Lizette
Lizette is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2008, 17:37   #2
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Hallo Lizette,

Als het lab zegt dat jouw ferritine-gehalte te laag is, zal de dokter voorstellen om maatregelen te nemen, anders niet. Wat de waarde minimaal exact moet zijn, kun je niet via websites te weten komen, omdat de opgegeven waarden enorm verschillen, vanwege het feit dat veel laboratoria hun eigen referentiewaarden hebben die landelijk eindelijk eens zouden moeten worden geüniformeerd.

http://www.ckchl-mb.nl/Referentiewaa...assenen_1.html
ferritine bij vrouwen: 7-100 ug/l
http://memoboek.dynapaper.nl/:
ferritine bij vrouwen: 15-150 ug/l
http://www.atriummc.nl/Referentiewaarden.4033.0.html:
ferritine bij vrouwen: 5-175 ug/l
http://www.fk.cvz.nl/default.asp?soo...ische%20chemie:
ferritine premenopauzaal 20-150 ug/l

Aan de hand van deze gegevens kun je natuurlijk wel zelf een inschatting maken of jouw ferritine-gehalte aan de lage kant zit; jouw ijzergehalte zal dan ook aan de lage kant zijn, omdat dat direct met elkaar in verband staat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ferritine
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2008, 23:22   #3
mariaj
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 mei 2008
Berichten: 2
Question Ferritine en kaalheid

Beste dames, Ik weet sinds vorig jaar oktober dat het ferritine gehalte in bloed te laag is; er is twee keer een bloedtest gedaan; 1 keer was het ferritinegehalte 7 en een volgende keer 8. De huisarts heeft mij toen doorgestuurd naar maag lever darm arts. Die kon niets vinden.
Mijn klachten over haaruitval bleven; toen ben ik aan de Diane pil begonnen. Haaruitval is minder geworden, maar inmiddels is mijn haar heel erg dun.
Echter na het lezen van en aantal opmerkingen op deze site ben ik vandaag naar de huisarts gegaan en ben ik begonnen met het slikken van ijzer. (ferro gradumet; dit geeft namelijk minder stoelgangproblemen dan een aantal andere ijzertabletten)
Ik hoop dat dit de oplossing is voor mijn haarprobleem.
Kan iemand mij vertellen hoe snel jullie resultaat hebben ondervonden na het slikken van ijzer om het ferritinegehalte weer op een goed peil te brengen?

Alvast hartelijk bedankt!!!!
mariaj is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2008, 08:51   #4
Lizette
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 april 2008
Berichten: 41
Hallo Hanna en anderen,

Mijn ferritine was de vorige keer 43, dus viel wel binnen de waardes. Al was het een beetje aan de lage kant. (laag genoeg om haaruitval te krijgen.)

Nu heb ik ergens gelezen dat bij veel vrouwen de haaruitval stopte als het ferritine gehalte boven de 70/80 kwam.

Zullen artsen iets geven om het ferritinegehalte hoger te krijgen ondanks dat ik binnen de waardes val? Tot op heden was er geen reden om er iets aan te doen. Al kan het denk ik ook niet zo veel kwaad om het te verhogen tot 80?

Als de artsen niets willen geven, kan ik het dan op een andere manier verhogen? (voeding? supplementen?) Ik heb wel gehoord van florisene, maar kent iemand dit middel en kan je het zomaar gebruiken?

Lizette

Misschien een stomme vraag, maar gaat je ferritinegehalte dan ook omhoog als je ijzer slikt?

Laatst gewijzigd door Lizette; 23 mei 2008 om 08:54
Lizette is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2008, 08:59   #5
concetta
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2007
Berichten: 71
Hallo allemaal,

Het is bekend (helaas niet bij de meeste artsen) dat een ferritine gehalte beneden de 40 haaruitval veroorzaakt en dat het minstens 80 moet zijn om weer hergroei te krijgen. Dr lee van Minoxidil.com schreef mij in een mail dat ook andere middelen zoals minoxidil en finasteride pas goed werken als je ferritine 80 of hoger is. Mijn dochter had een ferritine van 26 en heeft er een jaar over gedaan om het tot 76 te krijgen. Toen het ongeveer 40 was fluctueerde de haaruitval. dwz het was een tijd stabiel en dan weer een paar weken niet. Toen het eenmaal 76 was, had ze nog maar heel weinig haaruitval en bleef het stabiel. Je kunt wel zelf beginnen met een middel zoals florisene, maar je moet wel regelmatig laten controleren of je ferritine niet te hoog wordt. Dit kan gevaarlijk zijn.

groetjes
Concetta
concetta is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2008, 11:54   #6
Lizette
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 april 2008
Berichten: 41
Heeft iemand ook wel gehoord van floradix voor de aanvulling van je ijzer?

Kan iemand mij misschien ook vertellen wat het verschil is tussen ijzer en ferritine? Als je ijzer slikt, gaat dan de ferritine ook automatisch omhoog?

Lizette
Lizette is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2008, 12:18   #7
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
IJzer is een mineraal, terwijl ferritine een eiwit is.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ferritine
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2008, 11:01   #8
Lizette
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 april 2008
Berichten: 41
Hallo Hanna,

Dus ijzer slikken heeft geen zin om je ferritine daarmee omhoog te krijgen? Hoe krijg je je ferritine dan omhoog?

Lizette
Lizette is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2008, 15:07   #9
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Het is van belang tegelijkertijd te kijken naar het HB-gehalte en het ijzergehalte in het bloed.
Ik heb nu geen tijd om er uitvoerig op in te gaan, maar via Google zul je veel sites vinden waar informatie te vinden is.
Hier is alvast een pagina:
http://www.sportdietetiek.nl/default...&PaginaID=3165
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2008, 17:02   #10
Lizette
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 april 2008
Berichten: 41
Mijn hemoglobine en ijzergehalte waren goed. Mijn ferritine ook, alleen had deze hoger mogen zijn (was nu 43).

Het Ferritinegehalte zegt dus wat over de ijzervoorraad. Het is me alleen niet helemaal duidelijk of je het ferritinegehalte omhoog kan krijgen door ijzer te slikken, aangezien ferritine een eiwit is...?

Meer ijzer wil niet altijd zeggen meer ferritine?
Lizette is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2008, 19:03   #11
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Er klopt iets niet.....als je ijzergehalte hoog genoeg is, moet je ferritinegehalte ook hoog genoeg zijn....òf er is sprake van één of andere aandoening.

Je kunt normaliter je ferritinegehalte wel omhoog krijgen, zoals ook beschreven staat op de site waarvan ik hierboven al een link gaf, door meer ijzerhoudende produkten te eten:
Rijk aan ijzer zijn: vlees(waren), graanproducten, brood (volkoren, rogge), zilvervliesrijst en volkoren deegwaren, noten, peulvruchten en appelstroop. Daarnaast zijn er ook ijzerhoudende siropen op de markt die de ijzerinname kunnen verhogen. IJzer uit dierlijke producten wordt overigens beter in het lichaam opgenomen dan ijzer uit plantaardige producten.

Lees ook even de opmerkingen onderaan deze pagina:
http://memoboek.dynapaper.nl/33/ferritine.html
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2008, 11:25   #12
Lizette
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 april 2008
Berichten: 41
Hallo Hanna,

Bedankt voor de info. Ik heb twee keer bloed laten prikken.

De eerste keer;
hemoglobine 9,2
IJzer 8,1
Ferritine 60

De tweede keer;
hemoglobine 9,2
IJzer 18
Ferritine 43

De eerste keer was de ferritine dus hoger, maar het ijzergehalte te laag. De tweede keer was het ijzergehalte prima, maar het ferritinegehalte lager (wel binnen de waardes.) Zie jij hier logica in?
Lizette is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2008, 12:47   #13
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Hallo Lizette,

Jouw ijzergehalte was de laatste keer prima. Had je daartoe ijzertabletten genomen? Zorg in ieder geval dat het ijzer op peil blijft, maar overdrijf niet, want teveel ijzer is zeer schadelijk.
Over de ferritine hoef je je geen zorgen te maken; misschien had je bij de eerste meting één of andere ontsteking die het ferritine-gehalte iets omhoog bracht.
"Bij ijzergebrek kan een normale of zelfs verhoogde ferritine-concentratie worden gevonden, indien er gelijktijdig sprake is van een infectie, ontsteking of maligniteit."
(bron: http://www.natuurlijk-welzijn.org/ar...Eijzer125.html)
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2008, 11:19   #14
Lizette
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 april 2008
Berichten: 41
hallo Hanna,

Bedankt voor je info. De tweede keer heb ik er wat meer op gelet met voeding en ook wat vit. supplementen genomen waar ijzer in zat.

Op zich is er met mijn waardes niet veel mis. Behalve dan dat ik gelezen had dat je bij een ferritine lager dan 70/80 haaruitval kon krijgen. Vandaar dat ik de ferritine wel wat omhoog zou willen hebben en wil kijken of mijn haaruitval stopt als de ferritine hoger dan 70 is.

Maar ja, hoe krijg ik dit voor elkaar? Toch wat meer ijzer eten waardoor de voorraad ook aangevuld wordt? Maar dan nog weet ik niet echt of dit zo werkt want ferritine is een eiwit.

Groetjes,
Lizette
Lizette is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2008, 11:31   #15
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Ik begrijp niet hoe men kan zeggen dat 't ferritinegehalte 70 of 80 zou moeten zijn, want mijn ferritine is 128 en mijn ijzer is 19.......maar mijn "haardos" bestaat nog maar uit een paar heel zielige dunne sliertjes.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Heb ik Alopecia Androgenetica?? wie kan mij helpen... chella:( Haarproblemen bij vrouwen 28 6 november 2008 17:31
Lang verhaal; graag jullie mening / ervaringen! Mamala Haarproblemen bij vrouwen 17 18 april 2007 13:18
Diagnose AGA wordt te snel en te gemakkelijk gesteld! Helen64 Haarproblemen bij vrouwen 9 19 februari 2007 19:16
Ferritine gehalte, debje23 Haarproblemen bij vrouwen 5 13 augustus 2005 08:57


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.