Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 23 oktober 2002, 17:48   #1
Vlindertje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2002
Locatie: Belgium
Berichten: 23
Red face Hallo Iedereen! Ik ben een newbie.

Dag iedereen,


Ik ben een bijna 21-jarig meisje uit de provincie Antwerpen (Be) en ik wil jullie vertellen hoe ongelooflijk blij/opgelucht ik was/ben toen ik toevallig op deze site belandde! Dit is de eerste keer in m'n leven dat ik in contact kom met lotgenoten dus hoop ik dat het gevoel van 'alleen zijn op de wereld' eindelijk een beetje zal wegebben.
Nu, mijn verhaal is begonnen toen ik 7/8 jaar was en op de basisschool een luizenplaag heerste. Het jeukte verschrikkelijk en ik kon amper van m'n haar blijven. Eerst begon het met 'onschuldig' krabben, maar na een tijdje begon ik over te schakelen op haar uit te trekken omdat dat meer deugd deed. Ik ben er jammer genoeg niet meer vanaf geraakt
Ik heb in m'n leven veel therapie gevolgd, maar duszover kon niets me helpen. Ik denk dat het meer te maken heeft met je eigen wilskracht, hoe moeilijk dat ook lijkt. Het is me met wilskracht één keertje gelukt, toen ik 12 was, was ik 1 jaar 'plukvrij' en kon m'n haar weer heerlijk losdragen...tot ik naar de middelbare school ging en ik daar gepest werd, begon het opnieuw.
Toen ik 16 was, ben ik een haarstukje met klemmetjes beginnen dragen (ik gebruik het woord 'pruik' liever niet). In de eerste instantie was ik er heel blij mee, ik begon mezelf terug mooi te vinden en kreeg een 'zelfvertrouwenboost' maar al gauw veranderde dat toen ik zag dat op die plaats vd klemmetjes (o.a. vanvoor aan de haargrens) kale plekken kwamen. Toen hebben ik en m'n moeder verdergezocht naar een alternatief en kwam ik terecht bij K33. Daar hadden ze een betere (maar duurdere) oplossing voor mij: een haarstukje met zo'n dun frontje dat je met tape kon vasthechten. Dat gebruik ik nu nog steeds; 2 haarstukjes (voor af te wisselen) met middellang haar die ik om de 2 maand moet binnenbrengen om terug op te vullen (want het dunt echt snel uit, zeker als je ermee moet gaan slapen). Ik ben er ook elke week 2 uren mee bezig; tape verwijderen, haar eens grondig wassen, tape plakken en terug op m'n hoofd plaatsen. Een heel karwei dus.
Mijn trekgedrag is 'veranderd' over de jaren en ik moet zeggen dat het nooit zo erg is geweest als nu (mijn hele kruin is kaal, behalve vooraan de haargrens en achteraan) want voor m'n 16de heb ik m'n haar altijd nog in een staart kunnen dragen.
Ik kan dagen, weken aan een stuk liggen trekken en dan weer dagen, weken niet. Soms enkele haren met zelfs een pincet omdat dat zo'n deugd doet, soms hele bosjes. De wortel bijt ik er meestal ook af. De reden dat ik dit nu durf schrijven is dat ik dit al veel heb gelezen op dit forum... ik kende alleen mezelf die d'r haar uitrok, maar ook nog opeten? Ik vond mezelf echt gek!
Mijn ouders denken alleen dat ik ze uittrek, en mijn vriend heb ik verteld dat ik 3 jaar geleden haaruitval kreeg en dat het wel vlug opgelost zal zijn..ik durf hem echt niet alles vertellen...kheb er geen goed oog in, maar laat ons zeggen, ik ben m'n hoop nog niet verloren. Het is me één keer (bijna) gelukt, dus waarom zou het me geen 2de keer lukken? Ik ben momenteel ook weer terug bij een psych die me hopelijk kan verderhelpen... Ik had ook graag geweten of hier iemand zit die er vanaf (geholpen) is? En of het waar is dat er meer vrouwen aan TTM lijden dan mannen?
Ik had graag ook met leeftijdslotgenootjes in contact gekomen!
Feel free to contact me!
Groetjes van Vlindertje xxx
Vlindertje is offline   Met citaat reageren
Oud 23 oktober 2002, 20:30   #2
carin39
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: nederland
Berichten: 12
re aan vlindertje

hallo Vlindertje
Welkom op deze site.
Ook bij mij ging een wereld open vanerkenning hier.
Ik dacht ook dat ik gek was of zo.
Wel wist ik al jaren dat mijn probleem een naam had .
Maar ik had nog nooit met iemand contact gehad met
het zelfde probleem.
Ook ik beet de haarwortels eraf , en kwam hier erachter dat ik niet de enige was .
Wat een opluchting was dat.
Zelf ben ik al een paar keer plukvrij geweest , en op het moment ben ik het weer .(5 weken nu )
Het heeft inderdaad met veel innerlijke kracht te maken maar ook met of je er aan toe bent, en inderdaad wilskracht.
Ook mijn trekgedrag was na jaren veranderd ook op mijn kruin werd ik helemaal kaal en aan de zijkanten en voor.
En inderdaad ik gebruikte ook een pincet.
Op dit moment gaat het heel goed , heb weinig aandrang tot plukken , ondanks dat ik in een hele zware periode zit(ben bezig mijn verleden te verwerken).
Dus de wilskracht is er wel bij mij , maar ook door de steun van deze site met lotgenoten en mijn groepsleden (zit in groepstherapie).
Ik hoop voor jouw vlindertje dat ook jij hier de kracht en steun voeld en krijgt om weer die wilskracht te krijgen van het plukken af te komen.
Heel veel sterkte en veel liefs van Carin39
carin39 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2002, 09:31   #3
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Hey Vlindertje

Altijd leuk om Belgjes te verwelkomen op de site. Hoe heb je ons gevonden? Ook leuk dat we in dezelfde leeftijdscategorie zitten. Ik ben 25 jaar en heb ttm sinds mijn 19 zoiets.. Heb in het voorjaar deze site ontdekt via Flair (stond een oproep in van bolleke waar ik heb op gereageerd). Ben dan een maand later prompt naar een ttm-bijeenkomst geweest bij Monique en dat was heel speciaal voor mij. Ben echt blij dat ik dat gedaan heb. Zit vanaf november weeral een jaar in therapie en het gaat al wat beter met mij. Ik kan nog niet spreken over plukvrije weken (weet niet wat dat is, behalve op verlof een beetje) maar ik merk wel dat ik het stilletjes aan minder begin nodig te hebben, ik laat slechte momenten niet meer voorbij gaan maar tracht me er tegen te verweren... Toch als ik 's avonds alleen thuis ben of moe ben en niet kan slapen kan ik terug beginnen maar meestal één per één dan. Je vertelt dat je vroeger gepest bent: join the club, ik ook enkele jaren zelfs op middelbare school, waarom weet ik niet... Ik denk dat ze zich verveelden ofzo en dat ik me niet genoeg kon verdedigen... Dat heeft een heel grote deuk in mijn zelfvertrouwen gedaan.. Ik ging van extravert naar introvert (was alleen nog extravert buiten de schoolpoorten). Ttm heb ik pas later gekregen, eerste jaar hogeschool.. De studies waren erg moelijk, ik verloor mijn beste vriendin... En plots was hij daar, vriend en vijand ttm... Ik vond in die tijd namelijk dat ik 'te dik' haar had en dacht het zo wat dunner te maken... Tja, als je alles van tevoren wist.. Nu nog iets, ik ga is met bolleke bellen om een datum af te spreken om een paar mensen bij mij thuis uit te nodigen, voor een babbeltje, moest je kunnen??? Ik woon in Antwerpen.

groetjes!
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2002, 15:12   #4
Vlindertje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2002
Locatie: Belgium
Berichten: 23
Smile

Bedankt voor jullie reacties!

Ik weet ook al een aantal jaren dat mijn kwaal een naam heeft, maar ik heb er nooit informatie over gevonden tot deze week (ik zal TTM verkeerd hebben gespeld ofzo). Ik heb bij google 'haar uittrekken' ingetypt en zo ben ik hier terecht gekomen. Ik ben gewoon zo opgelucht dat er nog mensen zijn met dit probleem.
Oilily; Ik zou echt niets liever willen dan eens een babbeltje te doen met jullie! Het zou voor mij ook heel veel betekenen! Dus, laat maar een datum weten. Ik woon ook in Antwerpen, dus beter kan niet!
Ik boek altijd het meeste succes in de zomer, waarom weet ik ook niet, maar het zonnetje, vakantie (dus weinig stress) en de dingen waarnaar ik uitkijk tijdens het verlof geven me moed. Ik heb ook het gevoel dat m'n haar sneller groeit als het warm is. Deze zomer ben ik een aantal weken plukvrij geweest, maar door omstandigheden kwam de stress weer boven en begon het weer.
Een stressvrij leven kan gewoonweg niet, dus ik moet leren dat ik beter met stress-situaties kan omgaan. Het zou me toch al op de goede weg zetten.
Ik heb net zoals jij, Oilily, een laag zelfbeeld gekregen door pesterijen en m'n TTM heeft het er niet gemakkelijker op gemaakt... Daar ondervind ik nu nog steeds last van. Ik heb echt schrik dat als ik met iemand aan het praten ben, dat hij/zij mijn probleem zou opmerken... In het 5de middelbaar had iemand het gezien ofzo en al gauw zag ik mensen dat ze echt mijn haar aan't bestuderen waren! Tijdens de pauze zag ik een groepje naar mij kijken en dan samen lachen....of ze zwierden hun haar naar achter voor mijne neus...zo van 'kijk eens wat ik heb en jij niet'. Gewoon verschrikkelijk! Ik ben toen van school afgegaan, ik kon die sfeer daar niet meer aan.... De schrik is nog steeds gebleven...Ik heb echt moeite om vriendinnen te maken...daar haar zo belangrijk is. Ik kan bv. nooit mee gaan zwemmen (iedereen denkt dat ik watervrees heb) ofzo...
De weersomstandigheden, nog zoiets... ik heb echt een pest aan regen en wind... dan voel ik me zo ongemakkelijk!
Je moet er echt constant rekening mee houden... en dat vergt veel energie...Maar de gedachte dat ik nu niet meer alleen ben, dat ik eindelijk eens alles kan zeggen wat er op m'n lever ligt hier op dit forum met mensen die me begrijpen...
dat sust me wel een beetje...

Groetjes Vlindertje xxx
Vlindertje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 oktober 2002, 02:36   #5
zazje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 32
woaw

Ik ben blij voor je vlindertje dat je de weg naar deze site hebt kunnen vinden!Ik ben zelf nog niet lang 'lid' van dit forum, maar over ttm weet ik wel al veel!(ondanks mijn leeftijd)
Samen hopen we elkaar verder te helpen en te steunen!!!
Welkom!!!
vele groetjes,
zazje
zazje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 oktober 2002, 11:29   #6
marita
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 juni 2002
Berichten: 61
Hoi Vlindertje

Welkom bij de ttm club
Ja wat een opluchting he dat je niet alleen bent.
Ik denk dat iedereen dat wel had toen ze deze site vonden
ik in ieder geval wel.
Ik wens je veel leesplezier en veel steun toe,alles kun je hier vragen er is niets raar.
groeten Marita
__________________
marita
marita is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2002, 10:15   #7
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Ik ga zeker binnenkort naar bolleke bellen om een datum vast te leggen en uiteraard zijn alle leeftijden welkom (dat werd gevraagd om een andere thread).

Geef me nog even de tijd want ik heb het nu juist even zwaar. Gisteren hebben we (ik en mijn vriend) er een punt achter gezet (relatie van bijna 3 jaar). Het gaat wel omdat we het samen hebben beslist maar de verwerking zal nog even duren. Daarna wil ik zeker jullie allemaal eens zien.

groetjes
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2002, 11:00   #8
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
even zwaar...

Hoi Oilily,
Bel me gerust, ik ben jouw telefoonnummer kwijtgeraakt...
Ook ik zit op dit moment in een dip, maar we komen er wel uit hé!
Sterkte,
Bolleke
bolleke is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.