Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 13 september 2016, 16:47   #1
Linda2207
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2016
Berichten: 4
Geslacht:
Wat is er nu weer aan de hand?

Hoi, ik zal mij even voorstellen. Ik ben een 52 jarige vrouw en zo'n 20 jaar geleden is bij mij - een lichte vorm van - hirsutisme vastgesteld. Ik heb enkel wat haargroei op mijn kin en in mijn nek en op mijn onderbuik en een enkele verdwaalde haar op mijn wangen. Ik ben begonnen met elektrisch epileren en daarna heb ik het laten laseren. Het is iets minder geworden maar nooit helemaal weggegaan en nu sinds jaren haal ik gewoon elke dag even een scheermesje erover en zo af en toe pluk ik ze met een pincet.

Tot nu toe niets aan de hand....

Totdat zo'n 13 jaar geleden het haarverlies begon. Na elke wasbeurt lag er ongeveer een hele cavia in het doucheputje. Eerst had ik het nog niet zo door, moest er zelfs een beetje om lachen, todat mijn moeder zei dat ik naar de dokter moest gaan omdat zij mijn hoofdhuid door mijn haar heen zag. Grote schrik, en door de huisarts werd ik doorverwezen naar de dermatoloog.

Ik ben toen helemaal onderzocht en de diagnose was dat ik niet een teveel aan mannelijk hormoon had, maar dat mijn hormonen de verkeerde signalen kregen. Er bestond een pil voor, maar die kreeg ik niet omdat ik te jong was (?), maar zij kon mij wel een lotion voorschrijven. Ik ben die lotion gaan gebruiken en dat heeft al die jaren uitstekend geholpen. Ik kreeg niet alles terug wat ik kwijt was maar was dik tevreden met de hoeveelheid en kreeg vaak te horen "wat heb jij toch een enorme bos haar".

Nu een paar weken geleden kreeg ik toch het idee dat het haar bovenop weer wat diffuser wordt. De lotion gebruik ik al jaren zo'n 2x per week als onderhoudsdosis, en ik wilde het wat vaker gaan gebruiken om de boel weer op te krikken. De apotheek in mijn nieuwe woonplaats wilde het niet maken omdat niet bewezen was dat deze lotion zou helpen (???). Het kon wel via een overkoepelende organisatie, maar dan moest ik bijna 300 euro betalen. En dit wordt dus niet vergoed door de verzekering.

Uiteindelijk mij in pure wanhoop gewend tot de apotheek in mijn oude woonplaats en die wilde het wel maken (voor 85 euro...), maar die miste een onderdeel van de lotion en dat moest besteld worden. Wij zijn nu 6 weken verder en ik heb het nog steeds niet want dat stofje schijnt nog maar zelden gebruikt te worden dus het wordt niet vaak gefabriceerd door de fabriek.

Ik ga nu maar weer naar de huisarts en een doorverwijzing vragen naar de dermatoloog. Ik vraag mij namelijk af of er niet iets anders aan de hand zou kunnen zijn (overgang, ijzertekort, vitaminetekort??). En ik ga ook vragen of er niet iets anders wat ik zou kunnen gaan gebruiken dan de magistrale lotion, want als dat elke keer zo'n drama is om te bestellen schiet het niet op. Mijn nieuwe apotheek wilde mij minoxidil geven, maar ik geloof dat ik dat niet zo zie zitten gezien de bijwerkingen.

Het gekke is dat ik eigenlijk vrij weinig haar verlies, ik vind zelden haren op mijn hoofkussen (zo af en toe eens 1 of 2), met kammen valt het ook redelijk mee, alleen bij een wasbeurt denk ik wel eens, oei, dat zij er best wel veel, maar volgens mij is dat psychisch. Het is niet zo dat de doucheput helemaal vol zit. Het zijn er niet meer dan zo'n 40 of 50 schat ik. En ik vind wel eens haren op de vloer of als ik het heb gekamd liggen er een paar in het bad, maar dat zijn er ook niet spectaculair veel. Heb wel het idee dat mijn haar wat sneller vet is. Ik heb trouwens wel al zo'n jaar of 7 een mirenaspiraaltje en gebruik verder geen medicijnen.
Ben wel al sinds eind mei aan het lijnen.

Wat is verstandig, en wat denken jullie dat er aan de hand is?

Laatst gewijzigd door Linda2207; 13 september 2016 om 17:04
Linda2207 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2016, 11:23   #2
Effie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 november 2015
Berichten: 234
Geslacht:
Hoi Linda,

welkom op het forum.
Mag ik je eerst even vragen over wat voor een lotion je het hebt in je verhaal dat jou al die jaren zo goed geholpen heeft, en wat hiervan de ingrediënten zijn? Ik begrijp dat het gemaakt werd door de apotheek, en dat het geen monixidil was. Ik ben benieuwd, misschien kun je er nog mensen mee helpen hier.

Je schrijft dat je haar vetter is dan normaal. Het zou daarom kunnen dat het een hormonale oorzaak heeft. Je haarverlies is niet veel, maar het gaat ook niet altijd alleen om het haarverlies, maar ook om de haren die teruggroeien. Zo zijn er ook mannen die heel weinig haarverlies hebben, maar toch dunner haar krijgen omdat er van het haar dat uitvalt minder teruggroeit.

Groetjes,
Effie
Effie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2016, 15:12   #3
Linda2207
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2016
Berichten: 4
Geslacht:
Hoi Effie,

De lotion is een magistrale lotion, de samenstelling is 1000 mg hydroxyprogesteron (11alfa), 3,6 ml. natriumlaurilaethersulfaat 28% en 95,4 ml. alcohol ket 70%.

Vanmorgen ben ik bij de huisarts geweest, zij begreep mij volkomen.
Ik zit een beetje in een spiraal, verbeeld ik het mij of niet, ik zit bijna zonder de lotion, is er een ander middel en zo ja moet ik daaraan gaan beginnen, of is er een andere oorzaak dan waar het mee begonnen is?

Ik heb uitgelegd dat ik mij het misschien in mijn hoofd haal dat het weer dunner wordt; mijn collega's zien niets en mijn man ook niet. De kapster ziet het ook niet, maar daar word ik niet rustiger van omdat zij pas sinds kort mijn haar doet (zij had het er wel over dat zij nieuw haar ertussen zag). De kapper die ik al 40 jaar had en op wiens oordeel ik volledig vertrouwde is helaas eind vorig jaar met pensioen gegaan. En omdat ik nerveus word omdat ik mijn lotion bijna op is (de bodem is in zicht), haal ik mij van alles in mijn hoofd natuurlijk, en het vreselijke LED licht dat je tegenwoordig overal hebt word je ook niet vrolijk van als je daaronder staat. Omdat ik het me wellicht verbeeld en omdat het ook een andere oorzaak kan hebben (tekort van het een of ander of de overgang) moest ik bloedonderzoek laten doen op evt. tekorten van ijzer, vitamine b en d en nog iets. Hormonen had weinig zin vanwege de Mirena.

Ik wacht nu al 6 weken op de magistrale lotion, de natriumlaurilaethersulf. is heel moeilijk aan te komen blijkbaar. Nu heeft de producent weer aangegeven dat het niet deze week maar eind september wordt. De apotheker leeft heel erg mee en doet erg zijn best, maar het is gewoon niet te krijgen en we kunnen niets anders doen dan afwachten.

Met de huisarts heb ik besproken dat we eerst even de resultaten van het bloedonderzoek afwachten, dat ik zodra ik de magistrale lotion heb dit weer wat vaker ga gebruiken dan 2x in de week en mocht het niet verbeteren verwijst zij mij door naar de dermatoloog.

Minoxidil wil ik liever niet gaan gebruiken. Ik schrok nogal van de bijwerkingen (o.a. shredding en ongewenste haargroei), en ik las ook dat je dat 2x daags moet gebruiken en dat het dan 4 uur moet intrekken en allerlei andere ingewikkelde instructies. Beetje lastig als je 's ochtends voor je naar je werk gaat zo af en toe je haar moet stylen....

Over dat vettigere haar zat ik te bedenken dat het wellicht ook aan mijn nieuwe shampoo (Elvive Full Fiber) zou kunnen liggen.

Kortom, het houdt me bezig: verbeeld ik het me of niet blijft de vraag waar ik geen antwoord op krijg

Groetjes, Linda

Laatst gewijzigd door Linda2207; 14 september 2016 om 15:15
Linda2207 is offline   Met citaat reageren
Oud 15 september 2016, 10:52   #4
Effie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 november 2015
Berichten: 234
Geslacht:
Wat vervelend dat je zo lang moet wachten op de lotion. Ik heb dat ook een keer gehad met medicijnen dat het een tijd niet beschikbaar was. Het gebeurt steeds vaker in Nederland. Hopelijk is de lotion er snel weer. En bedankt voor het delen van de ingrediënten van de lotion.

Misschien toch ook weer overstappen op de shampoo die je voorheen gebruikte? Is dat een idee? Ik krijg van sommige shampoos ook vetter haar, en bepaalde shampoos maken mijn haar ook niet voldoende schoon.

Hopelijk kun je iets met de bloeduitslagen die er aan zitten te komen! Ik wens je heel veel succes!!
Effie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 september 2016, 16:11   #5
Oase
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 april 2013
Berichten: 27
Die lotion lijkt me erg interessant. Maar waarschijnlijk alleen op recept verkrijgbaar? Is naam van de lotion 'magistrale lotion' of 'natriumlaurilaethersulf'?
Oase is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2016, 00:32   #6
Linda2207
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2016
Berichten: 4
Geslacht:
Het is inderdaad alleen op recept te verkrijgen. Ik heb het toendertijd voorgeschreven gekregen door de dermatoloog. De exacte naam ken ik niet, ik bestel het via de huisarts als herhalingsrecept voor magistrale lotion. Ik heb wel eens geprobreerd achter de naam te komen maar kwam niet verder dan dat magistraal betekent dat het door een apotheker bereid wordt. Je zou de samenstelling wellicht aan je huisarts kunnen doorgeven?

De Natriumlaurylethersulfaat 28% is de naam van het stofje waar nu ineens heel moeilijk aan te komen is en dat is de reden waarom ik al bijna 2 maanden zit te wachten

Laatst gewijzigd door Linda2207; 16 september 2016 om 00:37
Linda2207 is offline   Met citaat reageren
Oud 5 oktober 2016, 23:29   #7
Litchi
AGA-lotgenote
 
Litchi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2005
Berichten: 16
Geslacht:
Dag Linda,

bij mij hetzelfde verhaal maar dan in een kortere tijdsspanne. Lichte hirsutisme vanaf mijn 17 en sinds 2 jaar ook haarverlies (ben er 28). PCOS was bij mij de diagnose. Is dat bij jou onderzocht geweest?

Ik was ook heel weerspannig om Minoxidil te smeren, voor dezelfde reden als jij: 's ochtends voor mijn werk zag ik dat niet zitten, gewoon al omdat het zo'n sterke geur heeft. Dus ik gebruik het enkel 's avonds. En nu na een halfjaar gebruik van de 2%-versie werkt het echt wel bij mij. In plaats van 50-60 haren bij het fohnen na wassen, nu nog maar stuk of 10. Maar het lijkt me geen wondermiddel zoals wat jij gebruikt. Ik moet nog altijd een gedeeltelijk haarwerk dragen, want er is nooit hergroei geweest.

Ik hoop dat je mysterieuze ingrediënt snel weer overvloedig beschikbaar is voor je!
Litchi is offline   Met citaat reageren
Oud 11 oktober 2016, 14:46   #8
Linda2207
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2016
Berichten: 4
Geslacht:
Beste Litchi,

PCOS is inderdaad onderzocht, maar dat was het niet.

Fijn dat de minoxidil bij jou werkt, maar jammer dat je geen teruggroei hebt. Ik hou het toch in mijn achterhoofd voor het geval er helemaal niet meer aan "mijn" middel te komen is of dat het niet meer werkt zoals voorheen. Dan zal ik er toch aan moeten geloven denk ik.

Vooralsnog kan ik voorlopig vooruit. Ik heb inmiddels een nieuw flesje (ja ja, na dik 2 maanden wachten), en ik heb de apotheker gevraagd of het nou volgende keer allemaal weer zo moeizaam zal gaan. Hij moest lachen en verzekerde mij dat dat zeker niet het geval was want hij heeft een liter moeten kopen en de enige voor wie hij het gebruikt ben ik en hij heeft maar 3,6 ml. per keer nodig dus we kunnen de komende jaren vooruit

Ik smeer nu weer even wat vaker dan 2x in de week. Ik zie het inmiddels zonniger in. Mijn man en mijn collega's hebben mij verzekerd dat ze echt niets zien en beide kapsters die mijn haar doen hebben gezworen dat het ècht niet minder is geworden. Ik zal het mij dus wel verbeelden denk ik dan maar. En waarschijnlijk toch ook de psychologie van het lange wachten op mijn flesje ...
Linda2207 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 oktober 2016, 19:00   #9
poolvosje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 januari 2016
Locatie: België
Berichten: 14
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda2207 Bekijk bericht
Het is inderdaad alleen op recept te verkrijgen. Ik heb het toendertijd voorgeschreven gekregen door de dermatoloog. De exacte naam ken ik niet, ik bestel het via de huisarts als herhalingsrecept voor magistrale lotion. Ik heb wel eens geprobreerd achter de naam te komen maar kwam niet verder dan dat magistraal betekent dat het door een apotheker bereid wordt. Je zou de samenstelling wellicht aan je huisarts kunnen doorgeven?

De Natriumlaurylethersulfaat 28% is de naam van het stofje waar nu ineens heel moeilijk aan te komen is en dat is de reden waarom ik al bijna 2 maanden zit te wachten
De enige actieve stof in je lotion is hydroxyprogesteron. Het natriumlaurylethersulfaat is een hulpstof die ervoor zorgt dat de lotion zich beter over de huid verspreid en verbetert het inwerken van de actieve stof. Maak je geen zorgen, natriumlaurylethersulfaat zit in waanzinnig veel shampoos, reinigingsmiddelen en cosmetica, dit spul verdwijnt niet zomaar van de markt. En mocht het verdwijnen dan kan je het eenvoudig laten vervangen door een ander surfactant, de werking van de lotion zal hetzelfde blijven.
__________________
24/09/2016 FUE 1750 grafts Esteworld + ACELL
17/10/2016 Start revita LT shampoo + conditioner
Geen enkel andere product of medicijn, voorheen niet en in de toekomst niet.
poolvosje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.