Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 9 mei 2017, 09:36   #1
rolex
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 oktober 2007
Berichten: 31
Steady State Dutasteride

Ik ben begonnen met het gebruiken van 1 capsule (0,5 gram) Dutasteride op Maan- Woens- en Vrijdag. Dit heb ik gedaan na 6 jaar 1,25 gram Finasteride per dag te hebben gebruikt. Op de dagen dat ik nu geen Dutasteride gebruik, gebruik ik nog steeds Finasteride.

Nu is mijn vraag: hoelang duurt het voor Dutasteride in mijn geval de steady state heeft bereikt? Is het misschien verstandig om in het begin wel elke dag een capsule Dutasteride te gebruiken om sneller de steady state te bereiken?
rolex is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2017, 13:28   #2
HairCoach
sdw
 
Geregistreerd: 21 februari 2008
Berichten: 1.256
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rolex Bekijk bericht
Ik ben begonnen met het gebruiken van 1 capsule (0,5 gram) Dutasteride op Maan- Woens- en Vrijdag. Dit heb ik gedaan na 6 jaar 1,25 gram Finasteride per dag te hebben gebruikt. Op de dagen dat ik nu geen Dutasteride gebruik, gebruik ik nog steeds Finasteride.

Nu is mijn vraag: hoelang duurt het voor Dutasteride in mijn geval de steady state heeft bereikt? Is het misschien verstandig om in het begin wel elke dag een capsule Dutasteride te gebruiken om sneller de steady state te bereiken?
Ik doe dit ook....bijna exact hetzelfde.
Elke dag Dutasteride in het begin heb ik niet gedaan en lijkt me ook niet echt nodig.
De halfwaardetijd van 0,5mg duta ligt op 180uur.
Je hebt te maken met hormonen die zich aanpassen aan de situatie, dus het is elke dag weer een gevecht en kun je nooit spreken over een steady state.

Teveel schommelingen zullen meer negatieve gevolgen hebben.

Jouw schema is dus prima
__________________
Regime:
Finasteride(2001 tot 2003, herstart 02-2008 -> ) op di, do, za en zo,
Dutasteride 0,5mg op ma, wo en vr
Tuinen Super Haar Formule
Omega 3
Biotine (3000mcg per dag)
Vitamine D3 (2000mcg)
Toco-Sorb (1x/dag)
Spiruella MSM (6000mg per dag)
Revita & Alpecin Shampoo

Behandelingen:
1e HT: 2000; 650 grafts FUT dr. Feriduni inhammen.
2e HT: 2001; 700 grafts FUT dr. Villnow verdichting/herstel 1e behandeling.
3e HT: 07-2014; 2240 grafts FUE herstel eerdere behandelingen - Prohair
4e HT: 09-2016; 800 grafts Verdichting / Herstel haarlijn FUE - Kliniek Veldhoven.
5e HT: 12-2017; 600 grafts temples FUE - Kliniek Veldhoven


Status:
NW1
HairCoach is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2017, 14:06   #3
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Dat lijkt mij lastig te beantwoorden.

Met de Finasteride heb jij grotendeels al je DHT onderdrukt met ongeveer 70-80%. Dutasteride kan tot meer dan >90% onderdrukken.

De vraag is nu, kan de combinatie de DHT concentratie nog meer verlagen, en heeft de toevoeging überhaupt nog effect op de mate van haarverlies? Het is namelijk zo dat een verlaging van het DHT met 70-80% bij de meeste personen resulteert in een goed resultaat, terwijl dit bij een kleinere groep geen resultaten geeft. het verband tussen DHT en haarverlies is daarom niet geheel zwart/wit. En mocht het additionele effect van Duta toch effect kunnen hebben op haarverlies, dan zullen dit geen gigantische verschillen zijn ten opzichte van Finasteride monotherapie. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de seizoensgebonden episodes van schommelingen in haarverlies... De steady state lijkt mij daarom lastig te onderzoeken.

En wat betreft de halfwaardetijd.. dit zegt weinig over de werkzaamheid van het middel. Het zegt alleen wat over de tijd die het lichaam nodig heeft om het medicijn voor de helft af te breken. Zelfs na 2 keer de halfwaardetijd kan een medicijn nog werkzaam zijn. Dit is verschillend per medicijn. Het is daarom interessanter om te praten over de tijds die een medicijn werkzaam is vanaf het moment van inname, en dus een effect uitoefent op je haaruitval.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2017, 16:55   #4
HairCoach
sdw
 
Geregistreerd: 21 februari 2008
Berichten: 1.256
Goede aanvulling.

Uit diverse bronnen kan opgemaakt worden dat de werking van Dutasteride 180uur is. Zij noemen dit halfwaarde, maar ik ben met je eens dat deze benaming in dit geval niet correct is. Overigens is 70-80% gebaseerd op waarden in het lichaam (directe afname) de daling bij de scalp zal minder zijn.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10495374

Finasteride heeft overigens een halfwaardetijd van 4 uur en is dus redelijk snel afgebroken door het lichaam.

Ik ben van mening dat Dutasteride zorgt voor minder schommelingen in je DHT waarden
__________________
Regime:
Finasteride(2001 tot 2003, herstart 02-2008 -> ) op di, do, za en zo,
Dutasteride 0,5mg op ma, wo en vr
Tuinen Super Haar Formule
Omega 3
Biotine (3000mcg per dag)
Vitamine D3 (2000mcg)
Toco-Sorb (1x/dag)
Spiruella MSM (6000mg per dag)
Revita & Alpecin Shampoo

Behandelingen:
1e HT: 2000; 650 grafts FUT dr. Feriduni inhammen.
2e HT: 2001; 700 grafts FUT dr. Villnow verdichting/herstel 1e behandeling.
3e HT: 07-2014; 2240 grafts FUE herstel eerdere behandelingen - Prohair
4e HT: 09-2016; 800 grafts Verdichting / Herstel haarlijn FUE - Kliniek Veldhoven.
5e HT: 12-2017; 600 grafts temples FUE - Kliniek Veldhoven


Status:
NW1

Laatst gewijzigd door HairCoach; 9 mei 2017 om 17:01
HairCoach is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2017, 18:11   #5
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HairCoach Bekijk bericht
Goede aanvulling.

Uit diverse bronnen kan opgemaakt worden dat de werking van Dutasteride 180uur is. Zij noemen dit halfwaarde, maar ik ben met je eens dat deze benaming in dit geval niet correct is. Overigens is 70-80% gebaseerd op waarden in het lichaam (directe afname) de daling bij de scalp zal minder zijn.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10495374

Finasteride heeft overigens een halfwaardetijd van 4 uur en is dus redelijk snel afgebroken door het lichaam.

Ik ben van mening dat Dutasteride zorgt voor minder schommelingen in je DHT waarden
Goede informatie haircoach. De halfwaardetijd van finasteride is kort, 4-5 uur in jonge mannen en 8 uur in oudere mannen. We kunnen wel een leuke berekening doen met de gegevens van Haircoach.

Stel je neemt 1.25mg Fina per dag:
- Na 1 halfwaardetijd (T1/2) is er nog 0.625mg in het lichaam
- Na 2 T1/2 is er nog 0.3125mg in het lichaam. Dus na 8 uur.
- Na 3 T1/2 nog 0.155mg. Dus na 12 uur.
In de avond Finasteride nemen zou theoretisch gunstiger zijn omdat je dan natuurlijk de hoogste spiegel hebt.

Ik dacht trouwens dat 0.10mg de ondergrens was van nog werkende Fina.. dus we zouden kunnen zeggen dat je na 12 uur geen effect meer hebt van je finasteride. Ik weet zelf ook niet waarom het maar voor 1 keer per dag wordt aanbevolen maar ik kwam bij dit artikel met referenties:

http://www.regrowhair.com/non-surgic...ery-other-day/

Wat blijkt, een enkele dosis Finasteride kan langdurig het DHT onderdrukken. Een interessant fenomeen. Wat ze denken is dat de Finasteride gaat stapelen in het weefsel (O.a. prostaat, testis haarfollikels en lever). Ondanks dat het dus niet meer in het bloed waarneembaar is, is het wel werkzaam in de weefsels waar het stapelt en heeft het toch nog invloed op haarverlies. Dit zou dus de reden kunnen zijn dat je maar 1 keer hoeft te nemen. Er is dus lokaal wel een effect op het DHT. Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.. dit is wat ik net vind en lees over twee keer daags Finasteride.

Laatst gewijzigd door nicolaasdk; 9 mei 2017 om 18:12 Reden: Typo
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2017, 22:18   #6
Marcus01
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 november 2016
Berichten: 37
Geslacht:
Mooi draadje dit

Heren bedankt!
Marcus01 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 mei 2017, 19:23   #7
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Volgens mij is de "steady state" na zo'n 110/ 120 dagen bereikt. Voor de rest weet ik er ook weinig over, misschien heb je wat aan deze link:

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=3248
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 14 mei 2017, 06:44   #8
rolex
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 oktober 2007
Berichten: 31
Is een shedding mogelijk bij een overstap van Fina naar Duta?
rolex is offline   Met citaat reageren
Oud 14 mei 2017, 15:23   #9
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Dat weet ik eerlijk gezegd niet, vind het wel moeilijk om dit te beoordelen. Ik dacht eens een lichte shedding te hebben ervaren, maar ik zit nu te denken dat ik toen de tijd ook eens de overstapte van minoxidil naar nanoxidil.

Je kunt de overstap van finasteride naar dutasteride gewoon maken en je hoeft niet bang te zijn voor een shedding. Dutasteride werkt hetzelfde als finasteride, maar is dan net ietsje sterker. Als je niet bang bent voor mogelijke bijwerkingen dan kun je direct die overstap maken. Ikzelf heb geen vervelende bijwerkingen aan dutasteride ondervonden en ik ben blij met de keuze die ik gemaakt had.

Een interessante discussie hierover vind je hier:
http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=881
123hallo is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.