Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 1 oktober 2004, 11:49   #1
BobvK
Registered User
 
Geregistreerd: 28 september 2002
Berichten: 34
Finasteride + side-effect blocker

Ik heb de indruk dat internals (fina/duta) veel effectiever zijn dan alle mogelijke topicals. En daarnaast ook veel meer vervelende bijwerkingen geven.

Bij mij zorgde finasteride voor hergroei. En voor gyno.
Minoxidil doet niet zoveel. De resultaten die ik lees over fluridil, spironolactone, innovate zijn erg tegenstrijdig.

Een andere benadering zou kunnen zijn: neem fina/duta, en probeer de nare bijwerkingen tegen te gaan. Maar dan wel aan de basis, en liefst niet te duur.

Op hairloss zie je dat mensen soms fina/duta combineren met het nemen van (natuurlijke) testosteron-boosters zoals Tribulus terrestris.

Een onderzoek uit 2001 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q..._uids=11601567)
trachtte een mix van natuurlijke supplementen te vinden die het testosterongehalte omhoogbracht,en tegelijkertijd dht en estradiol te verlagen/binnen de perken te houden. Dat leidde tot teleurstelling.

De vraag is natuurlijk meer wat het met haarverlies en bijwerkingen doet. Iemand ervaring, inzicht of informatie over fina/duta met tribulus of iets dergelijks?
BobvK is offline   Met citaat reageren
Oud 1 oktober 2004, 12:14   #2
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Om eerlijk te zijn vind ik dat soort acties dus echt te ver doorgeschoten. Het lijkt mij totaal niet verstandig om je eigen hormoonhuishouding over te gaan nemen door allerlei middeltjes. Als je gyno ontwikkelt door het gebruik van bijvoorbeeld finasteride, dan is dat een teken dat je lichaam de finasteride niet kan gebruiken. Om dan te gaan beginnen met middelen die de gyno weer onderdrukken; ik weet het niet. Het lijkt mij niet veilig; zeker niet op de langere termijn.

Verder zeg je dat je de indruk hebt dat een intern regime effectiever is dan een extern regime. Mag ik vragen waar je dat op baseert? Op je eigen ervaring of op wetenschappelijke gronden? Want als het dat laatste is, dan heb je volgens mij niet helemaal gelijk.

Mag ik ook vragen wat er tegenstrijdig is aan de ervaringen met Fluridil? Ik heb nog geen enkel gegrond negatief bericht gelezen over Fluridil van langere termijn gebruikers (ik heb het dan niet over het gebruik van 3 maanden, want dat is een periode van nog niets).
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 1 oktober 2004, 22:09   #3
BobvK
Registered User
 
Geregistreerd: 28 september 2002
Berichten: 34
He Haarmannetje e.a.,

goed dat je kritisch blijft:

de werking van fina/duta is grondig en grootschalig vastgesteld, en zeer effectief bevonden. Minixodil is daarnaast redelijk onderzocht. De overige middelen: spironolactone, fluridil etc. zijn nauwelijks onderzocht:

1. finasteride werkt/geeft beter(e) resultaten/tevredenheid dan minoxidil5% (een eerste indicatie dat internals betere resultaten geven):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q..._uids=15316165


2. fluridil: het enige onderzoek wat daarna is gedaan is een 'first clinical expierence', waarbij het product op 43 mannen werd getest. Dit itt tot een langdurige en groter onderzoek dat naar finasteride en minoxidil is gedaan (met honderden testpersonen over meerdere jaren). De conclusie van het onderzoek is redelijk gematigd: een toename van 76% naar 85%, da's niet bijzonder fors te noemen. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q..._uids=12174057)

3: spironolactone: ook daar kun je niet echt spreken van een grondig onderzoek: 50 mensen zijn onderzocht, en de gemiddelde vooruitgang, gemeten in een heel summiere schaal werd vastgesteld: een vooruitgang van 1 :"(scanty:minder dan gewenst/gebruikelijk) naar 1,75, wat we dan maar 'afronden' naar 2 :"erg dun". Waarschijnlijk is bewust deze vage opzet gekozen: er valt niet af te leiden bij hoeveel mensen het tot verbetering leidde, in theorie kan het bij iedereen 't zelfde zijn gebleven, en bij maar 1 iemand extreem verbeterd. (http://www.geocities.com/bryan50001/spiro2.htm)

Wanneer je naar gebruikservaringen op de grotere boards zoekt (hairlosshelp.com) en je zoekt naar 'fluridil', krijg je tegenstrijdige berichtgeving: sommigen zijn positief over het resultaat, sommigen negatief of sterk negatief. Deze verhouding zit zeker niet sterk van 50%-50% af

Wanneer je op dit board zoekt, vind je dat finasteride/dutasteride bij vrijwel iedereen tot goede resultaten leidt. Dit vindt je ook terug in het onderzoek:
http://www.hairlosstalk.com/download/finmicro.pdf : bij ca 80% werkt finasteride. Dat haalt geen enkele topical, voor zover er serieus onderzoek naar is gedaan.

Daarnaast: bijna iedere topic op dit board gaat over alternatieven voor duta/fina: we kennen inovate, spironolactone, fluridil en anderen, allen topicals. Kijk je naar gebruikservaringen, dan krijg ik vaak het idee dat het voor sommigen een beetje helpt, en voor het gros niet echt, of niet naar tevredenheid.

Bij finasteride/dutasteride zijn de resultaten veel eenduidiger.

Daarom denk ik redelijk aannemelijk te kunnen maken dat voor het gros fina/duta (internals) betere resultaten geven dan topicals. Dit blijkt voor een deel ook uit wetenschappelijk onderzoek (zie boven).

Waarom dan juist niet kiezen voor fina/duta, en tevens proberen de side-effects te minimaliseren?
BobvK is offline   Met citaat reageren
Oud 1 oktober 2004, 22:19   #4
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BobvK
Waarom dan juist niet kiezen voor fina/duta, en tevens proberen de side-effects te minimaliseren?
Dan moet je jezelf de vraag stellen of het doel de middelen heiligt?

wil ik middelen nemen met een kans op bijwerkingen, ben ik bereid andere (dure trouwens) middelen te gebruiken om de bijwerkingen tegen te gaan.

Dit is een afwegeing die ieder voor zich moet maken. Ik heb zelf een heel klein beetje last van gyno, iets meer vrouwelijke vetopslag bij borstspieren. Ik heb de dosering verlaagt en het wordt niet meer erger. Het effect van een halve dosering duta is nauwelijks minder effectief. Ik vind oestrogeenremmers/binders/blokkers slikken op dit moment te ver gaan. Deze hebben namelijk ook bijwerkingen, zo blijf je bezig.
__________________
-Duta sinds 2-8-04, om de 3 dagen
-Rooscure 2-3x per week
-Minoxidil (Xandrox 15 plus)
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2004, 00:39   #5
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Lightbulb

deze discussie ging wel erg offtopic verder: ik heb wat posts verplaatst naar [Fluridil results].
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2004, 20:08   #6
BobvK
Registered User
 
Geregistreerd: 28 september 2002
Berichten: 34
toch wel redelijk wat belovend onderzoek gedaan naar de werking van tribulus op libido e.d. :http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q..._uids=12804079

wil toch eens voor een half jaar-jaar gaan kijken wat de combinatie .5 of .2 mg finasteride doet in combinatie met 750 mg of 1500 mg tribulus terrestris.

iemand een goed idee wat het resultaat zal zijn indien beide gebruikt worden?
iemand info over lange termijn gebruik van tribulus?
BobvK is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2004, 20:22   #7
ugh
HaarWeb lid
 
ugh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2002
Berichten: 944
Geslacht:
[Thread] Tribulus terrestris

Tribulus terrestris
Misschien dat je daar ook nog wat bruikbare info vindt.
ugh is offline   Met citaat reageren
Oud 5 oktober 2004, 14:22   #8
ralluf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 juni 2003
Berichten: 161
Ik heb een keer 3 van die potjes besteld, nadat ik op een bodybuildforum positieve resultaten had gelezen om gyno hiermee tegen te gaan en zelfs het laten verdwijnen van gyno (ben zelf absoluut geen sporter). Ik wilde eerst een paar weken die natuurlijke capsules slikken en dan aan de fina gaan. Ik dacht dat je hiermee de bijwerkingen van finas tegen kon gaan (waar ik eigenlijk nog steeds wel een beetje in geloof)Maar na een week ben ik ermee gestopt omdat die capsules echt te smerig voor woorden waren en mun maag er niet echt tegen kon.
ralluf is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2004, 08:41   #9
BobvK
Registered User
 
Geregistreerd: 28 september 2002
Berichten: 34
Beste Ralluf,

merkte je in die ene week dat je het gebruikte al iets van de geclaimde effecten? Of had je slechts buikpijn?
BobvK is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2004, 18:12   #10
ralluf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 juni 2003
Berichten: 161
Heel de dag door moeten boeren en maagkrampen was het enige wat ik ervan merkte.
ralluf is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2004, 18:58   #11
BobvK
Registered User
 
Geregistreerd: 28 september 2002
Berichten: 34
Hmm, dat is in ieder geval erg vervelend. Het is volgens mij geen beschreven bijwerking van het Tribulus Terrestris extract.

Wat wel bekend is, is dat sommige oogsten van plantjes last hadden van een giftige schimmel, die darm- en maagklachten zouden kunnen veroorzaken.

Wellicht zou je, indien je zou willen, een ander merk kunnen proberen.

Andere Tribuluservaringsdeskundigen op dit board een mening over tribulus icm finasteride?
BobvK is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Werken Finasteride en Minodoxil wel of niet op inhammen? SjonKanon Medicijnen/haargroeimiddelen 17 25 september 2006 16:20
Farmacotherapeutisch Kompas over Proscar (finasteride) Artur Medicijnen/haargroeimiddelen 3 21 juli 2004 22:26
Finasteride uiteindelijk slecht voor je haar!!? Henk21 Medicijnen/haargroeimiddelen 11 10 november 2003 04:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.