Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 15 januari 2003, 22:08   #1
miejefke
HaarWeb lid
 
miejefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2003
Locatie: Belgie
Berichten: 332
Hallo allemaal

Hallo allemaal,

Fijn om op dit forum te surfen, ik wist dat het haarplukken een naam had, ik lees nu dat het echt een ziekte is.

Ik pluk al ongeveer 40 jaar, steeds heb ik gehoopt dat ik het zou afleren, helaas zie ik dat mijn lotgenoten het ook zeer lastig hebben, je hoort alleen van terugval, niet van totale genezing. Dat maakt me moedeloos, ik heb altijd gehoopt ooit eens de stress kwijt te geraken en het plukken te kunnen laten, maar inderdaad stress duikt langs alle kanten op , stressloos zullen we nooit worden , blijven we dan plukken ? blijven we de schaamte meedragen ?
Toch hoop ik van op dit forum steun te kunnen vinden en minder te plukken.

Miejefke
miejefke is offline   Met citaat reageren
Oud 15 januari 2003, 22:15   #2
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Welkom Miejefke.

Fijn dat je er bij bent.
Goh, 40 jaar al plukken, dat is al een hele tijd....
Maar geef niet op, je kunt het plukken echt wel onder controle krijgen.
Ik heb tot 2 maanden terug, het plukken ruim 15 maanden onder controle gehouden.
Maar inderdaad, stress heeft me weer de das om gedaan....
Maar goed, ik weet dat het kan, dus ik moet gewoon zorgen dat ik de stress-veroorzakers weer uit de weg ruim, en dan komt de kracht en de controle weer (bijna) vanzelf.
Tot die tijd, hebben we elkaar hier, om te steunen en op te vangen.
Dus ik hoop dat jij ook steun zult vinden in onze verhalen...

Pluk jij net als ik hoofdhaar?

Groetjes Monique3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 15 januari 2003, 22:37   #3
miejefke
HaarWeb lid
 
miejefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2003
Locatie: Belgie
Berichten: 332
dag monique3

Ik pluk inderdaad hoofdhaar, heb een rijkelijke zwarte haardos (begint wat grijs te worden) zodat ik de kalende plek kan wegsteken, verder maak ik de hoofdhuid zwart met mascara (dit doen ze ook bij de TV bij kaalwordende mannen) zodat het veel minder gaat opvallen als mijn haar al wat open valt, alleen als mijn haar nat wordt krijg ik problemen, zwemmen, sauna enz durf ik maar heel zelden te doen misschien is er hoop tegen deze zomer... en hoop doet leven !!
miejefke is offline   Met citaat reageren
Oud 15 januari 2003, 23:37   #4
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Wink

Dag Miejefke,
Citaat:
Ik pluk al ongeveer 40 jaar, steeds heb ik gehoopt dat ik het zou afleren, helaas zie ik dat mijn lotgenoten het ook zeer lastig hebben, je hoort alleen van terugval, niet van totale genezing. Dat maakt me moedeloos,
40 Jaar is een lange tijd... ik ben er na 30 jaar bijna onderdoor gegaan. Misschien wil je iets meer vertellen over jezelf?
Heb jij al therapieën achter de rug? Van totale genezing hoor je inderdaad zelden of nooit. MAAR, wat is eigenlijk je streefdoel? Voor mij hoeft het niet zo te zijn dat ik geen enkel haartje meer mag uittrekken, dat is streven naar perfectie, en dat hoeft niet meer...
Ik bedoel maar, ik ben nu ongeveer een jaar 'stabiel'. Ik draag geen pruik meer en ben eigenlijk heel tevreden met mezelf en hoe ik er uitzie. Af en toe sneuvelen er nog wel een paar haren, maar dat vind ik niet zo erg. Ik probeer gewoon dat gedrag te 'plaatsen'. TTM is voor mij geen vijand meer, ik ben niet meer bang van dit 'duiveltje', niet meer bang om in een spiegel te kijken, niet meer bang om alleen te zijn. Dank zij psychotherapie, praten en schrijven met lotgenoten, boeken lezen over psychologische en holistische benaderingen en contact met heel goede vrienden ben ik nu waar ik nu hoor te zijn...
Je mag nooit moedeloos worden, je moet steeds blijven zoeken en groeien. Knel jezelf niet vast in wanhoop. Er IS een uitweg, je moet wel bereid zijn om stappen te zetten, en die kunnen best wel pijnlijk zijn. Maar het loont de moeite, echt waar!
Ik ben 'stabiel' na 30 jaar vechten, ik heb ook dikwijls gedacht, het lukt me nooit en zie... het lukt WEL!!!

Alle sterkte, bolleke
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2003, 09:29   #5
miejefke
HaarWeb lid
 
miejefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2003
Locatie: Belgie
Berichten: 332
aan bolleke en monique3

Bedankt voor de fijne reacties, het doet deugt te weten dan men niet alleen is, en er mensen zijn die op hetzelfde moment strijden tegen ttm, ikzelf heb het heel moeilijk met het feit dat ik geen controle heb over mijzelf , men zegt niet zomaar vanaf vandaag doe ik het niet meer, op een onbewaakt moment ben je bezig en is het alweer te laat, schuldgevoelens enz doen je dan depressief worden, het een is steeds oorzaak van het andere.
Ik voel mij wel gesteund door dit forum, als ik de neiging tot plukken voel opkomen denk ik aan de verhalen die ik hier las, ik ben niet alleen ! en dat doet deugd.

Bolleke,

ik volgde nog geen therapie specifiek voor ttm, om andere reden heb ik wel een therapeut gehad maar heb het moeten stopzetten wegens financiele problemen (die ondertussen opgelost zijn). Onlangs volgde ik een cursus zelfhypnose omdat in het foldertje stond dat het hielp tegen tics, het was een algemene cursus waar persoonlijke problemen niet aan bod kwamen. Ik heb er wel steun aan omdat het ontspannend is maar heb nog steeds de juiste suggestie niet gevonden voor mijn ttm. (misschien weet iemand raad?).
Verder tracht ik nu en dan wat yoga oefeningen te doen.

Sterkte aan allen !
miejefke is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.