Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 30 april 2012, 11:13   #1
FerdiV
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 april 2012
Berichten: 22
[finasteride] bijwerkingen algemeen

Graag zou ik meer willen weten over de bijwerkingen en de ervaringen van mensen op dit forum hierover. Ik begrijp dat er meerdere kleine topics over dit onderwerp zijn aangemaakt, maar ik hoop hier een soort centraal topic van te maken. Het is tenslotte een enorm belangrijk aspect van dit middel. Dit is iets wat absoluut niet onderschat moet worden.

Ik ben sinds een dag of 5 gebruiker van finasteride, maar ben al wel geschrokken door de verhalen en filmpjes van mensen met zeer negatieve ervaring. Mensen die hier permanent impotent van worden, en dat is zeker niet mis. Ik denk een van de ergste dingen die je kunt overkomen, en het is dan ook geen wonder dat er mensen zelfmoord om hebben gepleegd.

Ik hoop dat iedereen hier zijn ervaring op dit gebied kan delen, zodat het voor iedereen minder transparant is. Je leest veel over percentages, maar mijn gevoel zegt dat er niks van klopt en vrijwel iedereen wel bijwerkingen heeft.

Wat ik me allereerst nog afvraag is of het mogelijk is om jezelf hierover in de gaten te houden of te meten. Heeft iemand daar verstand van?
FerdiV is offline   Met citaat reageren
Oud 30 april 2012, 11:38   #2
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Ik twijfel een beetje ... er is al een bijwerkingen-topic voor finasteride ([finasteride]bijwerkingen) met heel veel informatie erin. Wat gaat deze discussie precies meer leveren?

En even over 'bijwerkingen'. Besef altijd dat de 'bijwerkingen' die mensen ondervinden ook zaken zijn die anderen (die geen finasteride slikken) overkomen. Pakweg 1 op de 20 mannen kampt met potentieproblemen. Dat zie je ook in de tests met controlegroepen terug. Bij finasteride is dat 1 op de 19 ongeveer, dus wel meer. Maar als je een 'bijwerking' ervaart, dan hoeft dat dus helemaal nog niet van de finasteride te zijn.

Die verhalen over permanente bijwerkingen neem ik persoonlijk dan ook met een korrel zout. Daar is iets anders aan de hand en krijgt finasteride te makkelijk de schuld.

Dus ja, je observatie klopt. Iedereen heeft wel bijwerkingen, ook mensen die geen finasteride gebruiken. Het is dus onmogelijk om het echt goed in de gaten te houden. Het enige dat je kunt doen is luisteren naar je lichaam en nadenken over wat er aan de hand kan zijn. Stress, weinig slaap, nieuwe liefde, veel oesters, virusje onder de leden, toe aan eindelijk weer eens wat zon, ... en als je meent finasteride aan te moeten wijzen, altijd direct stoppen!
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 30 april 2012, 11:55   #3
FerdiV
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 april 2012
Berichten: 22
Ow, dan heb ik dat topic niet kunnen vinden, excuus!
FerdiV is offline   Met citaat reageren
Oud 30 april 2012, 18:00   #4
Pamo1972
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 november 2011
Berichten: 428
Ik wilde hierop reageren. Ik denk dat het niet genoeg gezegd kan worden dat er seriueze bijwerkingen kunnen optreden door finasteride.

Ik denk dat vooral op langere termijn (aantal jaren) het link is.
Ik zelf gebruik het nu een maand of 6 en ik heb zelf geen bijwerkingen. wel valt het me op dat het lijkt of ik minder snel opgewonden raakt als ik een mooie meid ziet en minder sex fantasieen krijg
Opzich hoeft dit geen negatief punt te zijn maar toch.....het LIJKT ook alsof ik sneller wat lustelozer ben en minder ambitieus ben...

Ik wil finasteride nog een jaar meer gaan gebruiken en daarna een haartransplantatie gaan nemen (mijn tweede) maar ik ben wel aan het denken om de dosis (1 mg per dag) om de dag te gaan innemen.
Zal dit kwaad kunnen?
Pamo1972 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 april 2012, 20:44   #5
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pamo1972 Bekijk bericht
Ik wilde hierop reageren. Ik denk dat het niet genoeg gezegd kan worden dat er seriueze bijwerkingen kunnen optreden door finasteride.

Ik denk dat vooral op langere termijn (aantal jaren) het link is.
Ik zelf gebruik het nu een maand of 6 en ik heb zelf geen bijwerkingen. wel valt het me op dat het lijkt of ik minder snel opgewonden raakt als ik een mooie meid ziet en minder sex fantasieen krijg
Opzich hoeft dit geen negatief punt te zijn maar toch.....het LIJKT ook alsof ik sneller wat lustelozer ben en minder ambitieus ben...

Ik wil finasteride nog een jaar meer gaan gebruiken en daarna een haartransplantatie gaan nemen (mijn tweede) maar ik ben wel aan het denken om de dosis (1 mg per dag) om de dag te gaan innemen.
Zal dit kwaad kunnen?
Ik denk dat je het heel goed zegt, finasteride is geen snoepje en bij twijfel over bijwerkingen vind ik persoonlijk dat je gewoon direct moet stoppen. Je gaat geen gezondheidsrisico's nemen voor een cosmetisch probleem.

Maar tegelijkertijd wil ik er altijd wel op wijzen dat niet ieder kriebeltje dat je voelt nadat je met finasteride begonnen bent ook meteen door finasteride komt. Je moet kritisch blijven op wat er gebeurt in je lijf.

En voor wat betreft je doseringsvraag, het lijkt me handiger om iedere dag een halve mg in te nemen. Het lichaam houdt van regelmaat, daar stelt het zich op in.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 2 mei 2012, 22:28   #6
Pamo1972
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 november 2011
Berichten: 428
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Ik denk dat je het heel goed zegt, finasteride is geen snoepje en bij twijfel over bijwerkingen vind ik persoonlijk dat je gewoon direct moet stoppen. Je gaat geen gezondheidsrisico's nemen voor een cosmetisch probleem.

Maar tegelijkertijd wil ik er altijd wel op wijzen dat niet ieder kriebeltje dat je voelt nadat je met finasteride begonnen bent ook meteen door finasteride komt. Je moet kritisch blijven op wat er gebeurt in je lijf.

En voor wat betreft je doseringsvraag, het lijkt me handiger om iedere dag een halve mg in te nemen. Het lichaam houdt van regelmaat, daar stelt het zich op in.
Je hebt gelijk mee wat je zegt, alleen 0.5 mg per dag is niet te snijden
Pamo1972 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2012, 09:45   #7
van score
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 november 2011
Berichten: 44
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Ik denk dat je het heel goed zegt, finasteride is geen snoepje en bij twijfel over bijwerkingen vind ik persoonlijk dat je gewoon direct moet stoppen. Je gaat geen gezondheidsrisico's nemen voor een cosmetisch probleem.

Maar tegelijkertijd wil ik er altijd wel op wijzen dat niet ieder kriebeltje dat je voelt nadat je met finasteride begonnen bent ook meteen door finasteride komt. Je moet kritisch blijven op wat er gebeurt in je lijf.

En voor wat betreft je doseringsvraag, het lijkt me handiger om iedere dag een halve mg in te nemen. Het lichaam houdt van regelmaat, daar stelt het zich op in.
Ben zondag j.l. begonnen met ''Harifin'', een proscar-cloon. Ik voel nu al de vermoeidheid, bemerk dat mijn hart wat sneller slaat en voel zelfs ''trekken'' onder mijn oksels wat wellicht duidt op ontwikkeling van mannelijke borstgroei, waar ik overigens al jaren ietwat ''last'' van heb...
van score is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2012, 12:14   #8
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van score Bekijk bericht
Ben zondag j.l. begonnen met ''Harifin'', een proscar-cloon. Ik voel nu al de vermoeidheid, bemerk dat mijn hart wat sneller slaat en voel zelfs ''trekken'' onder mijn oksels wat wellicht duidt op ontwikkeling van mannelijke borstgroei, waar ik overigens al jaren ietwat ''last'' van heb...
Ik zou het goed in de gaten houden. Het is heel goed mogelijk een probleem van je onderbewuste dat opspeelt. Dat maakt het niet minder vervelend of minder hardnekkig en als het vervelend blijft dan is de enige oplossing stoppen.

Bij mannelijke borstgroei ken ik drie varianten. Spieren, vet en echte gyneacomastie (ander weefsel). Alleen in dat laatste geval kun je finasteride de schuld geven
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.