Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Overige (haar)discussies > Overige (haar)discussies - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 31 maart 2006, 17:11   #31
Marit
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 augustus 2004
Locatie: brabant
Berichten: 117
Bij mij was 't na die ene uitprobeerpil thuis al gelijk helemaal raak. 'k Was direct zwaar depressief en had eigenlijk al niet eens meer zin in 'n vakantie, zo hard kwam die ene aan. Vandaar dus gelijk gekapt met die rommel en de bijwerkingen hielden precies 'n week stand.
Marit is offline   Met citaat reageren
Oud 31 maart 2006, 17:21   #32
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Hier nog de brief die ik had geschreven naar mijn GGD en Apotheek.nl.

"Beste heer/mevrouw,

Ik had een aantal vragen over malariapillen. Het is namelijk
zo dat ik over enkele weken naar Kenia ga voor twee maanden. Ik las dat als je naar Kenia gaat je gedurende deze periode malariapillen moet gaan slikken. Toen ik mij hierin ging verdiepen schrok ik nogal van sommige bijwerkingen. Iedere malariapil heeft (voor zover ik weet) haaruitval tot gevolg. Aangezien ik 23 jaar oud ben en al kalend ben (wat ik absoluut niet leuk vind) schrok ik hier
nogal van. Bij een bijsluiter die ik op Internet vond over Lariam stond bij
bijwerkingen zelfs "haaruitval, alopecia (=kaalheid)". Ik vond deze berichten niet erg prettig en ik wil dit proces van kaal worden op geen enkele manier in de hand helpen of bevorderen. Vandaar dat ik wat vragen had over malariapillen.

Mijn eerste vraag is hoe het komt dat alle malariapillen voor haaruitval zorgen. Dus wat er op cellulair niveau gebeurt. Deze misschien vreemde vraag omdat er nogal wat verschillende vormen zijn van haaruitval. Bij mannelijke kaalheid (Alopecia androgenetica), wat ik heb zorgt een overgevoeligheid van de haarzakjes voor DHT (dihydrotestosteron) voor het uitvallen van de haren. Deze uitval neemt dus toe als je testosterongehalte toeneemt. Ik vroeg me af of malariapillen op de een of andere manier androgeen zijn, dus het testosteron- en DHTgehalte in het lichaam verhogen. Een andere vorm van haaruitval is Telogeen Effluvium waarbij de haren diffuus over het hele hoofd uitvallen en na verloop van tijd weer terug groeien. Er zullen misschien nog andere vormen van haaruitval zijn die ik niet ken, maar ik vroeg me af wat voor soort haaruitval hoort bij malariapillen. Als in bijsluiters termen als "kaalheid" staan doet mij dit enorm veel denken aan een medicijn
dat mannelijke kaalheid bevorderd, maar de term "haaruitval" hoeft
dit weer helemaal niet te betekenen.

Ik vroeg me ook af welke malariapil de minste risico's met zich meebrengt wat haaruitval betreft en hoe groot (of klein) de kans is dat je haaruitval krijgt? Ik heb veel negatieve verhalen gehoord over Lariam en verder ken ik alleen Malarone van naam. Beide medicijnen hebben als bijwerking haaruitval, maar ik hoor van veel mensen dat Lariam veel heftiger is dan Malarone. Maar misschien is er een malariamedicijn wat helemaal geen haaruitval als bijwerking heeft?

Misschien weet u ook of mannen met Alopecia androgenetica meer riscico hebben op haaruitval t.g.v. malariapillen omdat hun haarzakjes toch al gevoelig zijn?

Verder vroeg ik me af of de tijd van medicijnen slikken invloed heeft op de kans op bijwerkingen? En of twee maanden malariapillen slikken niet behoorlijk lang is?

Mijn laatste vraag: ik slik finasteride om haaruitval tegen te gaan. Kan dit medicijn gewoon geslikt blijven worden terwijl ik ook malariapillen slik? Ik hoop dat u mij zou willen helpen met mijn vragen.

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,

"Guoy" "
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
• Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 31 maart 2006, 17:25   #33
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Antwoord van apotheek.nl:

Beste heer "Guoy",

Hieronder een overzicht van de verschillende malariamiddelen en de kans op
haaruitval met daarbij zo mogelijk het mechanisme of overige kenmerken:

Lariam (stofnaam: mefloquine): geeft regelmatig haaruitval, dit kan nog tot 5
maanden na staken doorgaan voordat het herstelt. Risico hierop is niet verhoogd als iemand al haaruitval heeft, maar het kan dus wel optreden. Het mechanisme is niet bekend (wat er op cellulair niveau gebeurd)

Malarone (Atovaquon+proguanil): haaruitval is wereldwijd 6 keer gemeld en dan alleen bij vrouwen. Mechanisme is ook hier onbekend, maar zeker niet hormonaal.

Chloroquine + proguanil: chloroquine geeft alopecia als bijwerking, hiervan zijn
enkele gevallen beschreven

Samengevat lijkt het erop dat de Malarone de beste keuze is (geeft de minste
kans op haaruitval), maar garanties zijn er natuurlijk nooit. Werkingsmechanisme van de bijwerking haaruitval is niet bekend, maar in ieder geval niet hormonaal.

Officieel is Malarone (nog?) niet geregistreerd voor een verblijf van meer dan
4 weken.

Mijn advies is om voor een advies op maat contact op te nemen met de
plaatselijke GGGD. Zij kunnen met u het volledige advies doornemen inclusief de benodigde beschermende maatregelen en vaccinaties afgestemd op de aard van uw verblijf (vakantie, werk, welke gebieden, etc.).

Ik hoop uw vraag hiermee voldoende beantwoord te hebben.
Veel succes met de voorbereidingen!

Met vriendelijke groet,

De Web-apotheker.

De vragen die via de Web-apotheker binnen komen, worden beantwoord door een team van meer dan 100 apothekers. Zij weten veel van geneesmiddelen en hun gebruik, maar vinden dat echt medische vragen bij de (huis)arts thuishoren.

De antwoorden die via de Web-apotheker gegeven worden zijn geen second opinion. Uw eigen apotheker en uw (huis)arts kennen uw persoonlijke situatie en kunnen van mening zijn dat het gegeven antwoord op u niet van toepassing is.

Mocht u naar aanleiding van dit bericht nog een andere vraag aan de
Web-apotheker willen stellen, dan adviseren wij u deze via de website te
versturen. Het is technisch niet mogelijk dit via de beantwoord/reply
functie van dit bericht te doen.

De Web-apotheker is een initiatief van de KNMP (beroepsorganisatie van
apothekers). Met uw persoonlijke gegevens wordt vertrouwelijk omgegaan. Noch de KNMP noch de apothekers die de vragen beantwoorden kunnen aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele schade die zou kunnen voortvloeien uit het gebruik van de informatie over geneesmiddelen die u via de Web-apotheker heeft ontvangen.
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
• Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2006, 17:13   #34
DikkieD
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 december 2005
Locatie: Zevenhuizen
Berichten: 427
ik heb ook redelijk inhammen en kom net terug uit kenia na 2.5week maleron. Totaal niets gemerkt van uitval
DikkieD is offline   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2006, 16:33   #35
dropper
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Berichten: 26
Guoy,

Ik nam zonet even de respons terug die je van je apotheek gekregen had rond haaruitval. Hou er best wel rekening mee dat in bepaalde gebieden meer of minder resistentie heerst tegen bepaalde prophylaxen. Voor de provincie Trat in Thailand, bijvoorbeeld, wordt Lariam regelmatig afgeraden omwille van net deze reden.

Verder is Malaria natuurlijk niet overdraagbaar van persoon tot persoon en is de keuze of je al dan niet een prophylaxis wil gebruiken volledig aan jou. Veel reizigers kiezen ervoor om dit niet te doen, en leggen meer de nadruk op het voorkomen van muggenbeten door ondermeer enkel kledij met lange, nauwe mouwen te dragen van zonsondergang tot in de ochtend en het gebruik van een muskietennet & insect repellants.

Indien je ervoor zou kiezen om geen prophylaxis te nemen, neem dan in elk geval wel een zelfbehandelingsdosis mee (e.g. Malarone) en informeer jezelf rond de symptomen. Door de verhoogde en abrupte dosis loop je echter wel meer kans op onbedoelde bij-effecten. Neem de beslissing om geen prophylaxis te gebruiken echter niet zonder je dokter te consulteren.

Cheers,
Maarten
__________________
2x Restiva (vit C, E, B5, B6, biotine, zink, bamboe, biergist, tarwekiempoeder)
3x per dag Grape Seed Extract
4000 mg MSM
2% Ketoconazole shampoo (2x per week)
Jason Tea Tree Oil shampoo (1x per week)
Actigener shampoo w/ Arnica Montana (1x per week)
Dagelijks 1x groentesap & 2 glazen fruitsap w/add vit.
Dagelijks 1x Danone Activia
dropper is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2006, 21:50   #36
DikkieD
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 december 2005
Locatie: Zevenhuizen
Berichten: 427
Mijn dermatoloog zei idd dat malariapillen of inentingen haar kunnen laten uitvallen. Dit is bij mij ook gebeurd denk ik en dit duurt 3-4 mnd na inname
DikkieD is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2006, 22:31   #37
tazonthenet1
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Berichten: 12
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DikkieD
Mijn dermatoloog zei idd dat malariapillen of inentingen haar kunnen laten uitvallen. Dit is bij mij ook gebeurd denk ik en dit duurt 3-4 mnd na inname
Ik moet voor mij werk regelmatig naar het buitenland, ook vaak apenlanden. Ik gebruik zelf fina 1mg per dag. Ik kreeg als malariatablet Paludrine voor geschreven. Ik heb inderdaad ergere haaruitval ondervallen in de periodes (plus maandje na einde slikken) van gebruik.

Helaas, een nare bijwerking. Maar ja, wat doe je eraan......
tazonthenet1 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2007, 22:42   #38
DikkieD
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 december 2005
Locatie: Zevenhuizen
Berichten: 427
Malerone en haarverlies

Vrijwel zeker weet ik dat mijn haargrens is opgetrokken door het slikken van malaria tabletten maleron. Nu na 6 maanden is het uit mijn lichaam en begint de boel weer terug te groeien, volgens de dermatoloog is dit plausibel. Zijn er studies die dit bevestigen?

gr.
DikkieD is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2007, 22:44   #39
ray
Duitse dames sind Toll!
 
ray's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 oktober 2004
Locatie: Tukkerland
Berichten: 3.026
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DikkieD
Vrijwel zeker weet ik dat mijn haargrens is opgetrokken door het slikken van malaria tabletten maleron. Nu na 6 maanden is het uit mijn lichaam en begint de boel weer terug te groeien, volgens de dermatoloog is dit plausibel. Zijn er studies die dit bevestigen?

gr.
geen idee maar als het door de maleron komt is het slikken van finasteride dan wel verstandig?
__________________
intern:
-propecia (1 mg finasteride) 21-9-2005-> 21-01-2006 proscar (1,25 mg Fina)
-vitaminen en mineralen augustus 2005

extern:
-rooscure
-Alpecin Caffein shampoo C1 (gestopt)
-Tricomin copper peptides (shampoo+cond) (gestopt)
-tricomin copper peptides therapys spray (elke avond inhammen)
verder:
gezondere levenstijl:
-meer groente/fruit/vis
-sporten
-gestopt met roken op 14/07/2006 --> al weer een jaar aan de peuk
Status:
Stabiel+langzaam verbetering



ray is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2007, 22:44   #40
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DikkieD
Vrijwel zeker weet ik dat mijn haargrens is opgetrokken door het slikken van malaria tabletten maleron. Nu na 6 maanden is het uit mijn lichaam en begint de boel weer terug te groeien, volgens de dermatoloog is dit plausibel. Zijn er studies die dit bevestigen?

gr.
Kijk eens in deze topic: http://www.haarweb.nl/forum/showthre...light=Malerone
Normaal zal het haar wel teruggroeien.
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Stress en haaruitval rickie rick AGA - Algemeen 97 12 mei 2011 14:54
Haaruitval...en al de rest Dawid AGA - Algemeen 15 21 augustus 2009 11:57
de pil en haaruitval marion Haarproblemen bij vrouwen 105 15 september 2007 01:41
Haaruitval begint weer na het stoppen van voedingssuplement? Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 15 13 september 2003 14:19
Extra (tijdelijke?) haaruitval door fina ??! Alecx Medicijnen/haargroeimiddelen 8 27 januari 2003 14:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.