Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 22 augustus 2017, 18:45   #331
haarlack
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2012
Berichten: 85
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minten Bekijk bericht
Ik bedoel, iedereen zijn eigen leven, maar hoezo ben je dan ooit aan finasteride begonnen, als het kennelijk zo onbelangrijk voor je was?
Uw haar verliezen op uw 20 of op uw 40 is toch een groot verschil hoor.
Ik ben op mijn 22 begonnen met Finasteride omdat ik absoluut niet zo jong kalend wou zijn.
Ben nu 35 en nog steeds een dikke bos haar dankzij het pilletje, maar nu zou het me toch al een stuk minder boeien om kaal te worden. (Je bent gesettled, veel leeftijdsgenoten die ook kaal/kalend zijn, je relativeert alles veel harder, ...)
Geen idee hoelang ik Finasteride nog blijf slikken, maar het zou me dus niet verbazen dat ik er tegen mijn 40e mee stop.

Het "WAS" dus niet onbelangrijk voor mij -> Daarom ben ik er dus aan begonnen.
Maar het "KAN" dus wel minder belangrijk worden in de loop der jaren. -> Mensen kunnen ooit stoppen.
haarlack is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2017, 11:59   #332
Ergenss
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 45
Ik heb de hele topic afgelezen maar geen conclusies kunnen trekken. Ik ben 24 en al 2 jaar kalend. Ik de afgelopen 2 jaar heb ik behalve medicatie tevergeefs van alles geprobeerd. Accepteren is echt onmogelijk. Ik denk dat ik toch wel overstap op medicatie want het maakt mij kapot elke dag afscheid te nemen van een handvol haren. Op deze manier breng ik de dag ook depressief door..
Ergenss is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2017, 12:08   #333
Ergenss
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 45
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yannickdijkstra Bekijk bericht
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ben me vanwege mijn dunner wordende haar aan het verdiepen in medicijnen voor haaruitval.

Wat is jullie mening: Voor of tegen Finasteride?

Voor: Its Boersma
https://www.youtube.com/watch?v=2jHFduT2NxI&t=156s

Terughoudend: Hairworld Istanbul
https://www.youtube.com/watch?v=Scn2aUou_fU

Ik ben erg benieuwd hoe mijn huisarts er over denkt.. sommige noemen het vergif terwijl anderen erg positief zijn.. Wat de de ervaring van de ervaren gebruikers? Ik wil graag wat doen aan haar uitval en wil de gok wel wagen eigelijk
Wat zegt die man van hairworld istanbul eigenlijk? Een hoop irrelevante informatie over het ontstaan en dan wat percentages opgeven. Als je wat zinnigs hebt te zeggen doe dat dan niet bij een haarimplantatie bedrijf en kom wat geloofwaardiger over. Ik heb laatst nog contact gezocht met de mensen van hairworld istanbul om te vragen wat een fue cts behandeling is. Op hun gedeelde video's zeggen ze dat het een effectieve behandeling is om je bestaande haren te behouden. Dus wou ik weten waar het middel uit bestaat. Zij nodigen mij uit voor een intake gesprek.
Ergenss is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2017, 13:51   #334
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 748
Geslacht:
Het filmpje van die arts op bezoek bij HWI is naar mijn mening neutraal en prima onderbouwd, zonder opdringende marketingelementen.
Het filmpje van Boersma is niet heel bijzonder, maar verder wel informatief.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2017, 18:09   #335
Tato
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 mei 2008
Berichten: 1.549
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicolaasdk Bekijk bericht
Het filmpje van die arts op bezoek bij HWI is naar mijn mening neutraal en prima onderbouwd, zonder opdringende marketingelementen.
Het filmpje van Boersma is niet heel bijzonder, maar verder wel informatief.
Eens dat het filmpje van HWI een goede en genuanceerde indruk maakt. Boersma verkoopt finasteride, dus zijn verhaal kun je volledig terzijde schuiven.
Tato is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2017, 18:14   #336
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 748
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tato Bekijk bericht
Eens dat het filmpje van HWI een goede en genuanceerde indruk maakt. Boersma verkoopt finasteride, dus zijn verhaal kun je volledig terzijde schuiven.
Ja die komt over als een vriendje van de Industrie..
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2017, 18:17   #337
Tato
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 mei 2008
Berichten: 1.549
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicolaasdk Bekijk bericht
Ja die komt over als een vriendje van de Industrie..
Sterker nog, hij is de industrie..

Zoals iemand anders al opmerkt is het voor je geloofwaardigheid ook niet meteen geweldig om bij een haartransplantatie-aanbieder zo'n verhaal te doen, maar ik vind zijn verhaal dus wel erg realistisch.

Zelf zou ik het niet gebruiken. Ik zou me beperken tot HT's, minoxidil en eventuele toekomstige middelen.
Tato is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2017, 20:14   #338
Ergenss
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 45
Maar wat pressies vonden jullie zo overtuigend van wat hij zei? Hij begon met de ontstaansgeschiedenis ging verder op percentages en de standaard 'lange termijn bijwerkingen'. Ik heb vol enthousiasme naar hem zitten luisteren om belangrijke informatie op te halen maar het bleef oppervlakkig naar mijn mening.

Laatst gewijzigd door Ergenss; 27 september 2017 om 20:44
Ergenss is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2017, 23:09   #339
Morientes
HaarWeb lid
 
Morientes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2004
Berichten: 592
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ergenss Bekijk bericht
Maar wat pressies vonden jullie zo overtuigend van wat hij zei? Hij begon met de ontstaansgeschiedenis ging verder op percentages en de standaard 'lange termijn bijwerkingen'. Ik heb vol enthousiasme naar hem zitten luisteren om belangrijke informatie op te halen maar het bleef oppervlakkig naar mijn mening.
Hij spreekt over een meetanalyse van alle gezamenlijke onderzoeken. Ben wel benieuwd naar dit "totaal" onderzoek want heb er nog niet eerder wat van gehoord. Het komt op mij over als een hoop bla bla zonder onderbouwing.

Op onderstaande link staat ook wel een aardig stukje over finasteride.

https://hairplusmc.nl/nieuws/veiligh...a-finasteride/
__________________
Regime:

Essengen 6 Plus 1ml s'avonds
Morientes is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2017, 23:20   #340
Tato
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 mei 2008
Berichten: 1.549
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ergenss Bekijk bericht
Maar wat pressies vonden jullie zo overtuigend van wat hij zei? Hij begon met de ontstaansgeschiedenis ging verder op percentages en de standaard 'lange termijn bijwerkingen'. Ik heb vol enthousiasme naar hem zitten luisteren om belangrijke informatie op te halen maar het bleef oppervlakkig naar mijn mening.
Hij refereert naar studies en is erg genuanceerd. Dus niet het is goed (zoals die Boersma) of het is slecht, maar er zitten gewoon voor en nadelen aan.

Finasteride is naar mijn mening een beetje een "operatie geslaagd, patient overleden" idee. Het is vrij duidelijk dat het werkt tegen haaruitval, maar vaak tegen een hoge prijs, namelijk psychische en sexuele bijwerkingen.
Tato is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2017, 08:37   #341
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 748
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morientes Bekijk bericht
Hij spreekt over een meetanalyse van alle gezamenlijke onderzoeken. Ben wel benieuwd naar dit "totaal" onderzoek want heb er nog niet eerder wat van gehoord. Het komt op mij over als een hoop bla bla zonder onderbouwing.

Op onderstaande link staat ook wel een aardig stukje over finasteride.

https://hairplusmc.nl/nieuws/veiligh...a-finasteride/
Lang leve Google:

Hier is de gebruikte onderbouwing, exact dezelfde cijfers:
A meta-analysis of placebo-controlled randomized trials identified moderate quality evidence in support of the use of finasteride for treatment of androgenetic alopecia in men [3]. After 6 or 12 months of treatment, the mean percentage change in hair count was 9 percent higher among patients treated with finasteride compared with patients who were given placebo (95% CI 8-11 percent). This difference increased over time. After 48 months of therapy, the mean percentage change in hair count was 24 percent (95% CI 18-31 percent) higher in patients treated with finasteride.

Samengevat:
- Na 12 maanden bleek de Finasteride groep 9% meer haartoename te hebben tov placebo groep
- Na 48 maanden (4 jaar) bleek dit 24% te zijn tov placebo
- De vraag is wat je hiervan merkt als je in de spiegel kijkt..


Bron:
3. Mella JM, Perret MC, Manzotti M, et al. Efficacy and safety of finasteride therapy for androgenetic alopecia: a systematic review. Arch Dermatol 2010; 146:1141.

Laatst gewijzigd door nicolaasdk; 28 september 2017 om 08:45
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2017, 14:46   #342
Ergenss
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 45
Als van alle haren die zouden uitvallen na 4 jaar met finasteride 24% bespaart kan worden dan merk je dat echt wel in de spiegel hoor als we ervan uitgaan dat je 100 tot 200 haren per dag verliest. En dan heb je ook leden die beweren dat ze na 10-15 jaar nog steeds een mooi bos hebben dankzij finasteride.

Ik kom misschien over als pro finasteride maar ik probeer juist zo kritisch mogelijk te zijn.
Ergenss is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2017, 15:16   #343
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 748
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ergenss Bekijk bericht
Als van alle haren die zouden uitvallen na 4 jaar met finasteride 24% bespaart kan worden dan merk je dat echt wel in de spiegel hoor als we ervan uitgaan dat je 100 tot 200 haren per dag verliest. En dan heb je ook leden die beweren dat ze na 10-15 jaar nog steeds een mooi bos hebben dankzij finasteride.

Ik kom misschien over als pro finasteride maar ik probeer juist zo kritisch mogelijk te zijn.
Dit gaat niet om het voor- of tegen Finasteride zijn.. Ik ben absoluut niet tegen Finasteride namelijk

Verder; je redenering klopt niet helemaal. Je verliest ook niet androgeen-sensitieve haren en die groeien gewoon weer aan. Wel beperk je mogelijk het verlies van de androgeen-gevoelige haren.

- Als je vroeg begint met Finasteride kun je wellicht voorkomen dat je haarverlies doorzet en je NW-stadiering niet/nauwelijks progressief wordt. Volgens de meta-analyse heeft de Finasteride populatie namelijk een netto toename van respectievelijk 24% na 4 jaar.

- Als je in een laat stadium begint dan ben je dus al zichtbaar kaal op baseline. Om een extreem voorbeeld te noemen: Stel je hebt 2000 haren bovenop je hoofd, dan zou je na 4 jaar wellicht 2500 haren hebben. Dat is een significant verschil, maar cosmetisch merk je daar vrijwel niks van in de spiegel.

Het is dus belangrijk om in dit soort analyses niet alleen de toename in haar te onderzoeken, maar ook de Quality of Life (QoL). In de meta-analyse was de Finasteride groep in 50% van de gevallen tevreden met het resultaat als ze "in de spiegel keken", ten opzichte van 25% in de placebo groep.

Ik ben benieuwd naar de mening/inzichten van anderen mochten die er zijn.

Groet,
Nicolaas
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2017, 16:32   #344
Tato
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 mei 2008
Berichten: 1.549
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ergenss Bekijk bericht
Als van alle haren die zouden uitvallen na 4 jaar met finasteride 24% bespaart kan worden dan merk je dat echt wel in de spiegel hoor als we ervan uitgaan dat je 100 tot 200 haren per dag verliest. En dan heb je ook leden die beweren dat ze na 10-15 jaar nog steeds een mooi bos hebben dankzij finasteride.

Ik kom misschien over als pro finasteride maar ik probeer juist zo kritisch mogelijk te zijn.
Wat leden beweren is natuurlijk niet betrouwbaar, alsof zij zouden weten hoe ze er zonder finasteride uit zouden hebben gezien. Maargoed, dat finasteride werkt tegen haaruitval is denk ik inmiddels wel vrij uitgebreid gedocumenteerd. De vraag is meer of je bereid bent om de bijwerkingen erbij te nemen..
Tato is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2017, 16:52   #345
Advisor
Adviseur
 
Geregistreerd: 11 augustus 2017
Locatie: Amsterdam
Berichten: 172
Geslacht:
Dit is niet meetbaar op deze wijze. Verschillende patiënten, verschillende kaalheidspatronen en snelheden daarvan. Finasteride heeft ook zelden als werking hergroei, maar stabilisering. De werking van finasteride en dutasteride kun je alleen meten bij een tweeling.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17348989
__________________
Hier aanwezig om lotgenoten te helpen

Ervaringsdeskundige in:
- Haartransplantaties
- Medicijnen t.b.v. haargroei
- Vitamines e.d.
- Haar verzorgingsproducten
Advisor is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
bijwerking, finasteride, propecia, proscar

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.