Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Discussie gesloten
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 21 maart 2005, 19:37   #1
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
[finasteride] Doorgaan of niet?

Na 6 maanden Finasteride is mijn haaruitval alleen maar erger geworden en ik weet niet of ik ermee moet stoppen of ermee moet doorgaan. Ik ben wel wat wijzer geworden door met velen mensen te praten, maar ik zou ook graag de mening willen hebben van forumleden van Haarweb.

Situatie voor Finasteride:
Normale haaruitval. Ik zit rond een NW1 a 1.5. Haaruival gaat traag maar is wel te merken.

Situatie na 6 maanden Finasteride:
Haarlijn heeft mijn inhammen bijna ingehaalt, inhammen worden nog steeds groter maar bij de haarlijn gaat het haarverlies sneller dan bij de inhammen. Zit momenteel rond de NW3A.

Waarom WEL stoppen met Finasteride:
-Ik denk ik een tegengestelde reactie heb mbt Finasteride. Ik heb ook het gevoel dat dit door Reflex Hyperandro. komt doordat:
1) Fluridil heeft niks naar voor mij gedaan na 6 maanden. Wat heeft dit met RH te maken? RH zorgt ervoor dat Topicals minder effectief zijn.
2) In mijn jeugd heb ik erg last gehad van acne, heel erg last overal. Ook heb ik altijd al een vette huid gehad.
-Zonder Finasteride zijn er alternatieven zoals Spirolactione, Minoxidil en Xandrox.
-Verbetering van haarsituatie.
-ALLEEN de haren aan de voorkant zijn voor 50% doorzichtig en voor 50% donker. Dit duidt op duidelijk aantasting door DHT. Dit is niet minder geworden in de 6 maanden dat ik Fina neem, alleen maar meer zichtbaarder.
-Dutasteride is nog een allerlaatst alternatief.
-Nadat ik Finasteride inneem krijg ik een klein poosje last van jeuk op mijn hoofd, vooral aan de voorkant.


Waarom NIET stoppen met Finasteride:
-Het wordt allemaal nog beter. Ik zit in een lange shed en ik moet gedult hebben. Over een paar maanden zal alles stabiliseren.
-Het is erg makkelijk om 1 pil per dag te nemen.
-Mijn baargroei is aanzienlijk minder geworden. Wat eerst volle donkere haren worden, zijn nu vellus haren geworden en bijna niet te zien. DHT wordt dus wel degelijk geblokt.
-Mijn vroegere regime is
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline  
Oud 21 maart 2005, 19:41   #2
den oli
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2005
Berichten: 92
Zijn de bijwerking van Minoxidil even sterk als bij finasteride?
den oli is offline  
Oud 21 maart 2005, 19:51   #3
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den oli
Zijn de bijwerking van Minoxidil even sterk als bij finasteride?
Nee.

Ontopic graag.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline  
Oud 21 maart 2005, 19:52   #4
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
nou kevin, zo te lezen heb je het allemaal zelf keurig op een rijtje. De beslissing zul je uiteindelijk toch zelf moeten nemen, dat kunnen wij niet voor je doen.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline  
Oud 21 maart 2005, 20:02   #5
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
nou kevin, zo te lezen heb je het allemaal zelf keurig op een rijtje. De beslissing zul je uiteindelijk toch zelf moeten nemen, dat kunnen wij niet voor je doen.
Dat weet ik, ik vraag alleen om advies wat zou je zelf doen in mijn situatie.

En Russell, hoe verliep het precies en waar? Blijf het haar maar uitvallen?
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline  
Oud 21 maart 2005, 20:31   #6
Jaapie
NW 2-
 
Jaapie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 2.595
Ik zou over gaan op Duta. Toen ik op duta overging ging het opeens veel beter met m'n haar.
__________________
Regimen:
Rogaine foam
Minoxidil 5%
HW-topical III
Multi vit / fibers / DHA+EPA

Experimenteel

Jaapie is offline  
Oud 21 maart 2005, 20:34   #7
Nate
Senior
 
Nate's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2001
Berichten: 466
Ja....na de shed duurt het minimaal 3 mnd voordat er wat terug komt..(dus in enkele dagen veel haaruitval daarna niet meer)....en als je dan weer opnieuw een shed krijgt na 6 a 7 mnd dan zak je letterlijk door de grond.. ...ja ik kan er nu om lachen maar toen moest ik "belken"...hehehe....op zo'n moment stort je wereld even in....maar het is allemaal weer goed gekomen en hopelijk blijft het zo..het is een "Rollercoaster" zeggen die amerikanen wel eens en dat heb ik geweten....

Ik zou het gewoon volhouden ...minimaal een jaar misschien nog wel iets langer....

Russell
__________________
* Finasteride 1 mg
Nate is offline  
Oud 21 maart 2005, 19:56   #8
Nate
Senior
 
Nate's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2001
Berichten: 466
Kevinme...,

Bij kwam er pas stabilisatie na 13 a 14 maanden 1mg fina....na 3 mnd een enorme shed....na 6 mnd nog eens...en pas na een jaar alles weer teruggeroeid ..met "bonus haar" en meer haardichtheid..(ik ben diffuse thinner)...nu al 4 of 5 jaar aan de fina...weet het geeneens meer...nog altijd stabiel.
__________________
* Finasteride 1 mg
Nate is offline  
Oud 25 maart 2005, 16:43   #9
connors
connors
 
Geregistreerd: 16 maart 2005
Locatie: Amsterdam
Berichten: 42
Wie heeft interesse in mijn Proscar?

Iemand nog geďnteresseerd in Proscar van Merck? 1 pakje van 5 mg tabletten. Onaangebroken en met aankoopbon van deze maand. Voor 79 euro en nog wat aangeschaft. Ik doe ze weg voor 70 euro. Laat het me maar weten. Grt R.
connors is offline  
Oud 25 maart 2005, 17:53   #10
Morientes
HaarWeb lid
 
Morientes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2004
Berichten: 592
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door connors
Iemand nog geďnteresseerd in Proscar van Merck? 1 pakje van 5 mg tabletten. Onaangebroken en met aankoopbon van deze maand. Voor 79 euro en nog wat aangeschaft. Ik doe ze weg voor 70 euro. Laat het me maar weten. Grt R.
70 euro wat achterlijk duur zeg, 1 pakje kun je al voor 25 euro krijgen, dan wel niet de echte maar met dezelfde werking
__________________
Regime:

Essengen 6 Plus 1ml s'avonds
Morientes is offline  
Oud 25 maart 2005, 22:06   #11
connors
connors
 
Geregistreerd: 16 maart 2005
Locatie: Amsterdam
Berichten: 42
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morientes
70 euro wat achterlijk duur zeg, 1 pakje kun je al voor 25 euro krijgen, dan wel niet de echte maar met dezelfde werking
Oh.. ok dan was ik blijkbaar te vroeg met bestellen als ik het ergens anders goedkoper had kunnen krijgen. Let wel...er zitten dan wel 30 tabletten in het pakje. Mocht je daarvan 1 mg per dag innemen dan ben je voor de komende 3 á 4 maanden voorzien. R.

Laatst gewijzigd door connors; 25 maart 2005 om 22:14
connors is offline  
Oud 25 maart 2005, 22:32   #12
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Ontopic graag....
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline  
Oud 25 maart 2005, 22:44   #13
Morientes
HaarWeb lid
 
Morientes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2004
Berichten: 592
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Ontopic graag....
hey kevin,

heb je de beslissing al gemaakt of je gaat stoppen met fina?? Ik zie dat je nou ook minox gebruikt, net mee begonnen?
__________________
Regime:

Essengen 6 Plus 1ml s'avonds
Morientes is offline  
Oud 19 april 2005, 08:01   #14
Tim Brink
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 januari 2005
Berichten: 3
Stoppen met Propecia? Advies graag!!!

Beste mensen,

Na veel gelezen en geleerd te hebben hier (waarvoor dank!) nu toch maar mijn eerste "posting".

Ik heb de volgende vraag:
In het najaar van 2003 merkte ik ineens dat mijn haar bovenop dunner werd en ben daar behoorlijk van geschrokken. Na enige tijd mijn huisarts bezocht en die heeft eerst een bloedonderzoek laten doen om na te gaan of er een oorzaak lag in de stofwisseling enz. Alles bleek ok te zijn. Ik kreeg het advies om het een maand of 4 aan te zien om uit te sluiten dat het stress gerelateerd was, of gewoon tijdelijk.

Begin 2004 was er geen afname van de problemen, mijn haar werd echt nog wat dunner. Weinig problemen met mijn (volgens mij normale) inhammen. Ik ben dus een "diffuse thinner". Na enig aandringen heeft de huisarts mij toen Propecia voorgeschreven. Ik gebruik het nu heel trouw al 14 maanden.

Toch zet het uitdunnen van mijn haar bovenop door. Ik heb geen bijwerkingen gehad van de Propecia. Misschien wat "shedding", want soms merk ik echt meer haarverlies en soms kan ik ook flink met mijn handen door mijn haar gaan en zie ik niets uitvallen. Als mijn haar nu nat is schrik ik echt steeds weer van het feit dat er nu echt flink wat is verdwenen. Met sterke verlichting van boven, bijvoorbeeld in de badkamer, is het ook schrikken geblazen! Herkenbaar?

Het beheerst mijn leven nu aardig, slaap er soms zelfs slecht van en vraag me steeds weer af hoe de situatie bijvoorbeeld over 5 jaar is, of over 10 jaar....

Ik overweeg nu sterk om te stoppen met Propecia. De uitval zet kennelijk door. Ik vraag me af of het helemaal niet bij me werkt, of zelfs averechts werkt. Wie heeft er ervaring met het, wellicht tijdelijk, stoppen met Finasteride? Wie heeft ook diffuus uitval, maar heeft toch uiteindelijk baat bij Finasteride?

Alvast hartelijk dank!
Tim Brink is offline  
Oud 19 april 2005, 13:36   #15
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Stoppen met propecia zal de zaken niet ten goede doen keren, tenzij je a) fina vervangt door het krachtigere duta (maar ook dan heb je geen garanties dat het beter gaat), b) je last hebt van RH (gebruik het haarwoordenboekje voor discussies hieromtrent).

Is je haar gedurende die 14 mnd echt veel dunner geworden bovenop? Je schrijft dat je nauwelijks last van inhammen had; is dat nu wel het geval?

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat fina een averrechts effect op je heeft (zie b). Misschien dat jouw AGA gewoon heel krachtig is en niet zo een-twee-drie met DHT-onderdrukkers valt af te remmen. Bij sommige mensen werkt propecia niet, en anderen zijn 'slow responders'. Zou ook kunnen dat je tot de laatste groep behoort, hoewel je dan nu wel stabilisatie zou moeten bemerken, lijkt me.

Mijn situatie is enigszins vergelijkbaar met die van jou (zie signature). Bij mij begon het ook diffuus bovenop, inmiddels zijn er ook inhammen bijgekomen.
Na 9 mnd fina weet ik niet in hoeverre het mij heeft geholpen. Ook ik heb meerdere periodes van zware haaruitval (gehad), en ik twijfel of er nu unberhaupt wel stabilisatie in het verschiet ligt. Maar ik ga wel het volledige jaar uitzingen, zoveel is zeker.

Als ik jou was zou ik het tot de 2 jaar-grens blijven gebruiken en dan evalueren. Stoppen met DHT-onderdrukkers zal je haaruitval waarschijnlijk doen verergeren. Duta zou een optie zijn, of evt een topical zoals spiro of fluridil.
Succes en hou ons op de hoogte!
__________________
Regime:

-1 mg finasteride per dag (sinds 12-7-04), later overstap naar 1/4, later 1/5 proscar.
Vanaf 22 mei 2006: spiro. Na 2010 mee gestopt, wellicht weer mee beginnen

Stand van zaken:
Zomer 2003 bemerkte ik diffuse uitdunning bovenop (achterkant scheiding,rond kruin), sinds halverwege 2004 geleidelijk oprukkende inhammen.
Na start regimen reageerde de haarlijn heftig. Bitemporale recessie zet zich nog voort, maar in latere jaren in een langzaam tempo.
Bovenop meende ik verslechtering te zien, maar anno 2012 kan ik zeggen dat de situatie redelijk stabiel is (afkloppen!).

Updat herfst 2019: laatste half jaar behoorlijk veel haar kwijtgeraakt - diffuus bovenop en bij haarlijn. Kan TE als gevolg van stress zijn, maar uiteraard ook van AGA die doorzet/ verminderde werking fina. Voorlopig soelaas: gezond leven en in gaten houden
jongen25 is offline  
Discussie gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[ttm suggesties en feedback] Oprichting TTM-patientenvereniging lies TTM - Algemeen 63 26 november 2008 18:23
Synthetisch, of echt haar, of een combinatie? Chris Haarwerken 11 5 juni 2006 18:50
Bush of Kerry? Tiuri Van alles en nog wat... 34 9 oktober 2004 11:23
boek bolleke Boeken en artikelen 40 15 januari 2003 22:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.