Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 5 juli 2007, 22:34   #1
Anne-Lot
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 juli 2007
Berichten: 7
Lightbulb Tips en trucs.

Hallo iedereen,

Ik ben pas nieuw op dit forom, maar ik dacht: ik begin een nieuwe discussie.

Misschien is het een leuk idee op hier tips en trucs te plaatsen die mensen kunnen helpen. bijvoorbeeld, wat jij doet als je die nare dwang weer voelt.
Of hoe jij jezelf motiveert niet te trekken.

Ik hoop dat mensen er hun trucs opschrijven en dat andere er wat aan hebben.

Succes allemaal.
Groetjes Anne
Anne-Lot is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2007, 20:33   #2
Anne-Lot
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 juli 2007
Berichten: 7
Lightbulb tips en trucs

Nou ja, ik vind het hier behoorlijk stil dus ik zal maar beginnen.

Ik heb er meestal last van als ik achter de computer zit of tv aan het kijken ben.
Nou is dit trucje voor achter de pc wat lastig, maar als je er last van heb onder het tv kijken wil het nog wel eens lukken.

Zodra ik ook maar de neiging heb om te gaan trekken, pak ik een bolletje wol en begin ik met knopen.. je weet wel, lusje erin en een hele lange vlecht maken.
Ik kan dit zonder te kijken en dus ondertussen tv kijken. Mijn handen zijn met andere dingen bezig, dus die hebben geen tijd om opeens naar mijn ogen te vertrekken.

Wie weet heeft iemand er iets aan.

Groetjes Anne
Anne-Lot is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2007, 22:12   #3
Anouk8
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 februari 2006
Locatie: Arnhem
Berichten: 42
Ey allemaal,

Ik heb ook een soort van truc al is het niet echt een truc die ja altijd kan toepassen en voor iedereen te gebruiken is. Maar ik maak zelf sieraden, hierdoor ben ik dus ook met mijn handen bezig en krijg ik niet de mogelijkheid om te trekken. Het is alleen wel een erg dure hobby en voor de verkoop moet ik erg veel tijd uittrekken en dat is er dus nog steeds niet van gekomen. Jullie willen niet weten hoeveel armbanden, oorbellen, kettingen enz.. ik thuis heb liggen hihi. Maar het is erg leuk om te doen.

Verder gebruik ik sinds gisteren wonderolie en als dat in mijn haar zit trek ik niet, ik weet niet of het kan maar als ik dan aan mijn haar voel voelt het zo vies dat ik er wel vanaf blijf.

Ook heb ik vaak als ik thuis ben een haarbandje op die mijn hele haren bedekt. Heb vrij kort haar dus er komt niet veel haar onder het doekje uit. Toen ik deze haarbandjes nog niet had gebruikt ik wel eens een theedoek maar dat ziet er heel raar uit, als je dan onverwacht bezoek krijgt staan ze je wel raar aan te kijken.

Even denken wat voor een trucs ik nog meer gebruik...Volgens mij niet echt meer dingen die ik bewust doe om niet aan het trekken toe te komen..Naja je kunt natuurlijk pleisters om je vingers doen maar bij mij hielp dat niet echt eigenlijk. Owja enne tegenwoordig probeer ik veel in een dagboek te schrijven om zo de dingen van me af te kunnen schrijven. Verder heb ik nog iets wat ik doe wat ik heb gehoord van een forumlid hier en dat is je dag verdelen in drie verschillende dagdelen. Ik schrijf dan altijd in mijn dagboek van welk uur tot welk uur de dagdelen duren. De dagdelen bepaal ik aan de hand van de tijd wanneer ik opsta en wanneer ik verwacht te gaan slapen. Het geeft een extra stimulans als je 1 dagdeel positief met je TTM om hebt kunnen gaan, op deze manier kun je verder naar je volgende dagdeel en is de dag niet zo lang. Voor mij werkt dit echt super dus ben zeer blij dat deze dame in kwestie dit hier heeft vermeld.

Tegenwoordig ga ik ook ongeveer 3 á 4 keer week naar de sportschool in de hoop lekkerder in mijn vel te zitten en hoop dat ik op die manier meer capabel ben om tegen TTM te vechten.

Ik heb trouwens vandaag nog geen enkele haar getrokken laten we hopen dat ik het vol kan houden sowieso totdat ik in slaap val en wie weet nog meer dagen of.....

Lieve mensen we blijven vechten en met de steun en aanmoediging van elkaar maken we elkaar al een stuk sterker. Voor mij werkt het in ieder geval dat ik mijn verhaal hier kwijt kan. Heb al weer een hoop gekletst haha.

Fijn weekend allemaal!

Liefs Anouk
Anouk8 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2007, 14:33   #4
ilseke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 februari 2002
Berichten: 316
dat van je dag indelen is een ideetje van mij. Eerlijk gezegd van mijn psychologe. Ik hou een schriftje bij en maak 4 kolommen. In de eerste schrijf je de datum, in het 2de schrijf je het dagdeel (bij mij is dat simpel, voor-namiddag en avond) en in het 3de turf ik telkens ik een haar uittrek maar NIET opeet en in het 4de turf ik de haren die ik uittrek EN opeet. Zo heb je er een beetje een zicht op. Misschien kan je hier een variant van maken want niet iedereen eet zijn haren op. Telkens als ik een dagdeel positief heb (0 uittrekken en opeten) dan neem ik mijn fluostift en kleur deze. Als ik een volledige dag gekleurd krijg zet ik er een groot uitroepingsteken naast.
Ook een beloning op korte termijn kan een extra stimulans zijn. Bijv. uit eten gaan als je een week trekvrij bent. Of naar de kapper gaan. Ik werk in heel korte blokken want anders lukt het me niet en word ik moedeloos.

Voor diegenen die hun haar opeten. Een aanvulling op hierboven is een andere stift gebruiken als je een blok hebt waar je meer haren hebt uitgetrokken en NIET opgegeten hebt dan wel opgegeten. Voor mij is het opeten de grote valkuil en als ik het kan houden bij enkel uittrekken is het afbouwen makkelijker. Als ik een groene blok heb (bij mij wil dat zeggen :uittrekken maar niet opeten), dan is dat al een stap dichter bij mijn overwinning op TTM. Ik heb het 4j geleden zo kunnen afbouwen. Eerst meer en meer groene blokken en op den duur had ik zelf geen nood meer aan het trekken en ben ik volledig kunnen stoppen.

Wat heb ik nog geprobeerd. Vuisten maken op het moment dat de spanning op kwam, op mijn handen gaan zitten en diep ademhalen. Elastiekjes rond mijn polsen en deze telkens laten springen tegen mijn arm (is niet zo leuk), armbanden die tegen elkaar kletteren in de hoop dat ik besef dat ik trek en ermee zou stoppen. Parfum op mijn polsen.

Thuis durf ik ook rond te lopen met mijn kap van mijn badmantel, maar niet als mijn zoon het ziet (hij zou bang kunnen worden)

Ik heb ook nog vals haar in mijn haar gestoken, maar op den duur begon ik dat uit te trekken en zelfs op te eten.

voor mij helpt mijn schriftje en me er zoveel mogelijk bewust van te blijven.
Maar ik sta open voor jullie tips!
ilseke is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2007, 14:35   #5
ilseke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 februari 2002
Berichten: 316
nog belangrijk, bij het opschrijven. Als je trekt schrijf dan bij het dagdeel wat de oorzaak hiervan was. Verveling, een probleem op het werk, verveling. Zo kan je inzicht krijgen wat voor jou de valkuilen zijn.
ilseke is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2007, 21:17   #6
Stefke
TTM'er

 
Stefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2006
Berichten: 304
Geslacht:
Mijn hele leven probeer ik al het een en ander om er van af te blijven, sommige helpen niet, anderen werken een beetje en anderen werken wel.

Mijn tips en truuks;

- Was je haar met een voedende shampoo, dat voorkomt jeuk op de hoofdhuid
- Smeer je nagels in met Bytex (speciaal geschikt voor nagelbijters en duimzuigers)
- Trek een oude panty over je hoofd als je achter de pc zit of in bed ligt (beter een gek gezicht, dan plukken)
- Bestraf trekdagen en beloon trekvrije dagen (door bijvoorbeeld 1 euro te sparen voor elke trekvrije dag en 1 euro er weer uit te halen voor als je trekt en koopt iets moois van dat geld)
- Praat en/of schrijf erover met familie, vrienden en/of via fora. (mensen willen maar al te best helpen)
- Probeer, als je net als ik friemelt met de haren, een vooraardje haren te creeëren, zodat je in het vervolg die haren kunt gebruiken in plaats van nieuwe te plukken

Liefs,
Stef de ttm'er
__________________
Zeilen op een zee van haren
Stefke is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juli 2007, 11:18   #7
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Smeer vooraf haarmasker op je hoofd zodat het vettig is en je niet kunt trekken. Doe dit als je niet kunt slapen/als je een hele avond tv gaat kijken/gaat studeren...Dat werkt echt goed bij mij.
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juli 2007, 01:59   #8
Nor@h
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 december 2006
Berichten: 22
Die tip ivm Bytex lijkt me nog wel iets. Als ik er eens op let hoe vaak ik met mijn vingers in en aan mijn mond zit, brrr. Ik herinner me dat ik vroeger ging babysitten bij een duimzuigertje en die had dat product ook. 'k Heb daar eens aan geproefd, wat een vieze smaak .
Ben nu aan 't overwegen om dat eens te kopen. Dat is enkel bij de apotheek verkrijgbaar zeker? Heb je daar dan geen last van als je bv eens in je ogen wrijft?
__________________

Nor@h is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juli 2007, 17:15   #9
Stefke
TTM'er

 
Stefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2006
Berichten: 304
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nor@h Bekijk bericht
Die tip ivm Bytex lijkt me nog wel iets. Als ik er eens op let hoe vaak ik met mijn vingers in en aan mijn mond zit, brrr. Ik herinner me dat ik vroeger ging babysitten bij een duimzuigertje en die had dat product ook. 'k Heb daar eens aan geproefd, wat een vieze smaak .
Ben nu aan 't overwegen om dat eens te kopen. Dat is enkel bij de apotheek verkrijgbaar zeker? Heb je daar dan geen last van als je bv eens in je ogen wrijft?
Het is volgens mij inderdaad alleen bij apotheek en drogist verkrijgbaar.
Ik weet niet of je er last van krijgt als je in je ogen wrijft, maar dat denk ik niet. Zo'n chemisch goedje zal het niet zijn, als het ook voor kleine kinderen geschikt is.

Groetjes,
Stef
__________________
Zeilen op een zee van haren
Stefke is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juli 2007, 21:34   #10
Zonnestraaltje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Locatie: Randstad
Berichten: 29
Beste Anne en mede-ttm'ers,

Het is alweer een tijd geleden dat het forum heb bezocht. Ik neem weer een kijkje, omdat ik er altijd zoveel steun vind. Inderdaad, fijn om te weten dat je niet de enige bent die met ttm worstelt!

Na mijn vakantie heb ik een moeilijke periode gehad: waar ik zo naar uit keek en mij kracht gaf het haartrekken te verminderen, viel immers weg. Het wimpertrekken heb ik daarna redelijk onder controle gehad, een paar plekjes maar niet helemaal kaal. Nu heb ik het met mijn wenkbrauwen weer moeilijker. Sommige haartjes gaan ingroeien en nu heb een paar lelijke korstjes en kale plekken. Natuurlijk baal ik enorm, maar heb juist (ook door het forum) geleerd dat zo enorm streng zijn voor jezelf, alleen averechts werk. Ik ben nog steeds in het proces van accepteren dat ik al meer dan 20 jaar ttm heb en dat dat niet van de ene op de andere dag kan verdwijnen (hoewel ik dat graag zou willen, zo'n toverstokje van sim-sala-bim, wég is die vreselijke trekdrang en welkom mooie haren ).

Hier zijn de tips die mij helpen:
1) foto's/plaatjes inlijsten die je herinneren en een positief gevoel geven (ik heb bijvoorbeeld de volgende foto's plaatjes neergezet en opgehangen: oog met mooie wimpers, vogel die zijn veertjes poetst, mijzelf met volle wimpers tijdens de vakantie en zonnige zomerstranden en de zee om me te herinneren aan probleemloos te kunnen zonnen en zwemmen)
2) pincet 'verstopt' in een mooi doosje met ook weer een plaatje van mensen met mooie wimpers en wenkbrauwen
3) omdat ik juist ga plukken als ik mijn haar zie, ga ik met schermerlicht de badkamer in en doe ik het licht alleen aan om mij 's ochtends op te maken (soms lastig, omdat ik dan voor mezelf een smoes verzin waarom het licht aan moet en dan toch in de spiegel ga staan turen met vaak haartrekken als gevolg, grrr - heb nu een kalender met mooie spreuken aan de spiegel gehangen, proberen...)
4) tv kijken met dikke handschoenen aan of papiertjes om te scheuren, versnipperen
5) als ik thuis ben en de drang voel opkomen, ga ik iets doen: bij mooi weer buiten wandelen, bij slecht weer stofzuigen of een ander flink huishoudelijk klusje
6) bezoek dit forum, nergens een betere steun dan hier, van je lieve lotgenoten!

Ik hoop dat jullie er allemaal iets aan hebben, ik ga er ook weer (meer) mee aan de slag.

Veel liefs van Zonnestraaltje .
Zonnestraaltje is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2009, 21:18   #11
Pip
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 51
1. Haren vaak wassen: vet haar laat makkelijker los en met schoon haar verdwijnt ook de "trek".
2. Zorgen dat je ze niet op kunt eten (voor de fago's onder ons). Als je ze niet kan opeten hoef je ze ook niet uit te trekken (zonde)
3. Bedenken of dat wat je aan het doen bent echt wel zo noodzakelijk is. Het bezorgt je immers een hoop spanning en frustratie? Geef je klus aan iemand die het makkelijker kan, en doe in ruil iets terug wat jou geen stress bezorgt.
4. Ik vind dat haarmasker idee van Oililly geniaal. Misschien is het al voldoende om je hoofd onder de kraan te houden trouwens. Nat haar trekt ook niet lekker.
Pip is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2009, 21:44   #12
Pip
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 51
Oh ja, nog een tip; je klus niet uitstellen! maar meteen aanpakken.
Haren trekken is een hele goeie manier om:
- niet te hoeven nadenken (bij brieven schrijven of huiswerk maken)
- niets te hoeven vastpakken (handen vol)
- niet in beweging te komen.
Spreek jezelf toe om je bewust op je werkje te concentreren.
Dt helpt echt en je voelt je veel fijner daarna.
Pip is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2009, 22:23   #13
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pip Bekijk bericht
(voor de fago's onder ons)
Whahaha! Die houden we erin!
Of was die term allang in gebruik onder de fago's en loop ik gewoon hopeloos achter?

Die laatste tip is inderdaad een goeie. De periode dat je uitstelt is helemaal niet 'lekker rustig'. Je zit in feite de hele tijd stress op te bouwen. Als je gelijk doet wat je moet doen bouw je minder stress op en heb je uiteindelijk minder schade aan je haar. Maarja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. TTMers zijn juist enorme uitstellers.

Moeilijke dingen voorkomen of uitbesteden is inderdaad nog veel handiger, maar dat kan niet altijd.
__________________
Weblog: TLC Conference 2009

Bereid je maar vast voor
op de dag dat alles beter is.
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2009, 22:35   #14
Pip
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 51
Hoi Lila, je loopt niet achter hoor.
Niet dat ik weet tenminste. Die fago's vloeiden zopas uit mijn toetsenbord...

Je hebt gelijk dat we uitstellers zijn, maar vechten tegen uitstellen is veel makkelijker dan vechten tegen harentrekken!
Voordat ik doorhad dat het een uitsteltechniek was was ik al vele kale plekken verder
Pip is offline   Met citaat reageren
Oud 1 april 2009, 13:35   #15
Jorinde
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 april 2009
Berichten: 17
Zelf gebruik ik Fimo klei als ik weer begin te trekken. Fimo is heel erg leuk spul, je kan er van alles mee kneden, het is in alle kleuren die je maar bedenken, het blijft áltijd zacht, en je kunt het bakken. Je kan het ook gewoon in je hand houden waarmee je het meeste trekt, en dan kneden als je geen zin hebt om iets te maken. Ik hoop dat iemand er iets aan heeft.
Jorinde is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tips & Tricks voor mensen met een haarwerk. Salvamia Haarwerken 0 16 januari 2005 15:15
Tips bruder TTM - Algemeen 5 24 oktober 2004 12:26
Zelf rug scheren (of met ontharingscreme ontharen). Iemand tips? notsosmooth Hirsutisme - Algemeen 0 23 februari 2004 15:09
tips van helmdragers?? Annelies Haarwerken 0 29 januari 2004 19:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.