Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 24 oktober 2019, 13:44   #1
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Na 15 jaar succes – end of the line (?)

Dit is een succesverhaal en een somber verhaal in een.

Om met het eerste te beginnen. Ik kan me goed voorstellen dat mensen zich afvragen waar al die lange termijn finagebruikers toch zijn.. Welnu, hier is er eentje! In 2004 begon ik met finasteride, nu – 15 jaar later – heb ik nog steeds een redelijk vol hoofd met haar. Ik zeg bewust ‘ redelijk’, want het was een jaar geleden met recht nog een vol hoofd met haar. En zo gaat het met mensen met succes op het anti-kaalheidsfront, die keren niet vaak terug. Zo ook ik. Heb in 2012 nog een update geplaatst, that was it.

In 2003/ 2004 – op mijn 24e, 25e – bespeurde mijn toenmalige vriendin dat het haar bovenop, op de vertex, diffuus begon uit te dunnen. Inhammen had ik amper, eigenlijk niet. ‘Ik geef je nog 5, 10 jaar’, zei ze.
Ik raakte in paniek, want een volle bos golvend haar was voor mij altijd een vanzelfsprekendheid geweest. Met kaal worden had ik in de verste verte geen rekening gehouden. Ik ging naar de kliniek van dr. Plinck (op menselijk vlak geen aanrader..) en die bevestigde (aan de hand van een haarworteltest) onomwonden: foute boel.
Ik begon met fina – 1mg propecia, daarna bestelde ik proscar dat ik in 4/ 5 stukjes sneed. Na enkele onzekere maanden begon ik succes te bespeuren: hoewel er zich aan de linkerkant een voorzichtige inham ontwikkelde, groeide het haar bovenop dikker terug. Jaren later, in de tijd dat menigeen in mijn omgeving serieus begon te kalen, zeiden sommige mensen soms tegen me: met zo’n dos word jij nooit kaal.
Sinds die jaren ben ik slechts incidenteel met haren bezig geweest, ik betwijfelde eigenlijk dat ik destijds serieuze haarproblemen had. Ik heb vele jaren geleefd, met de gebruikelijke ups en downs, maar ik heb hoe dan ook zorgeloos plezier gehad van een volle bos haar.
Dat succes heb ik behaald met fina en aanvankelijk ook met veel ondersteunende dingen, zoals groene thee, Rooscure, pompoenpitten en enkele jaren spiro. De laatste jaren gebruikte ik eigenlijk alleen nog maar fina. Bijwerkingen waren er alleen in de eerste paar maanden en ze waren minimaal: een wat gezwollen gevoel bij de tepels, wat steken in de balzak en het (kortstondige) gevoel meer testosteron dan gebruikelijk te hebben.

Deze zomer bespeurde mijn vrouw (en ik zelf ook) veel uitval – op het hoofdkussen, onder de douche. Mijn eerste gedachte: seizoensgebonden uitval. Mijn tweede gedachte: reactie op de stresssituatie die we enkele maanden daarvoor hadden (telogeen efflivium), namelijk stress rondom de zwangerschap van mijn vrouw en zorgen om de gezondheid van ons ongeboren zoontje. Mijn haar wordt ook in snel tempo grijzer, alsof het ouder worden ineens een enorme sprong voorwaarts maakt.

Hoe dan ook, gerust was ik er niet op, ook omdat de spiegels op de wc op mijn werk genadeloos lieten zien dat de middenscheiding niet alleen bovenop, maar nu al vrij snel achter de haarlijn zeer, zeer breed begon te worden. Als ik links een scheiding maakte: hetzelfde verhaal. Verder voelde ik overal bovenop mijn hoofd hoofdhuid en zag ik vooral links een snel oprukkende inham, met achter die inham vele centimeters doorschijnend haar. Eigenlijk voelde mijn haar over de hele vertex, met een duidelijk accent in het midden en aan de linkerkant, ineens dunner aan dan ooit. Een bezoekje aan de kapper enkele weken geleden opende echt mijn ogen – ik ben diffuus in vrij korte tijd zeer veel haar kwijtgeraakt. Eigenlijk is de achteruitgang, in retrospectief, al een jaar geleden ingezet, maar het moment van realisatie komt toch altijd als een shock.
Wat nu? Ik zou me graag willen vasthouden aan de wens dat dit heftige seizoensgebonden uitval betrof, of anders telogeen efflivium. Of dat ik de afgelopen anderhalf jaar nogal lankmoedig met de proscar ben geweest (van Merck noodgedwongen overgestapt op een generieke, soms kleinere stukjes, af en toe overslaan in de periode dat we een kind wilden verwekken) en dat ik nauwelijks meer natuurlijke DHT-onderdrukkers heb aangeraakt. Of dat ik ben overgestapt naar een agressieve anti-roosshampoo, in plaats van een ketoconazole bevattende shampoo.
Die laatste twee zaken – voeding en shampoo - heb ik/ ben ik inmiddels aan het corrigeren. Daarnaast overweeg ik de finadosis op te voeren, weer spiro aan te schaffen en wellicht (? – als het allemaal snel voort blijft schrijden) minox . Duta vind ik een brug te ver.

Als ik eerlijk ben, betwijfel ik of het allemaal veel effect gaat opleveren. Waar ik enigszins hoop uit put, is de vreemde diffuse uitdunning die ik over een groot deel van mijn hoofd (deels ook DHT-ongevoelige delen) voel. Dat zou dan wel weer op telogeen efflivium kunnen duiden – en daar is herstel in ieder geval mogelijk. Maar het is verstandig om rekening te houden met het worst case scenario: vermoedelijk bereik ik ‘the end of the line’. De haren die aan het begin van de uitvalperiode uitvielen waren dik en lang, nu (enkele maanden later) zijn ze vaak dun en uitgewoond.
Zoals ook elders wordt benadrukt: de werking van fina neemt niet af, maar de effectiviteit vaak wel – waarschijnlijk omdat na een x aantal jaar de DHT-gevoeligheid onherroepelijk toeneemt. Als je jong begint met kalen, dan is het gewoon niet erg waarschijnlijk dat je met een volle bos haar de 45 haalt.
Ik ga het de komende tijd zien. Ik zal er niet om liegen: ik vind de snelle achteruitgang klote en zit er echt mee, bijna net zo erg als 15 jaar geleden. Ook al weet ik dat je niet te snel moet wanhopen.
Ik gooi het bijltje er zeker niet bij neer. Volgens mijn vrouw heb ik nog steeds veel haar voor mijn leeftijd. Maar ja, ze heeft denk ik niet echt een idee hoe snel het kan gaan. Langzamerhand probeer ik rekening te houden met een geleidelijke capitulatie. Wie weet of een HT of haarklonen in de toekomst soelaas biedt.
Ik schat dat, als het proces zich in dit tempo voortzet, ik nog een jaartje of twee, drie met een omgekeerde ‘comb over’ (haar naar achteren) wegkom. Daarna moet het er maar af - hoewel ik het betreur dat ik geen echt volle baard of vierkante kop heb.

Hoe dan ook, speciaal ook voor iedereen die net is begonnen met kalen: ik ben blij dat ik 15 extra jaren heb kunnen ‘ kopen’. Kaal worden is uitermate vervelend, maar nog een stuk vervelender als je halverwege de 20 bent. Daarom bestempel ik dit als een tijdelijk succesverhaal - eentje met een bijna onvermijdelijk, maar nog niet definitief rouwrandje. Ook in sprookjes leven ze meestal nog vrij lang en vrij gelukkig, maar ook daar komt er een keer een einde aan. En dan komt uiteindelijk acceptatie om de hoek kijken.

Maar het liefst nu nog even niet.
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2019, 14:27   #2
Shazam
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 mei 2016
Berichten: 162
Geslacht:
Ik zou idd gewild hebben dat ik veel eerder aan de fina was begonnen. Had me 9 jaar haarverlies en een HT gescheeld.
Verder ook nauwelijks last van bijwerkingen gehad. Beetje dunner zaad maar daar kan ik prima mee leven!
Shazam is offline   Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2019, 19:27   #3
steventje
HaarWeb lid
 
steventje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2006
Berichten: 62
Ik ben mid 40 en kom ook nog wel weg met een comb over bovenaan de kruin
Als het echt kort is geknipt dan zie je duidelijk doorschijning bij fel licht. Niets aan te doen (trek het me ook niet erg aan) maar ik blijf geloof hebben in de wetenschap dat ze binnen 5-10 jaar met iets concreets komen.
steventje is offline   Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2019, 22:59   #4
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Is de situatie momenteel stabiel, Shazam? En gebruik je (nog steeds) fina, Steventje? Hoe lang al?
AGA is als een touw waar je langzaam naar beneden glijdt. De snelheid hangt af van wat je er tegen doet -met fina ging dat heel lang nauwelijks met het blote oog waarneembaar.
Als veertiger wat kalende plekken tonen is alleszins acceptabel, in theorie. Je ziet het overal om je heen bij leeftijdsgenoten. Toch is het een hard gelag, die glimmende plekken hoofdhuid die je in de spiegel aanstaren. Duurt wel even voordat je daar vrede mee kan hebben, kan ik me voorstellen.
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2019, 07:30   #5
Shazam
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 mei 2016
Berichten: 162
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jongen25 Bekijk bericht
Is de situatie momenteel stabiel, Shazam? En gebruik je (nog steeds) fina, Steventje? Hoe lang al?
AGA is als een touw waar je langzaam naar beneden glijdt. De snelheid hangt af van wat je er tegen doet -met fina ging dat heel lang nauwelijks met het blote oog waarneembaar.
Als veertiger wat kalende plekken tonen is alleszins acceptabel, in theorie. Je ziet het overal om je heen bij leeftijdsgenoten. Toch is het een hard gelag, die glimmende plekken hoofdhuid die je in de spiegel aanstaren. Duurt wel even voordat je daar vrede mee kan hebben, kan ik me voorstellen.
Ja volgens mij wel. Gebruik fina en minox (1x per dag) en de haren doe ik verlies lijken gezond dus als het goed is is het redelijk stabiel.
Shazam is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2019, 10:20   #6
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Waarom geen minoxidil (in combinatie met dermarolling)?
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2019, 16:47   #7
muizje
HaarWeb lid
 
muizje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2006
Berichten: 121
Ik ben momenteel 34, begonnen met fina in 2006 omdat ik merkte dat mijn haar dunner werd en lichte inhammen kreeg. Ik heb heel lang gedacht dat ik bijwerkingen had mbt seks maar dit bleek tussen de oren te zitten. Ben nog heel blij dat ik toen de tijd begonnen ben met fina. Toen mijn haar dunner werd hadden al mijn vrienden nog een volle bos, inmiddels heb ik nog veel haar en de meeste van mijn vrienden beginnen serieus kaal te worden. Ik denk ook dat ik mijn leven lang fina blijf slikken. Ik ben er toch een beetje afhankelijk van geworden (wat op zich dan weer niet goed is).
__________________
Regime:
1,25 finasteride (Ratiopharm) elke dag
Rooscure 1x in de week
muizje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2019, 17:57   #8
steventje
HaarWeb lid
 
steventje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2006
Berichten: 62
Nooit fina gebruikt, enkel minox 5%
steventje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2019, 19:13   #9
Shazam
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 mei 2016
Berichten: 162
Geslacht:
Op zich goed om ook eens wat succes verhalen te horen over finasteride. Je hoort bijna alleen maar verhalen over de bijwerkingen. Verhalen die ik absoluut niet af wil doen als indianen verhalen maar ik heb het idee dat het ook erg vaak tussen de oren zit. Zeker bij diegenen die al wat minder stabiel over komen.
Shazam is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2019, 20:44   #10
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door steventje Bekijk bericht
Nooit fina gebruikt, enkel minox 5%

Hoe heeft dit voor jou gewerkt?
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2019, 23:57   #11
jord-y
HaarWeb lid
 
jord-y's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2009
Berichten: 974
Geslacht:
Ontgiften/ontzuren,hoge darmspoelingen,sauna,raw foods zoals fruit en groentes en geen dierlijke en/of verzurende voeding meer consumeren geef het een kans wat heb je te verliezen? Succes.


--> https://www.youtube.com/watch?v=JO4V9so3bxI <--
__________________
Nu:
-Rauw plantaardig eten en intermittent fasting
-Focus op ontgiften en ontzuren van het lichaam
-Sauna elke week
jord-y is offline   Met citaat reageren
Oud 27 oktober 2019, 04:50   #12
Memeber
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Berichten: 716
Je kunt eventueel nanoxidil overwegen ipv minoxidil ivm bijwerkingen. Ik heb ook diffuus haaruitval en jaren geleden was minoxidil een wondermidd voor mij, kreeg zoveel nieuwe haren terug ,(was er flink op tijd bij). Inmiddels is alles wel weer 60% minder en dunner ongeveer omdat ik lang geen middelen heb gebruikt. Nu weer terug op nanoxidil al denk ik niet dat je daar zoals bij minoxidil hergroei kunt verwachten maar wel minder achteruitgang.
Memeber is offline   Met citaat reageren
Oud 27 oktober 2019, 17:09   #13
Memeber
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Berichten: 716
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jord-y Bekijk bericht
Ontgiften/ontzuren,hoge darmspoelingen,sauna,raw foods zoals fruit en groentes en geen dierlijke en/of verzurende voeding meer consumeren geef het een kans wat heb je te verliezen? Succes.


--> https://www.youtube.com/watch?v=JO4V9so3bxI <--

Hey man check je pm!
Memeber is offline   Met citaat reageren
Oud 27 oktober 2019, 21:25   #14
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Ja, goed om te benoemen dat fina voor menigeen gewoon veel doet, dat wilde ik in eerste instantie met mijn post benadrukken. Maar ook dat het op een gegeven moment niet genoeg (meer) lijkt te doen. Gezond leven doe ik al, nu nog de stressreductie.
Sta op het punt om nu ook maar met minox te starten.Dat kan de uitdunnende haren bovenop wellicht nog wat revitaliseren, meer dan spiro in ieder geval. Zijn er mensen hier die minox via recept/ huisarts krijgen? Soin et nature ziet er goed uit, scheelt hopelijk ook douanegedoe (wat je bij levering uit Usa/ UK natuurlijk wel hebt).
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 oktober 2019, 21:44   #15
jord-y
HaarWeb lid
 
jord-y's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2009
Berichten: 974
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Memeber Bekijk bericht
Hey man check je pm!

He zal morgen even reageren
__________________
Nu:
-Rauw plantaardig eten en intermittent fasting
-Focus op ontgiften en ontzuren van het lichaam
-Sauna elke week
jord-y is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.