Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 25 augustus 2005, 02:30   #1
Eeyore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 110
Lightbulb Duimzuigen met Freud

VOORWOORD
De titel zegt het al, ik ga iets vertellen wat ik nu ter plekke uit mijn duim zuig. Nou ja, duimzuigen niet echt want er zit denk ik zeker een kern van waarheid in. Omdat ik geen deskundige ben, weet ik niet hoe 'waar' die waarheid is. Ik heb namelijk weer eens na zitten denken en dat leidt voor mij altijd tot een nieuwe thread op dit forum, of het verhaal nou interessant is of niet. Dit keer is het wat langer. Om de overzichtelijkheid te behouden, heb ik het onderverdeeld in verschillende hoofdstukken.

INLEIDING
In een eerdere thread heb ik al laten weten dat mijn psychiater mij gevraagd had of de buien die ik heb niet een vorm van regressie kunnen zijn. Hij zei dus niet per se dat dit zo was, maar vroeg of ik daarover na wilde denken. Deze vraag heeft mij een hoop verwarring en stof tot nadenken, analyseren en uitpluizen bezorgd die ik graag met jullie wil delen en waarvan ik graag jullie mening wil horen. Ik doe dit dus eigenlijk met name uit een egoistisch oogpunt; ik wil op een rijtje zetten wat ik weet en denk, wat jullie van dit verhaal vinden, om zo erachter te kunnen komen of wat ik denk, klopt. Ik zal eerst iets vertellen over regressie, vervolgens wat er tijdens een regressie (volgens mij) gebeurt en hoe dit verwant is aan TTM.

HOOFDSTUK 1: WAT IS REGRESSIE?
Regressie is een afweermechanisme dat ingeschakeld wordt bij het dreigen van matig tot hevige emotionele stress (lees: emotionele uitschieters), in welke vorm dan ook. Andere vormen van afweer zijn onder andere projectie, verdringing, ontkenning, rationalisering (WAT IK MIS!!!) en verschuiving van het affect. En dan is er dus regressie. Regressie is een afweermechanisme dat ertoe leidt dat je terugkeert naar een eerdere fase van levensontwikkeling. Dit kan zowel in gevoel zijn als in handelen (of een combinatie ervan).

HOOFDSTUK 2: WAT GEBEURT ER TIJDENS EEN REGRESSIE?
Zoals in het vorige hoofdstuk aangegeven, keer je tijdens een regressie terug naar aan eerdere fase van levensontwikkeling. In deze "terugval" is de psyche in staat om negatieve gevoelens en emoties te verwerken. Deze verwerking vindt plaats door troost bij jezelf te zoeken. Deze troost is dan in het geval van het terugkeren in gevoel, dat je de gevoelens die je in werkelijkheid hebt, wegstopt, en terugkeert naar hoe je je voelde toen je jong was waardoor je je werkelijke gevoel dus als het ware uitschakelt. Dit werkelijke gevoel is tijdens een regressie nog wel ergens aanwezig in je ICH (bewuste, bemiddelt tussen wat het ES wil en het UBER-ICH toelaat), maar wordt door het veeleisende ES (onbewuste, hier zijn de onbevredigbare lusten op welk gebied dan ook) en het in de war geschopte UBER-ICH (geweten) weggestopt. Vandaar waarschijnlijk de onrust. Het UBER-ICH staat in feite te veel toe van wat het ES wil. Omdat de wensen van het ES (bijvoorbeeld getroost willen worden) niet direct haalbaar zijn om door het ICH uitgevoerd te worden(je bent bijvoorbeeld alleen), maar toch vervuld moeten worden (je wil getroost worden!), wordt er door het ICH een noodprogramma ingeschakeld om ES te bevredigen en het standpunt van het UBER-ICH niet voorbij te gaan (in feiten houden wij hier onszelf voor de gek, we gaan onszelf troosten). Dit programma bestaat uit het door/met het ICH terugvallen op een levensfase waarin deze drie elementen (ICH, ES en UBER-ICH) harmonisch(er) waren en het ES dus op een haalbare manier bevredigd is in haar wensen naar verzadiging. Deze verzadiging kan voor de meeste mensen in de orale levensfase gehaald worden. Ookwel wordt teruggevallen naar de anale fase, maar dit gebeurt vooral bij dwangneuroses en obsessies. Ook gebeurt dit meer bij kinderen dan bij volwassenen. Ik leg in de volgende alinea uit waarom ik denk dat wij terugvallen naar de orale fase.

De orale fase is de levensfase die we doorstaan tot we twee jaar oud zijn. Kenmerken voor deze fase zijn
zuigen, borstvoeding, er worden dingen in de mond gestoken: de mond is het lustorgaan. Wensen van het kind in deze fase zijn het krijgen van aandacht, intimiteit en affectie, het verkennen van het eigen lichaam, en het voelen van veiligheid en geborgenheid waarbij de zorg niet vanuit het kind zelf komt.
Een terugkeer naar deze fase betekent volgens mij dat je je weer net zo kwetsbaar en afhankelijk opstelt als toen je een baby was. Het gevoel van toen, kan door de omgeving niet meer worden geboden waardoor dit gevoel door de persoon zelf opgewekt wordt. Als dit niet lukt, leidt dit tot een hevige frustratie. Een conflict tussen het ICH en ES, wat leidt tot meer spanning daar voor de regressie.
Een regressie naar deze fase kan zich op verschillende manieren uiten. Hieronder vallen met name de gedragingen of gedachtenpatronen die gericht zijn op de mond. Dit kan zijn duimzuigen, eten, purgeren, sabbelen aan iets, nagelbijten, of.........trichofagie, e.d.

De anale fase is de levensfase die we doorstaan vanaf het tweede tot het vierde jaar. In deze fasen is het kind bezig met het ontdekken van zijn/haar omgeving. Veiligheid en geborgenheid zijn nog steeds erg belangrijk, maar komen meer dan in de orale fase vanuit het kind zelf (waar liggen de grenzen?). Het kind is zelfstandiger dan in de orale fase en is bezig met zindelijk worden (vandaar het woord anaal in deze term).
Terugvallen naar deze fase uit zich volgens mij in de vorm van opnieuw bedplassen, terugval in de zindelijkheid (broekpoepen bijvoorbeeld), dwangmatig controleren (uitleg hierbij: als kind hielden je ouders toezicht op wat je deed, nu niet meer. Omdat je gevoelsmatig weer terug gevallen bent naar de tijd dat je ouders dingen voor je controleerden - waarbij de nog niet volledig zelfstandigheid die nog door de ouders gecontroleerd werd, nu door de persoon zelf gecontroleerd moet worden), e.d..

HOOFDSTUK 3: HET VERBAND TUSSEN REGRESSIE EN TTM

Het ritueel dat tijdens TTM gevolgd wordt, hangt volgens - na al dit onderzoek - mij nauw samen met het hebben van regressies (NB Ik ga niet uitleggen wat TTM is en ook over het ritueel hoef ik mij denk ik niet verder uit te laten). Net als duimzuigen gebeurt het ritueel op verschillende, steeds terugkerende momenten, zoals tijdens het autorijden, vlak voor het slapen gaan, in de trein, achter de computer, voor de tv, etc etc etc etc etc. Dit zijn - voor mij in ieder geval - bijna altijd de momenten waarop je alleen bent, waarop je na kan denken over dingen die zijn gebeurd, waarop je piekert, waarop je je alleen voelt en nog belangrijker: waarop je troost nodig hebt. Je wilt getroost worden, net als toen je nog een baby was. Deze troost geven wij onszelf door onszelf die affectie te geven, door onszelf te aaien. Deze troost geven wij door de haar vervolgens in onze mond te stoppen, langs onze lippen te halen, op te knabbelen, in stukjes te bijten of zelfs door te slikken. Als het redelijk gaat, doen we dit minder. Als het slecht gaat, doen we dit meer. Minder troost, meer troost. Precies zoals wij kregen toen we nog een baby waren, nu geven we het ons zelf.

CONCLUSIE
Dit alles doet mij denken dat TTM en het hebben van regressies inderdaad nauw samenhangen. Ik denk nu echt dat TTM een vorm van regressie is.

NAWOORD
Misschien is mijn hele verhaal slechts gebaseerd op scheve gedachtengangen. Misschien zit er een belangrijke kern van waarheid in. Ik ben geen professional en kan dit dus niet toetsen. Laat mij weten als je het niet met mij eens bent, zodat ik weer verder kan denken. Nu rest mij slechts de vraag waar de serotonine in dit verhaal zit. Ik geloof sterk dat TTM komt door een tekort aan serotonine. Misschien hebben mensen met een tekort aan serotonine een grotere kans op het overruhlen van de eerder genoemde ES? Misschien is het ES bij mensen met een tekort aan serotonine sterker? Zijn mensen met een tekort aan serotonine (waarbij de ES dus sterker is) ook intuitiever? etc etc etc etc etc etc

Sandra


Laatst gewijzigd door Eeyore; 22 september 2005 om 09:16
Eeyore is offline   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2005, 12:32   #2
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Interresant!

Hoi Sandra, het is heel interresant wat je hierboven schrijft, je zou bijna zeggen dat het logisch is.
Het geeft stof tot nadenken.
Ik kan me er wel in vinden, alleen het is net wat je zegt, je bent geen prof en er is ook geen bewijs.
Maar dat wil niet zeggen dat we er niet over kunnen filosoferen/discussieren.

groetjes, Monique3.

P.s zijn er onder ons die regressie-therapie hebben ondergaan, en zoja, hoe is dat gegaan en hoe is het bevallen?
__________________
http://trichotillomanie.com
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2005, 12:45   #3
Eeyore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 110
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monique3
P.s zijn er onder ons die regressie-therapie hebben ondergaan, en zoja, hoe is dat gegaan en hoe is het bevallen?
Ik ben ook zeer geinteresseerd in mensen die meer ervaring hebben met de therapie-vorm van regressie.
Eeyore is offline   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2005, 12:49   #4
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Dag Sandra

Ik kan me ook volledig in deze omschrijving vinden. Ik duim ook al heem mijn leven en ik doe het op net dezelfde momenten als de ttm. Als ik moe ben, in de file, voor de tv, altijd alleen of met mijn mama ernaast. Het enige verschil met duimen en ttm is dat je jezelf niet pijn doet en met ttm wel. Waarom zouden we dat dan doen, denk je?

Groetjes
kim
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2005, 12:51   #5
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Thumbs up

Mijn complimenten voor dit stuk tekst Sandra.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2005, 21:31   #6
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
Wauw Sandra,een geweldig stuk heb je geschreven! Uit je duim of niet...ik vind het interessant en ik kan me er zeker in vinden. Het is stof tot nadenken....dit kan uitmonden in een hele leuke,discussie-volle(??) thread. Ik ga het stuk nog es lezen....en mn gedachten erover laten gaan!

Liefs,Marly
__________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie

Huishoudelijk regelement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)

Help ons met HaarWeb!
Jullie suggesties en inbreng zijn voor ons belangrijk!

---------------------------------------------------------------------------------------------

Om de waarheid te vinden moet je jezelf aanvaarden,eniger krachtiger instrument bestaat niet.
Swami Prajnanpad
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2005, 11:42   #7
Eeyore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 110
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oilily
Het enige verschil met duimen en ttm is dat je jezelf niet pijn doet en met ttm
Ik moet zeggen dat het bij mij geen pijn doet . Ik weet niet hoe dat voor anderen zit...
Eeyore is offline   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2005, 12:09   #8
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Nee niet meer maar ooit heeft het toch pijn gedaan...
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2005, 12:41   #9
Eeyore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 110
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oilily
Nee niet meer maar ooit heeft het toch pijn gedaan...
Tja dat is vaak ook zo.

Maar vergeet niet dat bijvoorbeeld mensen die in zichzelf snijden, dit ook doen om dezelfde reden: het wegstoppen van de werkelijke gevoelens door deze te vervangen met een dwanghandeling (automutilatie). Snijden doet nog meer pijn.
Misschien is de ernst van de psychische klachten wel een reden voor de keuze van de voor ons juiste manier van coping, dus hoe ernstiger de klachten, hoe sterker het tegenmiddel moet zijn.

Verder wil ik zeggen dat ik in het verhaal vooral ingegaan ben op de psychische kant van het proces. De somatische kant is denk ik inderdaad ook discutabel....
Eeyore is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2005, 13:56   #10
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
Citaat:
Maar vergeet niet dat bijvoorbeeld mensen die in zichzelf snijden, dit ook doen om dezelfde reden: het wegstoppen van de werkelijke gevoelens door deze te vervangen met een dwanghandeling (automutilatie). Snijden doet nog meer pijn.
Bij mij ging het niet om het wegstoppen van de werkelijke gevoelens,maar juist om het niet kunnen wegstoppen van de werkelijke gevoelens. Daarom deed ik aan zelfmutilatie,het was het enige dat nog meer pijn deed dan die gevoelens.. Het in mijzelf snijden maakte het draagbaar,omdat ik wist dat er iets was dat nog erger was. Nu heb ik door,dat het om 2 verschillende soorten pijn gaat en dat je die niet met elkaar kunt vergelijken,Lichamelijke en geestelijke pijn is immers niet te vergelijken. De pijn van het plukken vervaagd,word minder en/of gaat over. De pijn van het snijden in mijzelf is nooit over gegaan,het werd wel minder omdat je pijngrens verlegt word maar verdwijnen doet het niet.
__________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie

Huishoudelijk regelement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)

Help ons met HaarWeb!
Jullie suggesties en inbreng zijn voor ons belangrijk!

---------------------------------------------------------------------------------------------

Om de waarheid te vinden moet je jezelf aanvaarden,eniger krachtiger instrument bestaat niet.
Swami Prajnanpad

Laatst gewijzigd door marly; 27 augustus 2005 om 13:58
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2005, 18:29   #11
kada
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2004
Locatie: monster
Berichten: 60
wow.....dit is heftig (voor mij dan). wist ik niet mar...
kada is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2005, 21:14   #12
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
zo zie je lieve Kada...ik heb weer een stukje van de krochten van mijn ziel gedeelt...bloot gelegt. Ik kom er wel....ben bezig met mijzelf zoals jij met jezelf bezig bent. We groeien...en hebben elkaar nodig en steunen elkaar. Heerlijk he?

love you
__________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie

Huishoudelijk regelement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)

Help ons met HaarWeb!
Jullie suggesties en inbreng zijn voor ons belangrijk!

---------------------------------------------------------------------------------------------

Om de waarheid te vinden moet je jezelf aanvaarden,eniger krachtiger instrument bestaat niet.
Swami Prajnanpad
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 28 augustus 2005, 01:01   #13
kada
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2004
Locatie: monster
Berichten: 60
absoluut lieverd! we groeien ieder voor zich toch samen hihi. super!

love you too
kada is offline   Met citaat reageren
Oud 28 augustus 2005, 15:28   #14
karin_inline
HaarWeb lid
 
karin_inline's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 696
Wauw, ik ben er stil van. Ik vind dat je het heel helder hebt neergezet en of je een professional bent, of niet, het enige verschil is dat je geen psychologie-studie achter de rug hebt maar menig psycholoog kan hier een puntje aan zuigen denk ik. Ik was net op de site van een magnetiseur waar ik binnenkort een keer heen wil en daar las ik iets over regeneratietherapie. dat heb ik even door elkaar gehaald met regressie en dus ging ik vol overgave deze thread lezen. En dan blijkt het dus een geweldige thread te zijn!!
Wat betreft verschil/overeenkomst snijden/haartrekken, ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik ken wel iemand (meer naar nu blijkt...) die ook in haarzelf sneed maar zij deed dat om juist te voelen dat ze leefde. Pas als ze pijn voelde dacht ze dat ze bestond... Ik denk zelf dat dus haartrekken en snijden absoluut andere dingen zijn en dat je ze niet kunt vergelijken. Ik zie TTM ook niet als een automutilatie. We worden er niet mooier op natuurlijk, zo met die kale plekken maar evengoed is de basis waarom we het doen denk ik niet dezelfde. Maar dat is mijn mening hoor, ik kan het heel goed mis hebben natuurlijk!!

ik weet, even terug komen op de regressie, dat ik vaak reageer op situaties vanuit het kind Karin. Erg lastig want de volwassen Karin is een sterk evenwichtig persoon (ja, ik zeg het eindelijk eens echt over mezelf, doodeng!) maar zo nu en dan komt het kind karin om de hoek. Is dat dan dus ook een vorm van regressie? Ik denk het wel he? Andere fase misschien. Bij mij wijten ze het aan het feit dat ik als volwassenen ben opgevoed. Ik moest maar heel snel zelfstandig zijn en dat kindgedoe moest maar over zijn. Niks meer aan te doen maar volgens mijn chakra therapeut zou ik dus moeten leren houden van het kind karin en dat dan een heel deel al gewonnen was. Is dat ook iets wat bij regressietherapie gedaan wordt? (eh, bestaat er eigenlijk zoiets?)

In elk geval, deze thread ga ik zeker volgen. Erg goed gedaan SandraEmily!!!!
__________________
------------------------------------------------------------------------
Degene die een berg wil verplaatsen, begint met het wegdragen van kleine stenen.
------------------------------------------------------------------------
karin_inline is offline   Met citaat reageren
Oud 28 augustus 2005, 23:44   #15
kada
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2004
Locatie: monster
Berichten: 60
weet je wat er ineens door mijn hoofd schiet terwijl ik het stuk lees...
je hoort mensen wel eens zeggen dat ze eten uit eenzaamheid he, dat ze zich volvreten omdat eten hun enige echte vriend is of voelt als hun enige echte vriend. ik vond dit tot nu toe eigenlijk altijd raar, ik kon me er helemaal niets bij voorstellen.....eten als je beste vriend.
maar.....
is het trekken van haren (in mijn geval velletjes) niet zo'n zelfde verschijnsel? voor mij voelt het wel zo....als ik me eenzaam of verdrietig of verveeld voel ga ik niet eten....ik ga aan mijn huid trekken/bijten en ik voel me daar op dat moment heerlijk bij.
ik besef me ineens dat ik heel goed weet hoe mensen bij die uitspraak komen dat ze eten uit eenzaamheid, verdriet, enz.

groetjes
kada is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.