Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 5 juni 2010, 20:30   #1
dan_G
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 augustus 2009
Berichten: 17
Ook al een jong slachtoffer:)

Heey iedereen,

Ik ben een jongen van 19 en heb ook last van AGA. Het begon op mijn 17e bij mijn inhammen. Daarna, vanaf mijn 18e is het bovenop mijn hoofd begonnen en gaat het enorm hard. Ik hoor steeds meer mensen zeggen dat mijn haar verschrikkelijk dun is geworden en vaak zijn ze erg geschrokken ook. Dat komt doordat ik vroeger enorm dik haar had met een dichtheid waar je de huid bijna niet kon zien. Ik ben toen op internet gaan zoeken wat het was en kwam hier uit. Ik ben er achter gekomen dat het erfelijk is, zowel via je vader als je moeder. Vele zeggen hier alleen via je moeder, maar er is ook een chromosoom van je vader die een factor kan zijn op je kaal worden.

Na lang twijfelen ben ik naar een dokter geweest. Die vertelde dat het de erfelijke vorm van kaalheid was, iets dat ik allang al geconcludeerd had met dit forum, maar toen wist ik het zeker. Wat mij wel irriteerde was dat hij vond dat het niet overerft kon worden via je moeders vader (maar dus ook via de vader van je moeder van je moeder!!). Hij vertelde omdat mijn vader kalend was en mijn moeders vader niet dat het dus via de vader erfelijk was. Ik wist beter... Hij kan natuurlijk niet alles weten en heeft maar oppervlakkige kennis over kaalheid. I forgive

Anyway, hij schreef mij minoxidil 2% voor. Ik kwam er pas later achter dat het zonder recept ook te verkrijgen was haha. Ik gebruik het nu 2 maanden. Helaas niet iedere dag omdat ik het wel eens vergeet of dat het niet uitkomt met douchen ect. Ik heb er niet altijd tijd voor (en de privacy niet te vergeten). Ik merk geen verschil en het lijkt zelfs verergerd te zijn. Ik kreeg het advies om het een jaar te proberen en dan te stoppen.

Nu mijn haarstatus:
Sowieso en NW2. Er komen al dunne haartjes boven mijn inhammen die niet willlen groeien. Bovenop is het het ergst. Daar is duidelijk een kalende plek te zien. Zeker als het nat is of er een wax/gel in zit. Er zit in vergelijking met de haren achterop mijn hoofd nog maar 50% of minder. die plek maakt mij het meest zorgen. Inhammen boeien mij niet heel veel meer.

De oorzaken(?):
Mijn leefstijl is in ieder geval geen oorzaak. Ik drink en eet goed en mijn familie zorgt er wel voor dat ik genoeg vitaminen ect binnen krijg. Naar mijn familie kijkende was ik denk ik sowieso wel verdoemd...

Moeders kant:
Haar vader had perfect haar. Had kleine inhammen en geen kalende plek. Zijn broers waren ook niet kaal. Verder heeft mijn moeder 2 broers. Allebei kaal. 1 daarvan al sinds 23-24. De vader van mijn oma was ook heel vroeg kaal, maar dan ook helemaal kaal.

Vaders kant:
Zijn vader (mijn opa) was al sinds 20 zwaar kalend. Mijn vader is ook kalend maar heeft nog wel een pluk bovenop. Hij heeft 1 halfbroer met een andere vader die ook kalend is. Verder heeft mijn vader nog 3 broers waarvan 1 nog al zijn haar heeft en de andere 2 bijna niks meer.

Het grappige is dat mijn broer nog een goede haardos heeft terwijl zijn haar bijna exact gelijk is aan de mijne.

Denken jullie dat ik ook heel vroeg kaal zal worden aangezien dit voorkomt aan beide kanten van mijn familie of is daar niks over te zeggen?

Ik denk er trouwens wel over om de tondeuze erover heen te halen. Dan is het niet zo opvallend wanneer je haren verliest. Ik hoop nog foto's voor jullie te maken...

ciao
dan_G is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2010, 21:05   #2
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Balen, Dan

Erfelijkheid is net een grote loterij. Je broer heeft toevallig een gunstiger lootje getrokken. Tenminste, op dit vlak, zo lijkt het. Wat niet betekent dat hij er ook niet mee te maken krijgt later in zijn leven. Als ik je verhaal zo lees, dan lijkt het dat je pech hebt.

Volgens mij was haarweblid Kniekous een redelijke kenner van wat er met erfelijkheid allemaal speelt. Misschien wil hij het nog eens helder uiteenzetten. Genen op de X, maar ook genen op niet geslachtsafhankelijke chromosomen. Als man ben je gewoon wat extra gevoelig voor 'slechte' genen van je moeder. Die ene X die je hebt, heb je van je moeders moeder of van je moeders vader. Maar doordat andere genen ook meewerken, kan kaalheid ook van je vaderszijde komen.

Je moet wel proberen een goede discpline in je minoxidil-gebruik te krijgen, wil je het echt een kans geven. Als het niet anders kan, dan kun je het ook op nat haar aanbrengen hoor. Doe ik ook. Doe dan voor de zekerheid wel iets zuiniger, minoxidil wordt dan namelijk makkelijker opgenomen.

En die tondeuze is misschien een goed idee, zeker in de zomermaanden! Dan ben je er ook niet zo veel mee bezig.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juni 2010, 21:53   #3
dan_G
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 augustus 2009
Berichten: 17
Heey Antonie,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik wist niet dat je minox ook op nat haar kon aanbrengen:O. Heeft het bij jou trouwens een beetje geholpen? Ik bedoel de 2% variatie. Of zou ik misschien moeten beginnen met de 5%? Zijn hier nog mensen met positieve resultaten met de 2%?
dan_G is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juni 2010, 22:07   #4
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dan_G Bekijk bericht
Ik wist niet dat je minox ook op nat haar kon aanbrengen:O. Heeft het bij jou trouwens een beetje geholpen? Ik bedoel de 2% variatie. Of zou ik misschien moeten beginnen met de 5%? Zijn hier nog mensen met positieve resultaten met de 2%?
Bedenk wel, het wordt niet aangeraden om het op nat haar aan te brengen, de kans op bijwerkingen is dan groter. Maar ik heb 's morgens gewoon haast en ik heb nog nooit iets negatiefs gemerkt.

Je kunt mijn blog teruglezen voor het resultaat ... en het staat ook in mijn handtekening. Minoxidil 2% heeft mijn dunnende kruin weer dicht gekregen. En nu, 8 jaar later, is die kruin nog steeds in orde. Daar heeft finasteride, dat ik twee jaar later ging gebruiken, natuurlijk verder bij geholpen en ik ben op een gegeven moment ook overgestapt op 5% minoxidil (maar pas na jaren).

Ik zou zelf voorlopig met 2% beginnen en pas als je weet dat de aanbrengroutine je bevalt en je geen bijwerkingen hebt overstappen op 5%. Ik heb ook het idee dat een eventuele shedding dan misschien minder zwaar uitpakt. En 2% is gewoon erg makkelijk te krijgen.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juni 2010, 23:22   #5
Fallen Dreams
HaarWeb lid
 
Fallen Dreams's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2009
Berichten: 395
Dan, herinner wel; wij zijn een stuk jonger dan Anthony, en hebben dus kans op veel ergere kaalheid dan hij heeft / heeft gehad. Ben zelf ook 19, dus weet hier helaas alles van af. Medicatie hoeft niet stabilisatie te betekenen als het haar verlies ernstig is. Het zal in ieder geval wel de boel vertragen, wat sowieso beter is.
__________________
Regime:
Dutasteride dagelijks
Minoxidil 2 x dagelijks
Ketaconazol shampoo 2, 3 x wekelijks

Ben altijd bereid om je Dutas of Minoxidil 5% over te kopen!
Fallen Dreams is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2010, 21:14   #6
dan_G
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 augustus 2009
Berichten: 17
Helaas zijn wij jong inderdaad. Ik zou al blij zijn als de medicijnen mijn haaruitval stopzet of iig zo vertraagd dat ik nog jaren een goede haarlijn heb. Ik zou kaalheid kunnen accepteren na mijn 30e. Dan zou het mij niet zo boeien. Wat mij steekt is het feit dat het bij mij zo vroeg begon. Hetgeen waar je zo gewend aan was de laatste jaren gaat gewoon weg en het lijkt wel of je een oud mannetje wordt, wat je niet bent. Daarom ben ik ook van plan om medicijnen te gebruiken (als dat nodig is) totdat ik op een leeftijd kom waar kalen niet zo'n groot probleem meer is, waar het gewoon bij hoort.

Verder wil ik even melden dat ik toch maar de tondeuse er over heen heb gehaald! En ik moet zeggen: Heel Veel Voordelen! Ik krijg te horen dat het me goed staat en van mijn dunne plek zie je bijna niks. Mijn inhammen vallen nu ook niet zo op. Ik heb wel het grootste kammetje gebruikt (8 mm) dus binnen 2-3 weken zou het dus weer terug gegroeid zijn. Ik zou zeggen: Mannen, als je al kort haar hebt: gewoon proberen. Verandering is goed.

Als laatst heb ik nog een vraagje over rooscure. Ik las dat rooscure ketonazol bevat die de ontsteking van je haarzakjes door DHT tegen gaat. Daarnaast zou het ook de haren iets dikker maken. Raden jullie mij aan om het te gaan gebruiken of zijn er teveel nadelen. Het is iig niet duur.

Verder probeer ik zsm foto's te plaatsen! Ik zal ook proberen om van mijn avatar een zijaanzicht van mijn haargrens te maken. Lijkt me wel handig

Laatst gewijzigd door dan_G; 9 juni 2010 om 21:16
dan_G is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
19 jaar, jong, kalend, vroeg kaal


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hirsutisme in Jong Marije. Hirsutisme - Algemeen 12 2 april 2010 11:39
erg jong en haarverlies jonesey AGA - Algemeen 1 13 september 2008 15:46
[finasteride] Er jong uitzien? krazy22 Medicijnen/haargroeimiddelen 32 30 augustus 2007 02:25
Oproep: EO TV-programma 'Jong' zoekt lotgenoten met Hirsutisme Webmaster Hirsutisme - Algemeen 1 23 mei 2002 16:53
Oproep: EO-jongerenprogramma 'Jong' zoekt TTM-ers. Webmaster TTM - Algemeen 0 1 mei 2002 17:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.