Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 30 januari 2005, 14:16   #1
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Verslag bezoek aan Intermedica

Ik maak maar even een nieuw draadje aan, want ik zie er hier nog geen eentje.
Onderstaand een verslag van mijn bezoek aan Intermedica.



Gisteren was het dan zo ver: samen met mijn man een bezoek gebracht aan Intermedica in Geldermalsen.

Het was er gezellig druk, ik ben niet de enige zoekende in "Haarland". Na twee koppen koffie werd er bloed afgenomen (waaruit bleek dat mijn ijzerkuur van vorig jaar vruchten heeft afgeworpen, mijn Hb-gehalte was een prachtige 9,05 (was nog geen 7 vorig jaar augustus). Helaas werd het ferritinegehalte niet gemeten, toch een belangrijke factor voor haargroei. Cholesterol uitstekend (4), nier- en leverfunctie en suiker perfect.

Daarna kon ik door voor de foto's (van vier plekken: midden-voor, midden-centrum, midden-kruin en achter. De laatste opname dient als referentie).

Na nog een kop koffie en twee koekjes werd ik hartelijk ontvangen door Dr. Gho. Die deed eerst een pluktestje (er kwam vrijwel geen haar los), waarna de foto's onder de loep werden genomen. Aan de hand van de foto's wordt automatisch een haartelling uitgevoerd. Resultaten: haardichtheid per vierkante centimeter overal, behalve midden-voor, ruim 200. Midden-voor was het 163. Alleen middenvoor was een aantal haren een fractie dunner, maar niet korter.



Dr. Gho vond alles er eigenlijk goed en "normaal" uitzien en legde vervolgens uit hoe haaruitval ontstaat. Testosteron, DHT en de hele riedel. Ik kende natuurlijk het hele verhaal wel, maar hoopte toch nog op enige nieuwe inzichten (helaas geen). Daarna noemde hij Finasteride, dat de vorming van DHT geheel zou voorkomen. Er werd een dramatische streep door DHT getrokken. Vervolgens ging het dossiermapje open. Bovenop lag al een Finasteride-verklaring, die ik zou moeten tekenen als ik Finasteride zou willen slikken, het enige middel dat Intermedica beschouwt als goed. Ik verklaarde dat het nogal prematuur vond direct Fina te gaan slikken, als zijn bevindingen wezen op een "normale" haardichtheid e.d. Het percentage iets dunnere (wel normaal gepigmenteerde) haren (10%) voorop zijn eerder te wijten aan "veroudering" (ik ben 46) dan aan "echte" AGA. Echter, na de menopauze zou mijn oestrogenenspiegel dalen, en werd ik gevoeliger voor testosteron (dus DHT), dat volgens hem niet zou zakken. Uit andere onderzoeken blijkt echter wel degelijk dat tijdens/na de menopauze ALLE hormoonspiegels dalen, dus zowel oestrogeen, progesteron als testosteron. Dit is zodanig vaak aangetoond, dat we hier toch wel mogen spreken van een vaststaand feit. Over invloed van progesteron kon hij mij helaas niets vertellen (ik vroeg dit specifiek omdat ik na gestopt te zijn met de Diane-pil nu twee maanden een spiraaltje met progesteron heb). Ik heb in die maanden wel eens jeuk op de hoofdhuid gehad, maar hij kon mij niet vertellen hoe dat kwam. Misschien wel van de hormonenwisseling, misschien niet. Ik moet overigens opmerkingen dat de eerste jeuk pas kwam na mijn eerste gebruik van Rooscuur. Ik geloof dat ik er niet tegen kan. Inmiddels dus gestopt, en de jeuk wordt volgens mij langzaam minder.



Eigenlijk was het gesprek al afgelopen. 't Was Fina, of niets. Minoxidil zou alleen het proces stoppen, en daarom eigenlijk geen waarde hebben (waarom eigenlijk niet??). Middelen als Spironolactone, Tricomin e.d. waren hem onbekend. Over andere middelen kan dus ook geen voorlichting worden gegeven. Ook over shedding door Fina e.d. kon hij mij niets vertellen. Ook niet over het feit of alle door shedding verloren haren weer teruggroeien.

De door mij zo braaf ingevulde vragenlijst werd niet doorgenomen. Na mijn opmerking dat zowel mijn vader, broer, oma, moeder en zus AGA hebben, vertelde hij mij dat ik het dan zeker zou krijgen. 't Was alleen een kwestie van wachten (zou het dan eigenlijk al niet gebeurd moeten zijn, vraag ik me af?). Toen ik verklaarde, gezien de resultaten van het onderzoek, af te willen wachten hoe e.e.a. zich in de loop van de volgende 7-8 maanden gaat ontwikkelen, vond hij dat ook eigenlijk wel een goed idee.



Overall-indruk: ik vind Intermedica op zich geen verkeerde instelling (ik denk wel dat het een gigantische cashmachine is). De sfeer is professioneel, de koffie is er goed. Wellicht ga ik over 6-12 maanden terug voor nieuwe foto's om te zien hoe het dan met mijn haar gaat. Die foto's vind ik wel handig. Over de uitslag van het bloedonderzoek heb ik trouwens op de terugweg in de auto nog gebeld, want ook die was nog niet doorgenomen. Daarvoor werd door de receptie overigens uitgebreid excuses gemaakt, en hoewel ik telefonisch de waarden doorkreeg, wordt hij ook nog opgestuurd.

Ik ben inmiddels met Tricion (soort Tricomin) begonnen, groene thee en diverse vitamines en mineralen (biotine, MSM, visolie e.d.). Ik heb, nadat ik in augustus begonnen met een stevig ijzerkuur van de huisarts, allemaal nieuwe haren van een centimeter of 5 met een normale dikte en normale kleur.

Het lijkt me dus gewoon beter om eerst eens af te wachten.

Of heeft iemand nog andere ideeën en/of suggesties?
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2005, 14:50   #2
sigur
Registered User
 
Geregistreerd: 11 augustus 2004
Berichten: 1.040
Hoi Georgie,

Ik vind dat je goed gehandeld hebt. Omdat er nu nog geen probleem is en je veel nieuwe haartjes ziet, waarschijnlijk vanwege de ijzerkuur lijkt het me inderdeaad een goed besluit om even af te wachten. Er wordt verteld dat het balangrijk is op tijd met medicatie te beginnen om zo niet al te kostbare tijd te verliezen, maar op tijd ben je ook zeker ook nog als je de eerste tekenen zou zien van AGA waarbij bij jou nog geen sprake is. Op tijd zijn is inderdaad niet ingrijpen wanneer er nog niets aan de hand is (want voor dezelfde geld gebeurd er ook helemaal niets) maar wanneer je tegen jezelf kunt zeggen: oké nu is het me echt duidelijk dat ik AGA heb. Ik vind het trouwens wel vreemd dat de goede man je niets vertellen kon over produkten zoals Spirodolactone, een produkt waar veel vrouwen dankbaar gebruik van maken en dat ie meteen zijn finas formulier tevoorschijn haalde. Ik vraag me toch echt af waarom zij hoofdzakelijk finasteride willen voorschrijven. Ze zeggen omdat dit het best werkende produkt is maar dat argument doen ze al gauw teniet als blijkt dat ze niet veel weten van andere produkten zoals bijvoorbeeld Spirodolactone.
Georgie, is het een idee om extra oestrogenen te nemen om de daling ervan (vanwege de aankomende menopauze) iets omhoog te krijgen? Of doe je dit liever niet?
De jeuk die je hebt ervaren zou inderdaad goed kunnen komen van de rooscure, dit t staat ook vermeld in de bijsluiter. Mensen met AGA ervaren ook vaak jeuk, maar het lijkt me als dit bij jou de reden zou zijn, de jeuk eerder zou toe moeten nemen dan afnemen.
Fijn dat je je ervaring met ons wilde delen!
Succes!

Liefs van Sigur
sigur is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2005, 15:02   #3
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Dank voor je reactie, Sigur.

Ik denk er wel over om natuurlijke oestrogenen te gaan slikken. Niet alleen voor mijn haar, maar ook voor huid e.d. Ik wil er nu eigenlijk nog niet aan beginnen, omdat ik denk dat mijn lichaam door stoppen met Diane, Minerva e.d. al behoorlijk wat te verduren krijgt. Bovendien heb ik een paar vleesboompjes, die groeien onder invloed van oestrogenen. Wat dat betreft heb ik door de Minerva gelukkig veel minder menstruatie-ellende (vandaar de bloedarmoede). Ik kijk even aan of mijn cyclus normaal blijft (tot nu toe is hij dat). Andere overgangsverschijnselen heb ik nog helemaal niet.
Natuurlijke oestrogenen kunnen wel degelijk het testosteron compenseren, en met de extra progesteron van de Mirena zou het eigenlijk wel moeten kunnen.

Wat Intermedica betreft: ik zei achteraf tegen mijn man, dat ik eigenlijk net zo goed zo'n consult kan doen. Je hebt maar een medicijn te bieden, dus veel hoef je ook niet te weten. Ik vond het vreemd dat de arts totaal niets wist van andere middelen die toch met goed gevolg door veel mensen gebruikt worden. Natuurlijk is Fina een van de beste middelen, dat wil ik niet betwisten. Maar wanneer je er mee begint, kom je er ook eigenlijk niet meer van af. Er werd ook totaal niet gesproken over bijwerkingen, shedding e.d. Daarnaast is het niet goedkoop.

Liefs!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2005, 15:17   #4
Henk
Moderator

 
Geregistreerd: 16 maart 2002
Berichten: 25.275
Geslacht:
Georgie, bedoel je de Dr.Gho. Die van Gho-clinic in Maastricht?
Is hij nu dokter bij Intermedica?
Henk is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2005, 15:27   #5
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Ik heb geen flauw idee, Henk! Ik weet alleen dat hij Dr. Gho heette. Een naar mijn idee Koreaanse (??) meneer met een bril, ik denk gemiddelde lengte (in ieder geval niet klein, zo'n beetje 1.70 - 1.75 m). Overigens met een vrij dunne haardos...
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2005, 15:36   #6
Henk
Moderator

 
Geregistreerd: 16 maart 2002
Berichten: 25.275
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
Ik heb geen flauw idee, Henk! Ik weet alleen dat hij Dr. Gho heette. Een naar mijn idee Koreaanse (??) meneer met een bril, ik denk gemiddelde lengte (in ieder geval niet klein, zo'n beetje 1.70 - 1.75 m). Overigens met een vrij dunne haardos...
Die beschrijving lijkt volgens mij wel op die van Dr. Gho uit Maastricht.
Misschien heeft hij wel een bijbaantje nu.
Overigens bedankt voor je verslag. Intermedica kan volgens mij wel een toegevoegde waarde hebben, omdat je een proffesionele begeleiding heb.
Maar het is volgens mij vooral geld verdienen aan een bevestiging wat je vaak zelf al wist.
Henk is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2005, 17:21   #7
Juul
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 september 2003
Berichten: 86
Hoi Georgie,

Ook ik denk dat je een verstandig besluit hebt genomen door even af te wachten. Finasteride gaan slikken kan altijd nog.

Voor wat betreft dr. Gho: ik heb binnenkort een afspraak bij Intermedica voor de 'na één jaar'-fotoreportage, dus dan zal ik vragen of het dé dr. Gho is en of het een baan of een bijbaan betreft. Als het een baan is, dan is het hem absoluut snel gelukt op de huidige arbeidsmarkt!

I'll keep you posted,

Juul
Juul is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2005, 19:51   #8
Cloud
Moderator

 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 1.466
Bedankt voor je uitgebreide verslag, Georgie.
En wat goed dat je een normale haardichtheid blijkt te hebben! Denk dat je inderdaad beter (nog) niet met fina begint. Dat is toch een serieus medicijn, en de kans is reëel dat je helemaal geen AGA hebt. Vind het wat raar dat dr Gho zo zeker is dat je AGA zal krijgen omdat het zo vaak voorkomt in je familie. Je kan zoiets niet zeker weten.
Het verbaast me ook dat hij zo weinig op de hoogte is van andere medicijnen en haarmiddeltjes. Spironolactone is toch wel een erg bekend middel.

Vind het wel een goed idee van je om natuurlijke oestrogenen te nemen. En misschien zou ook natuurlijke progesteron een goed idee zijn?

Cloud
__________________

"Yes, in this immense confusion one thing alone is clear. We are waiting for the laser helmet to come." (Samuel Beckett, Waiting for Godot, p.78)

minoxidil 5% (sinds dec 2003)
Hairmax lasercomb (2004-2008)
Aculas laser 5x50mW (2008-2009)
Laserhelm met 150 diodes tot de fatale kortsluiting
Sinds aug 2010 laserhelm met 360 diodes
Terug naar mijn Aculas laser sinds okt 2011
MKW laser sinds 2014

Finasteride sinds nov 2011

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
Haarwoordenboekje | Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Cloud is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2005, 21:45   #9
Hellen
Webwitch
 
Geregistreerd: 14 september 2004
Berichten: 158
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk
Die beschrijving lijkt volgens mij wel op die van Dr. Gho uit Maastricht.
Misschien heeft hij wel een bijbaantje nu.
Ik dacht ineens: intermedica lijkt mij een dankbaar bijbaantje van allerlei in andere klinieken en regulier werkende ziekenhuizen Het is goed verdienen aan mensen die een probleem met hun haar hebben.
__________________
Allways look on the bright side of life.....


Diagnose december 2004.
Wat gooi ik sinds die dag in de strijd ?
Diane 35
Rooscure
Toppik

plus dagelijks:
* 1 kilo moed
* 1 flinke dosis relativeringsvermogen
* 3 koppen positiviteit
* een flinke korrel zout
* minstens eenmaal lachen om jezelf
* soms wat tranen

Goed door elkaar roeren en innemen. Het smaakt vaak zoet en soms wat bitter, maar de werkzaamheid is bewezen!
Hellen is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2005, 22:25   #10
lanne
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Berichten: 316
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk
Die beschrijving lijkt volgens mij wel op die van Dr. Gho uit Maastricht.
Misschien heeft hij wel een bijbaantje nu.
Overigens bedankt voor je verslag. Intermedica kan volgens mij wel een toegevoegde waarde hebben, omdat je een proffesionele begeleiding heb.
Maar het is volgens mij vooral geld verdienen aan een bevestiging wat je vaak zelf al wist.

Ik heb nu zelf ook ruim anderhalf jaar ervaring met Intermedica.
Het lijkt in een aantal opzichten op die van Sigur.
Ik heb op verschillende andere plekken daar ook al over geschreven.

Met die proffessionele begeleiding kun je het volgens mij wel schudden.
Dat dacht ik ook.
Maar ze weten inderdaad alleen maar wat over hun eigen product.

In mijn situatie heeft dokter Verdonschot toegegeven dat mijn haren achter uit waren gegaan.
Ik liep het al maanden te roepen, maar ze geloofden me gewoon niet. Heel frustrerend.
Ik heb niet voor niets een extra haartoevoeging moeten nemen.
Maar zelfs nu zegt die man dat ik gewoon het beste door kan gaan.
Volgens hem kan het wat langer duren bij sommige vrouwen.
Persoonlijk vind ik hem de aardigste en geduldigste dokter die daar rond loopt.
Maar ik heb niet het idee dat dokter Verdonschot nou heel goed op de hoogte is van alles wat met haarproblemen te maken heeft.
Ze hebben gewoon allemaal 'les' gehad van dokter Boersema.

Eerst was Boersema aardig, maar toen ik kritisch werd niet meer, en die Iraanse arts loopt te vertellen dat hij ervaring heeft in de psychiatrie.
Maar met mensen om gaan kan hij niet, naar mijn idee.
Want hij vond het overdreven dat ik moeite had om mijn haar los te doen, omdat er allemaal raampjes in die kamer zijn, waar iedereen je kan zien.
Hij probeerde me ook over te halen een positiever antwoord te geven op de enquete na een jaar dan dat ik positef kon zijn.
Mijn kritische vragen kon hij ook niet echt waarderen, hij ging allerlei zaken aan mijn karakter toe schrijven, alsof het daaraan ligt dat je gewone kritische vragen stelt. Heel irritant.

Voor mijn gevoel scheren ze daar, ironisch genoeg, zowat alle haarproblemen over 1 kam.
Dat onderzoek stelt niets voor.
Hormoonwaardes worden niet gemeten.
Wat nou, als je wel ontregelde hormonen zou hebben, dan komen die lui er nooit achter omdat ze gewoon braaf fina voorschrijven aan iedereen.

Ook is mijn theorie bevestigd door dokter V. dat hun manier van foto's maken nooit echt een zeker beeld kan geven.
Want hoe weet je zeker dat ze hetzelfde plekje er een jaar later weer uitlichten?
Daar worden de haren nl. geteld. Als je net een cm ernaast zit krijg je een compleet ander beeld.
De foto's van het geheel geven wel een beeld.
Maar die kun je zelf ook maken.
(Heb ik laatst ook gedaan, maar toen voor Versacchi)

Het valt me allemaal zwaar tegen bij Intermedica.
Heb nog het gevoel dat ik er in m'n eentje maar uit moet zien te komen.
Ben ontzettend blij met dit forum.
Ben bijna verslaafd aan het worden, vrees ik.
lanne is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2005, 19:17   #11
Mattie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 december 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 63
Dhr Gho broer van...

Hoi hoi,

afgelopen zaterdag ben ik ook weer naar intermedica geweest, bij dr Gho. Hij is de broer van dé dr Gho uit maastricht (ik heb het gevraagd) en werkt daar samen aan het onderzoek. Heeft ie ook wat over verteld en dat kwam wel professioneel over vond ik.

Totzover, later vertel ik meer over mijn 1e controle bij Intermedica, die iraanse arts zag er inderdaad te nors uit, een soort iraanse Plinck.
Ik ga nu effe eten. Doei! Mattie.
Mattie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2005, 12:59   #12
Juul
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 september 2003
Berichten: 86
Thumbs up

Hey hallo,

Ik ben gisteren bij Intermedica geweest en had een afspraak met dr. Boersma. Er zijn foto's genomen van mijn haarsituatie na een jaar finasteridegebruik. Eigenlijk gebruik ik het al langer, maar ik ben pas een jaar geleden bij Intermedica terecht gekomen en toen zijn de eerste foto's genomen.

Ik was blij verrast want bovenop mijn hoofd is er duidelijk haar bijgekomen! Ook de haardikte is verbeterd. Kortom, ik blijf vrolijk doorgaan met finasteride.
Vrolijk, want ik ondervind geen bijwerkingen van dit middel.

Mattie, heb jij iets vernomen rondom de Trix plus capsules van Apotheek De Lans?

Groet,

Juul
Juul is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2005, 17:28   #13
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Hallo Juul,


wat fijn voor je! Je hebt geljik, lekker blijven slikken als het zo goed gaat.
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2005, 22:05   #14
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Question

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
Ik heb geen flauw idee, Henk! Ik weet alleen dat hij Dr. Gho heette. Een naar mijn idee Koreaanse (??) meneer met een bril, ik denk gemiddelde lengte (in ieder geval niet klein, zo'n beetje 1.70 - 1.75 m). Overigens met een vrij dunne haardos...
Leek hij op deze man, Georgie:

__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2005, 08:24   #15
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Nee, hij was wat slanker en zijn haar was wat langer (kan gegroeid zijn, natuurlijk), maar hij had wel veel dunner haar...
Georgie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Intermedica zakkenvullers Kay Medicijnen/haargroeimiddelen 4 21 september 2006 13:49
Kale plek na bezoek kapper? Ojeeoink AGA - Algemeen 5 22 februari 2005 00:02
Verslag: Themadag Huidfonds 'verzekerd voor een gezonde huid?', 14-09-02 Webmaster Mededelingen 0 19 september 2002 15:15
Verslag: VAAP lotgenotencontactmiddag 13 april 2002 Webmaster AGA - Algemeen 11 11 mei 2002 12:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.